Permalänk
Medlem

Samsung SSD 860 QVO långsam

Hej,

I min dator har jag två 1TB SSD-diskar, det är en EVO 860 och den andra är en QVO 860, där jag har delat upp alla mina spel på helt random. Mitt Steam library finns alltså uppdelat på båda diskarna.
Ett problem jag har märkt är att när det kommer uppdateringar på spelen som ligger på QVO-disken så går det så långsamt att jag nästan tror att den är trasig. Nu precis fick jag en uppdatering på ett spel via Steam som låg på 529 KB och det tog ca 1 minut att uppdatera. Och alltid när det uppdateras så används disken nästan 100%, till denna uppdateringen var disken uppe i 170MB/s användning. Men när jag får större uppdateringar på några GB så tar det myckte längre tid än vad det ska ta.
Nerladdningen går snabbt men det är när det ska installeras som disken används 100% och jobbar på, även för denna lilla 529 KB uppdateringen.

Nu till frågan, är det något fel eller är det bara så kasst QVO-diskar fungerar?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dom är mycket slöare än "riktiga" SSDs, så även om de klarar att mätta en Sata2-länk (~500MB/s) så kommer slumpmässig skrivprestanda lida. Anandtech gjorde ett test av 1TB och 4TB-versionen av dem.

Random 4k är myycket lägre än andra diskar:

Kontentan blev ungefär det här:

Citat:

The 860 QVO is still suitable for general-purpose consumer storage duty. It is slower than the 860 EVO, but the QVO is far from the slowest SATA SSD we've tested.

Vad säger syntetiska benchmarks? T.ex. Chrystal Diskmark?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade mitt steambibliotek på en 860 QVO 1tb, jag upplevde den riktigt snabb och trevlig. Bytte sedan till en 970 evo plus NVMEe 1Tb, som även operativet ligger på, och fick faktiskt något sämre laddtider på tex Rust. Uppstart av Win 10 som tidigare låg på en 860 EVO snabbade på sig med någon sekund.

Syntetiska tester visar att NVMe'n åker i åttor runt både EVO'n och QVO'n, men inte i verkligheten.

Jag gissar alltså att något kan vara fel på din disk, eller setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Nu precis fick jag en uppdatering på ett spel via Steam som låg på 529 KB och det tog ca 1 minut att uppdatera. Och alltid när det uppdateras så används disken nästan 100%, till denna uppdateringen var disken uppe i 170MB/s användning. Men när jag får större uppdateringar på några GB så tar det myckte längre tid än vad det ska ta.
Nerladdningen går snabbt men det är när det ska installeras som disken används 100% och jobbar på, även för denna lilla 529 KB uppdateringen.

Hur mycket data som laddas ner i en steam uppdattering är inte representativt över hur mycket data som behöver läsas/skrivas till disk. Steam kör diff uppdatteringar på filer för att minimera nedladdningen. Så låt oss säga att de 529KB är data som ska läggas till i mitten av en 100GB stor fil. Idealt så betyder det att 50GB data behöver läsas och skrivas om då mig veterligen stödjer Windows inte att man lägger till data i mitten av en fil, så allting därefter inlägget är måste skrivas om.

Skrivet av qwertylol1:

Nu till frågan, är det något fel eller är det bara så kasst QVO-diskar fungerar?

QVO diskarna använder QLC NAND, 4 bitar per cell. QLC är rätt mycket långsammare än TLC (3 bitar per cell) som 860 Evo använder i samma tekniska steg. All TLC är inte bättre än all QLC, men med samma tekniska förmåga så lär TLC vara snabbare. Ännu snabbare är 1 eller 2 bitar per cell, men det har fasats ut på billigare konsument diskar förutom för eventuellt cache då kostnaden per cell är snarlik eller detsamma beroende på teknik. Så en 500GB QLC disk hade fått säljas som 125GB om man sagt till den att köra i SLC (1 bit per cell) läge. Färre bitar per cell har även massor andra fördelar som att de är påverkas mindre av att kall-lagras etc. Detta då allt flash NAND tappar spänning, och desto fler spänningsnivåer en cell kan ha desto lättare att det sjunker till en felaktig nivå. Men allt är en avvägning, för mycket så spelar inte de övriga försämrade egenskaperna lika mycket roll som prissänkningen på "33%" för NAND om man går på QLC istället för TLC. Många SSD'er kör lite av sitt NAND med färre bitar per cell än vad det står på kartongen och använder det som en cache för att snabba upp prestandan givet att data mängden inte överskrider det. Utöver det så har man ofta också en mindre DRAM cache, men där kan man kortfattat bara säga att det är viktigt att ens SSD har det utan att gå in på djupet. Mestadels bara de billigaste SSD'er på marknaden som saknar DRAM.

TLDR; QVO diskarna är lite långsammare, ja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Skrev fel i inlägget, det är 870 QVO och inte 860, men antar att det är samma "skit" ändå. Jag vet att QVO-modellen är sämre och långsammare, men trodde det spelar in när man kom över de 42GB.

Skrivet av philipborg:

Hur mycket data som laddas ner i en steam uppdattering är inte representativt över hur mycket data som behöver läsas/skrivas till disk. Steam kör diff uppdatteringar på filer för att minimera nedladdningen. Så låt oss säga att de 529KB är data som ska läggas till i mitten av en 100GB stor fil. Idealt så betyder det att 50GB data behöver läsas och skrivas om då mig veterligen stödjer Windows inte att man lägger till data i mitten av en fil, så allting därefter inlägget är måste skrivas om.

Visste faktiskt inte att det fungerade så. Men spelet som uppdaterades var 7.80GB totalt med då en 592KB uppdatering. Tycker ändå inte det borde ta över 1 minut att uppdatera och att disken ska gå i 99% på 170mb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Visste faktiskt inte att det fungerade så. Men spelet som uppdaterades var 7.80GB totalt med då en 592KB uppdatering. Tycker ändå inte det borde ta över 1 minut att uppdatera och att disken ska gå i 99% på 170mb/s.

Är det läs, skriv eller läs+skriv du anger? Samt bara dubbelkolla, gör jag rätt som antar att du menar 170MB (megabyte) och inte Mb (megabit)?

Är det läs+skriv så motsvarar en minut i 170 MB/s cirka 5.1 GB data. Vilket tillsammans med min tidigare förklaring kan möjligen gå samman även om det känns lite mycket. Men när du säger 7.8 GB, menar du nedladdad data eller uppackad data på disk? Steam komprimerar nedladdningar, så skiljer ofta en del mellan nedladdningsstorlek och uppackad storlek.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur mycket ledigt utrymme är det på ssdn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är det läs, skriv eller läs+skriv du anger? Samt bara dubbelkolla, gör jag rätt som antar att du menar 170MB (megabyte) och inte Mb (megabit)?

Är det läs+skriv så motsvarar en minut i 170 MB/s cirka 5.1 GB data. Vilket tillsammans med min tidigare förklaring kan möjligen gå samman även om det känns lite mycket. Men när du säger 7.8 GB, menar du nedladdad data eller uppackad data på disk? Steam komprimerar nedladdningar, så skiljer ofta en del mellan nedladdningsstorlek och uppackad storlek.

Precis, 170 megabyte/s och spelet tar 7.8gb installerat på disken. Det var uppdelat i w+r, såg tyvärr inte mer detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket ledigt utrymme är det på ssdn ?

Cirka 360GB kvar ledigt på disken.