Utrustning för att spela in ljud

Permalänk

Utrustning för att spela in ljud

Med stor risk för att ligga i fel forum vänder jag mig ändå till alla experter därute.

Dottern fyller år och jag funderar på att köpa lite utrustning så att hon kan spela in ljud, både sång och instrument hon spelar. Men jag är helt okunnig i vad som behövs, både kring hårdvara och mjukvara.

T.ex. har jag sett följande mikrofon: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/mikrofoner/nikabe-m-2-mikrofonkit-p24049

Men vad behöver jag mer? Jag vill egentligen inte att hon ska bli beroende av min dator, hehe, utan hon ska helst kunna hållas i sitt eget rum. Kan man göra samma sak med en iPad? Hon har en chromecast idag, funkar nåt med den?

Vilken mjukvara behövs? Finns det gratisprogram eller behöver jag investera i det också?

Som ni märker har jag dålig koll, så grundfrågan är väl egentligen vad som behövs för att göra en liten egen studio och spela in musik/sång/etc? Hur billigt kan man komma undan?

Permalänk
Medlem

Chromecast skulle jag spontant säga inte tillför något i detta sammanhang.

På iPad finns ju en utmärkt programvara som är gratis i form av Garageband. Den finns även i mer utökad version på Mac-datorer.

Vad är det för instrument? För beroende på om det är instrument vars ljud ska tas upp av mikrofon - på samma sätt som sång - eller om det är instrument som ska pluggas in som t.ex. elgitarr eller klaviatur med midi-utgång så är det lite olika tillbehör som behövs.

För hon har ingen egen dator tolkade jag det som?

Och en sista fråga för att bättre kunna hjälpa dig: vilken modell av iPad har ni?

Lade till lite frågor för att förbättra svaren
Permalänk
Skrivet av Brent:

Chromecast skulle jag spontant säga inte tillför något i detta sammanhang.

På iPad finns ju en utmärkt programvara som är gratis i form av Garageband. Den finns även i mer utökad version på Mac-datorer.

Vad är det för instrument? För beroende på om det är instrument vars ljud ska tas upp av mikrofon - på samma sätt som sång - eller om det är instrument som ska pluggas in som t.ex. elgitarr eller klaviatur med midi-utgång så är det lite olika tillbehör som behövs.

För hon har ingen egen dator tolkade jag det som?

Och en sista fråga för att bättre kunna hjälpa dig: vilken modell av iPad har ni?

Först en rättning, Chromebook menade jag, inte chromecast Så på frågan om egen dator: ingen pc men en chromebook.

Instrument är både och, dels flöjt men också digitalpiano (som kommer köpas inom kort).

Vi har en äldre iPad Air idag men om det krävs kan jag snegla på en nyare version, det börjar ändå bli dags.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har varken iPad eller Chromebook så jag kan inte ge dig av mig beprövade lösningar, men kanske peka dig i rätt riktning och sen hjälpa till att gräva fram svar på följdfrågor.

Det finns olika adaptrar för att t.ex. koppla in en mikrofon eller en midikabel (från t.ex. digitalpiano) till en iPad. Problemet är att du då bara kan ha en sak inkopplad i taget, dvs du kan inte spela och sjunga in samtidigt. Nu tar man ofta en sak i taget ändå när man spelar in men det kan ändå kännas begränsande.

Bästa lösningen anser jag är att köpa ett externt ljudkort som är gjort för just inspelning av musik. Då kan man leta efter ett som både har ingång för t.ex. digitalpiano (midi) och mikrofoner (XLR) samt instrument som elgitarr (line-in). Dessa enheter heter "audio interface" på engelska så googlar du det plus iPad kommer en massa modeller att kika på.

Vad gäller Chromebook skulle jag tro att det är samma sak där, mest flexibla lösningen är ett externt ljudkort som kopplas med usb till Chromebooken. Det verkar finnas en del musikprogram (DAW - Digital Audio Workstation) som körs i webbläsaren så som Soundtrap eller Bandlab. Jag såg också ett klipp där man enkelt kopplade in ett externt ljudkort (just detta har dock inte ingång för midi!)

Har du tur finns det ljudkort som fungerar både med iPad, Chromebook och kanske PC/Mac så är du inte låst där utan kan ta med det även om själva datorn/paddan byts ut framöver.

Jag själv har ett externt ljudkort av märke Focusrite Scarlett som jag kan koppla till både min Macbook och min stationära Windows-PC. Här är en video på när ett sådant kopplas till en iPad.

Diverse länkar insprängda
Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att detta är en djungel av termer och prylar så jag krånglar till det lite till

Om du vill köra på Chromebook så har som sagt ljudkortet jag exemplifierade med inte midi-ingång för digitalpiano. Däremot om du köper ett digitalpiano som kopplas in med usb så kan det hända att du kan plugga in det direkt i Chromebooken, och så har du mikrofonen via ljudkortet.

Så kör jag faktiskt idag på min PC. Jag har förvisso midi-ingång på mitt ljudkort, men mitt keyboard har usb-koppling så då går den direkt in i datorn och det funkar klockrent. Sen har jag min mikrofon för sång kopplad till ljudkortet.

Faktum är att om du bestämmer dig för Chromebooken så kan du nog köra en usb-mikrofon till den också och skippa ljudkortet helt. Det blir inte lika flexibelt om du vill byta Chromebooken mot dator/iPad/mobil senare men kanske är good enough för att komma igång och testa lite utan att lägga för mycket pengar initialt.

Permalänk
Rekordmedlem

En usb-mikrofon är enklast och billigast att komma igång med, välj hellre en sådan än en konventionell mikrofon om du letar nått billigt.
Ipadar används av en massa semipro prylar som interface om det visar sig vara ett intresse att satsa vidare på så där är det i vart fall lugnt, tänk en mixer där man trycker in ipaden som interface och det följer ofta med nån mjukvara

https://www.thomann.de/se/mackie_dl_1608_lightning.htm
Chromebooks har jag inte sett användas särskilt mycket men det finns i vart fall en del även till dem, kan den köra Linux finns Audacity.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hur gammal är hon? Lite vägledning till teknisk nivå..
Sedan spelar det ingen som helst roll vad mikrofoner mm du har om hon ska vara i ett litet akustik dåligt rum.. det låter skit.
IsoVox är lite att ta i men så du förstår tankegången. Akustiken är primer, även vid enkla inspelningar.
Några hundra på akustik betyder väldigt mycket mer än bättre mikrofon och då blir det roligare och intresset växer.

https://studio.idg.se/2.1078/1.715802/iso-vox-2

För att spela in
https://www.clasohlson.com/se/M-Audio-AIR-192%7C4-ljudkort/p/...
Dvs rätt serösa saker ... å andra sidan kanske det mer är lek och inte ett växande intresse som ska utvecklas?
Grymt svårt veta nivån..
Går hon typ komunal musikskola så fråga där.

Permalänk
Avstängd

Du skriver än köpa ett el piano. Har en barn som går musk profil i grundskolan och vi köpte en keyboard.
Varför? ett keyboard är ju väldigt flexibelt och innan man helt fantant för ett instrumen så är det bra vara lite flexibel.
Senare om intresset växer och renodlas mot ett instrument så blir det väl att byta.. piano synt orgel eller vad det kan bli. Tiden får utvisa

https://www.musikanten.nu/sv/artiklar/yamaha-psr-e373-keyboar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Först en rättning, Chromebook menade jag, inte chromecast Så på frågan om egen dator: ingen pc men en chromebook.

Instrument är både och, dels flöjt men också digitalpiano (som kommer köpas inom kort).

Vi har en äldre iPad Air idag men om det krävs kan jag snegla på en nyare version, det börjar ändå bli dags.

Tack!

Beror ju helt på nivå som alla säger här. Men det behöver inte bli så mycket dyrare än din Kjell länk.

https://www.thomann.de/se/behringer_u_phoria_um2.htm (google säger mig att den funkar med chromebook och ipad)
https://www.thomann.de/se/behringer_xm8500_bundle.htm

Observera att jag inte rekommenderar saker här, utan visar på att du kan få motsvarande saker som senare är enklare att uppgradera. Notera dock att interfacet saknar midi ingång.