Apple TV gen 4 - ologiskt ljudproblem - försvinner i vissa program!? Hjälp, snälla.

Permalänk
Medlem

Apple TV gen 4 - ologiskt ljudproblem - försvinner i vissa program!? Hjälp, snälla.

Hej,

Jag upplever viss ljudproblematik vid användning av min Apple TV gen 4 som jag hoppas kunna få hjälp med.

Apple TV'n är kopplad via HDMI till min Sony TV. TV'n är i sin tur kopplad via HDMI till en Lyngdorfförstärkare för ljudet. Som exempel använder vi ofta SVT Play för att titta på nyheter, barnprogram etc. vilket fungerar bra. Men när vi ska titta på en film eller serie på SVT Play (t.ex Tunna blå linjen eller Atlantic crossing) så slutar ljudet omedelbart att fungera. Enda lösningen som jag hittat på detta är att dra ner menyn från ovankant, välja ljudinställningar och aktivt ändra från "TV-ljud" till "Förstärkaren", då kopplar Apple TV'n om till att skicka ljudet via AirPlay till förstärkaren istället. Det fungerar förvisso, men är väldigt irriterande att behöva justera hela tiden. Samma problematik dyker upp i TV4 Play, C More osv. Jag har gått igenom Inställningar i Apple TV'n flera gånger försökt hitta några konstigheter, men allt verkar vara i sin ordning. Ljud ut via HDMI, format satt till Auto osv.

Vet någon varför detta problem dyker upp för vissa program/serier? Vad kan jag göra för att lösa det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Inte mycket respons här, men har funderat vidare på egen hand. Min teori är att det är olika ljudformat mellan olika program, även om de streamas från samma tjänst (t.ex SVT Play). Så för "enklare" program såsom nyheterna och barnprogram så är det ett "enklare" ljudformat jämfört med film/serier. Problemet borde därmed inte ligga i min Apple TV utan i TV'n som inte kan hantera ljudformatet som SVT Play sänder ut för vissa filmer/serier, och därmed skickas inget ljud vidare till förstärkaren via HDMI-kabeln.

Vad tror ni om denna teori? Håller den, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

1) Det finns ingen möjlighet att ansluta Apple TVn direkt till förstärkaren istället för att gå via TVn?
2) Om det är möjligt, kan du testa att ansluta Apple TVn direkt till förstärkaren och se om du får samma problem?
3) Om du kopplar ur förstärkaren, får du då ut allt ljud via TVn eller upplever du samma problem där?

Jag tänker att man får eliminera en felkälla i taget

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

1) Det finns ingen möjlighet att ansluta Apple TVn direkt till förstärkaren istället för att gå via TVn?
2) Om det är möjligt, kan du testa att ansluta Apple TVn direkt till förstärkaren och se om du får samma problem?
3) Om du kopplar ur förstärkaren, får du då ut allt ljud via TVn eller upplever du samma problem där?

Jag tänker att man får eliminera en felkälla i taget

Tack för förslag!
1) Problemet är att förstärkaren inte kan agera HDMI-switch, det endast finns en HDMI-ingång för ljud, that's it. Jag kan alltså inte skicka vidare videosignalen till TV'n genom förstärkaren.

2) Se ovan.

3) Testade att koppla ur förstärkaren och då kommer ljudet från film/serier ut via TV'n. Betyder det att det är förstärkaren som inte kan hantera ljudformatet?

Permalänk
Medlem

Hm, jag kan för lite om det. Men bevisligen är det någonting med förstärkaren som strular i alla fall. Om det är just i kommunikationen med TVn eller om det är direkt i förstärkaren är svårt att säga.

Det finns ingen annan ingång för ljud du kan använda i förstärkaren istället för HDMI? Typ optisk?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gissningsvis handlar det om det förbannade HDCP igen. Barnprogram, nyheter osv har bara stereoljud, och då skickas det glatt vidare till förstärkaren. När du startar något som har fler kanaler, får AppleTVn informationen att systemet stödjer fler kanaler, så då skickar den det till TVn för att skickas vidare. TVn vägrar dock att göra det om den inte har fått en OK handskakning från förstärkaren, så då blir det tyst.

Prova att gå in i AppleTVns inställningar och ställa in så att den alltid skickar ut stereoljud (istället för auto) och se om det hjälper.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Min Apple TV buggar och forcering av ljud till 5kanal hjälper.. iaf ibland.

Den spelar alltid upp nått ljud men inte alltid upp alla kanaler..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"