NAS/server för hemmet

Permalänk

NAS/server för hemmet

Tjena!

Jag arbetar som videoredigerare och gjort detta i över 10 år. Har alltid suttit på olika platser men börjar arbeta hemma mer och mer.
SÅ, jag börjar landa i en tanke med att fixa mig en liten hemma-nas/server som jag kan nå utifrån hemmet.

Jag har inget intresse av att arbeta mot den, (förutom eventuellt köra projektfilen mot den) men att strömma in materialet i redigeringsprogrammen är jag inte intresserad av, utan enbart som backup/lagring. Framför allt vill jag kunna nå min "server" när jag är på andra platser och arbetar.

Är jag helt ute och seglar om jag tittar på denna tex? https://www.inet.se/produkt/4302087/qnap-ts-231k-2-bay-tower

Är det så lätt att köpa den, med 2 diskar, plugga in i sin router och sedan tuta och köra?
Jag lägger märke till att det finns olika processorer och interminnen för de olika NAS-modulerna, men om inte Nasen ska göra något jobb åt mig, utöver att lagra och ladda upp filer då och då, är det jag något jag behöver bry mig om?

Tack på förhand!

Allt gott // Johannes

Permalänk
Medlem

Du måste lösa VPN eller annat för att komma åt filerna utanför ditt hem, annars är du på rätt väg.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Du måste lösa VPN eller annat för att komma åt filerna utanför ditt hem, annars är du på rätt väg.

Ehh, va? Varför måste jag ha VPN för att komma åt filerna utanför mitt hem?
Vad är det jag missar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettsonite:

Ehh, va? Varför måste jag ha VPN för att komma åt filerna utanför mitt hem?
Vad är det jag missar här?