NAS/server för hemmet

Permalänk

NAS/server för hemmet

Tjena!

Jag arbetar som videoredigerare och gjort detta i över 10 år. Har alltid suttit på olika platser men börjar arbeta hemma mer och mer.
SÅ, jag börjar landa i en tanke med att fixa mig en liten hemma-nas/server som jag kan nå utifrån hemmet.

Jag har inget intresse av att arbeta mot den, (förutom eventuellt köra projektfilen mot den) men att strömma in materialet i redigeringsprogrammen är jag inte intresserad av, utan enbart som backup/lagring. Framför allt vill jag kunna nå min "server" när jag är på andra platser och arbetar.

Är jag helt ute och seglar om jag tittar på denna tex? https://www.inet.se/produkt/4302087/qnap-ts-231k-2-bay-tower

Är det så lätt att köpa den, med 2 diskar, plugga in i sin router och sedan tuta och köra?
Jag lägger märke till att det finns olika processorer och interminnen för de olika NAS-modulerna, men om inte Nasen ska göra något jobb åt mig, utöver att lagra och ladda upp filer då och då, är det jag något jag behöver bry mig om?

Tack på förhand!

Allt gott // Johannes

Permalänk
Medlem

Du måste lösa VPN eller annat för att komma åt filerna utanför ditt hem, annars är du på rätt väg.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Du måste lösa VPN eller annat för att komma åt filerna utanför ditt hem, annars är du på rätt väg.

Ehh, va? Varför måste jag ha VPN för att komma åt filerna utanför mitt hem?
Vad är det jag missar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettsonite:

Ehh, va? Varför måste jag ha VPN för att komma åt filerna utanför mitt hem?
Vad är det jag missar här?

NAS eller Network-Attached Storage gäller ju bara för ditt lokala nätverk om du inte lägger ut det på det publika nätet (utanför ditt hem). VPN är väl den minst komplicerade lösningen jag kunde tänka på, hur tänker du annars att du ska kunna nå ditt hemnätverk och den lagringsenhet som finns där när du är på en annan plats (menar inte att vara nedlåtande utan frågar så att vi förstår varandra)?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Fast alla såna NAS-tillverkare tillhandahåller ju mjukvara för att kunna komma åt den från annan plats än hemmet. Har man inte specifika krav så lär det funka alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Fast alla såna NAS-tillverkare tillhandahåller ju mjukvara för att kunna komma åt den från annan plats än hemmet. Har man inte specifika krav så lär det funka alldeles utmärkt

Mer än jag visste, har själv ingen specifik NAS-enhet utan en dator till det med SMB. Det gör ju det hela avsevärt enklare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du måste lösa VPN eller annat för att komma åt filerna utanför ditt hem, annars är du på rätt väg.

Skrivet av Pettsonite:

Ehh, va? Varför måste jag ha VPN för att komma åt filerna utanför mitt hem?
Vad är det jag missar här?

Skrivet av KeepRaffing:

Fast alla såna NAS-tillverkare tillhandahåller ju mjukvara för att kunna komma åt den från annan plats än hemmet. Har man inte specifika krav så lär det funka alldeles utmärkt

https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/article/accessing-you....

QNAP verkar ha egen mjukvara för det precis som @KeepRaffing säger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

NAS eller Network-Attached Storage gäller ju bara för ditt lokala nätverk om du inte lägger ut det på det publika nätet (utanför ditt hem). VPN är väl den minst komplicerade lösningen jag kunde tänka på, hur tänker du annars att du ska kunna nå ditt hemnätverk och den lagringsenhet som finns där när du är på en annan plats (menar inte att vara nedlåtande utan frågar så att vi förstår varandra)?

NAS är inte begränsad till LAN om gränssnitt med lämpligt protokoll används. Synology m.fl. har alla stöd för WebDAV, FTP, SSL, VPN m.m. som t.o.m. går att styra via mobilapp. Vill man använda sig av FQDS för att ansluta finns stöd för DDNS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

NAS är inte begränsad till LAN om gränssnitt med lämpligt protokoll används. Synology m.fl. har alla stöd för WebDAV, FTP, SSL, VPN m.m. som t.o.m. går att styra via mobilapp. Vill man använda sig av FQDS för att ansluta finns stöd för DDNS.

Jo, som sagt var har jag ingen enhet med ett NAS-OS - visste inte att de gjorde det så smidigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettsonite:

Ehh, va? Varför måste jag ha VPN för att komma åt filerna utanför mitt hem?
Vad är det jag missar här?

VPN är en (1) metod att komma åt filer på ett säkert sätt. SSL en annan och i min mening enklare. Det går också att kombinera med 2FA (i alla fall med Synology). Du kan alltså slå på tjänster som tillåter dig dela filer, strömma media vart som helst relativt enkelt och säkert utan eller med VPN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Pettsonite

Det du tydligen missat är att publik Internet är vilda västern med kringdrivande rövarband som skjuter på allt de ser och därmed måste dörrar vara stängda och fönsterluckor låsta... annars tar de sig in och tar över allt du har...

Vad har du för koppling hemma - CG-NAT eller en publik adress ?? om inget står i din abonnemang så är det ofta CG-NAT som default och du får gå till din ISP:s hemsidan eller via mail om du vill ha publik adress (oftast bara en enda och normalt då kopplas till Routerns MAC-adress) - men samma sekund du får din publika IP-adress så exponeras du också av den publika Internets vilda västern-skjutande så det gäller att din dörr/router är tillräckligt robust... med andra ord routern bör inte vara för lastgammal och ha nyligen uppdaterad firmware då det finns massor av exploits för äldre routers för att försöka kapa dem och göra intrång. - och det görs försök - hela tiden...

CG-NAT innebär att all trafik måste initieras från LAN-sidan (hemmet) mot WAN-sidan (internet) - vilket är typiskt läge när du surfar och spelar hemma - medans det är omöjligt att få kontakt med resurs (din NAS) i hemmet i WAN -> LAN riktningen, just det du efterfrågar för att komma åt filer när du inte är i hemmet.

NAS-tillverkare som Qsnap och Synology mfl. har ofta egna omvända proxys klara fallet med CG-NAT - där din NAS söker upp dem och lämnar sin IP-adress och har en port öppen hela tiden mellan proxyn och din NAS, precis som när du surfar med att det hela tiden initieras och hålls aktiv från din NAS och därmed går vägen LAN -> WAN.

Sedan när du skall komma åt din NAS utifrån WAN så får du söka efter din NAS hos proxyn som efter eventuell autentisering överlämna den redan öppnade porten för vidare förhandling mellan dig och NAS i din LAN. - på så sättet undviker den omvända proxyn hindret WAN -> LAN förfrågningar med CG-NAT då all trafik är initierad av NAS:en själv på LAN-sidan, precis som när du surfar och spelar hemifrån.

När man bygger egen NAS/server för publik (WAN) åtkomst så har man inte de omnämnda proxyn då de är tjänst och produktspecifika och i det läget behöver man en publik IP-address för åtkomst via router till din server på LAN-sidan.