Microsoft presenterar Directstorage för Windows under Game Stack Live

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar Directstorage för Windows under Game Stack Live

Lagrings-API:et från Xbox Series X flyttar in i Windows under april månad med sikte på lägre laddtider i kompatibla spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det lär bli ett separat instickskort som kostar skjortan, precis som det är idag på XBoxen. Får väl säga att jag är grymt imponerad av laddtiderna på Series X:en (och Gamepass i överlag).

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

varför prata om x-box från microsofts sida utifall det är direct storage för windows de ska presentera (så less på dessa konsoller)
om det bara blir mjukvaruändringar så är det ok även utifall det dyker upp hårdvara för ytterligare funktion så är det ok oxå. Men som jag fattat det så finns det redan stöd från nvidia, AMD & Intel hårdvarumässigt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

varför prata om x-box från microsofts sida utifall det är direct storage för windows de ska presentera (så less på dessa konsoller)
om det bara blir mjukvaruändringar så är det ok även utifall det dyker upp hårdvara för ytterligare funktion så är det ok oxå. Men som jag fattat det så finns det redan stöd från nvidia, AMD & Intel hårdvarumässigt.

För att det är Microsofts 2 dagars konferens för spelutveckling. Vore väldigt märkligt om de inte lyfte in x box där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

varför prata om x-box från microsofts sida utifall det är direct storage för windows de ska presentera (så less på dessa konsoller)
om det bara blir mjukvaruändringar så är det ok även utifall det dyker upp hårdvara för ytterligare funktion så är det ok oxå. Men som jag fattat det så finns det redan stöd från nvidia, AMD & Intel hårdvarumässigt.

De pratar om Xbox för att det är därifrån DirectStorage kommer ifrån. Det hade varit väldigt konstigt om de struntade helt i att nämna Xbox i det här fallet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kommer Directstorage vara låst mot DX12?
Varför inte göra så det fungerar med alla APIer?

MS i ett nötskal =(

Permalänk
Medlem

Ok! missade att det var ett spel orienterat event, & inte en nyhet om direct storage till windows. Ska bli intressant & se hur det presterar! är ju trevligt utifall os börjar utnyttja kapaciten som finns i dagens lagring istället för att ha en gammal hd i åtanke på hur saker skall göras,ska bli intressant & se prestandan & om det kommer fungera bra med hårdvaru/mjukvaru raid oxå så det inte bara blir en lösning för en enstaka ssd på c tex. hoppas på en allmän drivrutin som stödjer alla format. oberoende om det är sata, pci-e 3,4 & 5. Eller optane på dimm instickskort på pci-e plats osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hcz:

Kommer Directstorage vara låst mot DX12?
Varför inte göra så det fungerar med alla APIer?

MS i ett nötskal =(

Det är väl en funktion i DX12. Att Microsoft skulle lägga energi på att implementera det i DX11 känns osannolikt (om det ens är möjligt/rimligt).

För Vulkan och andra API'er så är det väl upp till de som utvecklar dessa andra att göra liknande, och inte Microsofts uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är väl en funktion i DX12. Att Microsoft skulle lägga energi på att implementera det i DX11 känns osannolikt (om det ens är möjligt/rimligt).

För Vulkan och andra API'er så är det väl upp till de som utvecklar dessa andra att göra liknande, och inte Microsofts uppgift.

Det är inte Vulkan i sig som har en flaskhals utan det är Windows. Så att det gör att Directstorage är låst till DX12 är ju idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är väl en funktion i DX12. Att Microsoft skulle lägga energi på att implementera det i DX11 känns osannolikt (om det ens är möjligt/rimligt).

För Vulkan och andra API'er så är det väl upp till de som utvecklar dessa andra att göra liknande, och inte Microsofts uppgift.

Handlar väl om lagring & inte specifikt endast överföring till gpu hoppas jag i sådana fall är det inte lika intressant förutom för spelande då, sen är det ju iförsig inte lika illa idag som det var när ssd dök upp lite har de ju gjort, men borde ju inte vara allt för svårt att skriva om så det skulle finnas stöd för båda teknikerna (ssd & hd) oberoende av varandra. iförsig så är ju ddr betydligt snabbare än vilken ssd som hellst så kanske inte spelar så stor roll.

eller handlar detta enbart om att ladda texturer i gpu så är det betydligt mindre intressant än jag hoppats. i sådana fall borde det heta något annat än direct storage för bearbetning behöver fortfarande görs av cpu oxå i vilket fall. (förutom texturladdning då)
Verkar vara så illa att det bara handlar om grafik & gpu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam

Nvidia har ju RTX-IO, som jag antar, kommer att kopplas till Direct Storage.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

AMD har antagligen liknande teknik, eftersom de tillverkar kretsarna till X-Box.
Eftersom Direct Storage kommer till DirectX, är det nog en tidfråga innan något liknande även kommer till Vulkan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ase:

Handlar väl om lagring & inte specifikt endast överföring till gpu hoppas jag i sådana fall är det inte lika intressant förutom för spelande då, sen är det ju iförsig inte lika illa idag som det var när ssd dök upp lite har de ju gjort, men borde ju inte vara allt för svårt att skriva om så det skulle finnas stöd för båda teknikerna (ssd & hd) oberoende av varandra. iförsig så är ju ddr betydligt snabbare än vilken ssd som hellst så kanske inte spelar så stor roll.

eller handlar detta enbart om att ladda texturer i gpu så är det betydligt mindre intressant än jag hoppats. i sådana fall borde det heta något annat än direct storage för bearbetning behöver fortfarande görs av cpu oxå i vilket fall. (förutom texturladdning då)

Risken är att det till stor del handlar disk till GPU.
Nvidia har skrivit en del om tekniken, bilden anger två vägar men i bägge handlar det om disk till gpu.
De kallar iofs tekniken GPU-Direct-Storage, finns det någon mer Direct-Storage? Kanske Memory-Direct-Storage?

https://docs.nvidia.com/gpudirect-storage/overview-guide/inde...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Risken är att det till stor del handlar disk till GPU.
Nvidia har skrivit en del om tekniken, bilden anger två vägar men i bägge handlar det om disk till gpu.
De kallar iofs tekniken GPU-Direct-Storage, finns det någon mer Direct-Storage? Kanske Memory-Direct-Storage?
https://docs.nvidia.com/gpudirect-storage/overview-guide/graphics/arch-overview.png
https://docs.nvidia.com/gpudirect-storage/overview-guide/inde...

minneskort till kamera osv brukar kallas direct storage.

Hade hoppats på en mer generell direct storage, så det inte bara handlade om ssd till gpu & texturer men är ju trevligt med bättre laddning av spel oxå så klart. MVH

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Kommer Directstorage vara låst mot DX12?
Varför inte göra så det fungerar med alla APIer?

MS i ett nötskal =(

Låst till DX12 och endast till titlar som finns i MS Store

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Borde redan börjat utvecklas när nvme lagring blev tillgängligt.
Anledningen till att det kommer nu beror nog på att lagringstekniken var för dyr för budgetsystem förut(konsoler).

Kommer göra väldigt stor skillnad för spelutveckling.
Tror inte något Xbox spel har stöd för detta än då PC laddningstiderna är väl typ lika korta som på Series X/S.
Antagligen så har väl Demon souls ha stöd, skulle jag tro.

5,5GB/Sek fyller ju 16GB minne på under 3 sekunder utan komprimering, eller ca det 6 för Series X/S.
Men då är en del av minnet ockuperat av OS och hela minnet behöver nog sällan nollställas innan man kan börja spela heller.

Sjukt taggad för vad detta skapar för möjligheter framöver.

*edit: Syftar på stöd för snabb lagring, som är snabbare än upp till 550MB/S gränsen som fanns förut.
Kopplar du en extern SSD med vanlig S-ATA hastighet 550MB/S så laddar spelen lika snabbt som på den interna lagringen på konsoler i spel, även fast att den interna är 5-10 gånger så snabb.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta bara kommer göra stor nytta när man har svag cpu alt. få kärnor + lite ramminne,
att ladda texturer för ett spel direkt från ssd till grafikkort borde inte göra så stor skillnad dessutom är ju en ssd flera gånger långsammare än vad ddr minnena är.
så borde göra större skillnad med ddr5 än vad detta kommer göra med dess dubbla buss /kanaler mot ddr4 & cpu nuförtiden har nog inga problem att hänga med i vilket fall, men visst borde kunna bli lägre latency.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som att detta bara kommer göra stor nytta när man har svag cpu alt. få kärnor + lite ramminne,
att ladda texturer för ett spel direkt från ssd till grafikkort borde inte göra så stor skillnad dessutom är ju en ssd flera gånger långsammare än vad ddr minnena är.
så borde göra större skillnad med ddr5 än vad detta kommer göra med dess dubbla buss /kanaler mot ddr4 & cpu nuförtiden har nog inga problem att hänga med i vilket fall, men visst borde kunna bli lägre latency.

Ett av flera problemen som detta löser är att du får tillgång till extremt mycket data på väldigt lite tid, vilket inte RAM ger möjlighet till.
Att behöva gå via RAM och Processor slösar också oerhört mycket systemresurser och kräver buffring.

Som sagt så räcker hastigheten som dagens lagringstekniker erbjuder väldigt långt och att använda sig av grafikminnet så fort som möjligt är nog mycket bättre än att behöva buffra upp i RAM.

När man spelar så ligger väl ändå det man sysslar med i Grafikminnet och lagringsenheten är ju tillräckligt snabb för att swappa data nu så att mellanlagra i RAM(som användes som arkiv/buffert) behövs inte längre.
Alternativet hade väl varit ifall vi hade mycket mer RAM, då hade spelet kunnat buffra precis när man startar det eller något.
Nu så kommer du kunna ha hela spelets data tillgängligt med väldigt kort fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ett av flera problemen som detta löser är att du får tillgång till extremt mycket data på väldigt lite tid, vilket inte RAM ger möjlighet till.
Att behöva gå via RAM och Processor slösar också oerhört mycket systemresurser och kräver buffring.

Som sagt så räcker hastigheten som dagens lagringstekniker erbjuder väldigt långt och att använda sig av grafikminnet så fort som möjligt är nog mycket bättre än att behöva buffra upp i RAM.

När man spelar så ligger väl ändå det man sysslar med i Grafikminnet och lagringsenheten är ju tillräckligt snabb för att swappa data nu så att mellanlagra i RAM(som användes som arkiv/buffert) behövs inte längre.
Alternativet hade väl varit ifall vi hade mycket mer RAM, då hade spelet kunnat buffra precis när man startar det eller något.
Nu så kommer du kunna ha hela spelets data tillgängligt med väldigt kort fördröjning.

som sagt ladda texturer, sen behöver du ändå ha internminnet & cpu för att göra det mesta av spelets beräkningar ie allt annat än ren uppritning av grafik så känns lite marknadsföring & inte så mycket mer som jag skrev lägre latens kanske att buffra på internminnet som är 10 ggr snabbare än en ssd borde vara ypperligt det går ju tex att göra som konsollerna gör dedikera nån kärna till att göra detta

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

som sagt ladda texturer, sen behöver du ändå ha internminnet & cpu för att göra det mesta av spelets beräkningar ie allt annat än ren uppritning av grafik så känns lite marknadsföring & inte så mycket mer som jag skrev lägre latens kanske att buffra på internminnet som är 10 ggr snabbare än en ssd borde vara ypperligt det går ju tex att göra som konsollerna gör dedikera nån kärna till att göra detta

Du menar alltså att göra alla laddningstider minimala och att samtidigt frigöra en stor mängd systemresurser inte kommer göra någon större skillnad?
Konsolerna bör inte heller behöva slösa en kärna eller två på detta framöver.

Så som Cerny, Microsoft, Nvidia och Linus tech tips beskriver det så verkar det vara ett väldigt viktigt och stort steg i utvecklingen.
Problemet nu är bara att man måste stödja äldre hårdvara PGA spelarbasen, så det blir fattigt med fullt kompatibla spel ett tag framöver.

Nuvarande system går i snigelhastighet jämfört med hur det kommer se ut när stöd finns.

Ska bli väldigt häftigt att se hur detta kommer påverka speldesign framöver.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ase:

Känns som att detta bara kommer göra stor nytta när man har svag cpu alt. få kärnor + lite ramminne,
att ladda texturer för ett spel direkt från ssd till grafikkort borde inte göra så stor skillnad dessutom är ju en ssd flera gånger långsammare än vad ddr minnena är.
så borde göra större skillnad med ddr5 än vad detta kommer göra med dess dubbla buss /kanaler mot ddr4 & cpu nuförtiden har nog inga problem att hänga med i vilket fall, men visst borde kunna bli lägre latency.

Har observerat att spel är väldigt dåliga på att nyttja arbetsminne, sitter med 64 GiB och det är sällen att mer än 16 GiB används, om man inkluderar Windos cache är det sällan jag kommer upp till 32 GiB.
Varför då?
Tror att de de inte bryr sig att programmera för att nyttja det, de är få som får glädje av det ändå.

Säger inte emot dig men.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har observerat att spel är väldigt dåliga på att nyttja arbetsminne, sitter med 64 GiB och det är sällen att mer än 16 GiB används, om man inkluderar Windos cache är det sällan jag kommer upp till 32 GiB.
Varför då?
Tror att de de inte bryr sig att programmera för att nyttja det, de är få som får glädje av det ändå.

Säger inte emot dig men.

Samma här sitter med 64 förut 128 men nu 64 räcker gått även för min musikproduktion hobby

Visa signatur

Arne Berg