Katastrofalt långsam hemsida

Permalänk
Medlem

Katastrofalt långsam hemsida

Hej,

Jag håller på att bygga en sida i jobbet och responstiden är sagolikt lång. Jag får helt okej poäng på PageSpeed och resurser verkar laddas någorlunda ordentligt. Trots detta laddar sidan långsamt och jag kan se serverns första svarstid är alldeles för lång. När jag ser på de andra resurserna som laddas in har jag svårt att veta exakt vad jag borde göra får att få ner den. Någon här som har input?

Länk till sida - https://comrant.com/

Permalänk
Medlem

Vad är det för tekniker du använder för att skapa webbplatsen, vilken solution ligger frontend/backenden på? Cloud, lokalt etc.

En snabb tanke så ser ut som det är servern som är för slö för att hantera en ny request, när du går tillbaka och klickar på samma element så går det som vanligt. Vilket troligtvis är en cachad respons som servern skickar tillbaka.

Men mer info hade varit guldvärt

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Vad är det för tekniker du använder för att skapa webbplatsen, vilken solution ligger frontend/backenden på? Cloud, lokalt etc.

En snabb tanke så ser ut som det är servern som är för slö för att hantera en ny request, när du går tillbaka och klickar på samma element så går det som vanligt. Vilket troligtvis är en cachad respons som servern skickar tillbaka.

Men mer info hade varit guldvärt

Här kommer info om servern, säg gärna till när du tagit del av den så kan jag radera sidan. Onödigt att den ligger uppe.
http://comrant.com/qenvonoewc.php

Förövrigt kör vi wordpress/woocommerce.

Permalänk
Medlem

Jag får för övrigt CERT-fel när jag försöker ansluta från jobbet.
På mobilen dyker not secure / ej HTTPS upp.
Sidan laddade snabbt men när jag började scrolla nedåt så krashade det. Chrome på Android 11. Mer än såhär kan jag inte hjälpa, lycka till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Tryck på F12 (om du kör Chrome eller firefox), Network. sedan ctrl+shift+r.
Hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Ni kör PHP, vad är det för hårdvara ni kör med på den sidan?

Den processerar ju all PHP på servern, backend och kod som ska skickas till klienten (HTML/CSS etc..) Så en bottleneck är ju isåfall servern eller något som inte är optimalt i koden som kräver en del vilket gör att det tar tid per request.

Skulle gissa att det är därför det tar tid när du försöker ladda in någon ny sida på webbplatsen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ni kör PHP, vad är det för hårdvara ni kör med på den sidan?

Den processerar ju all PHP på servern, backend och kod som ska skickas till klienten (HTML/CSS etc..) Så en bottleneck är ju isåfall servern eller något som inte är optimalt i koden som kräver en del vilket gör att det tar tid per request.

Skulle gissa att det är därför det tar tid när du försöker ladda in någon ny sida på webbplatsen.

Serverhårdvaran bör vara rätt fräck men för säkerhets skull ska jag se till att kontakta leverantör av VPS. Kan ju alltid vara bra att ha koll på exakt vilken hårdvara det är.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar vara lite intermittent. Ibland laddar den någorlunda vettigt och ibland står det helt still en stund, så ibland runt 30-40 ms innan svar och sedan helt plötsligt 1500-2500 ms.

(Inga exakta eller heltäckande siffror förstås, men ungefär vad jag fick när jag hoppade runt lite med länkarna upptill.)

Permalänk
Medlem

Sidan i sig verkar rätt snabb. Det som är segt är att bläddra mellan olika produktkategorier. Där skulle jag se över vilka SQL-queries du har och se till att lägga till SQL INDEX där det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tycker det verkar vara lite intermittent. Ibland laddar den någorlunda vettigt och ibland står det helt still en stund, så ibland runt 30-40 ms innan svar och sedan helt plötsligt 1500-2500 ms.

(Inga exakta eller heltäckande siffror förstås, men ungefär vad jag fick när jag hoppade runt lite med länkarna upptill.)

Precis! Detta har jag också uppmärksammat, servern verkar få feeling ibland och då funkar det :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Tryck på F12 (om du kör Chrome eller firefox), Network. sedan ctrl+shift+r.
Hur ser det ut?

Här kommer en länk med lite bilder på timings bl.a. Som nämnt tidigare i tråden så verkar sidor ibland laddas snabbt och ibland långsamt. Bilderna som ligger på länken nedan visar hur det tar typ 16s för en html-sida att genereras.

Länk - https://imgur.com/a/KhWrLAf

Permalänk
Medlem

Jag ser att det smugit in en 301 mitt i allt också. Jag undrar vad det är som ska redirectas, sidan är ju helt ny och inga sidor ska redirectas varken till eller från sidan. Kanske är detta något att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag får för övrigt CERT-fel när jag försöker ansluta från jobbet.
På mobilen dyker not secure / ej HTTPS upp.
Sidan laddade snabbt men när jag började scrolla nedåt så krashade det. Chrome på Android 11. Mer än såhär kan jag inte hjälpa, lycka till.

Bra att du sade det, får mixtra med domänen lite.