Rpi4 - borde jag köra docker?

Permalänk
Medlem

Rpi4 - borde jag köra docker?

Jag kör PiHole, VPN, Unifi controller bland annat på min pi4 och är sugen på att prova bitwarden med, även testa massa annat som faller på. Men bör jag köra docker?

Är inte helt bekväm med linux terminal för jag känner att jag inte har koll som i windows, och vill gärna testa olika saker utan att sabba hela installationen.
Då tänker jag att kanske docker är rätt väg att gå?

För då skapar man väl en container där man installerar o kör allt och skulle det gå åt skogen kan man bara ta bort containern o börja om?

Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Jag har som du inte så mycket koll men kan säga att jag installerade olika saker i docker nyligen och det var väldigt smidigt. Ta bort också. Det finns väl web-gränssnitt för övervakning? Portainer tror jag är ett.

Permalänk
Hedersmedlem

Docker funkar fint på en pi 4 och är ett bra sätt att labba utan att klydda överallt. Du kan antingen köra containrar med hela system i där du loggar in och installerar vad du vill, eller ännu bättre dra ner en färdig image med bara den server du vill ha. Så har du t ex en minimal container med databasservern, en som bara innehåller nextcloud, en för pihole osv..