Permalänk

Två enheter, en nätverkskabel

Tjena Sweclockers. Håller just nu på att försöka få en någorlunda ordentligt fungerande nätverksuppsättning i mitt hus.

I nuvarande läge så har jag två CAT6 kablar som är dragna från fiberomvandlaren i källaren, upp ut genom väggen på utsidan av huset och sedan in igen i vardagsrummet. Dessa är kopplade till Router och DigitalTV. Eftersom att båda dessa måste vara inkopplade direkt in i fiberomvandlaren så krävs två kablar. (Se länkad bild).

Nu ska jag ha ett rum i källaren där jag har ett antal datorer där tanken är att de ska vara uppkopplade genom ethernet. En lösning för att få ner ethernet till rummet i källaren ifrån routern i vardagsrummet är att dra ner en tredje nätverkskabel på utsidan. Dock är detta väldigt krångligt eftersom att jag då måste borra genom två betongväggar vilket redan var krångligt nog då jag drog de första två kablarna. Därför funderar jag på om det finns något sätt att dela nätverkskabeln som går till digital tv boxen.

En ände går alltså till digital-tv ner till omvandlaren, och den andre går från en port på routern ner till en switch i datorrummet.

Är det möjligt att lösa problemet på detta sätt samtidigt som man behåller gigabit hastigheten på kabeln?

Har kollat på såna här "Y-splitters" https://www.inet.se/produkt/6300938/deltaco-y-kabel-for-natve...

Bytte länk
Permalänk
Medlem

Du menar: https://www.inet.se/produkt/6300938/deltaco-y-kabel-for-natve...
för den du länkar till är för datorfläktar.

Ja det kommer att fungera genom att ha en sådan i varje ända på kabeln, så som du tänker.
Dock så kommer den att begränsa hastigheten till 100Mb/s, vilket inte är så roligt om man vill ha/betalar för snabbare internet än så.

Det vill säga, vill du ha gigabit kräver egen kabel så då måste du dra en till.
Finns det inte plats att så du kan få dit en till kabel vid den du har?

Permalänk
Medlem

Byt ut routern i vardagsrummet mot en switch och sätt routern i källaren. Behöver du Wifi i vardagsrummet kopplar du in en AP där.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Du menar: https://www.inet.se/produkt/6300938/deltaco-y-kabel-for-natve...
för den du länkar till är för datorfläktar.

Ja det kommer att fungera genom att ha en sådan i varje ända på kabeln, så som du tänker.
Dock så kommer den att begränsa hastigheten till 100Mb/s, vilket inte är så roligt om man vill ha/betalar för snabbare internet än så.

Det vill säga, vill du ha gigabit kräver egen kabel så då måste du dra en till.
Finns det inte plats att så du kan få dit en till kabel vid den du har?

Oh haha såg fel på den varianten. Bytte ut länken.

Jo jag tänker att det är möjligt att dra en till kabel. Dock är hålet där de är indragna igenspacklat kring kablarna..
Blir att jag får borra och spackla igen isåfall.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Byt ut routern i vardagsrummet mot en switch och sätt routern i källaren. Behöver du Wifi i vardagsrummet kopplar du in en AP där.

Hmm, jag testade att köra så. Jag satte en Apple Airport Express som jag har liggande i vardagsrummet istället i bryggläge (AP-Läge). Dock har den mycket sämre antenner än min Netgear Nighthawk R7000. Lite tråkigt att sätta en sprillans ny Router med bra antenner i källaren. Dock är det en lösning på problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luksenburg:

Hmm, jag testade att köra så. Jag satte en Apple Airport Express som jag har liggande i vardagsrummet istället i bryggläge (AP-Läge). Dock har den mycket sämre antenner än min Netgear Nighthawk R7000. Lite tråkigt att sätta en sprillans ny Router med bra antenner i källaren. Dock är det en lösning på problemet.

Varför sätter du inte Airport Express som router då?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Inte funderat på att köra nätverket över elnätet?
Funkar om det är på samma huvudsäkring/fas.
Osäker på hastighet o latency men om det bara är för surfning o inte spelande så kanske det är ok?
https://www.inet.se/produkt/5405024/d-link-dhp-601av

Jag kör med en äldre variant av detta ut till ett förråd för o mäta temperatur o styra en fläkt via Teldus o funkar fint.

Permalänk
Medlem

Är inte det enklaste att ordna en ordentlig borrhammare som skär genom betongen som smör?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av giplet:

Varför sätter du inte Airport Express som router då?

Menar du att jag sätter den nere i källaren och sedan använder Netgear routern bryggad i vardagsrummet?

Permalänk
Skrivet av Kentaur77:

Inte funderat på att köra nätverket över elnätet?
Funkar om det är på samma huvudsäkring/fas.
Osäker på hastighet o latency men om det bara är för surfning o inte spelande så kanske det är ok?
https://www.inet.se/produkt/5405024/d-link-dhp-601av

Jag kör med en äldre variant av detta ut till ett förråd för o mäta temperatur o styra en fläkt via Teldus o funkar fint.

Jo det funkar ju men jag litar inte på Powerline adaptrar och sånt. Nu under distansarbete och så känner jag att det är viktigt med en väldigt stabil anslutning. Spelar även mycket, hade jag endast surfat hade jag gått helt på wifi.

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Är inte det enklaste att ordna en ordentlig borrhammare som skär genom betongen som smör?

Hahaha jo, men försöker kolla på de icke destruktiva lösningarna före jag tar till hårdhanskarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luksenburg:

Hmm, jag testade att köra så. Jag satte en Apple Airport Express som jag har liggande i vardagsrummet istället i bryggläge (AP-Läge). Dock har den mycket sämre antenner än min Netgear Nighthawk R7000. Lite tråkigt att sätta en sprillans ny Router med bra antenner i källaren. Dock är det en lösning på problemet.

Vadå, vill du inte ha bra WiFi i källaren också?

Du kan ju sätta en sämre router i källaren annars och sedan använda den "bra router" endast som AP.

Men svaret på din fråga är att nej, det går inte att dela på en nätverkskabel på sättet du beskriver och fortfarande ha 1 Gbit/s.

Det du däremot eventuellt skulle kunna få igång är om du kan köra digital-TV:n bakom routern. Beroende på ISP och router så går det att göra, antingen "funkar det bara", eller så måste du köra lite trix med VLAN-taggar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går också att skaffa 2 managerbara switchar och köra det via vlan i en kabel men konfigureringsmässigt är det nog som sagt enklast att ha en "konsumentrouter" i källaren och switch och ap uppe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte ska ha WiFi i källaren och du har en gammal PC med minst två nätverkskort så kan du ju bygga en router med hjälp av t.ex. OPNsense eller pfSense. Då kan du ha denna som router i källaren. Komplettera med en switch, så är du hemma.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vadå, vill du inte ha bra WiFi i källaren också?

Du kan ju sätta en sämre router i källaren annars och sedan använda den "bra router" endast som AP.

Men svaret på din fråga är att nej, det går inte att dela på en nätverkskabel på sättet du beskriver och fortfarande ha 1 Gbit/s.

Det du däremot eventuellt skulle kunna få igång är om du kan köra digital-TV:n bakom routern. Beroende på ISP och router så går det att göra, antingen "funkar det bara", eller så måste du köra lite trix med VLAN-taggar.

Ja, jag kan ju ha min Airport först och sedan använda Nighthawken som AP. Dock har Airporten endast 100mbps jack (äldre modell). Så det är i princip uteslutet då jag inte får ut mina hela 250mbps isåfall.

Att köra digital-TV bakom routern verkar dock intressant! Jag har Bahnhof som ISP och vad jag vet så kopplar man in Digital Tv rakt in i dosan.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om du inte ska ha WiFi i källaren och du har en gammal PC med minst två nätverkskort så kan du ju bygga en router med hjälp av t.ex. OPNsense eller pfSense. Då kan du ha denna som router i källaren. Komplettera med en switch, så är du hemma.

Hmm, ja. Förlorar jag dock inte själva gränssnittsfunktionaliteten av min Netgear Router då? Om jag endast använder den som AP alltså

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går också att skaffa 2 managerbara switchar och köra det via vlan i en kabel men konfigureringsmässigt är det nog som sagt enklast att ha en "konsumentrouter" i källaren och switch och ap uppe.

Yes! Testar just nu att använda Airport Express som AP i vardagsrummet och router i källaren. Ska mäta lite hastigheter och se vart jag hamnar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luksenburg:

Hmm, ja. Förlorar jag dock inte själva gränssnittsfunktionaliteten av min Netgear Router då? Om jag endast använder den som AP alltså

Vad menar du med "gränssnittsfunktionaliteten"?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad menar du med "gränssnittsfunktionaliteten"?

Själva UI:t routerns funktioner, port forward, vpn server, etc

Permalänk
Medlem

Är det inte viktigt att alla datorerna hamnar bakom samma router, eller är det endast viktigt att du får en internetanslutning?

Om du vill ha dem bakom samma router, så kommer det väl inte att fungera att lägga en slipper på kabeln direkt på fiberomvandlaren?

Om det redan finns borrhål, går det inte att återanvända dem? Du får såklart ta bort spacklet, men beroende på storlek så kanske det går att dra en till kabel i hålet så att du åtminstone slipper borra en gång till?

Annars så tänker jag att det finns två rimliga alternativ:

Endera köper du en wifi accesspunkt för att du gillar funktionaliteten i den router du har. Flytta routern till källaren och montera accesspunkten i vardagsrummet.

Eller så köper du en ny router för att du gillar den wifi-prestanda som du nu redan har. Sätter den nya routern i källaren och konfigurerar om din nuvarande router som AP istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luksenburg:

Själva UI:t routerns funktioner, port forward, vpn server, etc

Ah nej, de funktionerna du listar kräver att den står som router. OpnSense / pfSense klarar dock allt du listar

Permalänk
Medlem

Som jag ser så du har följande alternativ:
1. Router i källaren. Billigaste routern är antagligen Edgerouter-X.
2. 2 st VLAN switchar. Du kör LAN + IPTV över samma kabel. IPTV tar inte mycket bandbredd.
3. Homeplug för IPTV. Du kör IPTV över Homeplug och använder nuvarande IPTV kabel till LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W