Permalänk

Plugga IT, realistiskt?

Hej,

Jag har på sistone fått upp intresse för IT-branschen och ska i sommar läsa upp Programmering 1 på Komvux. Det som lockar är inte främst en bra lön, utan arbetssättet i sig. Jag gillar att sitta framför datorn och mår bra av att kunna vara flexibel, tex ha möjlighet att jobba hemifrån emellanåt. Därtill stimuleras jag av problemlösning, tex när indierna på YouTube navigerar mig genom kommandotolken för att fixa en uppstartsbugg. Känslan är alltid så förlösande när jag väl lyckas råda bot på saken.

Jag tänkte först på att utbilda mig till testare, men en vän avrådde mig från det och föreslog fullstackutveckling. Hans argument är att man blir mer flexibel och eftertraktad på arbetsmarknaden, särskilt om man läser "back end", som enligt honom är lite mer hardcore. Vidare uppmuntrade han mig att börja koda hemma på fritiden (genom tutorials).

Det finns dock aspekter jag oroar mig för. Till att börja med har jag aldrig varit särskilt intresserad av datorer som så, utan nöjt mig med det jag haft. Jag är ingen tekniknörd på det sättet, utan mer teoretiskt lagd. Vidare tycks en del personer som sysslar med IT tycka att man är helt körd om man inte programmerat sen barnsben och verkligen ser det som sitt kall i livet. Andra har påpekat att företagen prioriterar yngre förmågor, dvs inte 30+:are som undertecknad. Samtidigt läser jag om en arbetsmarknad som skriker efter folk och ser massa korta utbildningar riktade till personer som vill lära sig programmera på bara några veckor. Hur står det verkligen till med den saken?

Min tanke är f.ö. att lära mig ett eller flera relevanta språk och sedan vara en kugge i hjulet snarare än någon som går i bräschen. I MBTI-termer är jag mer "konservativ" än nytänkande, dvs lär mig gärna färdiga koncept och kör på dem.

Vilken slags utbildning tror ni skulle fungera? Programmerare? Front/back end? Något annat? Tänker mig åtminstone nu initialt att en YH-utbildning lämpar sig. Har ganska ont om CSN kvar.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att veta vad som passar dig är att du testar dig fram. Du kommer även förstå innerbörden av testning/frontend/backend när du är lite mer insatt. Oavsett vilken riktning du går så behöver du i princip ha baskunskaper inom de andra områdena för att vara en effektiv och bra utvecklare.

Man behöver absolut inte vara särskilt teknikintresserad för att arbeta med utveckling. Känner många som kodar och arbetar kring mjukvara som inte alls är särskilt insatta i datorer i allmänhet. Dock är de bästa programmerarna de som har en viss förståelse vad som händer på "low-level", d.v.s. där mjukvaran börjar interagera med hårdvaran, eller strax innan det, för att bl.a. kunna skriva väloptimerad kod eller att förstå vissa buggar på djupet. Men det är ju absolut inget krav, och inget som majoriteten av utvecklare i Sverige har särskilt djupa kunskaper om.

Vad gäller arbetsmarknaden så är den god för både testare och utvecklare. Det där med att ha kodat sedan barnsben gäller mest om du ska jobba på typ Google i Silicon Valley, och även då är det en rejäl överdrift då många som arbetar där och skrev sin första rad kod på college/universitetet.

Permalänk
Medlem

Jag har haft erfarenhet att jobba med en front-end utvecklare på en reklambyrå. Denna person verkade inte ha någon vidare koll på backend eller servernivå och jag fick hjälpa ganska mycket med Linux-holken webbsidan skulle köras på. Wordpress installation och allt ovanliggande verkade gå hem men det runt omkring fick jag hjälpa till med (Uppgradering av PHP, Apache etc.). Det kanske är så livet är som front-end utvecklare? Jag har ingen insyn mer än så men det bådar väl gott för din del om du inte har så mycket bakomliggande kunskaper. Personligen föredrar jag att ha möjligheten att kunna lösa allt själv.

Med det sagt så får du testa dig fram och se om det låter intressant. Full stack, varför inte? Då kan du bygga hel dynamisk webbapp från grunden och bestämma vilken data du ska ta in/få ut och hur den ska presenteras. Sen kanske du upptäcker att du hellre bygger presentationsdelen än den som gör alla anrop och hanterar fel, resultat etc.

Det kostar inget att komma igång med Angular/NodeJS och börja testa dig fram. Sätt upp någon PHP-sida i bakkant som kan göra diverse API-anrop och få dem att prata med varandra så du får någon data att presentera. Istället för PHP kan du använda Python eller annat språk du är intresserad av som du tror förbättrar dina chanser att få jobb i framtiden. Huvudsaken är att du tycker det är roligt och det finns få saker som är så förlösande som att fixa en bugg du felsökt i flera timmar för att sedan få det resultat du är ute efter.

Med det sagt är jag bara hobbyutvecklare och har lärt mig koda de senaste kanske 7 åren. Har knappt någon koll på alla utvecklingsmetodiker som finns och hur man faktiskt ska utveckla med ci/cd osv. Har på min höjd en local repository för de projekt jag tycker behöver en.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosmic Rabies:

Hej,

Jag har på sistone fått upp intresse för IT-branschen och ska i sommar läsa upp Programmering 1 på Komvux. Det som lockar är inte främst en bra lön, utan arbetssättet i sig. Jag gillar att sitta framför datorn och mår bra av att kunna vara flexibel, tex ha möjlighet att jobba hemifrån emellanåt. Därtill stimuleras jag av problemlösning, tex när indierna på YouTube navigerar mig genom kommandotolken för att fixa en uppstartsbugg. Känslan är alltid så förlösande när jag väl lyckas råda bot på saken.

Jag tänkte först på att utbilda mig till testare, men en vän avrådde mig från det och föreslog fullstackutveckling. Hans argument är att man blir mer flexibel och eftertraktad på arbetsmarknaden, särskilt om man läser "back end", som enligt honom är lite mer hardcore. Vidare uppmuntrade han mig att börja koda hemma på fritiden (genom tutorials).

Det finns dock aspekter jag oroar mig för. Till att börja med har jag aldrig varit särskilt intresserad av datorer som så, utan nöjt mig med det jag haft. Jag är ingen tekniknörd på det sättet, utan mer teoretiskt lagd. Vidare tycks en del personer som sysslar med IT tycka att man är helt körd om man inte programmerat sen barnsben och verkligen ser det som sitt kall i livet. Andra har påpekat att företagen prioriterar yngre förmågor, dvs inte 30+:are som undertecknad. Samtidigt läser jag om en arbetsmarknad som skriker efter folk och ser massa korta utbildningar riktade till personer som vill lära sig programmera på bara några veckor. Hur står det verkligen till med den saken?

Min tanke är f.ö. att lära mig ett eller flera relevanta språk och sedan vara en kugge i hjulet snarare än någon som går i bräschen. I MBTI-termer är jag mer "konservativ" än nytänkande, dvs lär mig gärna färdiga koncept och kör på dem.

Vilken slags utbildning tror ni skulle fungera? Programmerare? Front/back end? Något annat? Tänker mig åtminstone nu initialt att en YH-utbildning lämpar sig. Har ganska ont om CSN kvar.

Tacksam för svar.

Jag tog YH-examen som 31 åring, hade aldrig programmerat innan mer än lite HTML/CSS på hobbynivå under gymnasiet. Fick jobb direkt och har upplevt att jag till och med presterar bättre än vissa seniorer som jag arbetat med. Med det sagt så satt jag nog 50 timmar i veckan och pluggade under skoltiden, mycket egna hobbyprojekt utöver studierna också.
Kan flika in att snittåldern i min klass var 29 och 90% har arbete idag inom utveckling.

YH är perfekt om du vill byta bransch och komma ut i arbetslivet fort. Högskola ger en mer teoretisk grund för 1 år extra och även större möjligheter för att arbeta utomlands om det är något du har som mål. Men via YH kommer du kunna komma ut och producera kod från dag ett om du tar studierna seriöst.

Angående utbildning om du väljer YH så rekommenderar jag en bred YH (fullstack), så att du får testa på och få förståelse för allt. Sen kan du alltid inrikta dig lite mer åt ett specifikt håll, men bra att ha en bred grund. Jag sitter inget alls med frontend på jobbet, men jag har ändå förståelse för deras problem och hur vi i backend kan vara till hjälp med API designen.

Permalänk

Tack för svaren!

Hur ser arbetsmarknaden för testare ut? Funderar på att läsa upp programmering 1-2 och sen söka Teknisk testare. Såg att den är på 1,5 år, vilket är ungefär vad jag har kvar av CSN.

Permalänk
Medlem

Har också pluggat YH och att man ska ha "kodat sen barnsben" är inget jag kan hålla med om. Vi hade folk i min klass som aldrig hade rört kod och nästan alla jobbar idag med programmering i någon form.

Arbetsmarknad för testare. De varierar såklart men de behövs. Jag kan göra en personlig jämförelse, projektet teamet jag sitter i har 1 testare och vi är kanske 10st utvecklare.

Läs nån utbildning där du får jobba med hela stacken, åtminstone pröva på "allt".

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Har också pluggat YH och att man ska ha "kodat sen barnsben" är inget jag kan hålla med om. Vi hade folk i min klass som aldrig hade rört kod och nästan alla jobbar idag med programmering i någon form.

Arbetsmarknad för testare. De varierar såklart men de behövs. Jag kan göra en personlig jämförelse, projektet teamet jag sitter i har 1 testare och vi är kanske 10st utvecklare.

Läs nån utbildning där du får jobba med hela stacken, åtminstone pröva på "allt".

Kan flika in med hur det ser ut i mitt projekt, vi har 1 testare per 2 utvecklare, vilket i varje team blir 2 tekniska testare och 4 fullstack utvecklare.

Gällande val av utbildning, tror att de flesta leder till något utvecklingsrelaterat.
Jag hade själv valt någon sorts fullstack, backend eller frontend men enbart för att det ger en bredare grund.

Finns inget som hindrar dig från att vidareutbilda dig när du väl fått ett jobb.
Antingen genom egna studier på fritiden, eller genom kurser betalt av din arbetsgivare. Finns många möjligheter, sålänge viljan finns.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Jag kan hålla med alla andra i tråden angående ålder etc. - Inga problem.
Om du väljer mellan frontend och backend skulle jag säga att backend skulle passa dig bäst om du är mer "konservativt" lagd. De projekten lever längre och har inte samma, korta cykel som frontend när det gäller nya tekniker. Det mesta är redan optimerat och det finns guidelines för hur man gör saker på bästa sätt. Att kunna SQL är i så fall meriterande då det alltid ligger en databas i botten oavsett vilket programmeringsspråk som används.