Samsung Q90R, Klipsch system, Gammal receiver

Permalänk

Samsung Q90R, Klipsch system, Gammal receiver

Hej, jag köpte en Samsung Q90R förra året (en värsting tv om jag förstått de hela rätt) efter de köpte jag ett klipsch högtalarsystem (5.1). Till detta var jag tvungen att ha en receiver såklart, fick en av en kompis pappa som bara stod i deras källare, en Harman/Kardon AVR 3550 från 2002. En jag egentligen skulle ha provisoriskt då den är såpass gammal. Efter att ha pratat med dem på hembiobutiken så sa dem att detta är en riktigt bra förstärkare som jag inte borde byta mot något billig ny då de kan förstöra så fina högtalare. Inte varit några större problem då jag går med optisk kabel direkt från tvn till receivern.
NU TILL MITT PROBLEM
Jag vill jättegärna ha dolby atmos och har kollat lite på sånna mellansteg som kodar om ljudet, problemet är att de bara är hdmi vilket min receiver inte har. Är de bara att öppna plånkan o köpa ny receiver eller finns de någon billigare lösning som ändå håller bra kvalite?

Permalänk
Medlem

Nä vad jag vet så är det bara att öppna plånboken för en ny reciver.

Ser att du har ett 5.1 system, men vill om du kunna utnyttja "atmos" fult ut så vill du ha ett 5.1.2 system. Så du behöver leta upp minst 2st högtalare till som du kan använda för att få ljudet åvanför dig också.
Annars så har du inte så stor nytta av just "atmos".

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Dolby Atmos kräver att förstärkaren har stöd för detta format. Det finns åtminstone än så länge inget sätt att konvertera Atmos till ett annat format som gamla förstärkare kan förstå då det inte är en ljud-codec utan ett dataformat. De kommer kunna nedgradera till vanlig Dolby Digital Plus eller TrueHD men tappa 3D-informationen och alla de extra kanalerna. Atmos består nämligen av en ljudström i något av de två nämnda formaten samt metadata för positionering. Från detta räknar förstärkaren fram rätt ljudmix baserat på antalet kanaler/högtalare, positionering etc.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q