USA vill införa hårdare reglering av kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Internet och kryptovalutor är väldigt olika saker, det blir rätt fel att försöka ta billiga poäng med sådana argument. Bara för att man är skeptisk till kryptovalutor som de ser ut idag behöver man ju inte vara skeptisk till allt som är nytt.

Ta billiga poäng? Vi som är lite äldre och var med på den tiden kan intyga att många var negativa till internet.
internet på den tiden sågs av många på samma sätt som vissa ser på krypto idag. Internet var nytt då och krypto nytt idag..samma sak.

Internet 1995 kallades för att va en fluga och skulle aldrig bli nått bra av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

1. Finns hur mycket kort som helst till salu på Tradera, så handla på!
2. Lär dig skillnaden på PoW och PoS samt kryptovaluta och kryptotillgång och vad de används till.

1. Skämtet gick helt över ditt huvud. För den delen så minar jag inte och bidrar inte till något. Men jag har kört folding@home tidigare.
2. Det finns förslag på PoW som bidrar med nyttiga uträkningar, forska fram något som fungerar bra på den här punkten i så fall. Annars verkar det som PoS är enligt många det bättre av det jag hittar, vilket leder till att PoW mining borde tas bort helt då.

Permalänk
Medlem

Idag är det trevlig att se att Bitcoin dyker som en sten fastknuten i en större sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Energins som går åt att driva hela bank sektorn idag överstiger energiåtgången för Bitcoin. Bank sektorn kommer att bli effektivare och mer energisnål när de går över till blockchain. Alltså miljömässiga fördelar med BTC, sen finns det bättre lämpade blockchain tekniker än BTC men det är en annan femma

Vore det inte då ännu bättre att satsa på kryptovalutor som är ännu positivare och effektivare då? Alltså jag är inte emot kryptovalutor, även om jag är lite skeptisk. Finns många faktorer till att det ska lyckas. Både tekniskt och mänskligt.

Däremot tycker jag det är ett dåligt argument att det är mer energieffektivare idag för att inte hitta ännu effektivare sätt. Bästa är ju att fixa problemet så tidigt som möjligt. Problemen kommer ju bara växa och växa annars. Precis som ALLT regleras. Ser inte varför kryptovalutor ska vara något unikt och heligt man inte ska röra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vore det inte då ännu bättre att satsa på kryptovalutor som är ännu positivare och effektivare då? Alltså jag är inte emot kryptovalutor, även om jag är lite skeptisk. Finns många faktorer till att det ska lyckas. Både tekniskt och mänskligt.

Däremot tycker jag det är ett dåligt argument att det är mer energieffektivare idag för att inte hitta ännu effektivare sätt. Bästa är ju att fixa problemet så tidigt som möjligt. Problemen kommer ju bara växa och växa annars. Precis som ALLT regleras. Ser inte varför kryptovalutor ska vara något unikt och heligt man inte ska röra.

Att experimentera med ett nätverk som är värt flera biljoner känns inte så ansvarsfullt. Det enda beprövade sättet att säkra ett decentraliserat nätverk som Bitcoin är via proof of work.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Oooo. Det här är kul (tycker jag då).
Jag vill börja med att jag säger ju samma själv - så jag klandrar ingen hehe

Men ISK står ju för investeringssparkonto.
ISK konto borde därmed innebära:
Insvesteringssparkonto konto

Once seen - this can not be unseen!

Jaha - hur kommer man runt det där då?
Jag vet inte.
IS - konto?
Ja det blir ju rätt. Fast det låter också som att man har en terrorristbank.
Ligger inge vidare i munnen alltså.

Jag har ingen lösning på det här om jag ska vara ärlig hehe.
Hur gör ni andra med det här uttalet?

Jag har inte riktigt samma problem utan brukar mest associera det mot valutan i Eve Online (och island) istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eatme@live:

Ta billiga poäng? Vi som är lite äldre och var med på den tiden kan intyga att många var negativa till internet.
internet på den tiden sågs av många på samma sätt som vissa ser på krypto idag. Internet var nytt då och krypto nytt idag..samma sak.

Internet 1995 kallades för att va en fluga och skulle aldrig bli nått bra av det.

Jo, men att båda är/var nya gör ingen skillnad. De har inte med varandra att göra.

Det finns väldigt mycket mer motsättningar mot kryptovalutor än det någonsin fanns mot internet.

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter för kryptovalutor. Ökad legitimitet i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förbjud allt jag inte gillar!!! Eller så fortsätter vi leva i ett fritt och demokratiskt väst, jag föredrar det senare. Kina, Turkiet eller Indien kanske skulle passa dig bättre?

Regleringar är nödvändigt för ett fungerande demokratiskt samhälle. Fritt samhälle existerar inte , och det vill du heller inte ha.

Ett samhälle är uppbyggt av normer och regler. Poängen är att ta vara på våra olikheter och kompromissa som medmänniskor.

Dessutom, de länder som du nämner har andra problem som rör mänskliga rättigheter och förtryck mot folkgrupper, precis som Polen och Belarus. Lite annat än detta skulle jag säga. Förvisso närmar sig Sverige också något liknande snart.

Permalänk
Medlem

Det känns som att många som argumenterar för ett förbud mot crypto är personer som bittert ångrar att de inte hakade på trenden. För att klargöra så har jag själv inte hängt med i trenden och minar inte men ställer mig frågande varför ska man förbjuda val och samtidigt bidra till att rika bankmän blir ännu rikare? För med nuvarande banksystem så är det just det vi konsumenter gör då det saknas alternativ. Jag vill gärna se att ett vettigt alternativ komma ut på marknaden så att det blir bättre för konsumenten utan massa mellanhänder.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det känns som att många som argumenterar för ett förbud mot crypto är personer som bittert ångrar att de inte hakade på trenden. För att klargöra så har jag själv inte hängt med i trenden och minar inte men ställer mig frågande varför ska man förbjuda val och samtidigt bidra till att rika bankmän blir ännu rikare? För med nuvarande banksystem så är det just det vi konsumenter gör då det saknas alternativ. Jag vill gärna se att ett vettigt alternativ komma ut på marknaden så att det blir bättre för konsumenten utan massa mellanhänder.

Krypto gör väl saken om nåt ännu värre? Det är högre användaravgifter och större koncentration av tillgångarna än hos banker.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det känns som att många som argumenterar för ett förbud mot crypto är personer som bittert ångrar att de inte hakade på trenden. För att klargöra så har jag själv inte hängt med i trenden och minar inte men ställer mig frågande varför ska man förbjuda val och samtidigt bidra till att rika bankmän blir ännu rikare? För med nuvarande banksystem så är det just det vi konsumenter gör då det saknas alternativ. Jag vill gärna se att ett vettigt alternativ komma ut på marknaden så att det blir bättre för konsumenten utan massa mellanhänder.

Hur ska krypto ta över den ekonomiska handeln? En sak att du slipper växla mellan valutor eller personer men det finns lite mer än så.
Vem ska ge dig lån, vad händer med insättningsgaranti om tex bitcoin går i graven, var ska du handla med andra värdepapper? Vem ska ge företag lån?
Om kryptovalutan skulle bli typ e-dollar då vill vi inte ha en volatil valuta utan en stabil och då är vi tillbaka till att det är centraliserat ändå. Bankerna för värdepapper kommer inte heller försvinna.
Så ser jag på det men någon mer bevandrad får gärna berätta sin synpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur ska krypto ta över den ekonomiska handeln? En sak att du slipper växla mellan valutor eller personer men det finns lite mer än så.
Vem ska ge dig lån, vad händer med insättningsgaranti om tex bitcoin går i graven, var ska du handla med andra värdepapper? Vem ska ge företag lån?
Om kryptovalutan skulle bli typ e-dollar då vill vi inte ha en volatil valuta utan en stabil och då är vi tillbaka till att det är centraliserat ändå. Bankerna för värdepapper kommer inte heller försvinna.
Så ser jag på det men någon mer bevandrad får gärna berätta sin synpunkt.

Kolla upp DeFi. Jag tror att det löser mycket av det du frågar efter. 'Smart contracts' kallas smarta av en anledning!

Fotnot: Nej, jag tror inte att krypto kommer att "ta över den ekonomiska handeln" lol.

Permalänk
Avstängd

Krypto är kommunist pengar

Krypto är kommunist pengar som har en öppen transparent blockkedja där den som tar betalt eller skickar kan enkelt kopiera din adress i en blockexplorer och se hur mycket pengar du har i din wallet och vart du brukar handla och till vilka du skickar till.

https://www.blockchain.com/explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Krypto är kommunist pengar som har en öppen transparent blockkedja där den som tar betalt eller skickar kan enkelt kopiera din adress i en blockexplorer och se hur mycket pengar du har i din wallet och vart du brukar handla och till vilka du skickar till.

https://www.blockchain.com/explorer

Det är bra för bitcoin (?)

Permalänk
Medlem

Skulle hellre att USA skulle sätta större tryck på de ultra rika med högre skatt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Krypto är kommunist pengar som har en öppen transparent blockkedja där den som tar betalt eller skickar kan enkelt kopiera din adress i en blockexplorer och se hur mycket pengar du har i din wallet och vart du brukar handla och till vilka du skickar till.

https://www.blockchain.com/explorer

Det stämmer inte. Du behöver läsa på om XPUB och andra koncept i bitcoin. Moderna wallets består av flera addresser där du inte kan få ut de andra addresserna utan att ha tillgång till XPUB vilket inte lämnas ut i de flesta fall. Du kan läsa mer här: https://www.swanbitcoin.com/whats-in-an-xpub/

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Det stämmer inte. Du behöver läsa på om XPUB och andra koncept i bitcoin. Moderna wallets består av flera addresser där du inte kan få ut de andra addresserna utan att ha tillgång till XPUB vilket inte lämnas ut i de flesta fall. Du kan läsa mer här: https://www.swanbitcoin.com/whats-in-an-xpub/

Nej det du säger stämmer inte. xPub betyder bara att du genererar varje gång en ny adress och att den inte kan länkas till de andra adresserna du genererat matematiskt . Så ja, du kan skapa alla adresser du vill ha och de kan inte länkas, men förr eller senare måste du spendera pengarna

Och när du spenderar blir det inte bra för att du behöver kombinera inputs till en output och koppla ihop dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToScA-:

Kolla upp DeFi. Jag tror att det löser mycket av det du frågar efter. 'Smart contracts' kallas smarta av en anledning!

Fotnot: Nej, jag tror inte att krypto kommer att "ta över den ekonomiska handeln" lol.

Läste lite snabbt och förstår inte.
Menar du att man ska gå all in och inte ha några regler utan låta marknaden styra helt fritt?
Så om vi tar försäkringar som exempel. Jag hittar en tjänst som erbjuder försäkringar och när det väl smäller då betalar de inte ut för de har ingen täckning.
Eller jag anlitar avanza crypto en super-tjänst för aktier och helt plötsligt var den borta och med den alla mina pengar. Ingen insättningsgaranti från staten…

Eller vad är det jag missar?

För om du har regler och styrning, vem bryr sig om det är e-krona, sek, eller guld? Vad är det de-centraliserade?

Permalänk
Medlem

Synd att allt ska regleras hela tiden, reglering medför stora administrativa kostnader. Själv ser jag väldigt positivt på integritets aspekten av kryptovalutan. Att faktisk kunna överföra valuta anonymt digitalt. Jag kan lätt leva med eventuell nackdelar, så som att det används av kriminella, om jag visste att Klarna,Nordea,paypal mm inte fick vet vad jag handla hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Synd att allt ska regleras hela tiden, reglering medför stora administrativa kostnader. Själv ser jag väldigt positivt på integritets aspekten av kryptovalutan. Att faktisk kunna överföra valuta anonymt digitalt. Jag kan lätt leva med eventuell nackdelar, så som att det används av kriminella, om jag visste att Klarna,Nordea,paypal mm inte fick vet vad jag handla hela tiden.

Du vill inte reglera saker men reglera att det inte ska synas?
Förklara hur det administrativa i diverse tjänster ska försvinna? Du pratar enbart om överföringar och det är ju en löjligt liten del.
Sen håller jag med om att integriteten och skydda allas privatliv behöver regleras.

Permalänk
Medlem

lycka till.

Permalänk
Medlem

Alla de senaste åtgärderna mot krypto är på grund av att banker och regeringar insett att det inte kommer självdö eller försvinna av sig självt.
Tyvärr ser de kryptovaluta som en konkurent och hot mot ekonomisk makt och styrande av valuta och ekonomi.
Krypto är ett alternativ som väldigt tydligt visar att det finns andra vägar att gå än det tradionella. Tyvärr är det väldigt många på maktpossitioner som ser detta som ett extremt hot mot deras förmögenhet och makt.
Så enkelt är det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Nej det du säger stämmer inte. xPub betyder bara att du genererar varje gång en ny adress och att den inte kan länkas till de andra adresserna du genererat matematiskt . Så ja, du kan skapa alla adresser du vill ha och de kan inte länkas, men förr eller senare måste du spendera pengarna

Och när du spenderar blir det inte bra för att du behöver kombinera inputs till en output och koppla ihop dem

Vad i det jag skrev stämde inte? xPub möjliggör hierarkiska publika nycklar, inte enbart att skapa nya addresser för varje transaktion. Nej jag måste inte spendera mina pengar förr eller senare på ett sätt som avslöjar alla mina addresser, transaktioner och saldo.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alla de senaste åtgärderna mot krypto är på grund av att banker och regeringar insett att det inte kommer självdö eller försvinna av sig självt.
Tyvärr ser de kryptovaluta som en konkurent och hot mot ekonomisk makt och styrande av valuta och ekonomi.
Krypto är ett alternativ som väldigt tydligt visar att det finns andra vägar att gå än det tradionella. Tyvärr är det väldigt många på maktpossitioner som ser detta som ett extremt hot mot deras förmögenhet och makt.
Så enkelt är det.

Fast om det nu är så bra och enkelt för folk att göra affärer och sätta upp egna banktjänster, försäkringstjänster osv utan reglering varför skulle Musk &co inte satsa på detta?
Antingen har jag missat något eller så går vi från ett system till ett annat och det gör ingen skillnad för gemene person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vill inte reglera saker men reglera att det inte ska synas?
Förklara hur det administrativa i diverse tjänster ska försvinna? Du pratar enbart om överföringar och det är ju en löjligt liten del.
Sen håller jag med om att integriteten och skydda allas privatliv behöver regleras.

En reglering är något man inför, en lag tex. Motsatsen, till reglering är att man låter saker verkar fritt dvs oreglerat, så eftersom status quo är att kryptovaluta idag ger mig anonymitet, skulle jag inte hävda att det är en reglering och jag vill inte reglera denna anonymitet heller utan jag är nöjd som det är idag.

Angående det administrativa, syfta jag på myndighets nivå. Att införa en reglering medför administrativa kostnader, både för myndigheten som ska se till att regleringen efterlevs men också för dom som håller på med kryptovaluta i och med att dom måste rapportera, redovisa mm. Dvs resurser som skulle kunna använts till värde skapade går åt att administrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

En reglering är något man inför, en lag tex. Motsatsen, till reglering är att man låter saker verkar fritt dvs oreglerat, så eftersom status quo är att kryptovaluta idag ger mig anonymitet, skulle jag inte hävda att det är en reglering och jag vill inte reglera denna anonymitet heller utan jag är nöjd som det är idag.

Angående det administrativa, syfta jag på myndighets nivå. Att införa en reglering medför administrativa kostnader, både för myndigheten som ska se till att regleringen efterlevs men också för dom som håller på med kryptovaluta i och med att dom måste rapportera, redovisa mm. Dvs resurser som skulle kunna använts till värde skapade går åt att administrera.

Tänker du att du ska anonym även vid köp av en försäkring, teckna ett lån eller köpa värdepapper?

Att du vill vara anonym vid en transaktion är jag helt med på och det är ju det som t ex GDPR eller andra lagar/förordningar/regler försöker lösa. I den mån som är möjlig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tänker du att du ska anonym även vid köp av en försäkring, teckna ett lån eller köpa värdepapper?

Att du vill vara anonym vid en transaktion är jag helt med på och det är ju det som t ex GDPR eller andra lagar/förordningar/regler försöker lösa. I den mån som är möjlig iaf.

Givetvis finns det inget egenvärde att bara vara anonym för saken skulle. Men det jag berörde lite i mitt första inlägg vara att om jag köper något online, så räcker det för mig att köpare och säljare vet om det. Klarna, Min bank, paypal, Apple pay etc behöver inte veta det, men idag finns inte den möjligheten förutom då med kryptovaluta i viss utsträckning.

Det finns också anledningar till att man vill vara helt anonym kanske inte så mycket här i Sverige, men i diktaturer som Kina och Ryssland, där stöd transaktioner till oppositionella kan leda till fängelse. Och om vi anser att det är en bra sak där, så ser jag inte hur det är dålig sak här eller på någon annan plats då det aldrig skadar att ha möjlighet om det värsta inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Alla som är insatta i bitcoin ser inte bitcoin som en valuta utan mer en s.k. "store of value". En mer rättvis jämförelse är således guld. Bitcoin är därför mer som en hedge/försäkring mot inflation. Dagens fiat valutor behöver inte nödvändigtvis försvinna helt alternativt att man tar fram e-dollar och e-kronan m.fl. som kommer i stället att agera som dagens elektroniska pengar gör.

Tror inte du vet vad e-krona är, du kan inte skaffa en e-krona utan privata pengar hos banken så den ersätter inte dagens system utan är bara ett betalsystem där tillgodohavandet är direkt hos Riksbanken. Det är alltså lika mycket alternativ till pengar som Swish dvs inte alls.

Permalänk
Medlem

Hyckleri och makroperspektiv

Plötsligt bryr sig många om klimatet när det är självaste Kina som är boven i dramat. De har stora anläggningar för mining. Nyheterna från Kina’s regering handlade om att de ska ställa om till mer hållbara lösningar. Läs översättningen från deras utlåtande nedan:

https://twitter.com/allenau11/status/1395792861786873856?s=21

Det finns MÅNGA oinsatta hycklare och skojare i denna tråd som totalt saknar makroperspektiv och självkritik.

Tänkte ni på klimatet när ni köpte era datorer och telefoner som ni kommenterar från? Ni vet väl att de produceras i Sydostasien? Ni vet väl även att delarna i era produkterar transporteras långa sträckor även i Sydostasien för assemble?

Era hem består av produkter som är till minst 50% från utlandet. Mattor kommer från Belgien/Asien. Vitvaror tillverkas i Baltikum. Elektroniska produkter i Sydostasien osv. Produkter som transporteras LÅNGA sträckor och bidrar till utsläpp. Kanske dags att sätta er i badrumshörnet och gråta över att ni har förstört Moder Jord med er konsumtion. 🤷🏻‍♂️

Självhatet måste vara stort bland de som vill betala skatt till regeringar som bränt miljarder på misslyckade affärer (Vattenfall, Telia etc), misslyckad integration och inte ens kan sköta en pandemi - Sverige som skall föreställa en skepnad av ett högindustrialiserat land. Jag kan tillägga att jag själv är utlänning och betraktar slöseriet på avstånd.

Syftet med decentralisering är att vanliga medborgare ska ha alternativ och kunna skydda sig från fiat-valutor och inflationer. Ett exempel är rådande bostadsbubbla. Precis som Bitcoin så kan inte priserna stiga i oändlighet. Det måste uppstå en korrektion. Kolla bara på HOX-indexet nedan.

Vill ni fortsätta få 10% avkastning per år på era aktier/fonder när lönerna i genomsnitt för den svenska befolkningen ökar med 250-1000kr per år samtidigt som att bostadspriserna har ökat med 250-350% sedan 2005? Ja, det är fakta. Följ HOX-indexet innan ni börjar slänga er med besserwisser-repliker:

HOX-index: https://valueguard.se/indexes

Tänk på att en ungdom idag behöver spara ihop/låna minst 450 000 kr för att få en bostad i Göteborgs- eller Stockholmsområdet. Samma person behöver dessutom ha en månadsinkomst på 30 000 kr (brutto). Då behöver man låna pengar från föräldrar, ta blancolån eller ha en partner (ja, i ett land med allt fler singelhushåll).

Hur många 20-25 åringar har dessa förutsättningar? Ni vet väl att allt fler flyttar ut senare hemifrån just för att de inte har råd. Runt 2005 behövde man en tredjedel (150 000 kr) i insats vilket var fullt rimligt med dåtidens löner. Med kryptovalutor kommer man runt sina ekonomiska problem om man investerar klokt.

En avslutande kommentar:

Värdet av X är vad den stora massan är överens om. Om
människor anser att en bit tyg är mer värdefullt än en bit metall så är det ett faktum. Idag har vi stora folkmassor som tillskriver kryptovalutor ett stort värde ... och det har bara börjat.

Pandoras ask har öppnats och människor kommer inte vilja gå tillbaka till fiat. Många av er har ingen aning om att triljoner investeras i kryptovalutor. Kolla bara på volymerna i alla exchanges på CoinMarketCap. Ni kommer inte tro era ögon.

Återigen: använd makroperspektiv och släpp egot.

Korrigering av felstavning samt tillägg av länk till HOX-index
Visa signatur

/ Nero