Uppgradera specifikt för Microsoft Flight Simulator

Permalänk
Medlem

Uppgradera specifikt för Microsoft Flight Simulator

Hej,

Jag kan pusha high/ultra-inställningar i Microsoft Flight Simulator 2020 när jag flyger högt ovanför marken (inte så mycket detaljer i terrängen) och det flyter bra, men framför allt när jag skall landa (= renderar mycket detaljer i flygplatser, andra spelare osv) så droppar performance.

Detta är så klart helt rimligt, och jag är fullt medveten om att MSFS är väldigt krävande, men jag funderar på vad jag borde uppdatera för att kunna höja settings och fortfarande ha flyt. Känns inte solklart att det är grafikkortet.

Singelskärm, 1080p.

Specs:
i5-8400
RTX 3060
16gb ram

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt troligt att det är CPU då MSFS är extremt CPU-bundet i dagsläget. Kan vara värt att vänta och se om det blir någon skillnad när DX12-uppdateringen kommer i sommar dock.

Under tiden kan du slå på developer tools i inställningarna, och sen gå till den nya menyn längst upp på skärmen och slå på FPS counter. Där visar den vad som begränsar -- oftast "Limited by GPU" eller "Limited by MainThread" där det sistnämda betyder att CPU är det som flaskhalsar.

Om det står mestadels limited by GPU kan du sänka grafikinställningarna för att hjälpa det. MainThread är svårare att göra mycket åt, men du kan sänka detaljnivåerna i grafikinställningarna (två sliders som går från 0-200) för att avhjälpa det en aning. Annars är det mest att köra de plan som drar mindre CPU, vilket är de som har färre displayer. T ex Icon A5, Cessna 152 och liknande är mest lättdrivna, medan A320, 747 och liknande är tyngst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Rätt troligt att det är CPU då MSFS är extremt CPU-bundet i dagsläget. Kan vara värt att vänta och se om det blir någon skillnad när DX12-uppdateringen kommer i sommar dock.

Under tiden kan du slå på developer tools i inställningarna, och sen gå till den nya menyn längst upp på skärmen och slå på FPS counter. Där visar den vad som begränsar -- oftast "Limited by GPU" eller "Limited by MainThread" där det sistnämda betyder att CPU är det som flaskhalsar.

Om det står mestadels limited by GPU kan du sänka grafikinställningarna för att hjälpa det. MainThread är svårare att göra mycket åt, men du kan sänka detaljnivåerna i grafikinställningarna (två sliders som går från 0-200) för att avhjälpa det en aning. Annars är det mest att köra de plan som drar mindre CPU, vilket är de som har färre displayer. T ex Icon A5, Cessna 152 och liknande är mest lättdrivna, medan A320, 747 och liknande är tyngst.

Bra tips, tack! Flyger mest A320 tyvärr. Hjälper lite att dra ner Render Scaling, men det är nog värt att kolla på en ny CPU vad det lider - till hösten antagligen.

Vad bör man titta på för processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad innebär "Limited by Manipulators"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Vad innebär "Limited by Manipulators"?

Hm, den har jag aldrig sett själv. Limited by CoherentGTDraw är den andra jag sett (vilket också är CPU).
Kanske är det nåt som strular.
Är det ospelbart låg FPS? De få träffar jag får på Manipulators verkar vara folk som får under 10 fps pga nån bugg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS