Återställa datorn

Permalänk

Återställa datorn

Tjena!

Tänkte sälja min dator snart och därför göra en återställning av datorn. Datorn är ett hemmabygge där jag laddade ner Windows via mitt universitets studentkonto och installerade det med ett USB. Om jag återställer datorn, försvinner Windows då också så att det behöver laddas ner på nytt?

Permalänk
Medlem

Om du använder dig av ett USB-minne och laddar ner Windows 10 skivavbildningsfil (ISO-fil) och därefter installerar Windows via USB så får du en ”ren” dator med Windows på.

Dock så måste du aktivera den versionen med en serienyckel eller via ett Microsoftkonto som har haft en giltig Windowslicens tidigare för att du ska få full funktion på Windows.

Du kan ju alltså sälja vidare din ominstallerade dator med inaktiverat Windows, men då bör du uppge det så att köparen vet att Windows inte är aktiverat.

Om du gör en ”återställning” så kommer du ha kvar allt som fanns på datorn då återställningspunkten skapades.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Dock så måste du aktivera den versionen med en serienyckel eller via ett Microsoftkonto som har haft en giltig Windowslicens tidigare för att du ska få full funktion på Windows.

Om 10 har varit aktiverad på datorn tidigare så aktiveras den också nästa gång datorn kopplas mot internet efter ett tag. Funkar även om man köper ny disk, hoppar över nyckeln och bara har använt lokalt konto.

Skrivet av Borat1233:

Tjena!

Tänkte sälja min dator snart och därför göra en återställning av datorn. Datorn är ett hemmabygge där jag laddade ner Windows via mitt universitets studentkonto och installerade det med ett USB. Om jag återställer datorn, försvinner Windows då också så att det behöver laddas ner på nytt?

Beror på helt hur du återställer. Bättre att göra som ren installation via USB som Aqua HeaD skrev.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tryck på knappen "ladda ned verktyget nu". Den laddar i sin tur ned 10 och låter dig välja olika sätt. Läsa och välja hur du vill göra. Man får med många uppdateringar när man skapar ny USB.

Edit:
https://www.thewindowsclub.com/deactivate-uninstall-windows-p...
Jag såg den här artikeln om hur man av installerar nyckeln men jag vet inte om det funkar.