Funkar denna PCI Express 4.0 kort på mitt Haswell-E system?

Permalänk

Funkar denna PCI Express 4.0 kort på mitt Haswell-E system?

Har för närvarande en m.2 ssd men funderar på att utöka till en PCI-E X4.0 m.2 ssd. Kan jag ha båda i samtidigt där min gamla ligger på PCI-e x3 och den nya på PCI-e X4 med denna?

https://www.komplett.se/product/1165530/datorutrustning/dator...

Jag har 28 lanes totalt i mitt Haswell-E system.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men Haswell-E har väl inte stöd för PCIe 4.0? Det kommer nog funka men du kommer inte dra nytta av den extra bandbredden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Rätta mig om jag har fel men Haswell-E har väl inte stöd för PCIe 4.0? Det kommer nog funka men du kommer inte dra nytta av den extra bandbredden.

Nej endast PCIe 3.0 men jag antar denna bara förvandlar en m.2 plats till PCI-e x4 och inget mer?

Skrivet av JonasT:

Vilket moderkort har du?

Har ett Asus X99-A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej endast PCIe 3.0 men jag antar denna bara förvandlar en m.2 plats till PCI-e x4 och inget mer?

Har ett Asus X99-A.

Du får ut max bandbredden för PCIe 3.0 x4, ja.

(x1, x4, x8, x16 anger hur många banor det är, bara för att reda ut hur xN används. Versionsnumret brukar bara skrivas rakt av.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Nej endast PCIe 3.0 men jag antar denna bara förvandlar en m.2 plats till PCI-e x4 och inget mer?

Har ett Asus X99-A.

Så länge du monterar Icybox-kortet i PCI Express-platsen markerad PCIEX16_3 så ska det lira. Du får då ut x4 PCI Express 3.0. Den nedersta PCI Express-porten (PCIEX16_4) delar resurser med M.2-platsen och stänger av den om ett kort monteras i den positionen.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Du får ut max bandbredden för PCIe 3.0 x4, ja.

(x1, x4, x8, x16 anger hur många banor det är, bara för att reda ut hur xN används. Versionsnumret brukar bara skrivas rakt av.)

Så den gör bara en konvertion av m.2 till pci-e och inget mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så den gör bara en konvertion av m.2 till pci-e och inget mer?

M.2 är bara en formfaktor, ingen egen signalering. M.2 kan användas med antingen ha PCIe-signal eller SATA-signal.

Dvs, en M.2 NVMe SSD är bara ett PCIe-kort med konstig form.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av JonasT:

https://i.imgur.com/vqllMhK.png

Så länge du monterar Icybox-kortet i PCI Express-platsen markerad PCIEX16_3 så ska det lira. Du får då ut x4 PCI Express 3.0. Den nedersta PCI Express-porten (PCIEX16_4) delar resurser med M.2-platsen och stänger av den om ett kort monteras i den positionen.

Tack men så dum som jag är trodde jag att kortet konverterade PCI Express 3.0 till PCI Express 4.0.

Skrivet av evil penguin:

M.2 är bara en formfaktor, ingen egen signalering. M.2 kan användas med antingen ha PCIe-signal eller SATA-signal.

Dvs, en M.2 NVMe SSD är bara ett PCIe-kort med konstig form.

Jo det förstod jag men se ovan svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men så dum som jag är trodde jag att kortet konverterade PCI Express 3.0 till PCI Express 4.0.

Jo det förstod jag men se ovan svar.

Konverterar och konverterar.
PCI-Express 3.0 och PCI-Express 4.0 är bara olika versioner av PCI Express standarden. Enheter designade enligt olika versioner av PCI-Express standarden är kompatibla med varandra. Så någon konvertering som sådan behövs aldrig.
Oavsett om en kortplats och en enhet är byggda enligt samma version av PCI-E standarden eller inte så kommer de att köra på den högsta hastighet som stöds av bägge.