C# addera värde till vektor via for loop
Hej!
Jag har en uppgift som snart ska lämnas in och jag har desperat googlat runt efter en lösning på mitt problem i flera dagar.
Jag ska göra ett program där man kan lägga till passagerare på en buss. Allt ska sparas i en vektor med max 25st platser. Sen ska man via meny kunna lägga till passagerare med ålder, skriva ut alla som är på bussen och sen även kunna addera alla åldrar.
Allt fungerar fint FÖRUTOM att lägga till passagerare en gång till. Då verkar tidigare värden raderas. Först frågar programmet hur många man vill lägga till t.ex 3st sen frågar den ålder på varje person. Efter det är klart är man tillbaka till menyn. Men om jag då väljer addera passagerare och skriver 4st till så får de 3 tidigare värdet 0.
Antagligen ligger problemet i denna bit kod men jag kan inte förstå vad.
public void add_passenger()
{
Console.WriteLine(antal_passagerare);
Console.WriteLine("Hur många passagerare vill du lägga till?");
antal = int.Parse(Console.ReadLine());
if (antal_passagerare + antal > 25)
{
int platserKvar = 25 - antal_passagerare;
Console.WriteLine("Du vill lägga till " + antal + " stycken passagerare, men bussen blir då överfull");
Console.WriteLine("Det finns " + platserKvar + " stycken platser kvar. Lägg till färre antal");
return;
}
for (int i = 0; i < antal; i++)
{
Console.WriteLine("Hur gammal är passageraren?"); //Användaren får skriva in ålder på varje passagerare
int nyPassagerare = int.Parse(Console.ReadLine());
passagerare[i] = nyPassagerare;
antal_passagerare++;
}