Absurt hög effektförbrukning i5 10300H?

Permalänk

Absurt hög effektförbrukning i5 10300H?

Startade en tråd tidigare om dålig prestanda på min nya Acer Nitro 5. Får mellan 4200-4400 poäng i Cinebench R23 multicore. Detta samtidigt som andra ägare av samma modell alltid når över 5000 poäng. Oftast runt 5200-5300 poäng. Dvs ca 1000 poäng högre än min.
När jag nu kollar både HWMonitor och intel extreme tuning utility så ser cpun ut att sluka uppåt 70 watt under belastning och enligt specifikationerna från intel så är det en 45w TDP-cpu?! Jag trodde dom flesta laptops hade problem med att throttla på grund av för låg strömförbrukning. Vad kan det bero på att strömförbrukningen är så hög? Köpte datorn som outletprodukt hos elgiganten. Vill gärna behålla den men vet inte om jag ska försöka byta kylpasta själv eller lämna in den som ett serviceärende. Verkar kunna vara ett måndagsex? Nån som vet hur lång tid ett serviceärende kan ta om jag utnyttjar garantin?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Keeper of the Bamse

i5 10300H har en TDP på 45 watt (eller 35W i vissa konfiguration), men har en PL2 på 107Watt, dvs vad den kan under vissa omständigheter boosta upp till.

Du kan titta själv i hwinfo:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

TDP är strömförbrukningen som kylningen ska klara av att avleda för att processorn ska kunna prestera som specificerat. Processorn kan dra mycket mer än så under kortare tidsperioder.

Det är också anledningen till varför Cinebench R23 som standard kör minst 10 minuter, för att ge en mer rättvis bild av prestandan över tid. Om din CPU ligger konstant på ca 70W under hela testet så är troligtvis något fel, men med tanke på din poäng så verkar det ju som att den troligtvis klockar ner efter en stund.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

i5 10300H har en TDP på 45 watt (eller 35W i vissa konfiguration), men har en PL2 på 107Watt, dvs vad den kan under vissa omständigheter boosta upp till.

Du kan titta själv i hwinfo:

https://i.imgur.com/st89g2q.png

Ah okey så "long duration" på 70w är alltså helt normalt? Den pendlar mellan 60-70w under cinebench R23 multicore. Har aldrig sett den gå över 70w. Märkligt nog under single core testet så belastas alla kärnorna och ingen når över 4.2Ghz boost?! Effekten ligger då bara runt 30-35w typ. Singel core testet verkar däremot ligga mer i linje med vad andra får resultatmässigt även om den också ligger något under med kanske 50-100 poäng. Minns inte nu exakt på rak arm. Däremot börjar den tempthrottla direkt när jag startar multicore-testet, men vad jag förstår så gör typ alla laptops detta under den typen av belastning? Under testet ligger kärnorna på runt 3.7-3.8Ghz. Kan det vara så att det bara är ett problem med tempen och inget annat?

Borde jag i så fall byta kylpasta själv eller lämna in den på service? Vet du om garantin gäller vid byte av kylpasta? Det sitter inga klistermärken över skruvarna på undersidan i alla fall.

Skrivet av perost:

TDP är strömförbrukningen som kylningen ska klara av att avleda för att processorn ska kunna prestera som specificerat. Processorn kan dra mycket mer än så under kortare tidsperioder.

Det är också anledningen till varför Cinebench R23 som standard kör minst 10 minuter, för att ge en mer rättvis bild av prestandan över tid. Om din CPU ligger konstant på ca 70W under hela testet så är troligtvis något fel, men med tanke på din poäng så verkar det ju som att den troligtvis klockar ner efter en stund.

Ja den når bara typ 4Ghz på några kärnor mellan varven under testet men ligger som sagt oftast på 3.7-3.8Ghz på grund av höga temps under multicore-testet. Men där ligger väl dom flesta i5 10300H tänker jag? Tvivlar på att andra acer nitro 5 inte skulle tempthrottla något alls? Eller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...