Telenor IPTV öppet stadsnät egen router

Permalänk
Medlem

Telenor IPTV öppet stadsnät egen router

Tjenare.

Är det någon här som sitter på öppet stadsnät och har fått IPTV från Telenor att fungera med egen router?
Har just nu A3 som bredbandsleverantör och Telenor IPTV, jag ringde Telenor för att fråga vilket vlan id dom har på deras IPTV men fick till svar att dom inte kör med vlan på öppet stadsnät. Stämmer detta verkningen? Man vet ju att kundservice inte alltid är så pålästa. Han menade på att IPTV på öppet stadsnät MÅSTE gå direkt via mediakonverteraren för att nätet ska kunna vara just öppet och man ska kunna ha olika leverantörer på bredband och TV t.ex.

Vi inväntar dock byte till Telenor bredband också, som ska ske sista juni.

Vad jag googlat mig till så är vlan id't 46 på Telenor IPTV.
Men kruxet jag har är att aktiverar jag vlan i min router (D-Link dir-879) så får jag upp 3st fält. Internet, IPTV & voip och där MÅSTE jag fylla i ett värde (vlan id) mellan 2-2048 i ALLA 3 fälten... Jag provade att sätta IPTV fältet till 46 och mappa ut den på porten i routern där tvboxen arris är inkopplad. Men tyvärr var jag tvungen att sätta ett vlan id även på Internet fältet och där satte jag något random bara och sparade sedan inställningarna och efter de så funkade inte internet. Routern fick inte kontakt med operatören förmodligen för att jag satte "Internet" till något för operatören okänt vlan.

Men stora frågan är egentligen är det någon som fått Telenor IPTV att fungera med egen router på öppet stadsnät.
Ingen idé att klura mer på konfiguration innan jag vet att de är möjligt att utföra.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Internet ligger på 1 dvs deafult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tjenare.

Är det någon här som sitter på öppet stadsnät och har fått IPTV från Telenor att fungera med egen router?
Har just nu A3 som bredbandsleverantör och Telenor IPTV, jag ringde Telenor för att fråga vilket vlan id dom har på deras IPTV men fick till svar att dom inte kör med vlan på öppet stadsnät. Stämmer detta verkningen? Man vet ju att kundservice inte alltid är så pålästa. Han menade på att IPTV på öppet stadsnät MÅSTE gå direkt via mediakonverteraren för att nätet ska kunna vara just öppet och man ska kunna ha olika leverantörer på bredband och TV t.ex.

Vi inväntar dock byte till Telenor bredband också, som ska ske sista juni.

Vad jag googlat mig till så är vlan id't 46 på Telenor IPTV.
Men kruxet jag har är att aktiverar jag vlan i min router (D-Link dir-879) så får jag upp 3st fält. Internet, IPTV & voip och där MÅSTE jag fylla i ett värde (vlan id) mellan 2-2048 i ALLA 3 fälten... Jag provade att sätta IPTV fältet till 46 och mappa ut den på porten i routern där tvboxen arris är inkopplad. Men tyvärr var jag tvungen att sätta ett vlan id även på Internet fältet och där satte jag något random bara och sparade sedan inställningarna och efter de så funkade inte internet. Routern fick inte kontakt med operatören förmodligen för att jag satte "Internet" till något för operatören okänt vlan.

Men stora frågan är egentligen är det någon som fått Telenor IPTV att fungera med egen router på öppet stadsnät.
Ingen idé att klura mer på konfiguration innan jag vet att de är möjligt att utföra.

Du får be dom som äger stadsnätet att installera en media converter i din bostad. Då kan du få IPTV direkt ur ett uttag och sen kopplar du din router i ett uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Internet ligger på 1 dvs deafult

Nä skämtar du? Av någon anledning så får jag inte välja vlan id 1 i dlinken... Måste vara ett värde mellan 2-2048...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Du får be dom som äger stadsnätet att installera en media converter i din bostad. Då kan du få IPTV direkt ur ett uttag och sen kopplar du din router i ett uttag.

Har redan en media coverter i huset. Men ville inte dra 2 kablar från den... Eller snarare så kan jag inte ens det...
Sista alternativet är att köpa en switch dra kabeln från media coverter till switchen sedan en sladd från switchen till tv-boxen och en sladd från switchen till routern. Men då är de ytterligare en enhet som ska inhandlas å ta plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har redan en media coverter i huset. Men ville inte dra 2 kablar från den... Eller snarare så kan jag inte ens det...
Sista alternativet är att köpa en switch dra kabeln från media coverter till switchen sedan en sladd från switchen till tv-boxen och en sladd från switchen till routern. Men då är de ytterligare en enhet som ska inhandlas å ta plats.

TV via internet lär ha ett eget uttag med en egen ip adress. Du får försöka dra en till kabel direkt från converten till tv boxen

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så löste jag det på följande vis och det funkar nu perfekt.
Från fiber switchen eller media coverter eller vad den nu kallas så drog jag 1 ethernet sladd till min centrala plats i huset, köpte en billig gigabit switch från tp-link för 220kr, kopplade in ethernet sladden i den.
Från tp-link switchen drog jag sedan en kort sladd till min routers wan-port, och routern distribuerar sedan ut internet som vanligt via sladdar och wifi.
Från tp-link switchen drog jag sedan en sladd ut till Arris tv-box.

Efter detta fungerade allt i hemmet klockrent utan problem och jag slapp dra en extra 30m sladd från media converten (fiber switchen) och rakt in i Arris boxen som Telenor förespråkade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Om någon är intresserad så löste jag det på följande vis och det funkar nu perfekt.
Från fiber switchen eller media coverter eller vad den nu kallas så drog jag 1 ethernet sladd till min centrala plats i huset, köpte en billig gigabit switch från tp-link för 220kr, kopplade in ethernet sladden i den.
Från tp-link switchen drog jag sedan en kort sladd till min routers wan-port, och routern distribuerar sedan ut internet som vanligt via sladdar och wifi.
Från tp-link switchen drog jag sedan en sladd ut till Arris tv-box.

Efter detta fungerade allt i hemmet klockrent utan problem och jag slapp dra en extra 30m sladd från media converten (fiber switchen) och rakt in i Arris boxen som Telenor förespråkade.

Det där kommer fungera jättebra tills det slutar. Du gjorde rätt i att inte lite på supportagenten, precis som du säger så går bredband och IPTV på olika VLAN oavsett stängt eller öppet nät (annars hade det ju inte fungerat öht på en och samma anslutning). Som du har kopplat nu så kommer switchen förr eller senare slussa fel VLAN till fel port och du kommer att bli utan TV. Brukar lösa sig om du sitter urkopplad några timmar/upp till något dygn, men är ju knappast idealt. Du skulle kunna byta ut switchen till en konfigurerbar och konfigurera den för rätt VLAN själv, men det enda sättet att egentligen garantera funktion är att sätta boxen direkt i dedikerad port på tjänstefördelaren, och det är också därför Telenor (och alla andra IPTV-leverantörer för den delen) kräver att det kopplas in på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrattattack:

Som du har kopplat nu så kommer switchen förr eller senare slussa fel VLAN till fel port och du kommer att bli utan TV.

Öhh va, vadå slussa fel VLAN på fel port?

Min gissning är att den switchen som är köpt stödjer jumbo frames så med andra ord klara den av MTU som är större än 1500. Så den skyfflar alla VLAN på alla portar. Men den kommer aldrig kunna avtagga paketen.

även om jag håller med om att lösningen inte är optimal, det hade absolut varit bättre med en switch som stödjer VLAN i så fall.

Permalänk
Skrivet av mobe06:

Öhh va, vadå slussa fel VLAN på fel port?

Jo, du har helt rätt. Slarvig mening som bara blev värre iom ett par stressade edits. Poängen är iallafall att TV-boxen när som helst kan få felaktiga uppgifter (överlägset vanligast är att boxen blir tilldelad en publik eller NATad ”bredbands-IP” istället för den interna 10-IP som gäller för åtminstone Telenors IPTV) och TS kommer få en radda felmeddelanden istället för bild på TVn.