Tisdagshäng – Vi installerar Windows 11 Insider Preview

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fick du ordning på det? Vilken build av 11:an kör du? Jag hade hamnat på build 22000.1 av någon outgrundlig anledning.

https://betawiki.net/wiki/Windows_11_build_22000.1

Kanske var det KB5004564 uppdateringen som aldrig installerades korrekt?

Detta förklarar även min kommentar kring att 11:an bara ser ut som Windows 10 tidigare

Testade igen nyss och kom på att jag inte installerat Guest drivrutinerna i Virtualbox. Så nu har jag rundade hörn efter det.

Jag har build 22000.51. Det med vilka uppdateringarna som heter vad eller så har jag inte koll på

Edit: kör pro versionen, lokalt konto men har inte aktiverat.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Vista hade färggladare bakgrund, men själva dialogen är väl samma (lätt modifierad)?

Jag syfta mest på temat som är från Win 7, men själva dialogen är samma från Vista.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här är lite tips på hur man installerar Windows 11 på en dator med Legacy BIOS:
https://allthings.how/how-to-install-windows-11-on-legacy-bio...

Tänkte själv testa detta på min Thinkpad X240, där installationen inte ville gå igenom.

Success!

Som jag nämnde innan, så är det nog bäst att ta systemkraven för Windows 11 med en stor nypa salt

En liten varning däremot. Windows skrev över min bootloader (GRUB), så min installation av Ubuntu är lite i limbo numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Success!

https://i.imgur.com/GYTfRc1.png

Som jag nämnde innan, så är det nog bäst att ta systemkraven för Windows 11 med en stor nypa salt

En liten varning däremot. Windows skrev över min bootloader (GRUB), så min installation av Ubuntu är lite i limbo numera.

Dina statusikoner för batteriet och det ser lite annorlunda ut jämfört med den Windows 11 jag kör. Kör du den läckta versionen eller den officiella via Windows Update?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kör du den läckta versionen eller den officiella via Windows Update?

Jag kör build 22000.1 då KB5004564 inte installerades för mig. Plockade hem allt som UUP-dump.

Som Insider är jag bara i "Release Preview Channel" eftersom min dator är under minimum-kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör build 22000.1 då KB5004564 inte installerades för mig. Plockade hem allt som UUP-dump.

Som Insider är jag bara i "Release Preview Channel" eftersom min dator är under minimum-kraven.

Min är också under minimum-kraven men den installerade ändå Windows 11. (dock så har jag varit med i Insider Preview (alltså registrerad dock ej använt dev version) i flera år)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör build 22000.1 då KB5004564 inte installerades för mig. Plockade hem allt som UUP-dump.

Som Insider är jag bara i "Release Preview Channel" eftersom min dator är under minimum-kraven.

Så här ser ikonerna i statusfältet ut hos mig nämligen

Vilket ser lite annorlunda ut jämfört med din bild

Edit: Gick dock tillbaka till W10, kändes mycket segare än med W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Testade lite windows 11 idag, det är ganska nice, kan äntligen ändra ganska mycket på utseendet det ser väldigt bra ut. Nya kontrollpanelen är mycket bra äntligen enkelt att hitta grejer. Men dom har fortfarande problem med 4k skalningen allt är väldigt suddigt, väldigt jobbigt för ögorna. så kommer att hålla mig till linux fortfarande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@jnsson:
Testar att installera KB5004564 manuellt här mha DISM. Det är vägen upp till build 22000.51.

C:\kb>dism /online /Add-Package /PackagePath:c:\kb\windows10.0-kb5004564-x64.cab

Lite omständigt, men snart får jag reda på om det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör build 22000.1 då KB5004564 inte installerades för mig. Plockade hem allt som UUP-dump.

Som Insider är jag bara i "Release Preview Channel" eftersom min dator är under minimum-kraven.

Jag hittade via google att man kunda fixa sig till dev-channel via regedit, funkade för mig.

under installation runt 8% download så kommer ett fönster up som kollar om du har tpm2.0, det hälpte inte med reg-keys bypass.
detta gick jag runt igenom att ersätta appraiserres.dll med den från win10 installer.
(hitta installer dir igenom task man, högerklick på installer också "open location").
sen måste man byta tillbaka till win11's egen fil, för annars får man error 0x000..005 under installation (ca 30%?). det listade jag ut igenom trial and error.
har "upgraderat" till win11 preview på en dell med intel i5 3470

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag hittade via google att man kunda fixa sig till dev-channel via regedit, funkade för mig.

under installation runt 8% download så kommer ett fönster up som kollar om du har tpm2.0, det hälpte inte med reg-keys bypass.
detta gick jag runt igenom att ersätta appraiserres.dll med den från win10 installer.
(hitta installer dir igenom task man, högerklick på installer också "open location").
sen måste man byta tillbaka till win11's egen fil, för annars får man error 0x000..005 under installation (ca 30%?). det listade jag ut igenom trial and error.
har "upgraderat" till win11 preview på en dell med intel i5 3470

Tack för tipset! Du leder nog ligan med att ha installerat 11:an på äldst processor!

Jag installerade från CPRA_X64FRE_EN-US_DV5.ISO (UUD-dump) och körde igång installationen genom E:\sources\setup.exe (för att undvika ett par kontroller) Fick inga felmeddelande alls mer än att just det blev build 22000.1 istället för 22000.51.

Ska se om jag kan fixa till mig dev-channel via regedit Skam den som ger sig! Att min Thinkpad X240 har en Fn-tangent som hängt sig gör inte det hela enklare. Den är utbytt till Ctrl i BIOS och sedan avstängd i systemet mha SharpKeys.

Permalänk
Medlem

En uppdatering:

Lyckades få rätt på installationen till slut genom tipsen från @GizmoTheGreen

Antagligen var det någon uppdate som hängt sig tidigare, men genom att rensa Windows Component Store ett par ggr, så gick det till slut. Innan dess stoppades jag i Windows Update av felkoden 0x800f0988.

Dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup Dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Microsoft kan dra något gammalt över sig med sina påhittade minimumkrav!

Permalänk
Medlem

hur stabilt har uup dump varit för er? har gjort flera försök under dagen men lyckas aldrig få ner alla filer, alltid någon fil som inte kommer ner. känns inte som att jag borde göra något fel. följer guiden, laddar ner, sen kör jag batch-filen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

hur stabilt har uup dump varit för er? har gjort flera försök under dagen men lyckas aldrig få ner alla filer, alltid någon fil som inte kommer ner.

Jag lyckades göra ett par dumpar utan problem i början av veckan. Men när jag försökte senare så hände samma sak som för dig. Har ISO för Windows 11 Home och Pro, men lyckades aldrig komma upp till build 22000.51 med dessa.

Gick senare över till Insider med min installation (av build 22000.1) och då fick jag in sista uppdateringen

@issue: Du har pm!