Permalänk
Medlem

Slut på LAN portar på min router.

Hej, jag är 16 och får nästa vecka min lön från mitt första sommarjobb och med den hade jag tänkt köpa en dator för att spela på, men det trådlösa nätverket hemma är dåligt och jag vill ha kabel men inga LAN portar är lediga. Brorsan har nämligen en, en till syrrans och en till TV-boxen och en till väggen eller vad det nu är. Oavsett så undrar ju jag om det finns något sätt för mig och mina syskon att lösa problemet på. Om det behövs så kan jag ta en bild på hur det ser ut vid routern och så. Jag har ju sett sådana splitters och switchar men vet varken hur de fungerar eller om de skulle funka för mig. Om ni kan hjälpa mig så vore det jätte schysst och helst pga inga notifikationer från Chrome så får ni svara via DMs på min discord om ni vill, den är GOD#8370. Där kan jag också skicka bilder lättare. Iallafall så vore det nice om någon svarade och ha det bra tills vidare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Köp egentligen valfri switch för några hundralappar så är det klart. Möjligen behövs en extra nätverkskabel om du inte har sån liggandes redan.

Permalänk
Inaktiv

Jepp, LAN portar bakom en router löses med en extra switch. Du behöver en kabel mellan switch och router (vars portar också är en switch, de som är LAN sidan då). Samma nät osv en enkel switch ger mer LAN portar till nuvarande router.

Kika på netgears 5 portars. Länkar: Netgear gs105

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Köp egentligen valfri switch för några hundralappar så är det klart. Möjligen behövs en extra nätverkskabel om du inte har sån liggandes redan.

Precis, kabeln i en av dom upptagna uttagen drar du istället till port 1 (oftast) på en ny switch, sen fortsätter du koppla in kablar i den. Tänk på att din router har en IN-kabel, den skall sitta kvar.
typ en https://www.webhallen.com/se/product/167932-TP-Link-TL-SG108-...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

vad är det för en router?

Normalt så har man en Wan port och 4 lan portar, om jag räknar rätt så har eran router 3 lan portar och 1 Wan?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet tills du blir påkommen, koppla ur brorsans eller syrrans när dom inte ser och aktivera deras trådlösa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emstu15:

Hej, jag är 16 och får nästa vecka min lön från mitt första sommarjobb och med den hade jag tänkt köpa en dator för att spela på, men det trådlösa nätverket hemma är dåligt och jag vill ha kabel men inga LAN portar är lediga. Brorsan har nämligen en, en till syrrans och en till TV-boxen och en till väggen eller vad det nu är. Oavsett så undrar ju jag om det finns något sätt för mig och mina syskon att lösa problemet på. Om det behövs så kan jag ta en bild på hur det ser ut vid routern och så. Jag har ju sett sådana splitters och switchar men vet varken hur de fungerar eller om de skulle funka för mig. Om ni kan hjälpa mig så vore det jätte schysst och helst pga inga notifikationer från Chrome så får ni svara via DMs på min discord om ni vill, den är GOD#8370. Där kan jag också skicka bilder lättare. Iallafall så vore det nice om någon svarade och ha det bra tills vidare.

Som fler föreslagit så köp en enkel switch 8portar på valfritt ställe. Ett tips där är att du då kopplar ur alla ur routern och kopplar in alla i switchen istället. Dels för att "optimera" det samt så är i regel switchdelen i routrar inte så bra. Så genom att lägga dem alla på switchen, med en kabel ifrån routern till switchen, så avlastar du även routern i sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zerocoo:

Normalt så har man en Wan port och 4 lan portar, om jag räknar rätt så har eran router 3 lan portar och 1 Wan?

Beroende på vad han menar med "en till väggen" Låter som WAN och har han en router då? Inte bara medieomvandlare/modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Beroende på vad han menar med "en till väggen" Låter som WAN och har han en router då? Inte bara medieomvandlare/modem?

Det va min tanke också, och kan han då "bara" koppla till en switch?

Permalänk
Inaktiv

Har någon svarat på hans discord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerocoo:

Det va min tanke också, och kan han då "bara" koppla till en switch?

Jag menade att en av lan kablarna är en "IN" kabel och kommer ifrån medieomvandlaren eller vad den nu kallas som sitter på väggen. Vi har precis som en av de andra skrev här, 3 LAN portar och en WAN. Vi har också DSL eller om det nu skrevs DLS, och två andra portar som jag inte kommer ihåg vad de heter. Och en annan fråga jag har är också, skulle man inte bara kunna byta ut routern mot någon annan? Bara stoppa i "IN" kabeln och WAN i den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har någon svarat på hans discord?

Nope inte än😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerocoo:

Det var det jag menade när jag sade "en till väggen". Alltså den kabeln som går från medieomvandlaren till routern. Vi har 3 LAN portar om man inte räknar med den porten som krävs för "IN" kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skrivet av anon8870:

Jepp, LAN portar bakom en router löses med en extra switch. Du behöver en kabel mellan switch och router (vars portar också är en switch, de som är LAN sidan då). Samma nät osv en enkel switch ger mer LAN portar till nuvarande router.

Kika på netgears 5 portars. Länkar: Netgear gs105

Skrivet av adfactory:

Precis, kabeln i en av dom upptagna uttagen drar du istället till port 1 (oftast) på en ny switch, sen fortsätter du koppla in kablar i den. Tänk på att din router har en IN-kabel, den skall sitta kvar.
typ en https://www.webhallen.com/se/product/167932-TP-Link-TL-SG108-...

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag skaffar en switch och en till LAN kabel då så löser sig detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emstu15:

Det var det jag menade när jag sade "en till väggen". Alltså den kabeln som går från medieomvandlaren till routern. Vi har 3 LAN portar om man inte räknar med den porten som krävs för "IN" kabeln.

Så vilken router är det???

Permalänk
Medlem

Vill du komma undan ännu billigare så får du 5 portar för 189kr: https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Ett tidigare svar gav dig förslag på 8 portar.

Som nämnt så kopplas denna direkt efter nuvarande router om du har kablar och uttag så det räcker. Om du behöver fler portar i samma rum så kan switchen kopplas direkt till uttaget i väggen i det rummet.

Oavsett så kan du fortfarande använda portarna i nuvarande router. Allt behöver inte kopplas över till nya switchen. Så länge en kabel går från nuvarande router till nya switchen så är det lugnt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerocoo:

Så vilken router är det???

Det är en usel Telia router av något slag, skitdålig är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vill du komma undan ännu billigare så får du 5 portar för 189kr: https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Ett tidigare svar gav dig förslag på 8 portar.

Som nämnt så kopplas denna direkt efter nuvarande router om du har kablar och uttag så det räcker. Om du behöver fler portar i samma rum så kan switchen kopplas direkt till uttaget i väggen i det rummet.

Oavsett så kan du fortfarande använda portarna i nuvarande router. Allt behöver inte kopplas över till nya switchen. Så länge en kabel går från nuvarande router till nya switchen så är det lugnt.

Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem

En fråga på nästan samma ämne. Jag har en router som jag ska koppla ihop med två stycken switchar. Hur kopplar jag bäst?

Router->switch1->switch2
Eller
Router->switch1 och router->switch2

Router: Edgerouter x
Switch1: Netgear GS105E
Switch2: Netgear GS108E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

En fråga på nästan samma ämne. Jag har en router som jag ska koppla ihop med två stycken switchar. Hur kopplar jag bäst?

Router->switch1->switch2
Eller

Ge switcharna var sin LAN port på din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Ge switcharna var sin LAN port på din router.

Okej då gör jag så.

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Okej då gör jag så.

Tack för snabbt svar!

Om du väljer den lösningen, se till att de datorer du förväntar dig ska ha tung trafik mellan sig ligger på samma switch så de inte drar ner hastigheten på routern.

Om du istället satt

Router -> switch1 -> switch 2

Så kommer all lokal trafik att gå utan att involvera routern. Så beroende på router så skulle det kunna vara ett bättre sätt att gå.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Router->switch1->switch2
Eller

Det beror mest på hur din lokal ser ut, oftast belastas inte nätet så hårt att det spelar någon roll och den externa internetförbindelsen är oftast långsammare. Bara om du har en hemmaserver kopplad mot routern och ni är flera som pumpar stora mängder data mot denna som det kan ha betydelse, fast då är det ändå kabel mellan router och server som är flaskhalsen.

Så koppla som du vill, du kommer inte att märka skillnad om du inte har ett extremfall.