Vill tanka en gammal 7.6 server från tibia och undrar vilken webbläsare och VPN man kan använda ifall det visar sig vara en virus sida?

Permalänk
Inaktiv

Vill tanka en gammal 7.6 server från tibia och undrar vilken webbläsare och VPN man kan använda ifall det visar sig vara en virus sida?

Hej. Jag har letat jättelänge efter en 7.6 server för tibia och hittade tillslut den på en polsk sida enligt google. Men jag har inte vågat klicka mig in på den ännu för man vet aldrig med de här typen av tibia sidor. Minns förr i tiden när man tankade massa saker så hade man en massa keyloggers och skit senare. I alla fall. Jag vill åt mappen på servern och kommer ladda ner den på en dator jag knappt använder.

Vilken webbläsare och VPN ska man använda så att inget huffens och fuffens kan komma med från sidan? Jag vet att filerna kan innehålla fuffens men eftersom det är på en annan dator så är jag beredd att ta den risken. Jag vill bara se hur mappen ser ut och rita av den.

Antar att det är TOR och Private Internet Access som är bästa valet? Även om det inte skulle vara något skit i filerna så kan en webbläsare fortfarande via Javascript lägga in oönskade filer som man inte vet om.... Har jag läst om i alla fall.

Permalänk
Medlem

Webbläsare, VPN och TOR skyddar dig inte om du tankar ner malware. Om du inte litar på sidan så tanka helt enkelt inte ner någonting därifrån.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Webbläsare, VPN och TOR skyddar dig inte om du tankar ner malware. Om du inte litar på sidan så tanka helt enkelt inte ner någonting därifrån.

Om jag hittar bilder på mappen på sidan och är bara på sidan. Vad använder jag då, Tor och vpn jag angav?

Permalänk
Medlem

Kör en VM på din dator (via typ VirtualBox) och kör valfritt OS med webbläsare (tex Ubuntu Linux eller Windows om du har något liggandes) och surfa inne i den så hålls det isolerat.

VPN använder du om du inte vill att din internetleverantör ska se att du surfar på skeptiska polska Tibia sidor.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Kör en VM på din dator (via typ VirtualBox) och kör valfritt OS med webbläsare (tex Ubuntu Linux eller Windows om du har något liggandes) och surfa inne i den så hålls det isolerat.

VPN använder du om du inte vill att din internetleverantör ska se att du surfar på skeptiska polska Tibia sidor.

Vad gör TOR då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Vad gör TOR då?

krypterar trafiken i mellan så ingen ska kunna läsa den som en Vpn typ.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Har för mig att det finns någon webbläsare där man kan surfa in i mycket skräp/virus som helst, i en svärm av det och sen komma ut helt clean... Men glömt vad den heter, kanske var det TOR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Har för mig att det finns någon webbläsare där man kan surfa in i mycket skräp/virus som helst, i en svärm av det och sen komma ut helt clean... Men glömt vad den heter, kanske var det TOR?

Nej, det spelar ingen roll. Allt du ser på nätet laddas ner lokalt på datorn. Varenda bild och annat som finns på sidorna. Det spelar ingen roll om du använder TOR eller någon VPN - ser du en bild så finns den lokalt på din dator.

Som tidigare nämnt, använd en virtuell miljö för att inte eventuellt skada andra datorer och operativsystem. Tor och VPN hjälper dig ingenting.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Har för mig att det finns någon webbläsare där man kan surfa in i mycket skräp/virus som helst, i en svärm av det och sen komma ut helt clean... Men glömt vad den heter, kanske var det TOR?

Ev detta?

Kör upp filen på VirusTotal samtidigt.

Skrivet av vinylens:

krypterar trafiken i mellan så ingen ska kunna läsa den som en Vpn typ.

Din trafik ruttas också runt ett flertal gånger genom olika noder (eller relays), för att tillslut via en s.k exit node skicka till webservern du försökte nå.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Inaktiv

Jag labbade en hel del med virus förr och jag hade en isolerad dator för ändamålet.

Om du inte har en dator du kan infektera med full medvetenhet och avsikt..
En separat dator du tillfälligt enbart har anslutet i ditt LAN.. så du kopplar bort wifi och alla saker du har anslutet till routern.
Då behöver du bara TOR eller en VPN för att maskera ditt IP nummer så du inte blir ddosad eller att de tar ditt IP som target to hack.

Om du inte har en dator du kan infektera med vilje, så ta datorn du har... skapa en Live linux sticka med antingen
QubesOS https://www.qubes-os.org/downloads/
eller
Tails https://tails.boum.org/install/index.en.html

När du skapat stickan så öppnar du datorn och kopplar bort din interna hårddisk för att vara 100% säker på att du inte kan få in något på den disken.
Dock krävs det en aktiv handling att montera interna disken när du bootat live stickan

Kom i håg att inte ha andra enheter anslutna till routern.
Om du har dynamisk IP från ISPn så frigör ip-numret i routern och starta om den.. låt den gärna stå strömlös i ettpar minuter(dra ut strömsladden asså)

Det är det säkraste sättet att besöka osäkra sidor om man nu måste göra det.... Men det är absolut inte rekommenderat att ta sådana risker om man inte är fullt medveten om vad det kan innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Ev detta?

Kör upp filen på VirusTotal samtidigt.

Å andra sidan är väl "alla" moderna browsers sandboxade?
Man bör slå av java-script och kakor i browsern innan man går in på suspekta sidor. Som ett minimum. En VM är absolut bäst. Alternativt låter man gammelburken ladda ner "malware"..