Nybygge, köpråd & tankar (AMD , MSI , NVIDIA)

Permalänk
Medlem

Nybygge, köpråd & tankar (AMD , MSI , NVIDIA)

Tjena SC.
Ser ut som det börjar närma sig leverans av mitt 3080 efter 10 månaders väntan.
I och med den långa väntan på grafikkortet, har det visat sig att flickvännens dator går segt i nya titlar, så hon tar över min befintliga dator och jag bygger nytt. Även skärm kommer hon ta över.

Jag gillar @webhallens medlemssystem, öppet köp policy, behandling av mina tidigare returer och garantier, så tanken är att samtliga komponenter inhandlas där.
Hårddisken har jag redan samt W10.
Tidigare har jag lirat på två skärmar, använt enbart trådlöst nätverk med höga hastigheter, spel som Arma 3, Warzone & Anno.

Med detta köp av processor och moderkortet så förväntar jag mig att inte behöva uppgradera på 5-10 år, samt lätt överklockning då jag inte är helt 100% inom det området.

Tycker 32GB ram med CL16 på 3600 är bra? Eller kan jag lägga några lappar extra för bättre stickor?

Tycker även att chassit ser stilrent ut, med möjlighet till RGB. Blir det för mycket, så stänger jag av ljuset.

Tyck gärna till om nedanstående

Preliminära kompontenter

Acer Predator XB323UGP

Phanteks Eclipse P500A / Tempered Glass / A-RGB

AMD Ryzen 9 5900X

MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI

Fractal Design Ion 80 PLUS Gold / 850 Watt / Svart

DDR4 G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB)

Inväntar leverans på 3080 alt 6900 XT.

Permalänk
Medlem

Det blir en riktigt bra dator. Jag använder själv ett msi moderkort med en 5900X och är mycket nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Det ser kanon ut, glöm inte CPU-kylare om du inte har någon du kan återanvända, en extra fläkt baktill på chassit skadar nog inte heller, men du kanske har en liggandes, alternativt kan du flytta bak en av dem tre där fram.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det blir en riktigt bra dator. Jag använder själv ett msi moderkort med en 5900X och är mycket nöjd med det.

Tackar tackar, va tror du om prissättningen på produkterna, kommer det höjas alt sänkas inom den närmsta tiden? Tänker på kommande produktsläpp.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser kanon ut, glöm inte CPU-kylare om du inte har någon du kan återanvända, en extra fläkt baktill på chassit skadar nog inte heller, men du kanske har en liggandes, alternativt kan du flytta bak en av dem tre där fram.

Tack för fångsten, hade missat kylare, har du något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Tackar tackar, va tror du om prissättningen på produkterna, kommer det höjas alt sänkas inom den närmsta tiden? Tänker på kommande produktsläpp.

Tack för fångsten, hade missat kylare, har du något tips?

Eftersom du har ganska stor plats i chassit så tror jag en luftkylare passar bäst, men annars är den här 280mm vattenkylaren ett bra val, men tyvärr inte i lager just nu hos webhallen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Eftersom du har ganska stor plats i chassit så tror jag en luftkylare passar bäst, men annars är den här 280mm vattenkylaren ett bra val, men tyvärr inte i lager just nu hos webhallen.

Tack för tipsen.
Beställde en https://www.webhallen.com/se/product/327983-Phanteks-Glacier-One-D-RGB-240-mm-Svart
Stogd någonstans att den skulle funka bra med chassit

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en 1440p-skärm för den summan. Då hade jag hellre köpt en 4K-skärm. Vad gäller nya produktsläpp kommer Samsung snart med denna:

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-g70a-28-in...

https://www.inet.se/produkt/2219781/samsung-28-odyssey-s28g70...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag hade inte köpt en 1440p-skärm för den summan. Då hade jag hellre köpt en 4K-skärm. Vad gäller nya produktsläpp kommer Samsung snart med denna:

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-g70a-28-in...

https://www.inet.se/produkt/2219781/samsung-28-odyssey-s28g70...

Intressant, nu var ju skärmen du länka 28 vs 32, men vad mer förutom upplösningen menar du är den stora skillnanden.
Ser att den du kikat på har RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Intressant, nu var ju skärmen du länka 28 vs 32, men vad mer förutom upplösningen menar du är den stora skillnanden.
Ser att den du kikat på har RGB?

4K mot 2K är en tillräckligt stor skillnad för mig. Sen har ju Samsung-skärmen HDMI 2.1 men annars är de väl rätt likvärdiga förutom den stora skillnaden i bildupplösningen. RGB är trevligt men obetydligt för mig i det här sammanhanget.

Jag spelar hellre på mindre skärmar som t.ex. 27" än lite större men gillar du 32" och uppåt är det en annan sak.