Permalänk
Medlem

Snus, helt klart!
Inget Kaliber, LD, Granit eller annat billigt skräp.
General, Ettan, Rape! Helst i lös!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Vilken korv ska man satsa på?

Skrivet av Laffe:

Solnakorv är utan tvekan bäst. Enda korven med lite smak. Senaste jag köpte hade dock något produktionsfel och var inte malen ordentligt. Men det är enda gången på flera år som den inte varit bra.

Sorunda är näst bästa i Stockholm, resten är oftast skit med vissa undantag. Stirra dig inte blind på kötthalt heller, köpte någon med väldigt hög påstådd kötthalt och den smaka fan mer mjöl än kött.

Bästa jag testat är nog Nivrena Falu som säljs på ett närliggande ICA Kvantum. Misstänker att man nog ofta gillar den bäst som är den lokala varianten, helt enkelt för att det är den bästa som finns att tillgå där man är.

Hade varit spännande med någon slags nationellt test här känner jag, men vad skulle parametrarna vara? Handlar det bara om vilken som är godast uppstekt eller är det lika viktigt att den är god med senap på knäckebrödsmackan och vilken senap handlar det isåfall om?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Regelbunden tandundersökning.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Skor/däck är ju klassiker, fyfan vilken skillnad det är på bra saker där. Från någon som gått genom 10-50 däck om året. Det är guld värt med bättre saker!

Även kläder överlag tycker jag.

Kalsongerna jag köpt för 500kr st är skönaste jag någonsin haft.

Jacka, vill man ha en som är bra i alla väder och håller många år känns det som att man får lägga kring 4k på ett bra märke. Jag har nött samma jacka nästan dagligen i 12 år. Senaste året har impregneringen släppt och ett blixtlås är trasigt. Använd i jobbet, fiske, skoterkörning, skidåkning och har aldrig varit försiktig. Den har fastnat i träd, dörrar, krokar osv utan en skavank.

Ett underställ för ~1000kr av bra märke spöar ju skiten ur något man köper för 150kr på ica.

Tshirts, man kan köpa billiga för 50-100kr som går sönder efter 1-5 tvättar eller köpa bra för 200-400kr som håller i flera hundra tvättar.

Nätaggregat är ju också en solklar en.

Sängen, man ligger där över en tredjedel av dagen!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Pris / prestanda...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Verktyg är jag petig med. Inte så att jag alltid köper värst och dyrast, absolut inte, men då farsan var verkstadstekniker är jag uppvuxen med Gedore, Facom, Bahco, Wera, Dormer, Lindströms, Öbergs, Alpen, det ena med det andra. Tyvärr har det väl inte alltid utvecklats till det bättre, köpte en hylsnyckelsats från Bahco nyligen, den var nog inte lika bra som förr. "Prosumer" kanske. Känns som att Snap-On urholkat Bahco lite. Trist.

Skrivet av BergEr:

Jacka, vill man ha en som är bra i alla väder och håller många år känns det som att man får lägga kring 4k på ett bra märke. Jag har nött samma jacka nästan dagligen i 12 år. Senaste året har impregneringen släppt och ett blixtlås är trasigt. Använd i jobbet, fiske, skoterkörning, skidåkning och har aldrig varit försiktig. Den har fastnat i träd, dörrar, krokar osv utan en skavank.

Jag har haft en Fjällräven-jacka i dryga 15 år, den kostade nog drygt 2000 då, vilket var mer än dubbelt så mycket jag någonsin tidigare lagt på en jacka. Men den har hållit rimligt bra, trots året-runt-bruk. Ska köpa en till framöver, om de bara kommer med snygga modeller igen inom några år :).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har slutat dumsnåla på saker som ska hålla över tid så som möbler,elektronik,bil, mm. men snålat in på saker som märkesprodukter men kollar nog priset på allt.

Har jobbat för ett livsmedelsföretag och kan ge exempel på mjölk. I princip all mjölk man köper är från Arla så du kan lika gärna köpa coops, willys garants mjölk som den gröna från Arla.

Kläder är också ett exempel där man kan snåla. Kvalite har nästa inget med pris att göra(finns såklart undantag med diverse kedjor,material osv) men en hoddie för 1000 kr eller en för 100 kr kan vara tillverkad på samma fabrik men ha en annan logga på bröstet.har märkt detta då jag jobbat inom retail har billiga plagg hemma som jag gillar mer och som sitter bättre samt har bättre kvalité än mina märkesplagg.

Sen har allt för mig ett maxpris som kan variera. skulle aldrig lägga mer än 10000 kr på en klocka, 5000 kr på en kavaj osv. Det kan även ändras med intresse och över tid.

Permalänk
Medlem

Smör. Smör ska vara smör. Möjligtvis kan smör vara brynt, möjligtvis även Ghee eftersom det består enbart av grejer som finns i Smör. Inget Bredgott, inget Lättmargarin, ingen Smör/Rapsolja-blandning - bara Smör. Smör kan vara ekologiskt också, det är bra. Kanske kan det vara laktosfritt för den som behöver det. Men det viktiga är att det är Smör och inget annat. Det är därför det heter "Inte för allt Smör i Småland".

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Klart att priset alltid är en faktor, mer eller mindre. Finns ju alltid extrema varianter av det mesta.
Har insett att fokus bör ligga på kvalitet och funktion främst, där priset är mer sekundärt inom rimliga gränser.
Priser kan även variera en del och samma sak kan man ibland få betydligt billigare om man har lite tålamod och prickar in rätt läge.

Har oftast saker länge och föredrar då att de håller och fungerar bra, snarare än att man ska uppleva dem som undermåliga och i princip hoppas att de går sönder så man har orsak att byta.

Det gäller även att dimensionera efter användning och nivå. Är det något som man vet kommer att användas mycket och måste fungera kan det vara värt att satsa lite extra.
Dock inte heller onödigt mycket med t ex de mer extrema proffsprylarna om de bara ska användas mer sporadiskt, men det är oftast värt att gå upp något steg från lägsta nivån oavsett.

Sen har man ju också en hel del saker, så jag tänker mig noga för innan jag köper fler saker som fyller upp lagringsytorna jag har.
Tidigare köpte jag ibland saker bara för att de var billiga och långt innan de skulle användas, har då en hel del saker som knappt någonsin använts och mest tar plats.

Skulle väl inte direkt säga något specifikt som är "värt priset", snarare en allmän insikt om att priset inte är det absolut mest avgörande.
Om något så är det sådant med kritisk funktion; nätaggregat, diskar, däck, underkläder, mobil.

För övrigt intressant när det gäller IT-utrustning för privatpersoner jämfört med företag.
För privatpersoner är priset i princip allenarådande, ev funktion el nivå kommer alltid betydligt längre ner. För många företag är det tvärt om, där är det viktigare med bra saker som fyller sin funktion snarare än att de bara är billiga. Därför betydligt roligare att undersöka prylar för företag än privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

This! Allt annat kan kompromissas med, men aldrig i helvete skulle jag köpa en rulle rivpapper igen! Bidé hade ju varit guld att ha, men finns tyvärr inte som tillval för min hyreslägenhet!

Har själv funderat på att köpa något liknande: https://hellotushy.com/ Men vet inte om man kan installera den på toaletter i Sverige på samma sätt och om det skulle vara krångligt? Är nog den minst händiga personen jag känner faktiskt.

Permalänk
Medlem

hmm jag får nog säga det mesta, (vet nästan inget jag inte väljer kvalité framför kvantitet)

mitt problem är att jag börjar med tanken att köpa den billiga versionen men likt förbannat så går jag alltid på det dyrare/bättre i slutändan, tidigare köpte jag först den billiga versionen för att sedan gå och köpa den dyrare versionen, nu hoppar jag åtminstone över det steget. detta gäller allt från matvaror till verktyg,datadelar,bildelar,vitvaror,elektronik.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hm... Ska göra en liten lista som jag själv följer.

Mat.
Däck/reservdelar.
Datordelar, tex PSU, bara titta på gigabyte och andra märken med sina budget modeller.
Verktyg och material, tex hantverk och trä, billigt skit kontra bra kvalité.
Skor.... Skor, kan inte understryka hur stor skillnad ett par bra skor kontra billigt skit är.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Som en tidigare skrev, skor. Man står, går i dom, dag in och ut, ont i ryggen är allt som oftast = fel sko och sulor. Gillar man inte skor kan man hoppas diskbrocket vid 47år är det bättre valet

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Headset... försökt byta ut mitt Qpad QH-90 sen 2013 nu men hittar inget under 1000 lappen som slår det i komfort, byggkvalitet och ljud

Har förövrigt budget däck på bilen som den förra ägaren slängde dit, BRA VINTERDÄCK ÄR 100% VÄRT DET! mina vinterdäck fixar väl upp till 60km/h innan greppet börjar bli tveksamt i snöslask... alltid kört nokian hakkapelitta innan och kommer införskaffa det som en billig livförsäkring till vintern

Bacon också, äter enbart bacon utan rökarom av svensk gris, nya favoriten är denna:
https://www.tulip.se/produkter/bacon/bacon-skivat/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Grafikkort /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Sängen, man ligger där över en tredjedel av dagen!

För att inte tala om hur mycket man ligger där på natten

Jag håller helt med dig om att det är guld värt med en riktigt bra säng. Priset är dock inte alltid en avgörande faktor såtillvida att högre pris alltid innebär en bättre sängupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Smör. Smör ska vara smör. Möjligtvis kan smör vara brynt, möjligtvis även Ghee eftersom det består enbart av grejer som finns i Smör. Inget Bredgott, inget Lättmargarin, ingen Smör/Rapsolja-blandning - bara Smör. Smör kan vara ekologiskt också, det är bra. Kanske kan det vara laktosfritt för den som behöver det. Men det viktiga är att det är Smör och inget annat. Det är därför det heter "Inte för allt Smör i Småland". https://i.dietdoctor.com/se/wp-content/2010/02/Smor5.jpg?auto=compress%2Cformat&w=560&h=318&fit=crop

Riktiga män äter extrasaltat smör!

Permalänk
Medlem

Glömde bort : Linser. Glasögonalternativen alltså. Herregud, där ska man inte snåla. Min optiker trodde vanliga linser skulle duga, med mitt lilla brytningsfel fanns det inga skäl att köpa dyrare toriska linser. Jo, tjena, skillnad som natt och dag när jag bytte till toriska efter några månader.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mat: leta upp en Reko-ring i närheten!
Ytterkläder, i synnerhet till barn. Skit samma att ytteroverallen kostade 1500 när den hållit sju ungar från att bli kalla och blöta när de leker ubåt i en vattenpöl. Skiten från Ullared börjar läcka första vintern eller tappar dragkedjan eller nåt.
I viss mån bilar: det är helvete så mycket skönare att köra Skåne-Stockholm i farsans merca än min Toyota. Sen kostar iofs min service mindre än ett glödlampsbyte i hans, men i ffa långkörningar är det värt det.
Andra saker som man ska ha länge och/eller använder mycket.

Permalänk
Medlem

Färsk fisk och lokalproducerad färskt kött och mat i allmänhet prioriterar jag. Smakar det så kostar det

Permalänk
Medlem

Färska grönsaker och frukt istället för frysta. Inte för att det spelar någon roll näringsmässigt - men skillnaden i smak och konsistens är astronomisk enligt mig.

Fryst Broccoli som tinats upp är något av det vidrigaste jag vet, men färsk Broccoli älskar jag och äter flera gånger i veckan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Min största passion I livet har alltid varit och vill alltid vara Grafik. Jag är numera 50+ år ung, men helt sen barnsben (12+ år) har jag absolut ALDRIG snålat på datorer, om jag räknade ihop det jag har spenderat på datorer, skulle jag nog ha varit rik idag om jag hade investerat istället för att slösa pengar på high-end datorer, helt sen C-64 när andra hade vic20, Amiga 2000 när andra hade Amiga 500, och idag...ja jag ska inte berätta vad min dator har kostat mig, ni kan föreställa er en ny bil så får ni en idé.

Men är det värd det? För mig - Absolut!

Den njutning jag får av att rita snabbare, att se mina renderingar snabbare så att jag inte behöver vänta hela tiden, då lär jag mig av de fel jag gör - snabbare - och det är värdefullt, för livet är värdefullt! Varje timme räknas, kan jag åstakomma det jag önskar snabbare - så är det mera värd än priset på prylarna.

Jag kan inte köpa mera tid - men jag kan spara tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Snus, helt klart!
Inget Kaliber, LD, Granit eller annat billigt skräp.
General, Ettan, Rape! Helst i lös!

Yes. I somras var jag på landet och försökte köpa Rapé lös men han i kassan sa: Vi har Prima Fint. General? Grov..? Vi har Prima Fint. Fyfan vilket äckligt snus och att det är så finmalt gör verkligen inte saken bättre.

Skrivet av orginallinus:

Smör. Smör ska vara smör. Möjligtvis kan smör vara brynt, möjligtvis även Ghee eftersom det består enbart av grejer som finns i Smör. Inget Bredgott, inget Lättmargarin, ingen Smör/Rapsolja-blandning - bara Smör. Smör kan vara ekologiskt också, det är bra. Kanske kan det vara laktosfritt för den som behöver det. Men det viktiga är att det är Smör och inget annat. Det är därför det heter "Inte för allt Smör i Småland". https://i.dietdoctor.com/se/wp-content/2010/02/Smor5.jpg?auto=compress%2Cformat&w=560&h=318&fit=crop

Bregott kör jag för jag orkar inte vänta på att smöret ska uppnå rätt temperatur för bredning, men annars håller jag med. Har alltid två smörpaket hemma, normalsaltat för mat och diverse och osaltat för kakbak. Osaltat från Arla är dyrt men ofta finns Valio osaltat för samma pris som det vanliga.

För rätt många år sedan läste jag Anthony Bourdains bok som bland annat handlade om hur han kom in på mat. Specifikt pratade han ganska länge om smöret han fick i Frankrike, hur mycket bättre det var än det amerikanska och så. Så då köpte jag franskt smör för att testa men det var ingen skillnad mot svenskt alls. Antagligen så är det amerikanska sämre än "europeiskt" helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kondomer ska man fan inte snåla på. Det kan bli förbaskat dyrt i längden om man är dumsnål med sådana.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Snuset

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Yes. I somras var jag på landet och försökte köpa Rapé lös men han i kassan sa: Vi har Prima Fint. General? Grov..? Vi har Prima Fint. Fyfan vilket äckligt snus och att det är så finmalt gör verkligen inte saken bättre.
Bregott kör jag för jag orkar inte vänta på att smöret ska uppnå rätt temperatur för bredning, men annars håller jag med. Har alltid två smörpaket hemma, normalsaltat för mat och diverse och osaltat för kakbak. Osaltat från Arla är dyrt men ofta finns Valio osaltat för samma pris som det vanliga.

För rätt många år sedan läste jag Anthony Bourdains bok som bland annat handlade om hur han kom in på mat. Specifikt pratade han ganska länge om smöret han fick i Frankrike, hur mycket bättre det var än det amerikanska och så. Så då köpte jag franskt smör för att testa men det var ingen skillnad mot svenskt alls. Antagligen så är det amerikanska sämre än "europeiskt" helt enkelt.

Pröva att köra med osthyvel, fungerar utmärkt! I vissa länder finns opastöriserat smör, vilket man ibland kan få tag i från fäbodar i Dalarna t.ex. om man har tur. Smöret får då en alldeles egen säregen arom som är svårt att jämföra med något annat. Om man nu måste blanda i något i smöret för att få det bredbart kan man göra som min morsa, man mixar bara med lite vatten och rapsolja i en matberedare - vips så har man en bredbar produkt utan en massa skit i. Kan tyvärr inte proportionerna - men det är nog bar att pröva sig fram!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Pröva att köra med osthyvel, fungerar utmärkt! I vissa länder finns opastöriserat smör, vilket man ibland kan få tag i från fäbodar i Dalarna t.ex. om man har tur. Smöret får då en alldeles egen säregen arom som är svårt att jämföra med något annat. Om man nu måste blanda i något i smöret för att få det bredbart kan man göra som min morsa, man mixar bara med lite vatten och rapsolja i en matberedare - vips så har man en bredbar produkt utan en massa skit i. Kan tyvärr inte proportionerna - men det är nog bar att pröva sig fram!

Jo det är ju gott med smör på mackan, men ärligt talat så är inte skillnaden mot bregott så stor att jag orkar jobba mig. Däremot använder jag ju smör när bregottet tar slut. Andra alternativ, typ Flora eller än värre lättmargarin, undviker jag som pesten. Ett tag hade alla lunchrestauranger gått över till typ Lätta endast till brödet och jag var tvungen att be om smör. För det mesta fattade de först inte, gav mig mer lätta eller sa bara att det redan fanns, och då fick man förklara och då blev det ofta att man fick en liten skål med osaltat och ljummet smör från kocken. Jag fattar inte att de ansträngde sig så för salladsbuffén, hade flera olika sorters nybakat bröd och så, och så ställer de fram Lätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så, nu ställer jag frågan. Vad är det som du aldrig tummar på?

Toalettpapper, skor och kaffe.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Säng - man spenderar alldeles för mycket tid i den för att tumma på en riktigt bra säng.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har nog ganska högt matkonto med tanke på att jag bor själv. Lagar inte lyxig mat men bra mat och från grunden.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.