Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad är alltid värt priset?

För er som är lite äldre så känner ni kanske igen de bevingade orden: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Självklart sagt för att göra sig lite lustig över nördar som "oss" här på Swec. Men, många gånger kan det ligga någonting i det där.

För mig så har det alltid varit bildskärmen. Nu har jag kanske inte den fetaste bildskärmen just idag men när jag väl är ute efter en ny bildskärm så tenderar det alltid att vara värt att lägga riktigt mycket pengar på just den. Ofta är den värd pengarna.

Så, nu ställer jag frågan. Vad är det som du aldrig tummar på?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Toalettpapper!

Permalänk
Medlem

Bildelar, går alltid all in. inget jävla snålerier!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Toalettpapper!

This! Allt annat kan kompromissas med, men aldrig i helvete skulle jag köpa en rulle rivpapper igen! Bidé hade ju varit guld att ha, men finns tyvärr inte som tillval för min hyreslägenhet!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Inget. Jag köper mycket olika produkter både privat och företag. Och priset är alltid intressant och jag överväger det hela tiden.
Om något bara kostar en struntsumma så kan man säga att någon procent upp och ner i pris kvittar, men man kan alltid dra till extrema fall.
Att säga att en semla alltid är värt priset, visst fine men det finns dyra för 995kr:
https://www.elle.se/mat-och-vin/lyxig-semla-med-champagnegrad...

Så jag påstår jag alltid tummar på saker, däremot köper ibland jag saker som kostar betydligt mycket mer än vad vanligt folk brukar köpa. Ta tex en smörjspruta. En vanlig person köper en sådan för 150-250kr. Mina smörsprutor med tillbehör kostar runt 6000kr. Är mina smörjsprutor extrema, nepp inte det minsta för en som har lite högre krav.

Något jag tvärt om har börjat göra är att snåla på mobiler. Där jag brukar köpa en för 5-6000kr och byta vartannat år. Det är skittufft att känna man hela tiden har en mobil som ej presterar, men det är gött att spara pengarna.

*edit*
Dyr smörjsprututrustning kan spara pengar. Det tar lång tid att smörja allt manuellt. Och med högtrycksmörjsprutor och munstycke så kan man smörja nipplar som annars ej går. Att byta lager är skitdyrt om det krävs mycket arbete för att få loss dem.
T.ex. denna munstycke kostar lika mycket som 3st kompletta svenssonsmörjsprutor men det är den värd: https://www.swedol.se/smrjmunstycke-lsbarof-90033.html

Permalänk
Medlem

Mat skulle jag aldrig snåla in på. Vill alltid ha hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

I någon mån tummar jag nog på allt då bankkontot ännu inte står på oändligt men bildskärm kan jag iallafall hålla med om att det verkligen är värt att trumma på med. Inte för att det är så värst dyrt numera för VA eller IPS med hög uppdateringsfrekvens. Ljud är annars riktigt trevligt att kosta på med och jag tror att den gemensamma nämnaren för hur jag resonerar är att produkten ska ha någorlunda stabilt värde sett över tid.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Bra vinterdäck, billigaste livförsäkringen som finns.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har sett det sägas att man inte ska spara pengar på saker som separer en från marken och det är något jag försöker leva efter. Skor, däck, säng etc är således saker jag försöker att inte snåla på.

Sen skulle jag nog säga lokalt kött. Majoriteten av köttet vi äter är uppväxt, slaktat och styckat inom 5 mil, ofta närmare, vilket jag anser vara en gigantisk lyx som är väl värd premien på priset.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Snus och kaffe.

Permalänk
Medlem

Frugan?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Saker som används ofta och under en längre period t.ex kringutrustning till datorn, skrivbord, datorstol. Däck är en annan sak jag inte snålar på, eller väntar in i det sista med att byta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Zoegas hela kaffebönor. Har provat både billigare och dyrare men blir alltid att jag kommer fram till att dessa hela bönor ger bästa kaffet till priset.

Jag är hellre utan än dricker något blaskigt kaffe, och visst kan hela bönor förpackade på påsar om 250 gram vara godare, men då är det ofta till minst det dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så, nu ställer jag frågan. Vad är det som du aldrig tummar på?

Inget. Priset är alltid en faktor när jag köper saker.
Det betyder inte att jag alltid köper billigast möjliga vara. Inte alls.

Det finns en hel del saker, inklusive t.ex. bildskärm och skrivbordsstol, som jag inte snålar in på i onödan, men det allra bästa köper jag sällan - det har jag helt enkelt inte råd med.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt. Toapapper. Och saker som skiljer mig från marken. Dvs Däck/hjul, Skor, Säng, datorstol. Till viss del soffa.
Försöker köpa mina skor på Stadium outlet eller liknande då jag köper Asics skor som oftast ligger på runt 1500kr+ i normala fall och oftast är nedsatta till 800-1200 iaf. Problemet ligger i att jag har storlek 48 och det är långt ifrån ofta dem har det i lager.

Edit:

Skrivet av Tom76:

Skor och kött/fisk/kyckling

Kött Fisk kyckling snålar jag på. Men inte på samma vis som man kanske tänker. Svensk kött kyckling och bra fisk. Däremot så handlar jag på rea eller försöker hitta kort datum. Brukar vara 40-50% rabatt på korta datum och då blir det den biten kött fisk eller kyckling den veckan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skor och kött/fisk/kyckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Toalettpapper!

Ja, i början av pandemin bunkrade många på det.

Skrivet av SUMITOMO:

Snus och kaffe.

Snus håller jag inte med då jag inte snusar, men däremot kaffe då det är en av hörnstenarna för att få mitt liv att fungera.

Skrivet av blade80:

Jag förstår precis.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Toalettpapper!

Om du aldrig tummar på toalettpapperet...hur ska du då kunna använda det?

Svårt utan att använda tummarna tänker jag

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Det är en definitionsfråga. Flera har sagt skor, och där kan jag hålla med (och sen har jag så stora fötter så det är svårt att hitta billiga skor alls), men hur definierar man "tumma på"? Det är lite lika med speciellt ytterkläder: är jackan för 5000kr värd så mycket pengar över jackan som kostar 1500kr, eller 800kr? Det är dumt att dumsnåla förstås, men "tumma på kvalitén" =! "billigt skräp". Jag skulle jättegärna vilja ha de där feta, höga Lundhags-kängorna för 2500kr därför att de är perverst bekväma, och jag har råd med dem, men hur ofta skulle jag använda dem i vardagen? Väldigt sällan egentligen. Ryggsäckar är en annan grej. Köper man en bra ryggsäck för 3000kr har man den hur länge som helst, men om man som jag bara har den ibland till och från jobbet (buss och gång)? Absolut inte.

Permalänk

Matvaror har jag blivit mer och mer varse om vad kvalitet kan göra.

När det kommer till verktyg brukar jag köpa det billigaste först. Märker jag att det är ett verktyg jag använder ofta och det till slut går sönder köper jag av dyrare kvalitet. På det sättet sitter man inte där med t.ex. en skruvdragare för 6 000 som man använder kanske 1 gång och sedan blir liggandes på en hylla.

Säng, skor och andra saker jag använder dagligen är det otroligt sällan jag tummar på kvalitet men allt har ju såklart en gräns.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tycker att det är mer regel än undantag att man "får det man betalar för", upp till en viss gräns givetvis. Själv skulle jag aldrig snåla på sånt jag använder hela tiden som telefon, dator, kläder/skor med mera. Finns inget värre ett par illasittande kalsonger som tappat formen efter ett par tvättar och börjar skava på olämpliga ställen.

Toapapper är ett bra exempel!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Keycaps i PBT-plast, behåller sin sträva yta extremt mycket längre än ABS-plast. Avskyr slitna tangenter av ABS-plast, hur rena de än är känns det som att de är täckta av en oljig yta, om de är slitna.

Svenskt kött. Dansk fläskfilé kanske kostar lite mindre, men jag betalar hellre dubbelt så mycket för bättre djurhållning, ej matade med antibiotika, och stödja svenska bönder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Diskmedel!

Permalänk
Medlem

Säng <3

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Falukorv

Har blivit lurad av extrapriser ett fåtal gånger men blir alltid besviken. Så nu (äntligen) vet jag förhoppningsvis tillräckligt bra för att inte tumma på kvalitén... Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Falukorv

Har blivit lurad av extrapriser ett fåtal gånger men blir alltid besviken. Så nu (äntligen) vet jag förhoppningsvis tillräckligt bra för att inte tumma på kvalitén... Men vi får väl se.

Vilken korv ska man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Vilken korv ska man satsa på?

Tycker Scan's funkar ganska bra, am i doing it wrong? monkaS

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Vilken korv ska man satsa på?

Solnakorv är utan tvekan bäst. Enda korven med lite smak. Senaste jag köpte hade dock något produktionsfel och var inte malen ordentligt. Men det är enda gången på flera år som den inte varit bra.

Sorunda är näst bästa i Stockholm, resten är oftast skit med vissa undantag. Stirra dig inte blind på kötthalt heller, köpte någon med väldigt hög påstådd kötthalt och den smaka fan mer mjöl än kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Tycker Scan's funkar ganska bra, am i doing it wrong? monkaS

Scan är djävulens otyg när det kommer till korv och köttbullar. Framförallt deras prinskorv, närmast oätbart och smakar bara salt med ett skinn som känns nästan farligt att svälja för risk för tarmvred.