Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Smaken är som baken, och vissa kan tänka sig att kompromissa. Min farfar (som blev 93) körde dock med ister i stekpannan och använde sen en del av det på potatislimpan. Det ingav en viss respekt...

Potatislimpa <3

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hela den hör smördebatten är fascinerande.

Var kan man få tag på Ålands Smör om man bor avsides i detta avlånga land. Finns det någon som säljer online?

Måste bara testa!

Verkar som vissa Ica har/haft, så prata med lokala Ica-handlaren så kanske de kan ta hem om de inte har i sortimentet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tandkräm! Billigaste tandläkarförsäkringen man kan skaffa.
Jag borstar kanske 4-5 ggr per dag och använder rikligt med tandkräm. När en tub kostar så lite som det gör är det helt klart värt att inte snåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tandkräm! Billigaste tandläkarförsäkringen man kan skaffa.
Jag borstar kanske 4-5 ggr per dag och använder rikligt med tandkräm. När en tub kostar så lite som det gör är det helt klart värt att inte snåla.

Min far fick varningen av sin tandläkare att han borstade för hårt , så jag är inte säker på att "mer är bättre" när det gäller tandborstning. Prata med din tandläkare om du inte redan gjort det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tandkräm! Billigaste tandläkarförsäkringen man kan skaffa.
Jag borstar kanske 4-5 ggr per dag och använder rikligt med tandkräm. När en tub kostar så lite som det gör är det helt klart värt att inte snåla.

Måste vara tajt schema hos dig för att få in borstning så ofta när man också ska vänta minst 30min efter man ätit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tankjunior:

Tandkräm! Billigaste tandläkarförsäkringen man kan skaffa.
Jag borstar kanske 4-5 ggr per dag och använder rikligt med tandkräm. När en tub kostar så lite som det gör är det helt klart värt att inte snåla.

Haha. Jag är inte så säker på att mer är bättre i det avseendet. Inte mängden tandkräm alltså. Däremot att borsta ofta är nog inte fel.

Frågan är ju dock. Vilket märke är bäst, på tandkräm?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tandkräm! Billigaste tandläkarförsäkringen man kan skaffa.
Jag borstar kanske 4-5 ggr per dag och använder rikligt med tandkräm. När en tub kostar så lite som det gör är det helt klart värt att inte snåla.

Ditt tandkött måste vara ömt...

Skrivet av Dinoman:

Haha. Jag är inte så säker på att mer är bättre i det avseendet. Inte mängden tandkräm alltså. Däremot att borsta ofta är nog inte fel.

Frågan är ju dock. Vilket märke är bäst, på tandkräm?

Har alltid kört Zendium då det är vad de brukar ha på sjukhus, tandläkare etc. Lite dyrare men har inte haft problem med tänderna de senaste 10 åren så något gör jag ju rätt antar jag. Antagligen funkar Ica Basic rätt bra den med men varför chansa för typ 5 spänn i månaden? Jag hörde någon gång att många tar för lite tandkräm så jag brukar ta typ 2cm lång sträng. Och jag sköljer inte munnen efter borstning heller, annars så sköljer man ju bort flouret.

Permalänk
Medlem

Lite ot fråga, men hur vanliga är Valio produkter i Sverige? Åsikter om Valios produkter?

Men för att hålla mig till topic.
Kör på den linjen kvalitet får kosta.
Strävar efter att köpa en gång och inte börja med billigaste skiten och sen köpa den dyrare efter ett litet tag.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

råvaror / mat / dryck.

dvs det man handlar hem och själv tillagar.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ditt tandkött måste vara ömt...

Har alltid kört Zendium då det är vad de brukar ha på sjukhus, tandläkare etc. Lite dyrare men har inte haft problem med tänderna de senaste 10 åren så något gör jag ju rätt antar jag. Antagligen funkar Ica Basic rätt bra den med men varför chansa för typ 5 spänn i månaden? Jag hörde någon gång att många tar för lite tandkräm så jag brukar ta typ 2cm lång sträng. Och jag sköljer inte munnen efter borstning heller, annars så sköljer man ju bort flouret.

Hade problem med det förut, bytte sen till en mjukare borste och försöker vara försiktig nära "köttet".
Kör förövrigt med mauell borste, känns mer bekvämt för tänderna och snällare mot tandköttet.

La till om manuell borste
Permalänk
Medlem

Toapapper: precis som många andra sagt... det är fan så frustrerande med en rulle som bara river sig.

Gladpack/plastfolie: Är det bra gladpack så river den sig lätt när man drar den mot kniven, är det dåligt så blir det bara en klump av skit av allt.

Mobillladdare och andra USB grejer: visst man kan beställa från Kina billigare laddare för 10 kr och en 3 meter kabel för 15 kr men i min erfarenhet så jävlas de alltid på något sätt. Speciellt laddare tycker jag man ska betala någon hundring så man får någotslags märke iaf så inte den börjar brinna under natten.

Sen tycker jag bara allmänt att sånt man använder mycket ska man unna sig. Kollar man mycket TV: köp en fin TV! Använder man telefonen mycket: köp en fin telefon! Skriver du mycket vid datorn: köp ett fint tangentbord! Kör du mycket bil? Ha en skön bil!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Entusiast

Hmmmm... Bostaden skulle jag säga!

I termer av storlek och att ha förmånen att (del)äga den för egen del. Är riktigt trött på trånga bostäder och trivs numera bra ensam i en trea. Men det är och var givetvis en stor uppoffring ekonomiskt för en person

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tankjunior:

Tandkräm! Billigaste tandläkarförsäkringen man kan skaffa.
Jag borstar kanske 4-5 ggr per dag och använder rikligt med tandkräm. När en tub kostar så lite som det gör är det helt klart värt att inte snåla.

Det finns många olika skolor för det där. Min tjejs farsa är (eller var snarare, har blivit allt mer pensionerad under ett antal år nu men det är svårt att hitta ny personal tydligen) klinikchef på tandläkarhögskolan så sättet hon har lärt sig att borsta skiljer ju sig från vad jag lärde mig liksom. Hon kör mycket tandkräm, spottar under borstningen och borstar med öppen mun och kollar i spegeln. Jag använder mindre tandkräm, spottar inte alls (och använder kvarvarande skum i munnen för att "skölja" efteråt) och borstar med stängd mun. Och våra tänder är väl ganska lika. Sen är det förstås andra saker som spelar in som vilak bakterier man har i munnen och så.

Dock snackade jag med en kompis som helt slutat med tandkräm för ganska många år sedan (borstar alltså bara torrt). Hans tandläkare sa ju att allt skulle gå åt helvete typ men den enda konsekvensen är att hans tänder är aningen gulare än vad som är normalt idag. Inga hål alls och inga problem med tandkött eller liknande. Personligen hade jag nog inte kört på den banan dock, dels för att gula tänder inte känns så kul men också för att tandkrämen är ganska viktig för att man ska få godtagbar andedräkt enligt mig.

Skrivet av Wyver:

Lite ot fråga, men hur vanliga är Valio produkter i Sverige? Åsikter om Valios produkter?

Men för att hålla mig till topic.
Kör på den linjen kvalitet får kosta.
Strävar efter att köpa en gång och inte börja med billigaste skiten och sen köpa den dyrare efter ett litet tag.

Valio har ett ganska bra utbud av laktosfritt och det har ju blivit någon av en trend här, att alla ska ha specialkost baserat på någon känsla eller så, alltså har de slagit ganska bra och många butiker har tagit in deras sådana produkter. Sen är det inte ovanligt med Valios yoghurt och smör (Valios osaltade smör är i samma storlek och har samma pris som deras vanliga smör, vilket är typ samma som det vanliga smöret här, men Arlas osaltade finns bara i småförpackning vad jag har sett och är dyrt, så jag kör Valios osaltade ofta till bakning och så). Men jag har nog knappt sett vanlig mjölk eller typ ost eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Valio har ett ganska bra utbud av laktosfritt och det har ju blivit någon av en trend här, att alla ska ha specialkost baserat på någon känsla eller så, alltså har de slagit ganska bra och många butiker har tagit in deras sådana produkter. Sen är det inte ovanligt med Valios yoghurt och smör (Valios osaltade smör är i samma storlek och har samma pris som deras vanliga smör, vilket är typ samma som det vanliga smöret här, men Arlas osaltade finns bara i småförpackning vad jag har sett och är dyrt, så jag kör Valios osaltade ofta till bakning och så). Men jag har nog knappt sett vanlig mjölk eller typ ost eller så.

Fortsättning på ot spåret, ursäkta mig.
Valio uppfann och patenterade lösningen för att framställa laktosfria produkter i tiderna. Första versionen på patentet har gått ut, därav utbudet ifrån konkurrenter har ökat.

Men den tekniken har Valio gått ifrån för en tid sen.
Att inte vanlig mjölk finns är logiskt för att marginalerna är för dåliga på bulk mjölk för att frakta det till Sverige. Och där är de ju en i mängden med Arla, Skåne mejeri, Norrlands m.m.

Så det är naturligt att de bara lanserar produkter i Sverige som är special produkter (bättre marginaler) och/eller produkter med längre hållbarhet smör t.ex.
Mjölk i 1l förpackning är ju varkendera.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Klurig fråga, men skulle säga att Syre alltid är värt priset, brist på det skulle aldrig vara värt det.

Permalänk

Verktyg och handkontroller.

Verktyg
Kvalitetsverktyg från kända märken är ALLTID värt pengarna då de håller längre (i de flesta fall iaf), bättre batteritid, bättre kompabilitet med div tillbehör osv.

Handkontroller
Orginalhandkontroller är 99% av fallen fungerande direkt ur kartongen utan strul eller workarounds medan 3e part nästan alltid krånglar enligt min erfarenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nått jag har börjat uppskatta med åldern är städ/hushållsartiklar. T.ex köpte alltid ICA Basic köksduk men dom luktar ju gamla sockor efter en vecka. Så lägger till några spänn och köper Wettet (eller va nu märket heter). Då luktar dom inte illa och är rent allmänt bättre på att torka upp. Väl värt!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv

Vågar man ens skriva GPU här eller kommer jag bli lynchad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm... Bostaden skulle jag säga!

I termer av storlek och att ha förmånen att (del)äga den för egen del. Är riktigt trött på trånga bostäder och trivs numera bra ensam i en trea. Men det är och var givetvis en stor uppoffring ekonomiskt för en person

Jag har funderat på större men när jag tänkt efter kom jag fram till att 23 kvm duger alldeles utmärkt till mig. Har plats med allt jag behöver, har en väldigt låg hyra och det går fort att städa den. Är det något särskilt som gör att du vill ha så stort trots att du bor ensam?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

bensinpriset. Jag måste ju kunna ta mig någonstans oavsett...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert

Väl valda kameraprylar. Finns nog inget som ger så mycket utdelning i ren lycka som det.

Permalänk

Utan tvekan mat! Det är dels för att jag tränar väldigt mycket, men även för att jag växte upp men en far som alltid köpte billigt halvfabrikatskräp. "Jag far till verkstaden, det finns bröd i frysen", var en standardreplik som liten. Lite tragiskkomiskt att tänka på det nu^^ Tur att man åtminstone kunde äta bra på skolan!

Tycker man ska kunna lägga mycket pengar på det man tycker är viktigt, och sedan snåla in på resten. Jag har till exempel ingen bil, och känner heller inget behov för det då jag kan ta mig överallt med cykeln. De pengarna lägger jag hellre på annat.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

snus & kaffe i alla dess former!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ninjaplast!

Gladpack i alla dess varianter kan dra åt skogen, jag lägger mycket hellre pengarna på något som är praktiskt och faktiskt fungerar 😍

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tummar inte på något. Har ekonomi att köpa det jag vill ha. Med det sagt innebär det inte alltid (sällan) att jag köper det dyraste/nyaste. Jag brukar köpa ”prisvärda alternativ” om det inte är motiverat att betala premium.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Datorutrustning! Särskilt tangentbord och mus. Behandlar man de väl håller de i många år samtidigt som de ergonomiska vinsterna belönar en i längden.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scarabeo:

Jag har funderat på större men när jag tänkt efter kom jag fram till att 23 kvm duger alldeles utmärkt till mig. Har plats med allt jag behöver, har en väldigt låg hyra och det går fort att städa den. Är det något särskilt som gör att du vill ha så stort trots att du bor ensam?

En större tvåa hade nog fungerat bra också ärligt talat. Men anledningen till att jag "lika gärna" kunde köpa trean jag bor i (74 kvm) var för att jag tycker folk betalar för mycket för ettor och tvåor! Jag hade nog inte hyrt en trea ensam dock.

Det är någonting med specifikt ettor som känns onaturligt och omänskligt för mig. Särskilt i den jag bodde i utan balkong där jag fick ordentlig "fängelsecell"-känsla, så att säga. I övrigt är jag faktiskt rätt minimalistisk av mig när det kommer till möblemang men just att ha separata rum för varje ändamål (sova, äta, kontor och vardagsrum) uppskattar jag verkligen.

Jag är ju uppvuxen i hus med hyggligt stor trädgård också så det gör en väl van vid större ytor

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

En större tvåa hade nog fungerat bra också ärligt talat. Men anledningen till att jag "lika gärna" kunde köpa trean jag bor i (74 kvm) var för att jag tycker folk betalar för mycket för ettor och tvåor! Jag hade nog inte hyrt en trea ensam dock.

Det är någonting med specifikt ettor som känns onaturligt och omänskligt för mig. Särskilt i den jag bodde i utan balkong där jag fick ordentlig "fängelsecell"-känsla, så att säga. I övrigt är jag faktiskt rätt minimalistisk av mig när det kommer till möblemang men just att ha separata rum för varje ändamål (sova, äta, kontor och vardagsrum) uppskattar jag verkligen.

Jag är ju uppvuxen i hus med hyggligt stor trädgård också så det gör en väl van vid större ytor

Okej, då förstår jag bättre. Balkong har jag och det gör stor skillnad faktiskt. Hade definitivt inte köpt en etta heller för jag håller med om att de är överprisade.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Väl valda kameraprylar. Finns nog inget som ger så mycket utdelning i ren lycka som det.

Håller med Därför fick det bli en C70 med speedboster för EF linser idag

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Jumpcut:

Därför fick det bli en C70 med speedboster för EF linser idag

Det var inte illa! Jag som tyckte att jag brände mycket pengar när jag köpte min D850 i somras...