Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Köpa egen router till ownit fiber

Hejsan!

Har suttit och försökt lösa detta problem själv men kommer inte riktigt fram till något 100% då jag inte är så klipsk när det kommer till sånt här och därför kände jag att det var dags att skapa ett konto och be om eran hjälp istället. Jag ska nämligen flytta och då även skaffa ownit och deras fiber (via open universe) men har inte hört så mycket gott om deras (och de flesta andra leverantörers) router som följer med och är därför sugen på att köpa en själv, men om jag förstått det rätt så är det kanske inte så lätt som att bara köpa en router, åka hem och sen koppla in en internetkabel från uttaget på väggen och in i routern för att sedan ha ett fungerande internet?

Eller har jag fått allting om bakfoten?

Har även sett denna blivit rekommenderad i några trådar här på forumet: https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam... Är denna någonting att hänga i granen? Kommer att spela den del, streama, ha några enheter igång samtidigt då och då med mera.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är kalas nöjd med min AC86U, maxar linan så gott som (250/250) via wifi och VPN igång, har haft ytterst få omstarter eller dylik.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag är kalas nöjd med min AC86U, maxar linan så gott som (250/250) via wifi och VPN igång, har haft ytterst få omstarter eller dylik.

Okej det låter ju lovande! Vet du om det funkar att köpa endast denna routern och koppla in för att få internet om man använder ownit? eller kommer jag behöva köpa deras router och sen koppla mellan dom på något sätt?

Permalänk
Medlem

Det beror på om du kommer köpa IP-tv/tele från dom. Isf kan det ha betydelse. Ring och snacka med dom på teknisk support så kommer dom förklara, de är lätta att ha att göra med.

Om du inte ska köpa tv/tele så "bör" du kunna koppla in vad som, så vida ditt område inte är special på något sätt. Jag har kört alla möjliga saker i mitt uttag utan problem.

Permalänk
Medlem

Med Fiberlan eller FTTH så är det bara plugga in den egna i bredbandsuttaget eller mediaomvandlaren. Många routrar du köper kräver dock en liten konfigurering innan den går igång, sätta nytt admin pass, ställa in dynamisk ip t.ex. Står dock i snabbguiden som du får med.

Men generellt tips, för 1000-1500 spänn får du en vettig router, den du har valt kommer nog funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Det beror på om du kommer köpa IP-tv/tele från dom. Isf kan det ha betydelse. Ring och snacka med dom på teknisk support så kommer dom förklara, de är lätta att ha att göra med.

Om du inte ska köpa tv/tele så "bör" du kunna koppla in vad som, så vida ditt område inte är special på något sätt. Jag har kört alla möjliga saker i mitt uttag utan problem.

Skrivet av zexz:

Med Fiberlan eller FTTH så är det bara plugga in den egna i bredbandsuttaget eller mediaomvandlaren. Många routrar du köper kräver dock en liten konfigurering innan den går igång, sätta nytt admin pass, ställa in dynamisk ip t.ex. Står dock i snabbguiden som du får med.

Men generellt tips, för 1000-1500 spänn får du en vettig router, den du har valt kommer nog funka bra.

Har under eftermiddagen varit i kontakt med dom och enligt dom så ska det inte vara några som helst problem då jag inte ska ha någon IP-tv eller telefoni, får tacka så hjärtligt för era inputs, blir att köpa den där routern så fort som möjligt!