Datorn kraschar efter GPU-uppgradering

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar efter GPU-uppgradering

Har problem med burken efter att ha bytt från ett AMD Vega64 till ett RTX 2080 Ti, som jag köpte här på Marknaden.

Vanligt desktop-Windows-slösurfande fungerar det som tänkt, men när jag startar PUBG så tar det högst 3-4 minuter innan datorn dör och startar om, precis som vid effektförlust. I Windows Loggboken står "KernelPower" som felkälla.

Vad jag testat:
- Clean installation av Windows, förstås med drivrutiner osv.
- Kopplat separata kablar till PSU för GPUns strömförsörjning
- Mätt energikonsumption (peakar på 370W innan datorn dör, nätagget är ett Seasonic 750W Gold)
- Mätt temperatur
- Uppdaterat moderkortets BIOS till senaste

Komponenter:
- Mobo: ASRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac (Kaby Lake)
- CPU: Intel i5 8600K (Coffee Lake)
- RAM: 2x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB
- PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W
- GPU: ASUS ROG STRIX RTX 2080 Ti White Edition
- Mjukvara: Windows 11 Pro, nVidia App + senaste drivrutinen

Tips och råd mottages tacksamt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

så vad var max temp på gpu? mätte du vram och hotspot också?

Permalänk
Medlem

Överclockar du något?
Kan ju ha hänt något med PSUn när du bytte kortet. Om möjligt testa annan PSU.
Hur är temperaturen på CPU?
Startar datorn om eller dör datorn helt och inte startar om sig?
Inga felmeddelanden från bios?

Kan också vara fel på grafikkortet du köpte.
Kan du byta tillbaka till Vega? För att se att du kan spela mer än 10 min

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men tycks jag ha hittat en lösning, om än ingen regelrätt förklaring till varför problemet uppstår.

Det verkar som att klockfrekvensen springer upp mot ca 1950 Mhz, vilket är betydligt högre än kortets specificerade 1665 Mhz (vid turbo). Om jag manuellt klockar ned till ~1630 Mhz så tycks den hålla sig stabil.

Fråga: Finns det något sätt att göra så kortet default kör i klockfrekvensen, utan att jag har någon mjukvara igång i bakgrunden (MSI Afterburner, i det här fallet)?

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Att kortet boostar klart högre är inget konstigt i sig; att det kraschar av det är det som är knas. I SweClockers test ligger ett kort runt 1850-1875 MHz. EVGA når runt 1900.

Någon annan får förstås hoppa in om jag har fel, men vad jag vet finns inget sätt att ändra klockfrekvenser utan att ha program igång, utöver potentiellt att modifiera kortets BIOS, vilket definitivt är en risk (om det ens går, de flesta verkar vara låsta).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS