Jag ska bygga en spel/streamingdator. Relativt hög budget (8-15k)

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en spel/streamingdator. Relativt hög budget (8-15k)

Tjenare, jag vill och ska bygga en sprillans ny dator som ska vara bra för streaming med iallafall 60-100fps med bra inställningar och jag vill dessutom kunna spela spel i hög kvalité med bra fps när jag inte streamar samtidigt.

+ Windows (fullversion)
OBS! jag kommer inte ha det grafikkortet, men jag kunde inte lägga till det jag skulle ha på grund av att det inte fanns i lager! Jag tror jag ska ha grafikkortet: ASUS GeForce GTX 1650 SUPER 4GB TUF GAMING OC

Jag har kollat runt lite osv men är fortfarande ganska vilse så uppskattar kritik och hjälp.
Liten förklaring till varför jag valt det jag valt:
Jag har för mig att AMD är bättre processorer för streaming eftersom de har mer kärnor och kan hantera mer då.
Har också sett att 3200MHz ska vara bra i RAMen. Man kunde ha 3200MHz också men såg att det var någon på en annan tråd som rekommenderat 3600MHz istället så jag börjar med det.
Moderkortet jag tog var anpassat till processorn jag valde, (använder INET så jag bara väljer kompatibla produkter i bygget).
Med SSDn sökte jag bara upp vilket som skulle vara bäst och tog det första jag hittade.
Nätaggregatet sökte jag upp lite och hittade att Watten skulle vara på 600W-750W så jag tog en som verkade bra på 750W.
Jag la inte till några flera fläktar för det var redan 2 i chassit samt att processorn och nätaggregatet har en.. Så ni får säga ifall jag ska lägga till sådant eller ej.
Vill möjligtvis ha vattenkylning isåfall men är inte säker...

Just nu är det inte så mycket ljus i och för min del spelar det ingen roll, vill nog inte lägga extra pengar på sådant, bättre att lägga det på prestationen i datorn imo.
Hoppas det inte blev för rörigt att läsa eller liknande, isåfall får ni säga vart så jag kan förtydliga..
Tack i förväg

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Moderator
Moderator

Ett GTX 1650 är inte ett grafikkort som på långt när räcker till för "60-100fps med bra inställningar" i någorlunda nya spel, om du inte spelar i 720p eller lägre.

Sweclockers har nyss testat ditt valda nätagg och kom fram till att njäe, för de pengarna får du ett minst lika bra nätagg med tio års garanti istället för fem.

Jag skulle gissa på att du vill ha 32GB minne om du skall streama samtidigt som du spelar?

Du kan spara in några slantar med en billigare SSD, 970 tillför ingen praktiskt prestandaskillnad i sammanhanget mot exempelvis en Kingston A2000.

Ha också i åtanke att den medföljande kylaren till processorn visserligen klarar av att kyla den, men att den inte är särskilt tyst. Det kostar en extra slant att köpa något bättre, och det är därtill något som kan göras i efterhand om du har handlaget för det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Ett GTX 1650 är inte ett grafikkort som på långt när räcker till för "60-100fps med bra inställningar" i någorlunda nya spel, om du inte spelar i 720p eller lägre.

Sweclockers har nyss testat ditt valda nätagg och kom fram till att njäe, för de pengarna får du ett minst lika bra nätagg med tio års garanti istället för fem.

Jag skulle gissa på att du vill ha 32GB minne om du skall streama samtidigt som du spelar?

Du kan spara in några slantar med en billigare SSD, 970 tillför ingen praktiskt prestandaskillnad i sammanhanget mot exempelvis en Kingston A2000.

Varför 32? Det räcker gott och väl med 16gig. 32Gig är till för programmerare och tror knappast att han ska hålla på med det.

Permalänk
Skrivet av Togur:

Tjenare, jag vill och ska bygga en sprillans ny dator som ska vara bra för streaming med iallafall 60-100fps med bra inställningar och jag vill dessutom kunna spela spel i hög kvalité med bra fps när jag inte streamar samtidigt.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1265924/streaming-speldator
+ Windows (fullversion)
OBS! jag kommer inte ha det grafikkortet, men jag kunde inte lägga till det jag skulle ha på grund av att det inte fanns i lager! Jag tror jag ska ha grafikkortet: ASUS GeForce GTX 1650 SUPER 4GB TUF GAMING OC

Jag har kollat runt lite osv men är fortfarande ganska vilse så uppskattar kritik och hjälp.
Liten förklaring till varför jag valt det jag valt:
Jag har för mig att AMD är bättre processorer för streaming eftersom de har mer kärnor och kan hantera mer då.
Har också sett att 3200MHz ska vara bra i RAMen. Man kunde ha 3200MHz också men såg att det var någon på en annan tråd som rekommenderat 3600MHz istället så jag börjar med det.
Moderkortet jag tog var anpassat till processorn jag valde, (använder INET så jag bara väljer kompatibla produkter i bygget).
Med SSDn sökte jag bara upp vilket som skulle vara bäst och tog det första jag hittade.
Nätaggregatet sökte jag upp lite och hittade att Watten skulle vara på 600W-750W så jag tog en som verkade bra på 750W.
Jag la inte till några flera fläktar för det var redan 2 i chassit samt att processorn och nätaggregatet har en.. Så ni får säga ifall jag ska lägga till sådant eller ej.
Vill möjligtvis ha vattenkylning isåfall men är inte säker...

Just nu är det inte så mycket ljus i och för min del spelar det ingen roll, vill nog inte lägga extra pengar på sådant, bättre att lägga det på prestationen i datorn imo.
Hoppas det inte blev för rörigt att läsa eller liknande, isåfall får ni säga vart så jag kan förtydliga..
Tack i förväg

Sakerna du nämnt kommer att prestera bra för dina ändamål. Men skulle starkt rekommendera att lägga en extra slant på ett bättre grafikkort. 4gig kommer du inte långt på i dagens spel. Lägg till 2st 120mm fläktar i taket om möjligt så får processorn lite extra kylning och ett svalare chassi.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swe_Gamer87:

Varför 32? Det räcker gott och väl med 16gig. 32Gig är till för programmerare och tror knappast att han ska hålla på med det.

Eftersom TS inte närmare går in på vad som skall streamas blir det svårt att gå in närmare på frågan. Är det lite nyare spel och TS därtill vill köra lite extra mjukvara relaterat till sin stream slår man i taket rätt snabbt med 16GB. Med äldre spel kommer 16GB räcka långt.
Att 32GB skulle "vara till för programmerare" är lite väl löjligt uttryckt. Det är till för alla som kör mycket minneskrävande mjukvara samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom TS inte närmare går in på vad som skall streamas blir det svårt att gå in närmare på frågan. Är det lite nyare spel och TS därtill vill köra lite extra mjukvara relaterat till sin stream slår man i taket rätt snabbt med 16GB. Med äldre spel kommer 16GB räcka långt.
Att 32GB skulle "vara till för programmerare" är lite väl löjligt uttryckt. Det är till för alla som kör mycket minneskrävande mjukvara samtidigt.

Du har rätt TS går inte in närmare på frågan vad och vilka komponenter han ska använda sig av i sin stream/spel. Ja det var nog lite löjligt uttryckt och ber om ursäkt för detta.

Permalänk
Moderator
Moderator

Såg nu att 5600X ligger på samma pris som 3700X vilket gör den förstnämnda till ett bättre köp. De två extra kärnorna i 3700X är ytterst sällan till någon relativ nytta då 5600X generellt är en överlag snabbare processor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ett GTX 1650 är inte ett grafikkort som på långt när räcker till för "60-100fps med bra inställningar" i någorlunda nya spel, om du inte spelar i 720p eller lägre.

Sweclockers har nyss testat ditt valda nätagg och kom fram till att njäe, för de pengarna får du ett minst lika bra nätagg med tio års garanti istället för fem.

Jag skulle gissa på att du vill ha 32GB minne om du skall streama samtidigt som du spelar?

Du kan spara in några slantar med en billigare SSD, 970 tillför ingen praktiskt prestandaskillnad i sammanhanget mot exempelvis en Kingston A2000.

Ha också i åtanke att den medföljande kylaren till processorn visserligen klarar av att kyla den, men att den inte är särskilt tyst. Det kostar en extra slant att köpa något bättre, och det är därtill något som kan göras i efterhand om du har handlaget för det.

Jag bytte ut ssd till a2000 och fixade minnet också.
Men med kylaren..? den var inte tyst sa du, så att jag skulle lägga till 2 till fäktar, vilket jag gjorde, men menar du att jag ska avaktivera processorkylaren på något sätt eller påpekade du bara att den var högljudd och att jag skulle lägga till flera fläktar?
ber om ursäkt för dum fråga men jag är nyfiken

Skrivet av Swe_Gamer87:

Sakerna du nämnt kommer att prestera bra för dina ändamål. Men skulle starkt rekommendera att lägga en extra slant på ett bättre grafikkort. 4gig kommer du inte långt på i dagens spel. Lägg till 2st 120mm fläktar i taket om möjligt så får processorn lite extra kylning och ett svalare chassi.

Som jag skrev ovan så lade jag till 2 stycken fläktar, eftersom jag inte ska bygga de själv, men måste jag typ kontakta INET och säga vart jag vill ha de eller förstår de sådant själva?
Som ni båda skrev så ska jag jag också fixa ett bättre grafikkort, vet inte riktigt vilket för det som är nästa kostar ca 5k+
men isåfall blir det antingen EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING eller Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE. Blir någon av dessa bra? eller måste jag satsa ännu högre? För jag är redan över gränsen jag själv satte. (den kan ju såklart ändras men jag vill hålla det relativt så jag inte behöver spara så pass länge innan jag kan köpa den.

Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Såg nu att 5600X ligger på samma pris som 3700X vilket gör den förstnämnda till ett bättre köp. De två extra kärnorna i 3700X är ytterst sällan till någon relativ nytta då 5600X generellt är en överlag snabbare processor.

Stämmer bra. Det är vansinne att köpa en 3700X över en 5600X.

Jag skulle dock gått på en 11400F om jag var trådskaparen. Halva priset jämfört med en 5600X.
Intel har ju fått eld i baken av AMD, och den presterar i klass med en 5600X.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom TS inte närmare går in på vad som skall streamas blir det svårt att gå in närmare på frågan. Är det lite nyare spel och TS därtill vill köra lite extra mjukvara relaterat till sin stream slår man i taket rätt snabbt med 16GB. Med äldre spel kommer 16GB räcka långt.
Att 32GB skulle "vara till för programmerare" är lite väl löjligt uttryckt. Det är till för alla som kör mycket minneskrävande mjukvara samtidigt.

Jag ber om ursäkt för att jag missade denna detaljen. Jag ska för det mesta inte streama särskilt nya spel, kommer antagligen spela osu!, vilket inte alls kräver mycket, men sedan också antagligen minecraft, valorant och liknande. Så inte jättekrävande spel om jag förstått det rätt. Men jag väljer nog ett bättre grafikkort samt minne oavsett eftersom jag kanske någon gång får för mig att spela något äventyrsspel där man vill ha fina grafiker och liknande, såsom något JRPG eller annat RPG spel. enda jag kom på i nuläget var genshin impact men det finns nog bättre exempel...Iallafall, så väljer jag helt enkelt att ta det bättre minnet eftersom jag då har större val av spel att streama (i högkvalité).

Tack för påpekningen och hoppas detta svarar på eran fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Stämmer bra. Det är vansinne att köpa en 3700X över en 5600X.

Jag skulle dock gått på en 11400F om jag var trådskaparen. Halva priset jämfört med en 5600X.
Intel har ju fått eld i baken av AMD, och den presterar i klass med en 5600X.

Men då är det ju färre kärnor, såg det andra inlägget med som du citerade, men jag tänker att det är bättre med fler kärnor eftersom (rätta mig ifall jag har fel) det kan hantera mer ?
Men det är ju en serie/generation ned? Innebär inte detta att det blir sämre eller..?
Jag väntar lite med att ändra just processorn men jag ska ha det i åtanke, om flera håller med så kanske jag gör det, vi får se.

Inser nu att jag inte skickat nuvarande bygget efter att jag ändrat med hjälp av er kritik så här är det nuvarande bygget:

+ Windows (Fullversion)
+ EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING eller Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE.
juste!
Jag lade ju till 2 extra fläktar för att göra chassit svalare men det var på fläktkategorin och inte processorkylningskategorin, men det skulle vara såhär antar jag eftersom det skulle vara 120mm fläktar och inte större?
Jag frågar ju då detta för det var 2 av er som hade sagt att jag skulle 1. lägga till en bättre processorkylare och 2. att jag skulle lägga till 2st 120mm fläktar i taket av chassit.
om det inte skulle vara här så får ni säga till

Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togur:

Jag lade ju till 2 extra fläktar för att göra chassit svalare men det var på fläktkategorin och inte processorkylningskategorin, men det skulle vara såhär antar jag eftersom det skulle vara 120mm fläktar och inte större?
Jag frågar ju då detta för det var 2 av er som hade sagt att jag skulle 1. lägga till en bättre processorkylare och 2. att jag skulle lägga till 2st 120mm fläktar i taket av chassit.

Nu får du många olika bud här, men det räcker gott och väl med de två fläktar som ingår med chassit, fler chassifläktar kommer inte att påverka din CPU-temperatur mer än någon enstaka grad.

Du klarar dig med den kylaren som ingår med processorn. Om du tycker att datorn låter för högt så kan du i efterhand köpa en be quiet! Pure Rock 2 eller Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sweclockers har nyss testat ditt valda nätagg och kom fram till att njäe, för de pengarna får du ett minst lika bra nätagg med tio års garanti istället för fem.

Jag kom fram till att jag skulle skaffa detta Nätagg istället.

Skrivet av Saddl3r:

Nu får du många olika bud här, men det räcker gott och väl med de två fläktar som ingår med chassit, fler chassifläktar kommer inte att påverka din CPU-temperatur mer än någon enstaka grad.

Du klarar dig med den kylaren som ingår med processorn. Om du tycker att datorn låter för högt så kan du i efterhand köpa en be quiet! Pure Rock 2 eller Noctua NH-U12S.

Jaha men okej. Då skippar jag nog de extra fläktarna och lägger till någon av de du länkade i efterhand ifall jag känner att det behövs. Så kan jag spendera mer pengar på annat så länge.

ifall ni inte håller med om detta påståendet får ni gärna säga till dock så jag vet.
Jag har inte helt bestämt mig ännu men än så länge känns det som det bästa förslaget om det inte för så pass mycket kritik.
Tack för infon!
och Tack i förväg.

Här har ni bygget i nuläget:

- ASUS GeForce GT 1030 2GB LP
+ Windows (Fullversion)
+ EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING eller Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE

Permalänk
Medlem

Kör något sånt här

Tillsammans med https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Blir 14k med grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togur:

Men då är det ju färre kärnor, såg det andra inlägget med som du citerade, men jag tänker att det är bättre med fler kärnor eftersom (rätta mig ifall jag har fel) det kan hantera mer ?
Men det är ju en serie/generation ned? Innebär inte detta att det blir sämre eller..?
Jag väntar lite med att ändra just processorn men jag ska ha det i åtanke, om flera håller med så kanske jag gör det, vi får se.

Inser nu att jag inte skickat nuvarande bygget efter att jag ändrat med hjälp av er kritik så här är det nuvarande bygget:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1266005/streaming-speldator
+ Windows (Fullversion)
+ EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING eller Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE.
juste!
Jag lade ju till 2 extra fläktar för att göra chassit svalare men det var på fläktkategorin och inte processorkylningskategorin, men det skulle vara såhär antar jag eftersom det skulle vara 120mm fläktar och inte större?
Jag frågar ju då detta för det var 2 av er som hade sagt att jag skulle 1. lägga till en bättre processorkylare och 2. att jag skulle lägga till 2st 120mm fläktar i taket av chassit.
om det inte skulle vara här så får ni säga till

Tack i förväg

5600X är mycket snabbare per kärna än vad 3700X är. Så OM du skulle använda något som belastar CPUn till 100% på allt, så är 3700X ~5% snabbare.
Spelprestanda så är 5600X ~20-25% snabbare än 3700X oavsett vilket spel du spelar.

Samma sak gäller för 11400F som går att få tag i för runt 1500:-. (Jag har själv kört Ryzen 1800X/3800X/5900X/5950X så jag är ingen Intel fanboy) men i dagsläget så erbjuder Intel bättre prestanda per krona i det här segmentet.

I och med att datorn skall vara till spel/streaming så är 11400F eller 5600X det du bör köra på, då du kommer få mycket högre FPS.
Beträffande grafikkortet så skulle jag absolut INTE använda ett 1650. Skaffa ett 1660TI eller något från 2000/3000-serien för att köra med nya NVENC-encodern (Du kan streama via denna, så läggs det inte på CPUn.)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Som jag frågat förut, är det inte bättre att ta en AMD med bättre kärnor fastän att den är lite dyrare?
och isåfall ta grafikkortet vid namn EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING eftersom det är nästan lika bra som Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB GAMING OC (om man jämförde, det var bara lite skillnad på turbofrekvensen och resten var priset) som då är ganska identiskt med det grafikkortet du pratade om. Jag ser heller ingen anledning till att byta chassi eftersom det inte är ljuddämpat, visst det finns ett glas på men och andra sidan så har jag inget RGB så har inget att "visa upp".
Varför skulle jag byta ut moderkortet förresten? för att jag hade mer pengar att lägga på det eftersom processorn var billigare?

du får gärna förklara detta osv så jag förstår oc h kan göra bättre val
Tack I förväg

Ändring:
Lodisen svarade på detta nyss så jag har fått svar på detta och ska ändra lite i bygget

fick svar på frågan jag ställde
Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur dyra 1660 korten är så bör du hellre köpa 6600xt finns för 4700 på komplett. Också mycket billigare än 3060ti som går för minst 6500 för 2 fläktsmodeller.

Permalänk
Moderator
Moderator

@Togur med äldre spel kommer du klara dig fint på 16GB minne. Det finns i dagsläget ytterst få nya spel som drar mer än ytterst marginell nytta av mer minne än så. Skall du dock satsa lite mer på streamandet framöver kan det vara en poäng, du får avgöra vad budgeten tillåter.

Processorkylaren är en separat kylfläns och fläkt som sitter på processorn, och kyler denna direkt, precis som ett grafikkort har en separat förmonterad kylanordning. Beroende på vilken processor du köper kan den som medföljer till processorn vara medioker till fullt godkänd. Här beror också på hur du tänkt ha dina grejer, står din dator precis bredvid dig blir det viktigare att minimera dess ljudnivå om du skall prata i mikrofon medan du spelar, står den gömd under bordet blir det inte lika viktigt.

Vad gäller valet av processor är antalet kärnor inte det viktigaste, exempelvis är en 5600X med sina sex kärnor totalt sett snabbare än en 3700X trots att den senare har åtta kärnor. Det gör att även mjukvara som kan dra nytta av alla kärnor (långt ifrån alla program gör det) fungerar ungefär lika bra på det sexkärniga alternativet, medan mjukvara som inte drar nytta av alla kärnor trivs bättre med de snabbare sex kärnorna.

@Lodisen Problemet med 11400F är väl att den inte går att få tag på? Det kanske dyker upp leveranser kontinuerligt, men jag har knappt sett den i lager de senaste månaderna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Samma sak gäller för 11400F som går att få tag i för runt 1500:-. (Jag har själv kört Ryzen 1800X/3800X/5900X/5950X så jag är ingen Intel fanboy) men i dagsläget så erbjuder Intel bättre prestanda per krona i det här segmentet.

I och med att datorn skall vara till spel/streaming så är 11400F eller 5600X det du bör köra på, då du kommer få mycket högre FPS.
Beträffande grafikkortet så skulle jag absolut INTE använda ett 1650. Skaffa ett 1660TI eller något från 2000/3000-serien för att köra med nya NVENC-encodern (Du kan streama via denna, så läggs det inte på CPUn.)

Jag har läst igenom allt ni skrivit och jag ska ändra processorn till 11400F eller 5600x då, som @twit säger så är det tydligen svårt att skaffa 11400F så det blir antagligen 5600x men jag satsar på 11400F för det verkade vara lika bra fast billigare.
tack för infon

Skrivet av anon259487:

Med tanke på hur dyra 1660 korten är så bör du hellre köpa 6600xt finns för 4700 på komplett. Också mycket billigare än 3060ti som går för minst 6500 för 2 fläktsmodeller.

Jag kollade runt lite med 11400F som proccesor men jag fick inte fram 6600xt eller något sådant, de närmsta jag fick fram kostade runt 9k. Tror detta är för att 6600 inte var kompatibelt med chassit eller liknande. Så jag tog det du ser nedan istället..
men tack för infon, uppskattas jättemycket oavsett!

Skrivet av twit:

@Togur med äldre spel kommer du klara dig fint på 16GB minne. Det finns i dagsläget ytterst få nya spel som drar mer än ytterst marginell nytta av mer minne än så. Skall du dock satsa lite mer på streamandet framöver kan det vara en poäng, du får avgöra vad budgeten tillåter.

Processorkylaren är en separat kylfläns och fläkt som sitter på processorn, och kyler denna direkt, precis som ett grafikkort har en separat förmonterad kylanordning. Beroende på vilken processor du köper kan den som medföljer till processorn vara medioker till fullt godkänd. Här beror också på hur du tänkt ha dina grejer, står din dator precis bredvid dig blir det viktigare att minimera dess ljudnivå om du skall prata i mikrofon medan du spelar, står den gömd under bordet blir det inte lika viktigt.

Vad gäller valet av processor är antalet kärnor inte det viktigaste, exempelvis är en 5600X med sina sex kärnor totalt sett snabbare än en 3700X trots att den senare har åtta kärnor. Det gör att även mjukvara som kan dra nytta av alla kärnor (långt ifrån alla program gör det) fungerar ungefär lika bra på det sexkärniga alternativet, medan mjukvara som inte drar nytta av alla kärnor trivs bättre med de snabbare sex kärnorna.

@Lodisen Problemet med 11400F är väl att den inte går att få tag på? Det kanske dyker upp leveranser kontinuerligt, men jag har knappt sett den i lager de senaste månaderna.

Ja, asså jag ska ju streama en hel del förhoppningsvis så det blir nog 32gb minnet som köps.
Jag kommer nog köpa en nämnd processorfläkt, är inte 100 på vart datorn ska stå men eftersom den inte behöver visas upp kommer den antagligen vara gömd lite, men fortfarande ganska nära mikrofonen så det är nog bäst att investera i en sådan.
Tack för tipset!

Här är det nuvarande bygget:

- ASUS GeForce GT 1030 2GB LP
+ Windows (Fullversion)
+ Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE

tror jag inte glömde något nu?
ni får säga till isåfall
Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Bara som tips om du kan tänka dig förra generationens i5

Gå in på https://www.komplett.se/configure/1110052/dator-surfplatta/ko...

om du tar det här paketet sen går du in på anpassa inför köp och tar bort windows, bildskärmen tangentbord osv från köpet. Samt Expansionskortet med WIFi.

Sen väljer du t ex chassi Fractal Design Define C Black

Grafikkort XFX Radeon RX 6600 XT SWFT210

Processor Intel Core i5-10400F Processor, Tray (den som finns i lager)

Minne: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB

SSD: WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD

PSU Corsair RM750 750W PSU

Det blir en totalkostad på 10 744:- färdigbyggd

Blir till och med billigare än att plocka ihop och köpa från olika butiker.
(Jämförelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Bara som tips om du kan tänka dig förra generationens i5

Gå in på https://www.komplett.se/configure/1110052/dator-surfplatta/ko...

om du tar det här paketet sen går du in på anpassa inför köp och tar bort windows, bildskärmen tangentbord osv från köpet. Samt Expansionskortet med WIFi.

Sen väljer du t ex chassi Fractal Design Define C Black

Grafikkort XFX Radeon RX 6600 XT SWFT210

Processor Intel Core i5-10400F Processor, Tray (den som finns i lager)

Minne: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB

SSD: WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD

PSU Corsair RM750 750W PSU

Det blir en totalkostad på 10 744:- färdigbyggd

Blir till och med billigare än att plocka ihop och köpa från olika butiker.
(Jämförelse)
https://komponentkoll.se/bild/fMXsj.png

SSD som du pratade om fanns inte, och processorn du visar här är 10400F och inte 11400F vad är skillnaden?

tack för förslaget också! ska kolla runt lite men kan ha detta som ett av de jag kan köpa, ska nog försöka få det att bli något i stilen med det jag "byggt" förut här ovan. Men utesluter inte detta dock
Tack

Permalänk
Medlem

WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD finns över 100 i lager det är förra generationens och de presterar snarlikt i spel

jämförelse här https://www.youtube.com/watch?v=IuTMTVd-9zI

Helt klart prisvärt paket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

Jag har läst igenom allt ni skrivit och jag ska ändra processorn till 11400F eller 5600x då, som @twit säger så är det tydligen svårt att skaffa 11400F så det blir antagligen 5600x men jag satsar på 11400F för det verkade vara lika bra fast billigare.
tack för infon

Jag kollade runt lite med 11400F som proccesor men jag fick inte fram 6600xt eller något sådant, de närmsta jag fick fram kostade runt 9k. Tror detta är för att 6600 inte var kompatibelt med chassit eller liknande. Så jag tog det du ser nedan istället..
men tack för infon, uppskattas jättemycket oavsett!

Ja, asså jag ska ju streama en hel del förhoppningsvis så det blir nog 32gb minnet som köps.
Jag kommer nog köpa en nämnd processorfläkt, är inte 100 på vart datorn ska stå men eftersom den inte behöver visas upp kommer den antagligen vara gömd lite, men fortfarande ganska nära mikrofonen så det är nog bäst att investera i en sådan.
Tack för tipset!

Här är det nuvarande bygget:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1266026/streaming-speldator
- ASUS GeForce GT 1030 2GB LP
+ Windows (Fullversion)
+ Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE

tror jag inte glömde något nu?
ni får säga till isåfall
Tack i förväg.

För det första så är gigabyte totalt skräp (bara att kolla på deras hantering av deras livsfarliga PSU's) men utöver det så tror jag inte att det där grafikkortet dyker upp igen för 5799.
För det andra så ser det ut som att du har valt ett rätt stort chassi, du kan få in de flesta gpus där men garanterat ett 6600xt.
För det tredje så kan du få windows för 150-200 kr på livekort.se istället för att betala inet 1350 kr för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

För det första så är gigabyte totalt skräp (bara att kolla på deras hantering av deras livsfarliga PSU's) men utöver det så tror jag inte att det där grafikkortet dyker upp igen för 5799.
För det andra så ser det ut som att du har valt ett rätt stort chassi, du kan få in de flesta gpus där men garanterat ett 6600xt.
För det tredje så kan du få windows för 150-200 kr på livekort.se istället för att betala inet 1350 kr för det.

Menar du att jag inte bör ha någon "gigabyte" komponent?
eller vad är det du menar, för du nämner också att jag inte kommer hitta samma grafikkort igen, menar du att jag isåfall ska passa på att köpa det eller?
Hmmm..? Jag hittar inte någon 6600xt på inet så du får gärna länka vart du hittar den isåfall.
Den sidan var i nuläget mycket billigare, ja, men jag kunde inte göra något konto eller så för den gav mig ingen bekräftelsekod eller så, men jag kan kolla när jag väl ska köpa datorn, absolut, då kanske det inte strular längre.
Tack i förväg

edit:
Jag kan ju lägga till att de närmsta grafikkorten som ska vara som ditt förslag som är kompatibla med mitt chassi i nuläget är RX 6700-6800 och de ligger upp mot 9000kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

Menar du att jag inte bör ha någon "gigabyte" komponent?
eller vad är det du menar, för du nämner också att jag inte kommer hitta samma grafikkort igen, menar du att jag isåfall ska passa på att köpa det eller?
Hmmm..? Jag hittar inte någon 6600xt på inet så du får gärna länka vart du hittar den isåfall.
Den sidan var i nuläget mycket billigare, ja, men jag kunde inte göra något konto eller så för den gav mig ingen bekräftelsekod eller så, men jag kan kolla när jag väl ska köpa datorn, absolut, då kanske det inte strular längre.
Tack i förväg

Måste ha missat att du endast ville ha från inet. Isf har du problem då du måste vänta på att gpus kommer i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Måste ha missat att du endast ville ha från inet. Isf har du problem då du måste vänta på att gpus kommer i lager.

Nej jag har nog inte varit så tydlig i det, men jag har alltid visat Inet datorbyggare så har utgått från det, för jag vill inte bygga den själv. Vill dessutom inte att det ska vara något som isåfall inte passar för då kan de ju inte bygga datorn och då blir det ju stora problem kan jag tänka mig. Vet dessutom inte hur det fungerar med komponenter så jag brukar hålla mig till vad Inet säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Måste ha missat att du endast ville ha från inet. Isf har du problem då du måste vänta på att gpus kommer i lager.

Förresten, borde inte rx6600 visas ändå?
för det visas ju andra komponenter fastän de är slutsålda.
Tack i förväg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

Förresten, borde inte rx6600 visas ändå?
för det visas ju andra komponenter fastän de är slutsålda.
Tack i förväg

Tror faktiskt inte att inet har haft rx 6600xt i lager någonsin, det är mest komplett och netonnet. Vilket är synd, för att kortet har rekommenderat pris på 4100 men säljs för 4600-4700. Fick mitt idag för 4590 på netonnet men det finns för 4699 på komplett, och en annan version med lite kraftfullare fläktar för 4849. 3060 är sämre än 6600xt och kostar väsentligt mer eftersom det är mer attraktivt för miners. 3060 ti är såklart bättre än 6600xt särskilt i raytracing där 6600xt inte har någonting att göra men sen kostar det också 2-3000 kr mer.

Om du vill ha en helt ny dator och inte behöva bygga själv hade jag nog hellre valt en förbyggd dator än att försöka sätta ihop hos inet just pga grafikkortsbristen. Denna kanske är något för dig? https://www.inet.se/produkt/1978456/acer-nitro-n50-620-i5-16g...

Webhallen/komplett har också ett utbud av förbyggda datorer eller delar man kan sätta ihop själv och få byggt åt en.

Permalänk
Medlem

Har AMD något som klår Nvidias NVENC-encoder är väl en relevant fråga?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Viking
Skrivet av Joppis:

Har AMD något som klår Nvidias NVENC-encoder är väl en relevant fråga?

Nope, det är väl det som talar för NVidia i det här fallet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz