Ej möljigt att spela pga RAM men funkade bra förut!

Permalänk
Medlem

Ej möljigt att spela pga RAM men funkade bra förut!

Hej,
Under senaste tiden har jag haft jätte mycket problem med datorn och kunna spela. Problemet wr att jag kan knappt starta ett spel utan att det krashar och har pågott så här ett par veckor men innan funkade det perfekt. Jag har inte ändrat några inställningar alls, alla grafik inställningar är exakt likadana som förut och detta problem handler ej om ett specifekt spel det är angående alla spel.
Spelet klagar ofta om RAM minne är för lite och det är varför spelet krashar, men när jag kollar på aktivitetshanteraren används det cirka 80%(Cirka 6GB) däremot ifall jag kollar på hur mycket de olika pogram använder kan det inte möljigt vis vara över 1500MB. Som sagt funkade allt perfekt förut med exakt samma inställningar och hårdvara, har skannat genom datorn efter virus men hittade inget där.

Så vad kan problemet va och hur kan jag fixa detta så att jag kan spela igen?

Btw ifall detta är nån till någon hjälp att hitta lösningen så är mina specs
GTX 1060 6GB
HDD 1TB
SSD 128 GB
RAM 8GB
Intel i5 8400

Permalänk
Medlem

Vilka spel? 8GB är ganska lite idag, räcker visserligen till många spel, men det kan även bli lite väl tight för flera andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilka spel? 8GB är ganska lite idag, räcker visserligen till många spel, men det kan även bli lite väl tight för flera andra.

T.ex Apex Legends och GTA 5, jag vet att 8GB är ganska lite idag men det har ju funkat perfekt bara för 1 eller 2 månader sen och har inte ändrat något alls under denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Hej,
Under senaste tiden har jag haft jätte mycket problem med datorn och kunna spela. Problemet wr att jag kan knappt starta ett spel utan att det krashar och har pågott så här ett par veckor men innan funkade det perfekt. Jag har inte ändrat några inställningar alls, alla grafik inställningar är exakt likadana som förut och detta problem handler ej om ett specifekt spel det är angående alla spel.
Spelet klagar ofta om RAM minne är för lite och det är varför spelet krashar, men när jag kollar på aktivitetshanteraren används det cirka 80%(Cirka 6GB) däremot ifall jag kollar på hur mycket de olika pogram använder kan det inte möljigt vis vara över 1500MB. Som sagt funkade allt perfekt förut med exakt samma inställningar och hårdvara, har skannat genom datorn efter virus men hittade inget där.

Så vad kan problemet va och hur kan jag fixa detta så att jag kan spela igen?

Btw ifall detta är nån till någon hjälp att hitta lösningen så är mina specs
GTX 1060 GB
HDD 1TB
SSD 250 GB
RAM 8GB
Intel i5 8400

Har du 3GB eller 6GB på ditt grafikkort? Är det 3GB versionen så kan det vara det som åsyftas, ställ om grafikinställningarna till default, kolla även så att du inte råkat få in drivrutiner för 6GB varianten trots att du bara har 3GB varianten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

T.ex Apex Legends och GTA 5, jag vet att 8GB är ganska lite idag men det har ju funkat perfekt bara för 1 eller 2 månader sen och har inte ändrat något alls under denna tid.

Använder du t.ex discord? Det kan ta en hel del ram.
Sedan så har du massa andra program i bakgrunden eventuellt.

Jag tror problemet är för lite ram helt enkelt, och det skickar resten till virituella minnet (som i vanliga fall är dubbla ram-minnets kapacitet, om du inte har ändrat det själv)
Men det kan göra så att spel och liknande crashar.

Spelar inte apex, men gta kan ta en hel del minne.

Så jag tror att det är någon bakgrundsapp som strular till det för dig.

Bara t.ex firefox tar 0.750-1.5gb ca. Sedan har du steam, discord och eventuellt andra program du har körandes.

Permalänk

Har du testat att installera om operativsystemet?
Det är nog det första jag skulle göra efter att testa spelen på minimum inställningar. Är problemet kvar efter det så kan det ju vara nått hårdvarufel. Du har inte ändrat något i bios?

Permalänk
Hedersmedlem

Din SSD är på bara 250 GB. Kan det vara så att SSD:n är nästan full så att du inte har tillräckligt mycket utrymme för växlingsfilen?

Permalänk
Medlem

GTX 1060 3gb kan ju orsaka det du beskriver men 8gb ram ska vara helt lugnt i dagsläget ihop med klenare hårdvara då din dator är väldigt välbalanserad ihop med ett GTX 1060 6gb men är det ett 3gb får du nog börja leta en ersättare

Problemet med ett GTX 1060 3gb kan vara att spelen du försöker spela vill ha mer än 3gb och då vänder de sig till RAM minnet därav din plötsliga brist på RAM.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Din SSD är på bara 250 GB. Kan det vara så att SSD:n är nästan full så att du inte har tillräckligt mycket utrymme för växlingsfilen?

Bra tänkt, detta lär det nog vara tror jag. Tänkte inte så långt ens när jag skrev mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du 3GB eller 6GB på ditt grafikkort? Är det 3GB versionen så kan det vara det som åsyftas, ställ om grafikinställningarna till default, kolla även så att du inte råkat få in drivrutiner för 6GB varianten trots att du bara har 3GB varianten.

Det är 6GB på grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moneyquack:

Har du testat att installera om operativsystemet?
Det är nog det första jag skulle göra efter att testa spelen på minimum inställningar. Är problemet kvar efter det så kan det ju vara nått hårdvarufel. Du har inte ändrat något i bios?

Har inte testat det och har inte heller ändrat något i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Din SSD är på bara 250 GB. Kan det vara så att SSD:n är nästan full så att du inte har tillräckligt mycket utrymme för växlingsfilen?

Den är typ full men SSD används bara för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Physalia:

Den är typ full men SSD används bara för Windows

Kanske så full att varken pagefilen eller win update kan fungera kombinerat med väldigt lite ram låter som nått som kan strula.
Har du mindre än 25 Gbyte ledigt på systemenheten börjar win update funka riktigt uselt och börjar pagefilen bli "slö" och eller variera i storlek pga utrymmesbrist komemr win inte att fungera särskilt bra.
Dessutom kan din ssd börja bli väldigt långsam om den är nära full pga att trim inte kan fungera som tänkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske så full att varken pagefilen eller win update kan fungera kombinerat med väldigt lite ram låter som nått som kan strula.
Har du mindre än 25 Gbyte ledigt på systemenheten börjar win update funka riktigt uselt och börjar pagefilen bli "slö" och eller variera i storlek pga utrymmesbrist komemr win inte att fungera särskilt bra.
Dessutom kan din ssd börja bli väldigt långsam om den är nära full pga att trim inte kan fungera som tänkt.

Vad tycker jag borde göra åt saken? Jag antar att jag skulle kunna flyta några filar som kan vara på andra hårddisken dit istället för att minnska i SSD:n men tror inte det är något mycket som går att flytta. Eller bör jag köpa en SSD eller även kanske mer RAM(16GB)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Physalia:

Vad tycker jag borde göra åt saken? Jag antar att jag skulle kunna flyta några filar som kan vara på andra hårddisken dit istället för att minnska i SSD:n men tror inte det är något mycket som går att flytta. Eller bör jag köpa en SSD eller även kanske mer RAM(16GB)?

Se till att tömma ut så du har 20-30 GB på SSD:n.
Skaffar du mer RAM så ska Swap + Hibernate ta plats på C-disken vilket då motsvarar RAMx2 i size. Således blir problemet om något värre när du dubblerar minnesmängden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Physalia:

Vad tycker jag borde göra åt saken? Jag antar att jag skulle kunna flyta några filar som kan vara på andra hårddisken dit istället för att minnska i SSD:n men tror inte det är något mycket som går att flytta. Eller bör jag köpa en SSD eller även kanske mer RAM(16GB)?

Jag tycker egentligen att du inte borde ha några program installerade på en så liten systemenhet för win kommer att lägga in saker på den även om du väljer att installera på en annan enhet och vissa saker kommer inte heller att gå att installera på annat än systemenheten så 250 Gbyte klassen är minimum om man själv inte installerar program på den, dessutom är det bra att ha plats för tempfiler och för att trim ska jobba effektivt. Iddag bör man se en 500 Gbytare som "normalminimum" om man ska installera några program och inte behöva bråka med effekter av lite utrymme.
du har dessutom väldigt lite ram, 8 är ofta smärtsamt lite idag och 16 Gbyte bör man nog se som ett minimum om det ska flyta på bra för allmänt bruk.
Har man lite ram och nästan inget lagringsutrymme blir det väldigt segt att köra win även om det går.
Du kan ju försöka rensa ssdn så att du får åtminstone 25-30 Gbyte ledigt på den, tänk på att om du gör det en gång kan win ta en del av utrymmet för systemfiler det "offrat" om du haft väldigt full systemenhet så du kan behöva rensa mer än det för att få loss den mängden tomt utrymme så det kan behöva "överrensas" eller göras i ett par omgångar tills win stabiliserar sig.
Har du råd så skaffa mer minne och en större ssd för datorn komemr att bli piggare av det även om det skulle vara grafikkortet som får minnesbrist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Vad tycker jag borde göra åt saken? Jag antar att jag skulle kunna flyta några filar som kan vara på andra hårddisken dit istället för att minnska i SSD:n men tror inte det är något mycket som går att flytta. Eller bör jag köpa en SSD eller även kanske mer RAM(16GB)?

Börja med att köra Windows egna Diskrensning om det inte redan är gjort.
Och välj "Rensa systemfiler".

Är det inte gjort på ett tag så kan du säkert få lite mer utrymme där.

Och så rensa "Systemåterställning och skuggkopior" under
"Fler alternativ" i diskrensaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kan ju kolla hur det ser ut med växlingsfilen och hårddiskutrymmet. Enklaste sättet att ta fram den informationen för att posta den på forumet är via kommandotolken.

Gör så här:

1. Klicka på startknappen och skriv in cmd Du ska då få upp en sökträff för Kommandotolken. Kör den.
2. Du ska få upp ett svart eller blått fönster du kan skriva i. Skriv följande kommando följt av Enter:

wmic pagefile get /format:list

3. Markera resultatet du får ut, genom att dra med musen och tryck sedan på Enter. Genom att trycka på Enter med en aktiv markering har du kopierat texten till urklippet. (Kommandotolken är lite udda på det sättet.)
4. Gå in här på Sweclockers med ett svar, och klistra in resultatet du fick.

Komplettera även med vilken enhetsbokstav som är vad, hur stor enheten är, och hur mycket utrymme som är ledigt. Detta för att vi ska kunna tolka resultatet.

Utifrån den informationen så kan vi se om det är så att växlingsfilen är för liten, inte existerar, eller vad det nu är.

Jag kan också tipsa om TreeSize Free, det är ett gratis men ovärderligt verktyg för att kunna se vad det är som tar upp plats på en hårddisk eller SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vi kan ju kolla hur det ser ut med växlingsfilen och hårddiskutrymmet. Enklaste sättet att ta fram den informationen för att posta den på forumet är via kommandotolken.

Gör så här:

1. Klicka på startknappen och skriv in cmd Du ska då få upp en sökträff för Kommandotolken. Kör den.
2. Du ska få upp ett svart eller blått fönster du kan skriva i. Skriv följande kommando följt av Enter:

wmic pagefile get /format:list

3. Markera resultatet du får ut, genom att dra med musen och tryck sedan på Enter. Genom att trycka på Enter med en aktiv markering har du kopierat texten till urklippet. (Kommandotolken är lite udda på det sättet.)
4. Gå in här på Sweclockers med ett svar, och klistra in resultatet du fick.

Komplettera även med vilken enhetsbokstav som är vad, hur stor enheten är, och hur mycket utrymme som är ledigt. Detta för att vi ska kunna tolka resultatet.

Utifrån den informationen så kan vi se om det är så att växlingsfilen är för liten, inte existerar, eller vad det nu är.

Jag kan också tipsa om TreeSize Free, det är ett gratis men ovärderligt verktyg för att kunna se vad det är som tar upp plats på en hårddisk eller SSD.

AllocatedBaseSize=2869
Caption=C:\pagefile.sys
CurrentUsage=819
Description=C:\pagefile.sys
InstallDate=20200805132031.707175+060
Name=C:\pagefile.sys
PeakUsage=1360
Status=
TempPageFile=FALSE

enhetsbokstav: C
hur stor enheten är: 128GB
ledigt utrymme: 15,5GB

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, men det där är utan särskilt mycket igång antar jag? Oavsett så ser det ju ut som att det finns plats för växlingsfilen att växa även om det är lite trångt. Så det kanske är något annat ändå.