Permalänk
Medlem

Vad ser jag? är det verkligen sant att Finland har varit före Sverige med något??? Så nostalgiskt att se er föra exakt samma diskusssioner och vara oroliga för exakt samma saker som vi Finländare för 10 år sedan.

För ni alla som oroar er över än det ena och än det andra, så har Finland kört med E10 sedan 2011 och jag har aldrig hört att någon skulle ha fått problem med bilen pga E10. Visst, har man en gammal bil som uttryckligen inte tål E10, så kör på 98. Jag körde 98 i en gammal Corolla från 1989, men den från 2004 gick hur bra som helst med E10.

Inte klagar folk heller på högre förbrukning. E10 lär ge ca 1 % högre förbrukning än E5, så jag kan nästan lova att de som påstår att de har märkt en högre förbrukning när de övergick till E10 inte har haft koll på sin förbrukning och har förgyllda minnen eller liknande. Eller om deras förbrukning faktist har ökat så beror det på något helt annat och det är en tillfällighet att det har skett då de har börjat tanka E10.

VTT (Finlands stats teknologiforskningscenter) undersökte förbrukningen vetenskapligt, om detta kan ni läsa här: https://www.greencarcongress.com/2011/06/vtt-20110606.html. Samma forskningsresultat nämns också på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol_fuel_mixtures#E1.... Här är VTT:s egna nyhet om resultatet (tyvärr på finska): https://news.cision.com/fi/vtt-info/r/vtt--e10-ja-e5-bensiini... Tabeller med exakta bilmodeller finns bifogade med den finska artikeln.

Inte har folk lagt märke till någon skillnad i effekt heller, fast det mäts ju inte direkt ofta på bilar. Bilarna går inte ojämnare heller. Och ja, om man nu har en gammal förgasarbil från 80-talet så har det säkert en större inverkan och då skulle jag fortfarande rekommendera 98 om inte tillverkaren uttryckligen säger att bilen tål E10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns det anledning att tro att etanolet är sämre än vanlig bensin där?

Inte helt ny artikel, men verkar ju finnas viss tveksamhet åtminstone.
https://sverigesradio.se/artikel/1864361

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det beror ju mycket på var etanolen tillverkas samt vad den tillverkas av. När den tillverkas i t.ex. Sydamerika av skövlad regnskog, eller i områden där regnskog skövlats för att ge plats för odlingarna och sedan fraktas med dieseldrivna fartyg runt hela klotet så blir miljövinsten oerhört tveksam eller till och med en förlust.

Det har funnits planer att bygga etanolfabriker här i Sverige där spill från skogsindustrin skulle varit råvaran men det har falerat pga att svenska skatteregler gjort det omöjligt att få någon slags lönsamhet i det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Den högre förbrukningen kan ju bero på att det är höst, och snitt temperaturen har sjunkit sedan introduktionen av bränslet. En kall motor drar mer än en varm, och redan under 10 grader så är det lönt att förvärma motorn.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Man ska också komma ihåg att det är inget nytt påfund att blanda in etanol i bensin.

Mellan 1920 och 50-talet såldes bränslena bentyl (75 procent etanol och 25 procent bensin) och lättbentyl (25 procent etanol och 75 procent bensin). 1984 började OK sälja E-4 vilket är bensin med 4 procent etanol i sig och mellan åren 1997 och 2000 blandade OK in 10 procent etanol i all(?) bensin. De minskade dock etanol halten till 5 procent år 2000 p.g.a. EU-regler.
https://www.ok.se/historia/miljofokus/fornybara-drivmedel

Skulle det vara stora problem med etanol i bensinen så borde väl den diskussionen ha dykt upp redan på 80 eller 90 talet och det gjorde den väl inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Det är ingen fara då det inte drabbar miljömupparna själva. Deras cyklar går på el och elbilarna de givetvis köpt går också på el. Vi har sett detta förr då E85 etanolen kom och alla skulle köra etanol. Mackar uppe i norrland var tvungna att ha minst en pump etanol även om det inte fanns en etanolbil så långt ögat nådde och lite till.

Jag såg på vetenskapens värld i veckan där de pratades om skogens utsläpp när de var kalhygge och innan det blev träd av det som planterades och att skogsmurvlarna då ville sluta avverka all skog här i sverige för att rädda klimatet. De vill samtidigt stoppa cementa från att ge oss möjligheten att ha lokal leverantör av cement. Samtidigt vill de bygga ny järnväg och nya hus ska byggas i trä, det går inte riktigt ihop i min värld.

mmmmm..... miljömuppar som sitter i de positionerna där de tar beslut, skulle ha krav på att ha körkort och behov av egen bil och dålig ekonomi.
Detta snacket om miljön är ju bara för att det ska se bra ut politiskt.. 0,3-0.5promille står sverige för och bilar är inte värsta boven, för det är flyget och industrin.. men ändå ska de mobba oss bilister.
Hade de varit äkta miljönissar och då menar jag äkta, då ska bränsle vara inkomstbeskattat så att de med miljoninkomst/år får svära lika mycket vid pumpen som de med 100k/år..... och flyget skulle beskattas hårdast då flygplan inte har avgasrening.. lika så pressa industrin till att sätta rening på sina skorstenar och om de inte gör det blir de straffbeskattade.. Då.. då pratar vi äkta miljövärnande.
Men då drabbar det ju miljömupparna o det är ju inte bra, för de är bara politisktkorrekta inte miljövärnande.

jaa.. sjukt... lika dant var det ju när preem ville bygga ett raffinaderi.. Det är mer miljövänligt med närproduktion än att skeppa produkter med dieselbåtar över halva jordklotet.. Det bevisar att miljömuppar bara är PK inte äkta miljömedvetna.

Jag håller med dig fullständigt asså... det går inte ihop i min värld heller.

stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

mmmmm..... miljömuppar som sitter i de positionerna där de tar beslut, skulle ha krav på att ha körkort och behov av egen bil och dålig ekonomi.
Detta snacket om miljön är ju bara för att det ska se bra ut politiskt.. 0,3-0.5promille står sverige för och bilar är inte värsta boven, för det är flyget och industrin.. men ändå ska de mobba oss bilister.
Hade de varit äkta miljönissar och då menar jag äkta, då ska bränsle vara inkomstbeskattat så att de med miljoninkomst/år får svära lika mycket vid pumpen som de med 100k/år..... och flyget skulle beskattas hårdast då flygplan inte har avgasrening.. lika så pressa industrin till att sätta rening på sina skorstenar och om de inte gör det blir de straffbeskattade.. Då.. då pratar vi äkta miljövärnande.
Men då drabbar det ju miljömupparna o det är ju inte bra, för de är bara politisktkorrekta inte miljövärnande.

jaa.. sjukt... lika dant var det ju när preem ville bygga ett raffinaderi.. Det är mer miljövänligt med närproduktion än att skeppa produkter med dieselbåtar över halva jordklotet.. Det bevisar att miljömuppar bara är PK inte äkta miljömedvetna.

Jag håller med dig fullständigt asså... det går inte ihop i min värld heller.

Du säger att flyget och industrin står för mest utsläpp om jag tolkar dig rätt alltså. Utsläpp av växthusgaser från transporter (där är biltrafik inräknat) svarar för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Huvuddelen av de växthusgaser som släpps ut från transportsektorn kommer från vägtrafiken. Det är utsläppen från personbilar och tunga fordon som dominerar. Det är inte direkt lite och något man bara kan vifta bort. Källa hos Naturvårdsverket

Jag är nog en så kallad miljömupp i dina mått mätt. Som många andra som värnar om miljön har jag både körkort, bil och lever utan stora cash på CSN. Jag tycker inte vi är "mobbade", bilister står för enorma utsläpp och det är inte mer än rätt att man får betala extra då - för att hjälpa omställningen mot fossilfritt. Du kanske ska tagga ned dina personliga fördomar om att alla klimatmedvetna bor på Södermalm och kör elsparkcykel.

Det här lär nog inte leda någonstans, folk som har "miljömupp" som främsta vapen i ordförrådet brukar inte ligga på toppen i argumentationsnivå direkt.

Permalänk
Medlem

Beror nog på körning. Farsan loggar allt på sina bilar och lyckades ha typ lägsta förbrukningen någonsin i Volvo v70n på e10 och även polon drog också under medel eller på medel jämfört med tidigare.
Har varit bra nog data nog att när bromsoket började bli dåligt så kunde man se förbrukningen gå upp litegrann mer för varje tankning de två månaderna innan det uppmärksammades när man körde.
Så i vanliga personbilar så verkar det vara lika bra...borstsett priset och att det kan slita lite mer på gummi grejer som annars inte riktigt tål etanol i sig. Typ oringar, packningar etc

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Du säger att flyget och industrin står för mest utsläpp om jag tolkar dig rätt alltså. Utsläpp av växthusgaser från transporter (där är biltrafik inräknat) svarar för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Huvuddelen av de växthusgaser som släpps ut från transportsektorn kommer från vägtrafiken. Det är utsläppen från personbilar och tunga fordon som dominerar. Det är inte direkt lite och något man bara kan vifta bort. Källa hos Naturvårdsverket

Jag är nog en så kallad miljömupp i dina mått mätt. Som många andra som värnar om miljön har jag både körkort, bil och lever utan stora cash på CSN. Jag tycker inte vi är "mobbade", bilister står för enorma utsläpp och det är inte mer än rätt att man får betala extra då - för att hjälpa omställningen mot fossilfritt. Du kanske ska tagga ned dina personliga fördomar om att alla klimatmedvetna bor på Södermalm och kör elsparkcykel.

Det här lär nog inte leda någonstans, folk som har "miljömupp" som främsta vapen i ordförrådet brukar inte ligga på toppen i argumentationsnivå direkt.

Då håller du med om att fossilt bränsle ska vara inkomstbeskattad och flyget ska beskattas hårdare och industin ska följa andra industrier som skaffar rening på sina utsläpp?
Jag har sett rapporter om sveriges co2 utsläpp och bilar är inte landets stora miljöbov.
Så byt ut din bil mot elbil o belasta elnätet i vinter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Då håller du med om att fossilt bränsle ska vara inkomstbeskattad och flyget ska beskattas hårdare och industin ska följa andra industrier som skaffar rening på sina utsläpp?
Jag har sett rapporter om sveriges co2 utsläpp och bilar är inte landets stora miljöbov.
Så byt ut din bil mot elbil o belasta elnätet i vinter

Nej, jag tycker inte det ska vara inkomstbeskattat. Jag anser att man ska betala mer, desto mer man använder. Precis som det är nu. Rikare har alltid haft råd med nyare och renare bilar, som sen går nedåt i leden på begagnatmarknaden. Så har det alltid varit och jag har svårt att se varför det skulle vara ett problem nu. Flyget kan absolut beskattas hårdare. Industrin är redan i en stor omställning till renare utsläpp, t ex stålindustrins som är rätt revolutionerande, de står för en väldigt stor del av utsläppen i Sverige.

Vadå för rapporter? Snälla visa dom. Jag hänvisade just till en från naturvårdsverket där det visar just det att det inte stämmer. Det är inte specifikt Sveriges största miljöbovar, utan en av dom. Man behöver inte rangordna dom.

Nej, jag har inte råd att byta ut min bil mot elbil. Men jag kan tanka den fossilfritt med HVO100 till exempel. innan det körde jag på biogas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Då håller du med om att fossilt bränsle ska vara inkomstbeskattad och flyget ska beskattas hårdare och industin ska följa andra industrier som skaffar rening på sina utsläpp?
Jag har sett rapporter om sveriges co2 utsläpp och bilar är inte landets stora miljöbov.
Så byt ut din bil mot elbil o belasta elnätet i vinter

Inrikes transporter står för den största andelen av utsläppen
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/ut...
Även den svenska industrins redovisning (och de är väl knappast "miljömuppar" utan snarare tvärt om eller ?) visar på det så de verkar inte ifrågasätta statistiken.
Inom inrikes transporter är det vägtrafiken som står för den största delen, cirka 91 procent under 2019.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/vax...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Nej, jag tycker inte det ska vara inkomstbeskattat. Jag anser att man ska betala mer, desto mer man använder. Precis som det är nu. Rikare har alltid haft råd med nyare och renare bilar, som sen går nedåt i leden på begagnatmarknaden. Så har det alltid varit och jag har svårt att se varför det skulle vara ett problem nu. Flyget kan absolut beskattas hårdare. Industrin är redan i en stor omställning till renare utsläpp, t ex stålindustrins som är rätt revolutionerande, de står för en väldigt stor del av utsläppen i Sverige.

Vadå för rapporter? Jag hänvisade just till en från naturvårdsverket där det visar just det att det inte stämmer. Det är inte specifikt Sveriges största miljöbovar, utan en av dom. Man behöver inte rangordna dom.

Nej, jag har inte råd att byta ut min bil mot elbil. Men jag kan tanka den fossilfritt med HVO100 till exempel. innan det körde jag på biogas.

Då är du inte äkta miljö entusiast... De med hög inkomst köper inte elbilar o miljöbilar.. de köper suvar runt miljonen och sportbilar och stora skrytbilar.
Om de skulle få lika jobbigt att tanka full tank som en låginkomsttagare så skulle det bli mindre utsläpp, för då skulle de köpa snåla bilar.
Lika så skulle låginkomsttagare få byta in sin gamla bil gratis mot en miljövänlig snål bil, då de inte har råd att köpa sådana.
Lika så ransonering.. de som bor i en stor stad och jobbar inom nära avstånd skulle få mindre bensin innan priset ökar/månadskvot... medans de i glesbygd eller de som pendlar längre sträckor får billigare och större kvot/månad

Det är äkta miljö tänk som är rättvist.. Så du får nog omvärdera saker lite innan du hugger vilt omkring dig, som jag sett dig göra i flertalet trådar.

EDIT:
Svara på denna.
Hur mycket bättre skulle den globala miljön bli för att vi i sverige har ett fossilt bränslepris på 100tusen kr/liter jämfört med om vi skulle ha ett bränslepris på 10kr/liter
När du svarar på den kan jag fortsätta diskutera med dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Då är du inte äkta miljö entusiast... De med hög inkomst köper inte elbilar o miljöbilar.. de köper suvar runt miljonen och sportbilar och stora skrytbilar.
Om de skulle få lika jobbigt att tanka full tank som en låginkomsttagare så skulle det bli mindre utsläpp, för då skulle de köpa snåla bilar.
Lika så skulle låginkomsttagare få byta in sin gamla bil gratis mot en miljövänlig snål bil, då de inte har råd att köpa sådana.
Lika så ransonering.. de som bor i en stor stad och jobbar inom nära avstånd skulle få mindre bensin innan priset ökar/månadskvot... medans de i glesbygd eller de som pendlar längre sträckor får billigare och större kvot/månad

Det är äkta miljö tänk som är rättvist.. Så du får nog omvärdera saker lite innan du hugger vilt omkring dig, som jag sett dig göra i flertalet trådar.

Oj, fördomarna haglar rejält här märker jag. Dina första meningar var nästan en ny nivå av fördomar. Kanske något du bör reflektera över i och med att du tycker jag hugger vilt runt mig. Alla med hög inkomst är inte likadana, och elbilsregistrerna är ju på all time high så det du säger kan knappast stämma.

Förr eller senare kommer dessa elbilar att nå de med lägre inkomst, precis som nya bilar alltid har gjort förr eller senare. Det är inte statens jobb att förse låginkomsttagare med bilar, det har det aldrig varit och så bör det aldrig vara.

Nog för att stadsbor säkert betalar mindre i bensin, så betalar de oftare högre summor för boende. De betalar för infrastrukturen vi har på landet, som vi landsbor aldrig hade kunnat försörja själva. Du gör jämförelser mellan stad och landsbor men det blir fel i grunden, de betalar mer för vissa saker (t ex bostad) och vi mer för annat så som bränsle. Det finns fördelar och nackdelar med allt, beroende på hur man väljer att bo.

Skrivet av anon309108:

EDIT:
Svara på denna.
Hur mycket bättre skulle den globala miljön bli för att vi i sverige har ett fossilt bränslepris på 100tusen kr/liter jämfört med om vi skulle ha ett bränslepris på 10kr/liter
När du svarar på den kan jag fortsätta diskutera med dig

Ett exempel mer förankrat i verkligheten hade nog varit mer välkommet. Det du pratar om är så gott som att förbjuda fossila bränslen. På global nivå hade det inte blivit en omedelbar skillnad - men det hade definitivt gjort Sverige till ett föregångsland när det kommer till dålig omställning till fossilfri fordonsflotta. Om du menar att det skulle göras över natten.

Eller menar du över tid? Högst oklar frågeställning. I så fall hade förmodligen inte klimatförändringarna ändrats drastiskt. Men det hade ändå varit bra, eftersom alla måste dra sitt strå i stacken så att säga. Vi kan inte lägga och platt på marken som barnungar bara för att andra länder är värre. Vi gör vårt, och de gör deras. Vi kan visa att det går. Så andra kan följa efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Inrikes transporter står för den största andelen av utsläppen
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/ut...
Även den svenska industrins redovisning (och de är väl knappast "miljömuppar" utan snarare tvärt om eller ?) visar på det så de verkar inte ifrågasätta statistiken.
Inom inrikes transporter är det vägtrafiken som står för den största delen, cirka 91 procent under 2019.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/vax...

Problemet med den statistiken är att allt på hjul räknas in. Lastbilar från utlandet med sämre avgasrening... onödiga lastbilstransporter genom landet som minst lika gärna kan gå på godstågstrafik.. Men kikar man bara på biltrafiken som jag prata om, så är den inte största boven.
Även om man tar med allt från moped/traktor till lastbilar så är det inte ens en droppe i havet om man ser till globala utsläpp.
Så det är mestadels ett politiskt spel, för de jagar med högaffeln i fel ände

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Problemet med den statistiken är att allt på hjul räknas in. Lastbilar från utlandet med sämre avgasrening... onödiga lastbilstransporter genom landet som minst lika gärna kan gå på godstågstrafik.. Men kikar man bara på biltrafiken som jag prata om, så är den inte största boven.
Även om man tar med allt från moped/traktor till lastbilar så är det inte ens en droppe i havet om man ser till globala utsläpp.
Så det är mestadels ett politiskt spel, för de jagar med högaffeln i fel ände

Har du någon form av statistik eller fakta som backar upp detta påstående? För det låter inte helt troligt att lastbilar från utlandet skulle orsaka så drastiska skillnader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Oj, fördomarna haglar rejält här märker jag. Dina första meningar var nästan en ny nivå av fördomar. Kanske något du bör reflektera över i och med att du tycker jag hugger vilt runt mig. Alla med hög inkomst är inte likadana, och elbilsregistrerna är ju på all time high så det du säger kan knappast stämma.

Förr eller senare kommer dessa elbilar att nå de med lägre inkomst, precis som nya bilar alltid har gjort förr eller senare. Det är inte statens jobb att förse låginkomsttagare med bilar, det har det aldrig varit och så bör det aldrig vara.

Nog för att stadsbor säkert betalar mindre i bensin, så betalar de oftare högre summor för boende. De betalar för infrastrukturen vi har på landet, som vi landsbor aldrig hade kunnat försörja själva. Du gör jämförelser mellan stad och landsbor men det blir fel i grunden, de betalar mer för vissa saker (t ex bostad) och vi mer för annat så som bränsle. Det finns fördelar och nackdelar med allt, beroende på hur man väljer att bo.

blanda inte in boendekostnader o infrastrukturen över hur stad betalar landsbygd, det har inget att göra med E10 bensin och bensinkostnader.
Jag ser med egna ögon vilka fläskbilar som kör i trafiken och det är inte låginkomsttagare som kör bilar i miljonklasserna.

Svara på min edit om du ens kan det.
Klistrar in från förra messet
EDIT:
Svara på denna.
Hur mycket bättre skulle den globala miljön bli för att vi i sverige har ett fossilt bränslepris på 100tusen kr/liter jämfört med om vi skulle ha ett bränslepris på 10kr/liter
När du svarar på den kan jag fortsätta diskutera med dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

blanda inte in boendekostnader o infrastrukturen över hur stad betalar landsbygd, det har inget att göra med E10 bensin och bensinkostnader.
Jag ser med egna ögon vilka fläskbilar som kör i trafiken och det är inte låginkomsttagare som kör bilar i miljonklasserna.

Svara på min edit om du ens kan det.
Klistrar in från förra messet
EDIT:
Svara på denna.
Hur mycket bättre skulle den globala miljön bli för att vi i sverige har ett fossilt bränslepris på 100tusen kr/liter jämfört med om vi skulle ha ett bränslepris på 10kr/liter
När du svarar på den kan jag fortsätta diskutera med dig

Jag har redan svarat på din konstiga frågeställning. Dina egna ögon är tyvärr ingenting man kan dra slutsatser från. Det bevisar ingenting, det är din livsvärld och behöver inte ha förankring i varken statistik eller fakta. Som för alla människor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Har du någon form av statistik eller fakta som backar upp detta påstående? För det låter inte helt troligt att lastbilar från utlandet skulle orsaka så drastiska skillnader.

läs rätt
Lastbilar från utlandet med sämre avgasrening... onödiga lastbilstransporter genom landet som minst lika gärna kan gå på godstågstrafik..
med onödiga lastbilstransporter igår även svenska åkerier med svenska bilar.. dessa har bättre avgasrening än bilar från polen osv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Jag har redan svarat på din konstiga frågeställning.

kan du hänvisa till svaret hur mycket den globala miljön förbättras om vi har 100tusen kr/liter i bensinpris kontra 10kr/liter
Du tänker innanför tullarna, tänk större. det är globalt som är avgörande för jordens temperaturökning

Så hur mycket förbättras det med 100tusen VS 10kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Problemet med den statistiken är att allt på hjul räknas in. Lastbilar från utlandet med sämre avgasrening... onödiga lastbilstransporter genom landet som minst lika gärna kan gå på godstågstrafik.. Men kikar man bara på biltrafiken som jag prata om, så är den inte största boven.
Även om man tar med allt från moped/traktor till lastbilar så är det inte ens en droppe i havet om man ser till globala utsläpp.
Så det är mestadels ett politiskt spel, för de jagar med högaffeln i fel ände

Men då spjälkar vi upp statistiken ännu mer och då blir det som nedan, även om det finns utlandstankade lastbilar på vägarna tror jag inte de är så enormt många att de får statistiken att tippa över så att personbilarna inte förblir största utsläppskällan.

https://www.trafikverket.se/contentassets/ac3df8a1b07a49f0923...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

kan du hänvisa till svaret hur mycket den globala miljön förbättras om vi har 100tusen kr/liter i bensinpris kontra 10kr/liter
Du tänker innanför tullarna, tänk större. det är globalt som är avgörande för jordens temperaturökning

Så hur mycket förbättras det med 100tusen VS 10kr

Alltså, du kan inte vinna argument med dåligt formulerande ledande frågor. Skojar du med mig?

Ja, vad som hade hänt är ju att Sveriges utsläpp på transportdelen hade reducerats till 0. Hade det gjort någon skillnad för klimatet? Inte vet jag. Jag är inte klimatforskare, det finns varken data, forskning eller statistik som skulle kunna backa upp påståenden om det skulle ha effekt globalt eller ej.

Vi kan anta, att dödsfallen orsakade av giftiga gaser i storstäderna hade minskat i alla fall.

Vad vi också kan anta - om vi försöker tänka större som du vill. Är att det skulle visa andra länder att en omställning av fordonsflottan är möjlig. Men frågan är varken seriös eller verklighetsförankrad. Så det är svårt att diskutera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Då är du inte äkta miljö entusiast... De med hög inkomst köper inte elbilar o miljöbilar.. de köper suvar runt miljonen och sportbilar och stora skrytbilar.
Om de skulle få lika jobbigt att tanka full tank som en låginkomsttagare så skulle det bli mindre utsläpp, för då skulle de köpa snåla bilar.
Lika så skulle låginkomsttagare få byta in sin gamla bil gratis mot en miljövänlig snål bil, då de inte har råd att köpa sådana.
Lika så ransonering.. de som bor i en stor stad och jobbar inom nära avstånd skulle få mindre bensin innan priset ökar/månadskvot... medans de i glesbygd eller de som pendlar längre sträckor får billigare och större kvot/månad

Det är äkta miljö tänk som är rättvist.. Så du får nog omvärdera saker lite innan du hugger vilt omkring dig, som jag sett dig göra i flertalet trådar.

EDIT:
Svara på denna.
Hur mycket bättre skulle den globala miljön bli för att vi i sverige har ett fossilt bränslepris på 100tusen kr/liter jämfört med om vi skulle ha ett bränslepris på 10kr/liter
När du svarar på den kan jag fortsätta diskutera med dig

Varför har ni denna diskussion i denna tråd?

Låginkomsttagare är de som har mindre än 50 % av en medianinkomst, alltså de som ligger runt 10 000 kr i månaden efter skatt eller lägre. Jag skulle nog säga att de inte har råd med någon som helst bil om de också använder bilen. Ett par procent av befolkningen som inte använder sin gamla bil är ett icke-problem.

Den kommun som kör mest bil är Solna, titta i statistiken och mindre kommuner långt ifrån större orter sticker inte iväg.

Om de som köper Tesla har de för att leka med skulle vi aldrig se några på vägarna, och ja det är dyra bilar som bara (om du inte vill lägga större delen av din nettoinkomst) höginkomsttagare köper. Medelinkomsttagare får nöja sig med att leasa/låna till en VW ID3 eller liknande.

Något mer orättvist än ditt inlägg har jag nog inte sett.

Flyg står för en mindre del av transporterna så flyg kan likväl förbli billigt. Det är inget problem att ersätta allt detta bränsle med biobränslen. Flygfotogen är faktiskt ganska lätt att tillverka från förgasad biomassa och är redan i sin fossila variant ett förhållandevis rent bränsle. Fartyg och lastbilar är ett betydligt värre problem. För utrikestransporter så är det inte så hemskt mycket personbilar, de använder vi för resor inom landet. Personbilar släpper ju dock ut mer än flyget med utrikes inräknat sett till CO2-ekvivalenter.

Transporter står för marginellt större utsläpp av CO2-ekvivalenter än industrin i Sverige. Vi använder ju knappt eldningsolja längre och naturgasanvändningen för elproduktion och värme är förhållandevis låg. Byt till elbilar och de använder mindre energi och släpper ut mindre även om du behöver bygga gaskraftverk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Problemet med den statistiken är att allt på hjul räknas in. Lastbilar från utlandet med sämre avgasrening... onödiga lastbilstransporter genom landet som minst lika gärna kan gå på godstågstrafik.. Men kikar man bara på biltrafiken som jag prata om, så är den inte största boven.
Även om man tar med allt från moped/traktor till lastbilar så är det inte ens en droppe i havet om man ser till globala utsläpp.
Så det är mestadels ett politiskt spel, för de jagar med högaffeln i fel ände

Både det @mrqaffe visade och det som redan länkats innan detta inlägg visar ju att du har fel. Personbilar har större utsläpp än alla lastbilar i Sverige tillsammans -- faktiskt större än alla fordon överhuvudtaget tillsammans, inklusive flyg.

Källa igen: https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/vax...

Bilar 10 miljoner ton
Lastbilar totalt 4.730 miljoner ton
Flyg 0.477 miljoner ton

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Alltså, du kan inte vinna argument med dåligt formulerande ledande frågor. Skojar du med mig?

Ja, vad som hade hänt är ju att Sveriges utsläpp på transportdelen hade reducerats till 0. Hade det gjort någon skillnad för klimatet? Inte vet jag. Jag är inte klimatforskare, det finns varken data, forskning eller statistik som skulle kunna backa upp påståenden om det skulle ha effekt globalt eller ej.

Vi kan anta, att dödsfallen orsakade av giftiga gaser i storstäderna hade minskat i alla fall.

Vad vi också kan anta - om vi försöker tänka större som du vill. Är att det skulle visa andra länder att en omställning av fordonsflottan är möjlig. Men frågan är varken seriös eller verklighetsförankrad. Så det är svårt att diskutera den.

Transporter är ca 1/4 av all energi i världen och ca 1/3 av alla utsläpp.

Skulle Sverige kunna elektrifiera hela fordonsflottan, flyget och fartygen så skulle resten av världen också kunna göra så då det hade betytt att teknologin massproduceras av flera länder och är billig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men då spjälkar vi upp statistiken ännu mer och då blir det som nedan, även om det finns utlandstankade lastbilar på vägarna tror jag inte de är så enormt många att de får statistiken att tippa över så att personbilarna inte förblir största utsläppskällan.
https://i.imgur.com/c3C1Ox1.png
https://www.trafikverket.se/contentassets/ac3df8a1b07a49f0923...

och om man ser till det globala, så är det en droppe i havet.. Det finns fortfarande ingen anledning att jaga låginkomsttagande ensamstående som behöver kunna skjutsa sina barn till o från aktiviteter.
och att öka från 5% etanol till 10% etanol, vad kommer det göra globalt.. inte ett skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Alltså, du kan inte vinna argument med dåligt formulerande ledande frågor. Skojar du med mig?

Ja, vad som hade hänt är ju att Sveriges utsläpp på transportdelen hade reducerats till 0. Hade det gjort någon skillnad för klimatet? Inte vet jag. Jag är inte klimatforskare, det finns varken data, forskning eller statistik som skulle kunna backa upp påståenden om det skulle ha effekt globalt eller ej.

Vi kan anta, att dödsfallen orsakade av giftiga gaser i storstäderna hade minskat i alla fall.

Vad vi också kan anta - om vi försöker tänka större som du vill. Är att det skulle visa andra länder att en omställning av fordonsflottan är möjlig. Men frågan är varken seriös eller verklighetsförankrad. Så det är svårt att diskutera den.

Det är på det globala planet man måste se för att påverka jordens klimatuppvärmning
Bara för att vi i sverige blir nollare så kommer inte temperaturen i sverige sjunka och vi får tillbaka våra vintrar och normala somrar utan värmeböljor

Så att öka bränslet från 5% till 10% etanol kommer inte märkas
att öka bensinpriset från 10kr/L till 1000kr/L och tvinga bort låginkomsttagare från trafiken kommer inte heller märkas
Detta vet du oxå, det är därför du aktivt undviker att svara på just den frågan och gör som politikerna svarar o skriver om något annat för att ducka frågan.

För att påverka så är det de stora bovarna kina, usa med flera som måste ställa om.... och det kommer inte vår inhemska "häxjakt" ha ett skit i avgörande.. det är därför detta påhitten bara är ett politiskt spel för att det ska se bra ut för väljarna, när miljöpolitikerna oxå vet att vi har ett rent land och vi säljer våra utsläppsrättigheter till utlandet för att de ska kunna släppa ut mer.. Att ge fan i att sälja våra utsläppsrättigheter påverkar mer än att öka från 5% till 10% etanol och att höja bränslepriset med flertalet kr/liter. Men att tala om det öppet, det vore ju att skjuta sig själv i foten.
Så därför fortsätter de med den inhemska häxjakten då det ser bättre ut och de fortsätter sälja utsläppsrättigheterna.

och jag vet att du blev förvånad när jag visa på att dubbdäck i stadsmiljö var det farligaste och inte avgaserna,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Både det @mrqaffe visade och det som redan länkats innan detta inlägg visar ju att du har fel. Personbilar har större utsläpp än alla lastbilar i Sverige tillsammans -- faktiskt större än alla fordon överhuvudtaget tillsammans, inklusive flyg.

Källa igen: https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/vax...

Bilar 10 miljoner ton
Lastbilar totalt 4.730 miljoner ton
Flyg 0.477 miljoner ton

jag pratar hur det påverkar globalt.. inte nationellt eller regionalt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Varför har ni denna diskussion i denna tråd?

Låginkomsttagare är de som har mindre än 50 % av en medianinkomst, alltså de som ligger runt 10 000 kr i månaden efter skatt eller lägre. Jag skulle nog säga att de inte har råd med någon som helst bil om de också använder bilen. Ett par procent av befolkningen som inte använder sin gamla bil är ett icke-problem.

Den kommun som kör mest bil är Solna, titta i statistiken och mindre kommuner långt ifrån större orter sticker inte iväg.

Om de som köper Tesla har de för att leka med skulle vi aldrig se några på vägarna, och ja det är dyra bilar som bara (om du inte vill lägga större delen av din nettoinkomst) höginkomsttagare köper. Medelinkomsttagare får nöja sig med att leasa/låna till en VW ID3 eller liknande.

Något mer orättvist än ditt inlägg har jag nog inte sett.

Flyg står för en mindre del av transporterna så flyg kan likväl förbli billigt. Det är inget problem att ersätta allt detta bränsle med biobränslen. Flygfotogen är faktiskt ganska lätt att tillverka från förgasad biomassa och är redan i sin fossila variant ett förhållandevis rent bränsle. Fartyg och lastbilar är ett betydligt värre problem. För utrikestransporter så är det inte så hemskt mycket personbilar, de använder vi för resor inom landet. Personbilar släpper ju dock ut mer än flyget med utrikes inräknat sett till CO2-ekvivalenter.

Transporter står för marginellt större utsläpp av CO2-ekvivalenter än industrin i Sverige. Vi använder ju knappt eldningsolja längre och naturgasanvändningen för elproduktion och värme är förhållandevis låg. Byt till elbilar och de använder mindre energi och släpper ut mindre även om du behöver bygga gaskraftverk.

Jag vet inte hur diskussionen uppkom, det var nog att jag tyckte det var fjanteri att höja från E5 till E10 då det bara påverkar individen och inte globala uppvärmningen
Här var inlägget som fick några att explodera #19276588
eller om det var mitt första #19275221
Tyvärr är internetvärlden lite känsliga för att man inte har en politiskt korrekt åsikt.... även att vi har åsiktsfrihet
Sverige är ledande i att vara renast.. Vi kan inte påverka globala uppvärmningen med att göra saker nationellt om vi inte uppfinner stora anläggningar för att ligga minus xmiljarder ton/år så vi suger ur co2 trån globala luften..
Så små häxjakter leder ingen stans mer än att det är fint på papper o politikerna kan se stolta ut i EU rådet
Men global skillnad.. nopp, det är bara ensamstående föräldrar som drabbas värst.
Nej jag är inte ensamstående låginkomstförälder, så jag talar inte om mig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Det är på det globala planet man måste se för att påverka jordens klimatuppvärmning
Bara för att vi i sverige blir nollare så kommer inte temperaturen i sverige sjunka och vi får tillbaka våra vintrar och normala somrar utan värmeböljor

Så att öka bränslet från 5% till 10% etanol kommer inte märkas
att öka bensinpriset från 10kr/L till 1000kr/L och tvinga bort låginkomsttagare från trafiken kommer inte heller märkas
Detta vet du oxå, det är därför du aktivt undviker att svara på just den frågan och gör som politikerna svarar o skriver om något annat för att ducka frågan.

För att påverka så är det de stora bovarna kina, usa med flera som måste ställa om.... och det kommer inte vår inhemska "häxjakt" ha ett skit i avgörande.. det är därför detta påhitten bara är ett politiskt spel för att det ska se bra ut för väljarna, när miljöpolitikerna oxå vet att vi har ett rent land och vi säljer våra utsläppsrättigheter till utlandet för att de ska kunna släppa ut mer.. Att ge fan i att sälja våra utsläppsrättigheter påverkar mer än att öka från 5% till 10% etanol och att höja bränslepriset med flertalet kr/liter. Men att tala om det öppet, det vore ju att skjuta sig själv i foten.
Så därför fortsätter de med den inhemska häxjakten då det ser bättre ut och de fortsätter sälja utsläppsrättigheterna.

och jag vet att du blev förvånad när jag visa på att dubbdäck i stadsmiljö var det farligaste och inte avgaserna,

Ditt grundläggande tankefel är att tro att inte Sverige är en del av världen, och att tro att våra förändringar gör noll skillnad. Du verkar inte vara med på att länder tar lärdom av varandra.

Låginkomsttagare kommer inte tvingas bort från trafiken på det sätt du påstår kort och gott, det tar tid för fossila bränslen att försvinna och på den tiden hinner äldre elbilar bli tillgängliga för låginkomsttagare. Det har jag svarat på gång på gång.

Sen att det är ett politiskt spel.. Ja, alltså är inte allt det? Alla partier vill väl få genom ändringar utefter deras ideologi så deras väljare försätter stödja dom? Vad är poängen där?

Sen om dubbdäck eller avgaser är farligast, är irrelevant. Båda är problem som behöver hanteras var för sig. Samma sak med utsläppsrättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nej jag är inte ensamstående låginkomstförälder, så jag talar inte om mig själv.

Som sagt, i princip ingen är då du inte har råd med bil och barn på 10 000 kr i månaden eller lägre netto om du också ska ha råd att leva.

Du är inte låginkomsttagare om du jobbar 75 % på McDonalds.