Nvidia visar ray tracing i Battlefield 2042

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar ray tracing i Battlefield 2042

Trots tidigare rykten om att Battlefield 2042 skulle levereras utan ray tracing ger Nvidia nu besked att titeln förses med Ray Traced Ambient Occlusion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ambient occlusion maps är så välgjorda nuförtiden att jag knappt ser nån skillnad med o utan Ray tracing. Men det måste ju spara ofantligt mycket tid för leveldesigners och modellerare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Min ögon är för gamla kanske men jag ser typ ingen skillnad mellan bilderna.

Permalänk
Medlem

Är det bara mitt Youtube som är laggig eller laggar innehållet i videon?

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det 2042 behöver hjälp med är ljudmotorn. Känns alldeles för platt, de visuella duger.

Permalänk
Skrivet av Tipko:

Min ögon är för gamla kanske men jag ser typ ingen skillnad mellan bilderna.

Den enda skillnaden jag ser på just denna bild är detta:

Får se om det blir mer skillnader sen när det släpps, men ärligt talat så är det inga detaljer jag direkt tänker på när jag sitter och spelar

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Meh.

Tacka vet jag varje ny release, blir fler spelare till BF4 under några månader...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, när jag går in på deras sida och tittar på de olika bilderna och drar slidern höger/vänster.... Jag ser inte ens vilket av dem som är RT on och vilket som är off? Jag förstår fortfarande inte vad detta tillför spelvärlden över huvudtaget, förutom en hysteri i att byta ut hårdvara pga att FPSen störtdyker.

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Ärligt talat, när jag går in på deras sida och tittar på de olika bilderna och drar slidern höger/vänster.... Jag ser inte ens vilket av dem som är RT on och vilket som är off? Jag förstår fortfarande inte vad detta tillför spelvärlden över huvudtaget, förutom en hysteri i att byta ut hårdvara pga att FPSen störtdyker.

Man får spänna blicken om man ska se någon skillnad

Men antar att dom vill utnyttja den nya tekniker/features som utvecklas till ny hårdvara. Någonstans måste ju grafik utvecklas
Annars skulle dom ju inte kunna sälja nya grafikkort eller nya spel.

Sen skulle tro att såna här detaljer och bling bling går hem hos några.
Jag är lite gammalmodig och vill ha bra först och främst ha spelkänsla och visst ska det se hyfsat bra ut. Men såna här detaljer går man inte runt och uppmärksammar hela tiden när man spelar.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Är det bara mitt Youtube som är laggig eller laggar innehållet i videon?

Nej, det är videon. Stort bortfall av bildrutor när de har ray tracing aktiverat.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke fel spel för det här, man har inte riktigt tid att njuta av det när man blir skjuten på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERGUS:

Nej, det är videon. Stort bortfall av bildrutor när de har ray tracing aktiverat.

Den simulerar faktiskt användning!

Permalänk
Medlem

Generellt i de spel jag testat med RT så är det bara med reflektioner jag ens märker någon större skillnad, annat så som RTGI, skuggor osv. ser i mitt tycke bara lite annorlunda ut, varken bättre eller sämre, men med ett väsentligt tapp i fps. Förstår inte riktigt poängen med RT i denna typ av spel där skillnaden knappt är synbar och många drar ned inställningar för att få bättre flyt, känns mest som Nvidia pushat för RT i 2042 för att alla som köpt RTX-kort ska känna att de fått valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Så de vill visa att det är snyggt, men släpper en sönderklippt trailer där de inte ens bemödat sig att ladda upp i 4K 60fps (ungefär då Youtube får en OK kvalitet) så vi serveras en grötig liten video. Tack för inget.

Permalänk
Inaktiv

Ser ju knappt någon skillnad, och det där betalar man dyra pengar för hårdvara för att kunna använda? Fan vad lurade ni är.

Permalänk
Medlem

Sen stänger man av allt för att se bättre.

Permalänk
Skrivet av anon14781:

Ser ju knappt någon skillnad, och det där betalar man dyra pengar för hårdvara för att kunna använda? Fan vad lurade ni är.

Fast vilka är ni? Jag tex skippade 2 generationer och gick från 970 till 3090 mest för att jag tyckte det var dags att uppgradera överlag och inte främst för RT...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

RT skiter jag i, men spelet i sig ser jag däremot fram emot. Blir gött att lira lite BF med polarna igen! Luften gick ur lite när de meddelade att det inte blev något mer nytt i BF5. Spelet är kul men man bara tappade lusten när de övergav spelet på det viset.

Så 2042 blir första gången på ett tag man lirar BF igen, ska bli kul

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så de vill visa att det är snyggt, men släpper en sönderklippt trailer där de inte ens bemödat sig att ladda upp i 4K 60fps (ungefär då Youtube får en OK kvalitet) så vi serveras en grötig liten video. Tack för inget.

Dom försökte men hitta inget grafikkort som orkade driva det i 2160P

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Helt uppenbar skillnad som lär se än bättre ut i rörelse (edit: in game).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Novdid:

Så de vill visa att det är snyggt, men släpper en sönderklippt trailer där de inte ens bemödat sig att ladda upp i 4K 60fps (ungefär då Youtube får en OK kvalitet) så vi serveras en grötig liten video. Tack för inget.

Detta var inte till för att det skulle göras en teknisk analys. Detta är till för att marknadsföra och skapa hype.

De är nog snarare glada för YT-komprimering då det gör att t.ex. DLSS-implementeringen blir helt omöjlig att bedöma i detta materialet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ganska dålig scen för att visa vad AO faktiskt kan ge, men det är just kontakterna mellan ytor så som under kranen som det syns, o i vissa andra scener kan det nog göra ganska rejäl skillnad. Dock hade ju raytracead GI gjort betydligt mer skillnad, men säkert större fps-drop också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Ser ju knappt någon skillnad, och det där betalar man dyra pengar för hårdvara för att kunna använda? Fan vad lurade ni är.

Antalet personer som köper extra dyr hårdvara bara för att kunna spela BF med RT är nog en försvinnande litet antal. Ingen anledning för dig att arbeta upp blodtrycket med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Ser ju knappt någon skillnad, och det där betalar man dyra pengar för hårdvara för att kunna använda? Fan vad lurade ni är.

Normalt brukar man inte döma en funktion baserat på 1 bild i 1 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Ser ju knappt någon skillnad, och det där betalar man dyra pengar för hårdvara för att kunna använda? Fan vad lurade ni är.

Bara dyrt om man är fattig.

Permalänk
Medlem

Stor mening när exakt 0 personer kommer köra med RTX på. Spelet är ju endast ett competitive-spel och då vill folk ha fps och inte ögongodis. Hade spelet haft en singleplayer-kampanj så hade jag förstått raytracing då vissa vill ha grafik istället för 400fps med texturer från 90-talet, men i ett multiplayer-only? Fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dom försökte men hitta inget grafikkort som orkade driva det i 2160P

Hehe, så kan det vara. Men likväl kunde de skalat upp och laddat upp i ett klipp i en upplösning där Youtube ger en mycket högre bitrate.

Skrivet av Dinoman:

Detta var inte till för att det skulle göras en teknisk analys. Detta är till för att marknadsföra och skapa hype.

De är nog snarare glada för YT-komprimering då det gör att t.ex. DLSS-implementeringen blir helt omöjlig att bedöma i detta materialet.

Säkert inte poängen att någon ska göra en teknisk analys. Men det är en trailer för RT i BF2042, så lite mer relevanta bilder för att visa just varför RT gör det så snyggt att spelarna med relevant hårdvara gärna tar prestandaförlusten hade inte varit fel. Nu förstår jag inte ens varför de släppt denna trailer. Helt menlöst.

Permalänk
Medlem

Spelar man ett MP tar man bort allt lull för att maximera sin fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Spelar man ett MP tar man bort allt lull för att maximera sin fps.

I fps som är i närheten av esport, vilket BF är ljusår ifrån. Battlefield har alltid handlat om upplevelsen och ögongodis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Spelar man ett MP tar man bort allt lull för att maximera sin fps.

Jag förstår vad du menar men vill ändå flika in att det är en balansgång.

Jag skulle gissa att majoriteten faktiskt föredrar höga inställningar med 100+ fps än låga inställningar med 200+ fps. Jag brukar i alla fall alltid dra upp inställningarna såpass att jag klarar att ligga stabilt runt 100 fps trots att skärmen klarar 144.

Inte ens när jag var som bäst på cs:go körde jag med låga inställningar för att få marginellt bättre flyt. Det är lite som att duscha i kallvatten för att spara på varmvattnet. Ja, det blir billigare men vafan, någon livskvalitet vill man ju ha.