Intel Core i5-12400F blir prisvärd sexkärnig Ryzen 5 5600X-konkurrent

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5-12400F blir prisvärd sexkärnig Ryzen 5 5600X-konkurrent

Den franska sajten Comptoir Hardware utökar sitt "Alder Lake"-test med ett utvecklingsexemplar, som visar vad som väntar när Intel väl rullar ut enklare processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite fånigt att deklarera den konkurrent när Minnen än så länge kostar mer än själva processorn och Price-of-Ownership för närmare frantiden alltid kommer vara på AMD's sida med det man få för pengarna.
det kommer först blir interessant när AMD tar steget up till DDR5. då kanske priserna blir också mer humant.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tror jag starkt på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Viking
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är lite fånigt att deklarera den konkurrent när Minnen än så länge kostar mer än själva processorn och Price-of-Ownership för närmare frantiden alltid kommer vara på AMD's sida med det man få för pengarna.
det kommer först blir interessant när AMD tar steget up till DDR5. då kanske priserna blir också mer humant.

Men 12400 kan lika gärna använda DDR4 med samma spelprestanda…

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är lite fånigt att deklarera den konkurrent när Minnen än så länge kostar mer än själva processorn och Price-of-Ownership för närmare frantiden alltid kommer vara på AMD's sida med det man få för pengarna.
det kommer först blir interessant när AMD tar steget up till DDR5. då kanske priserna blir också mer humant.

Inte direkt så att intel tvingar dig att använda DDR5. Och jag antar att de inte kan styra över vilka priser de olika minnestillverkarna tar.
AMD får helt enkelt sänka sina priser. Eller skynda sig med sina nya modeller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle helst se en billig K-modell med lilla 6P0E-chippet

Men detta ser ut att krossa det mesta AMD har, om man bara kollar till processorns pris

Med plattformen inräknad är denna dock extremt dyr framförallt om man vill ha DDR5 (vilket man troligen vill)

Intel är lite ’för tidiga’ med nya plattformen, lite för mycket nytt som inte ger så mycket än. Nästa släpp på den här plattformen när priserna lugnat sig och billigare chipsets finns ute så kan vi snacka. Men varken PCIe5 eller DDR5 ger stora ökningar som kan motivera priset för plattformen i stort

Kul dock att Intel är tillbaka och väljer att konkurrera på pris (på chippen iaf)

Bådar gott för vettiga priser igen framöver

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte direkt så att intel tvingar dig att använda DDR5. Och jag antar att de inte kan styra över vilka priser de olika minnestillverkarna tar.
AMD får helt enkelt sänka sina priser. Eller skynda sig med sina nya modeller.

Tror AMD kommer sänka sina priser nästa vecka för att sälja av alla lager av Zen 3. AMD Zen 3 V-Cache varianterna tillverkas för fullt hos TMSC nu.

Permalänk
Medlem

Underbart Det här pressar AMD till att antingen sänka priserna eller att se till att den Zen3D blir något i hästväg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får se om det kommer några intressant moderkort eftersom cpu'n kan använda både ddr4 och ddr5. kom ihåg att asrock brukade göra sådant. byggde en dator till min bror med asrock 939dual-sata2. Den klarade både AGP och pcie16 kort.
Fanns det någon bräda som klarade både ddr, dd2 eller rambus kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fanns det någon bräda som klarade både ddr, dd2 eller rambus kanske?

Det har funnits ett antal moderkort med stöd för två olika minnestyper, t.ex. ASRock B150M Combo-G som tar både DDR3 och DDR4. Nackdelen är att man inte kan använda två olika minnestyper samtidigt så i praktiken halverar man antalet minnessocklar som går att använda.

Det kommer säkert något moderkort som klarar både DDR4 och DDR5, men det brukar i regel bara vara lågbudgetmodeller så det lär inte komma förrän B560 och lägre styrkretsar kommer.

Permalänk
Medlem

Efter att i9 10900f nu har varit nere på 2500:- så känns ingenting speciellt prisvärt. Slog inte till eftersom jag hade hoppats på ett större prestandakliv för alder lake och att den åldrande i9an skulle droppa än mer i pris. Nu är den tillbaka på rekommenderat pris. Låsta i5or ska inte kosta över 2000 kr. Att kalla det prisvärt är verkligen att ta i. Kommer antagligen försöka fynda nåt roligare än alder lake. Kanske begagnat om nu folk får för sig att uppgradera vilket jag samtidigt inte tror folk kommer göra i allt för stor utsträckning ännu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Yess, det är högst antagligen den här jag kommer gå på ifall jag bygger nytt nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men 12400 kan lika gärna använda DDR4 med samma spelprestanda…

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte direkt så att intel tvingar dig att använda DDR5. Och jag antar att de inte kan styra över vilka priser de olika minnestillverkarna tar.
AMD får helt enkelt sänka sina priser. Eller skynda sig med sina nya modeller.

Fast inte på samma bräda. ska du använda DDR4 och sen senare vill byta till DDR5 när priserna på det har gått ner få du köpa nytt moderkort med.

skulle heller lägga pengarna för att har "det senaste" på en bättre GPU istället. vinner troligen mer på det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra cpuer men jag har svårt att se meningen för oss som spelar och inte har ett RTX3090. Då gör det ingen skillnad..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får väl se var priserna på moderkort landar, kommer det modeller under 1000kr som kan använda ddr4 kan det ju börja bli intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Fast inte på samma bräda. ska du använda DDR4 och sen senare vill byta till DDR5 när priserna på det har gått ner få du köpa nytt moderkort med.

skulle heller lägga pengarna för att har "det senaste" på en bättre GPU istället. vinner troligen mer på det.

Fast moderkort får man byta oftare med Intel ändå

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast moderkort får man byta oftare med Intel ändå

🤨 nu hänger jag inte riktig med. det är ju en negativ punkt mot Intel. så en poäng mot Sweclockers påstående.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Price-of-Ownership för närmare frantiden alltid kommer vara på AMD's sida med det man få för pengarna.

Hur tänker du då? Om man vill ha det billigaste skall man nog kolla på 10400F med något enkelt moderkort och minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om det kommer några intressant moderkort eftersom cpu'n kan använda både ddr4 och ddr5. kom ihåg att asrock brukade göra sådant. byggde en dator till min bror med asrock 939dual-sata2. Den klarade både AGP och pcie16 kort.
Fanns det någon bräda som klarade både ddr, dd2 eller rambus kanske?

De gjorde brädor som klarade både SDR och DDR. Min erfarenhet av dem var inte den bästa, men det har gått några år sedan dess och de är nu en av de 4 stora. Får de tillverka ett kort med två DDR4 portar och två DDR5 portar gör de säkert det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

De gjorde brädor som klarade både SDR och DDR. Min erfarenhet av dem var inte den bästa, men det har gått några år sedan dess och de är nu en av de 4 stora. Får de tillverka ett kort med två DDR4 portar och två DDR5 portar gör de säkert det.

Det kan nog locka lite kunder. Kan folk använda sitt gamla minne tills de har råd eller priserna sjunkit till bra nivåer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Något som jag fortfarande reagerar på här är hur strömtörstiga dessa cpuer är. Överklocka lär ju inte vara speciellt attraktivt och ens värt. Kommer dom här med egna cpukylare eller är det helt lämnat till eftermarknaden? Väldigt höga temps. Inga miljövänliga grejer precis

#inthenameoftheenvironment

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Något som jag fortfarande reagerar på här är hur strömtörstiga dessa cpuer är. Överklocka lär ju inte vara speciellt attraktivt och ens värt. Kommer dom här med egna cpukylare eller är det helt lämnat till eftermarknaden? Väldigt höga temps. Inga miljövänliga grejer precis

#inthenameoftheenvironment

Ja för 12600K, 12700K och 12900K så måste man köpa en egen CPU kylare för 12400 så tror jag Intel kommer skicka med en ganska dålig kylare.

Meh fortfrande ganska små mängder energi det handlar om folk belastar inte ofta CPU till max.

Man måste också väga in prestanda vinsten enligt HWU så drog 12600K ca 46% mer el men presterade ca 44% bättre dvs i pratiken likvärdig som en 5600X.

Ifall du verkligen är rädd om miljön så finns det några saker man kan göra i hemmet som påverkar energiförbrukning mer.

1. Sänk värmen
2. Duscha mindre och kortare perioder och slösa inte varmvatten
3. Laga inte mat som tar lång tid då sipsen drar ca 1500-2000W och Ugnen drar ca 2000-2500W

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Man måste också väga in prestanda vinsten enligt HWU så drog 12600K ca 46% mer el men presterade ca 44% bättre dvs i pratiken likvärdig som en 5600X.

Det är egentligen inte helt rätt sätt att mäta heller eftersom strömförbrukning inte skalar linjärt med prestandan. Om både 12600K och 5600X hade utfört samma arbete (dvs man måste underklocka 12600k) så skulle nog intel prollen komma ut som vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ja för 12600K, 12700K och 12900K så måste man köpa en egen CPU kylare för 12400 så tror jag Intel kommer skicka med en ganska dålig kylare.

Meh fortfrande ganska små mängder energi det handlar om folk belastar inte ofta CPU till max.

Man måste också väga in prestanda vinsten enligt HWU så drog 12600K ca 46% mer el men presterade ca 44% bättre dvs i pratiken likvärdig som en 5600X.

Ifall du verkligen är rädd om miljön så finns det några saker man kan göra i hemmet som påverkar energiförbrukning mer.

1. Sänk värmen
2. Duscha mindre och kortare perioder och slösa inte varmvatten
3. Laga inte mat som tar lång tid då sipsen drar ca 1500-2000W och Ugnen drar ca 2000-2500W

Nu är det mer hur Intel ställer sig när det kommer till att bidra till miljötänket jag var inne på. Hurvida jag är rädd om miljön eller inte är inte det jag tänker på i det här fallet alls, då har du missuppfattat vad jag är ute efter. De flesta stora föertag vill gärna via hur duktiga dom är att värna om mijön idag. Det rimmar då dåligt att visa upp hur strömtörstiga deras cpuer av senaste modell är. Jämför det med Apples motsvarighet. Nu kan man ifrågasätta mycket annat hos Apple men där ser det ju betydligt bättre ut med just effektuttag/prestanda.

Jag skulle inte vara så snabb att försvara det stora strömuttag som vi ser i vissa fall på toppmodellerna här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Ska man tro på diagrammet så känns DDR5 inte ens värt att satsa på än så länge då skillnaden är minimal men priset snuskigt högt.
Bara vänta och se vad skillnaden blir med bättre timings på minnen framöver och ännu högre frekvenser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast inte på samma bräda. ska du använda DDR4 och sen senare vill byta till DDR5 när priserna på det har gått ner få du köpa nytt moderkort med.

skulle heller lägga pengarna för att har "det senaste" på en bättre GPU istället. vinner troligen mer på det.

Beror helt på vad datorn används till. Man får avgöra från fall till fall. Ibland kan säkert alderlake med ddr4 vara ett bättre val än ryzen och ibland tvärtom.
Jag har inte satt mig in jättenoga har en 3600x som duger så siktar på att hoppa över även denna generationen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nu är det mer hur Intel ställer sig när det kommer till att bidra till miljötänket jag var inne på. Hurvida jag är rädd om miljön eller inte är inte det jag tänker på i det här fallet alls, då har du missuppfattat vad jag är ute efter. De flesta stora föertag vill gärna via hur duktiga dom är att värna om mijön idag. Det rimmar då dåligt att visa upp hur strömtörstiga deras cpuer av senaste modell är. Jämför det med Apples motsvarighet. Nu kan man ifrågasätta mycket annat hos Apple men där ser det ju betydligt bättre ut med just effektuttag/prestanda.

Jag skulle inte vara så snabb att försvara det stora strömuttag som vi ser i vissa fall på toppmodellerna här.

Tycker inte jag försvar Intel utan sätter saker i perspektivt att kristerar en produkt som drar lite mer ström är ganska onödigt då det handlar om ganska små mängder el.

Bland techbolagen så är förmodligen reperation fientlig design och mjukvara som Apple har långt värre än lite extra strömförbrukning som en Intel CPU drar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Rätt kul att AMD kunde tvinga Intel på rätt köl igen, slängde ut bokföringsnissen och satte en ingenjör på VD posten igen. Har kört några generationer Ryzen. Men en del av oss reserverar rätt mycket pengar för den här hobbyn och då, om man skulle köpa nytt just nu, och man framförallt vill ha max spelprestanda är valet rätt givet. Hursomhelst är konsumenterna vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Underbart Det här pressar AMD till att antingen sänka priserna eller att se till att den Zen3D blir något i hästväg.

Sägs redan komma med en sänkning av 5800X med 150USD till 299USD
https://www.hardwaretimes.com/amd-ryzen-7-5800x-price-drops-b...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Efter att i9 10900f nu har varit nere på 2500:- så känns ingenting speciellt prisvärt. Slog inte till eftersom jag hade hoppats på ett större prestandakliv för alder lake och att den åldrande i9an skulle droppa än mer i pris. Nu är den tillbaka på rekommenderat pris. Låsta i5or ska inte kosta över 2000 kr. Att kalla det prisvärt är verkligen att ta i. Kommer antagligen försöka fynda nåt roligare än alder lake. Kanske begagnat om nu folk får för sig att uppgradera vilket jag samtidigt inte tror folk kommer göra i allt för stor utsträckning ännu.

Vänta va. När var den nere på 2500:- ?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb