Ljudproblem med vissa appar /Hitachi 50HAL7250 (Android)

Permalänk
Medlem

Ljudproblem med vissa appar /Hitachi 50HAL7250 (Android)

Hej!

Jag har fått problem med ljudet i vissa appar i min tv.
Först var det Viaplay som började låta dåligt,misstänkte då att det var Viaplayappen som krånglade,men nu har
äver SvtPlay&HBO Max börjat krångla,vilket pekar på att det är tv:n som felar(?)
Netflix och Youtube låter bra,utan problem.
Innan Viaplay började fela, så kunde jag manuellt välja 2.0 eller 5.1 ljud inne i menyn där man väljer undertexter(inne i film/serie),
samtidigt som ljudet blev dåligt försvann det valalternativet.
Detta gjorde att jag misstänkte att apparna endast matar ut 5.1-ljud som default.
Köpte en 5.1 soundbar idag,med höger/vänster/center i limpan med förhoppningen att jag nu skulle få ett bra ljud,men icke.
Ljudet låter ff burkigt/instängt, så då är det kanske inte surround som de apparna pumpar ut(undantaget netflix&youtube).
Har provat allt nu,inkl. fabriksåtersällning.
Kan det vara någon systemuppdatering av tv:n som orsakat detta,eller vad skulle det kunna vara?
Någon som haft liknande problem?

Hitachi 50HAL7250

Permalänk
Medlem

Kan också nämna att innan problemen började,så kom Viaplay-ljudet alltid förinställt i 5.1, jag fick ändra till 2.0 varje gång jag började kolla på film(denna valmöjlighet är nu borttagen i viaplay hos mig).

Permalänk
Medlem

Hej! Fick du nån ordning på detta? Jag har en Hitachi 58HAL7250, och jag får inte till nåt externt ljud alls vad jag kan förstå... Det spelar ingen roll om jag väljer tv-ljud eller externt ljudsystem i inställningarna, allt ljud tycks hursomhelst komma via tv:n... Jag har anslutit det externa systemet mha en optisk ljudkabel, och det kommer då "ljus" via kabeln vad jag kan se, innan jag kopplar in det i min ljudlimpa. Jag har även kopplat in det med hdmi för att kunna styra ljudet via tv:ns fjärrkontroll. Det funkar. Men inget ljud i baslådan expempelvis.