Orginalminnen eller annat märke för laptop?

Permalänk
Medlem

Orginalminnen eller annat märke för laptop?

Har en gammal laptop från 2012 som jag har blåst liv i igen, och jag lade märke till att den endast har 8 av 16gb RAM minne installerat. Tänkte uppgradera till full kapacitet, men jag har två möjliga alternativ. Jag kan antigen köpa ett par orgnialminnen av märket SK Hynix, eller så kan jag köpa något dyrare tredje-parts minnen från Crucial som ska vara kompatibla enligt deras hemsida.

Vilket är bästa alternativ?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

det kvittar nog ta det blir billigast.

är en väldigt liten prestandavinst i ramminnena och de flesta laptops är ju nedlåsta så att t.ex. xmp profil och överklockning av minnena inte är tillgängliga så du kommer troligen inte kunna köra dem högre än vad din cpu per default tillåter minnen att köras i vilket jag gissar är DDR3 och typ max 1333 eller 1600Mhz med tanke på åldern på datorn.

det du möjligen kan få ner är latency lite genom att välja andra minnen än de installerade men om det kommer ge någon direkt märkbar vinst är nog marginellt mer än att du har dubbel mängd.

sen är frågan vad du ska ha den till?

till att kolla film, websurfa, youtube osv är det tveksamt att du äns behöver mer än 8Gb ram.

dessutom ganska dyrt och svårt att få tag i dessa gamla reliker till minnen iom att DDR3 typ varit utdött sen 2016 eller nå sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad är orsaken till att du skulle vilja köpa tredjepartsminnen om de är dyrare?

Det bästa alternativet är att köpa en 8GB-sticka av samma modell som du har nu. Om det inte går eller är onödigt dyrt så fungerar det troligtvis bra även med vilken annan 8GB-sticka som helst, men att åtminstone försöka matcha frekvens och CL kan vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

Frågan fick sig en annan lösning. Trodde jag hade hittat orginalminnen, men hade läst fel på partnummret. Får bli Crucial minnena. Tack ändå!

Och varför? Kalla det utbildningssyfte, tänkte leka runt lite med olika hårdvarukonfigurationer, nu när jag läser spelutveckling, samt lite dual boot med retro-gaming(dock för detta räcker 8gb mer än väl).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|