Måste en bladserver vara liggande?

Permalänk
Medlem

Måste en bladserver vara liggande?

Ok detta låter knäppt jag vet men låt mig förklara

Jag har nu en HP DL380 G9 som jag har i ett stort rackskåp.
Den står i ett förråddå det förrådet inte blir så varmt på sommaren då den har bra ventilation.
Jag har ett annat förråd som jag tänkte kanske ha den stående på vintern då
den ger en hel del värme och det är bättre att den värmer upp de förrådet när det blir kallt.
Men jag vill inte flytta det stora rackskåpet och jag vill heller inte skaffa ett till bara för att
den kommer vara i vägen till våren/sommaren.

Så det var då jag undrade om man skulle kanske ha den stående eller kanske på sidan mot en vägg?
Skulle det vara ok eller kanske kanske inte är bra för servern och dess komponenter?

Permalänk
Medlem

Kort svar: nej, den behöver inte ligga ner.

Hur hög luftfuktighet är det i det kalla förrådet?

Permalänk
Sötast

Bladserver är något helt annat, du tänker på rackserver

Det är mest troligt inga problem att ha den vertikalt istället för horizontellt.

För snurrdiskars skull dock så är det viktigt att de är antingen vertikalt eller horizontellt. De får inte luta under drift.
Kolla så att inget är löst i chassit, inga tunnlar som kan flytta sig eller något för att den står på sidan.

Om du nu bara skall ha servern där under vintern hade jag helst placerat det i tänkt liggande läge dock. Kanske på en bänk, en låda, hylla eller något. De är trots allt designade för att vara liggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Kort svar: nej, den behöver inte ligga ner.

Hur hög luftfuktighet är det i det kalla förrådet?

Hmm bra fråga, det förrådet jag tänkte ha den i har bra isolering och det är där jag har mina andra maskiner så det är därför det är bra att ha det varmt och skönt där i.
Det andra förrådet är igentligen en genomgång mellan två hus där den förra ägaren satte upp dörrar på var sin sida.
De är isolerade men en del springor.

Skrivet av Allexz:

Bladserver är något helt annat, du tänker på rackserver

Det är mest troligt inga problem att ha den vertikalt istället för horizontellt.

För snurrdiskars skull dock så är det viktigt att de är antingen vertikalt eller horizontellt. De får inte luta under drift.
Kolla så att inget är löst i chassit, inga tunnlar som kan flytta sig eller något för att den står på sidan.

Om du nu bara skall ha servern där under vintern hade jag helst placerat det i tänkt liggande läge dock. Kanske på en bänk, en låda, hylla eller något. De är trots allt designade för att vara liggande.

hmm jo det är sant. Kanske kanske ha den liggande men får tänka till lite och bygga något bord.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden kunde man köpa till kit från tillverkaren så att man kunde konvertera sina tornservrar till rackservrar så det ska inte vara något problem kan jag tycka att helt sonika ställa sin burk på sidan.