Snabbkoll: Russin i lussekatter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morronrost:

Fy farao! Inte kan du ha mandelmassa i fyllningen, det är ju svinäckligt! Förövrigt ska det vara russin på en lussekatt. Helst två, men fler funkar också.

Det är lustigt för mandelmassa är nåt jag älskade som barn och fortfarande gör, MEN så fort nån jävel slänger det i en bulle så smakar det skit.

Lustigt hur det godaste kan bli det äckligaste av lite värme.

Numera kan jag knappt äta varken Mandelmassa eller Lussekatter pga sjukdom, brukar göra min egna mandelmassa istället, river ner mandlar och kör i mixern med lite stevia, äggvita och agavesirap så får jag bort majoriteten av socker, är ju runt 40-60% socker i köpt, tror min är mer 10% socker och långsamt sådant men blir bra ändå.
Brukar doppa bakverken gjorda av mandelmassa i 60-70% choklad, för att minska på sockret än mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mer russin åt folket! Saffran däremot räcker med ett halvt milligram per år ungefär. Folk går ju helt bananas inför varje jul och försöker överdosera eller nåt.

Mikrogram, inte milligram!
Saffran smakar beskt damm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mikrogram, inte milligram!
Saffran smakar beskt damm.

Du får använda färsk saffran 😉

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om russin så jag petar bort dessa, så att blanda ner russin i smeten som vissa håller på med tycker jag inte om

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Tack för tipset. Älskar när man lär sig något nytt!

Blötlägg saffranet i Rom i några minuter också, det blir en hit!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

har man husdjur gör man väl bäst i att låta bli utifall att

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Förresten, jag vill belysa ett problem till: Lussebullar hör till julen - hela julen.
Jag hatar att julmat som lussebullar och vörtbröd börjar försvinna från butikerna redan dagen efter julafton. Man kan visserligen köpa och frysa i förväg, men min frys är inte större på insidan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Ja och de skall sitta på rätt plats, ett russin i mitten på vardera kringla. Två russin per lussebulle, enligt tradition. Att baka in i degen är bara nåt påfund för att göra det lättare att massproducera (och svårare att peta bort för de som inte gillar russinen).

vadå peta bort? det är väl ett påfund om något?

antingen gillar man russin eller så har man fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Klart det ska vara russin i snurrorna på lussekatter!
Precis lika självklart som att det ska vara russin i vörtbröd och blodpudding.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Alltså folk...
Tar bort russinen, ingen saffran, snurrar degen istället för till katter, byter ut mot kanel och smör mellan snurren, pärlsocker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Amatörer.
Det ska även vara russin i degen!

Jag fick helt klart skrolla för långt för att se detta!

Degen ska vara flera procent russin, kanske 10-15 per bulle, och russin ovanpå

Permalänk
Medlem

Att äta lussekatter utan saffran och russin är lite som att dränka sitt kaffe i mjölk och socker; Du kanske kallar det för samma sak men det är någonting annat.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Självklart! Vad är det egentligen för kättare som inte har russin i lussekatterna? 🤓

Enligt mina undersökningar är det folk som vill att lussekatterna ska smaka gott. Därmed inget ont sagt om folk som vill att de ska smaka illa, alla har olika preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Att äta lussekatter utan saffran och russin är lite som att dränka sitt kaffe i mjölk och socker; Du kanske kallar det för samma sak men det är någonting annat.

Det där känns som en trigger eller start för en annan diskussion. Var går gränsen mellan cola och kaffe med socker? Håller med att det finns gränser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ureet:

Enligt mina undersökningar är det folk som vill att lussekatterna ska smaka gott. Därmed inget ont sagt om folk som vill att de ska smaka illa, alla har olika preferenser.

Bra lite lagom passivt aggressiv roast!
Personligen gillar jag när lussekatterna smakar riktigt illa, gärna lite dålig smak i lussekatterna också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Blötlägg saffranet i Rom i några minuter också, det blir en hit!

Haha ska fan testa det med! Vilken typ av rom? Ge detaljer!

Permalänk
Medlem

Utan russin är det inte lussekatter. En av mina favoritgodis är för övrigt chokladrussin.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Haha ska fan testa det med! Vilken typ av rom? Ge detaljer!

Billig skit-rom, captain morgan går bra. Vatten funkar också, men rom är bättre

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av OSkar000:

Ska stoppa i extra russin i degen om det blir något lussekattsbak här i år.

Russin är gott!

I allt!

Gärna med extra russin... i allt!

Alltså nog för att du är en fin människa, trogen medlem och precis som jag gillar retro så är det där nästan över gränsen. Bud på perma-ban.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av morronrost:

Fy farao! Inte kan du ha mandelmassa i fyllningen, det är ju svinäckligt! Förövrigt ska det vara russin på en lussekatt. Helst två, men fler funkar också.

VA, mandelmassa är ju LIVET? Jag älskar även marsipan bör tilläggas.

Permalänk
Medlem

Utan russin är det ju bara en common lussebulle.

@griid: tjejen gjorde det med rom förra helgen, blev svingott! liten touch av rom bara, men ändå så gott

Permalänk
Medlem

Russin är vidrigt och borde inte få existera i något man äter.

Kan lika gärna stoppa ner kattskit i bullarna, vilket förmodligen hade varit bättre än dessa äckliga russin.

Permalänk
Medlem

Russinen landar i glöggen, lussebullar bakas med saffran och (vit) choklad. Ingen nämner någonsin avsaknad av russin när de fått erfara bättre alternativ

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Alltså nog för att du är en fin människa, trogen medlem och precis som jag gillar retro så är det där nästan över gränsen. Bud på perma-ban.

Glömde jag nämna att russin är väldigt gott i bröd och i yogurten till frukosten?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Samsung Sverige

Russin i lussekatter? Ja, tack

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Äter helst frusna lussekatter. *<:)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av OSkar000:

Glömde jag nämna att russin är väldigt gott i bröd och i yogurten till frukosten?

Yoghurt är ok. Bröd/bakverk är verkligen inte ok.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Självklart att det ska vara russin i! Ni andra kan hålla er till vanliga släta bullar.

Permalänk
Medlem

67% av sweclockers läsare behöver akut hjälp då deras känsla för smak och konsistens är totalt rubbad. Russin i bakverk är som manetstrimlor i sallad. Helt sjukt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är samma som med kaffe, öl och oliver, det kommer med åldern...