Förvrängd ljud på högtalare endast på PC (har installerat om drivrutinerna)

Permalänk
Medlem

Förvrängd ljud på högtalare endast på PC (har installerat om drivrutinerna)

Hej jag har högtalare till TVn och när jag vill se på något, allt från youtube till filmer (via vlc) så upplever jag att ljudet blir fördröjt och väldigt "djupt" nästan så det blir obegripligt. När jag kör ljud via smart tvn (alltså apparna på tvn) så är ljudet som normalt, detsamma gäller ljud på PS5an.

Det har inte alltid varit så här men jag märkte först nu efter jag hade inte använt "pc-ljudets-ljudkort" på ungefär 3 veckor.

Jag har använt ett annat ljudkort och kopplat in den och där blir det förvrängt också. Så det känns nånting jätte knasigt har hänt!

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkort ? Ljudet går väl via grafikkortet eller har du inte kopplat via hdmi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudkort ? Ljudet går väl via grafikkortet eller har du inte kopplat via hdmi ?

Jo har kopplat via hdmi samt en USB-DAC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Jo har kopplat via hdmi samt en USB-DAC

Beskriv i detalj hur du kopplat för nu blev det ännu underligare när du nämner en usbdac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om TV:n endast är inkopplad med HDMI och du använder TV:ns högtalare så går ljudet via HDMI. Då spelar det ingen roll om du har DAC, ljudkort eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beskriv i detalj hur du kopplat för nu blev det ännu underligare när du nämner en usbdac.

Jag kopplade Marantz HD Dac1 från RCAx2 till RCAx2 på förstärkaren (Marantz pm 6007) och fick som alternativ där att välja Marantz varianten via volym inställningar. Så jag valde det. Samma resultat som att använda HDMI ljudet via optisk kabel till förstärkaren med TVn Sony XH9096.

Menade inte vara otydlig, har letat efter lösning i ett antal timmar så var kanske lite snabb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Jag kopplade Marantz HD Dac1 från RCAx2 till RCAx2 på förstärkaren (Marantz pm 6007) och fick som alternativ där att välja Marantz varianten via volym inställningar. Så jag valde det. Samma resultat som att använda HDMI ljudet via optisk kabel till förstärkaren med TVn Sony XH9096.

Menade inte vara otydlig, har letat efter lösning i ett antal timmar så var kanske lite snabb.

Din beskrivning av kopplingen blev ännu märkligare, ta bort allt utom hdmikabeln mellan tv och dator och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din beskrivning av kopplingen blev ännu märkligare, ta bort allt utom hdmikabeln mellan tv och dator och prova.

Tydligen låg felet på Videoramminnet(har 6gb på 5600xt) som inte längre tålde 4k 100hz för när jag sänkte det till 60 hz funkade det som vanligt igen. Så skönt att man kunde utesluta något annat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Tydligen låg felet på Videoramminnet(har 6gb på 5600xt) som inte längre tålde 4k 100hz för när jag sänkte det till 60 hz funkade det som vanligt igen. Så skönt att man kunde utesluta något annat

Va ? Nu blandar du in nått annat, troligen för låg bandbredd på videoöverföringen som gör att du får bildproblem, det lär kräva hdmi 2.1 (48 Gbit/s) för att kopplas mot en tv men det har du inte på grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Va ? Nu blandar du in nått annat, troligen för låg bandbredd på videoöverföringen som gör att du får bildproblem, det lär kräva hdmi 2.1 (48 Gbit/s) för att kopplas mot en tv men det har du inte på grafikkortet.

Men det blev bättre ljud så något skumt är det!