Sommarjobb efter år två av tre programmering

Permalänk
Medlem

Sommarjobb efter år två av tre programmering

Hej! Jag har insett att det är dags att börja söka sommarjobb och skulle gärna hitta något inom programmering. Jag läser en kandidat i innovativ programmering och har testat på lite allt möjligt hittills så kan tänka mig att syssla med det mesta. Har erfarenhet av python, c++, c#, ruby, lite Java och en del webbutveckling. Förra sommaren var jag dataadministratör på ett företag och det var kul men jag skulle vilja få skriva mer kod nu när jag kommer ha läst majoriteten av min utbildning.

Har ni några tips på ställen som tar in studenter? Helst i Linköping eller på distans. Kan eventuellt pendla till Stockholm någon dag i veckan.

Lön är inte det viktigaste även om det såklart är trevligt. Jag prioriterar en lärorik tjänst som kan hjälpa mig få jobb efter examen!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Inaktiv

Kan starkt rekommendera https://www.sogeti.se/kontakta-oss/linkoping-och-norrkoping/ för att få bra erfarenhet, men fastna inte på Sogeti för länge, för då blir du trött på livet snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Kan starkt rekommendera https://www.sogeti.se/kontakta-oss/linkoping-och-norrkoping/ för att få bra erfarenhet, men fastna inte på Sogeti för länge, för då blir du trött på livet snabbt.

Jag blev nyfiken på ditt svar ,herkkä, och undrar om du vill utveckla lite?
Är Sogeti extra bra på att fånga upp nya som vill in i branchen?
Varför skall man inte bli kvar för länge? Är de mindre bra på personlig utveckling och varierande arbetsuppgifter?

Tack på förhand.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Kolla om företag har t ex trainees och liknande. Glöm inte konsultbolagen. Lönen är inte så bra men kan vara bra erfarenhet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Spännande, det ska jag kolla upp!

Skrivet av Baxtex:

Kolla om företag har t ex trainees och liknande. Glöm inte konsultbolagen. Lönen är inte så bra men kan vara bra erfarenhet.

Låter vettigt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sworst:

Jag blev nyfiken på ditt svar ,herkkä, och undrar om du vill utveckla lite?
Är Sogeti extra bra på att fånga upp nya som vill in i branchen?
Varför skall man inte bli kvar för länge? Är de mindre bra på personlig utveckling och varierande arbetsuppgifter?

Tack på förhand.

Sogeti är 10% tekniskt kompetent personal, och 90% ett gäng säljare med viss teknisk grund. Arbetar man inom IT för att man gillar det tekniska arbetet, programmering, utveckling osv. så kommer man att vantrivas i den miljön.

Men dom är också väldigt bra på att snappa upp folk från gatan i princip, unga människor och nya till branschen, och det är bra erfarenhet. Det är mycket snack om att man får "välja lite själv vad man vill jobba med", men så är absolut inte fallet. Du får det du får, och det kan vara precis vad som helst. Väldigt många fastnar i årslånga själsdödande projekt i offentlig sektor. Finns absolut skäl till att dom har så hög personalomsättning.

Med allt detta sagt så vill jag inte förtala Sogeti heller. 90% av dem man arbetat med är bland dom trevligaste människorna man träffat i branchen. Härliga chefer, härligt gäng, hyffsade förmåner. Men kanske inte bästa förutsättningarna om man är passionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Sogeti är 10% tekniskt kompetent personal, och 90% ett gäng säljare med viss teknisk grund. Arbetar man inom IT för att man gillar det tekniska arbetet, programmering, utveckling osv. så kommer man att vantrivas i den miljön.

Men dom är också väldigt bra på att snappa upp folk från gatan i princip, unga människor och nya till branschen, och det är bra erfarenhet. Det är mycket snack om att man får "välja lite själv vad man vill jobba med", men så är absolut inte fallet. Du får det du får, och det kan vara precis vad som helst. Väldigt många fastnar i årslånga själsdödande projekt i offentlig sektor. Finns absolut skäl till att dom har så hög personalomsättning.

Med allt detta sagt så vill jag inte förtala Sogeti heller. 90% av dem man arbetat med är bland dom trevligaste människorna man träffat i branchen. Härliga chefer, härligt gäng, hyffsade förmåner. Men kanske inte bästa förutsättningarna om man är passionerad.

Så är ju de flesta stora konsultbolag. Vill man konsulta så rekommenderar jag antingen att starta eget eller gå till ett mindre bolag med typ färre än 50 anställda och hybridlöner. De stora bolagen kan dock vara bra ingångsjobb om man är ny men inget jag skulle rekommendera att man stannar mer än 1-2 år på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt till TS om du tycker att jag kapar din tråd.

Tack herkää och Baxtex för era insikter.

Anledningen att jag är nyfiken är att jag nu läst 1,5 år av en 2 årig utbildning i webbutveckling i .NET-stacken.
Jag har arbetat många år inom industriautomation med programmering av processtyrsystem (DCS ABB 800xA, Siemens PCS7).
Syftet med utbildningen är att styra om karriären till vanlig "it-programmering" istället.
Eftersom utbildningen är färdig nu till sommaren är jag nyfiken på hur it-branschen fungerar och hur man tar sig in på bästa sätt.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Ber om ursäkt till TS om du tycker att jag kapar din tråd.

Ingen fara! Bra frågor uppmuntras så kan vi alla lära oss mer

Visa signatur