Permalänk
Medlem

Problem med ps5

Hej!

Jag köpte ett ps5 (med skivspelare) till mig och barnen i julklapp. Jag har ett problem nu som jag skulle behöva hjälp med.

Vi fick möjligheten att låna ett ps5 i höstas för att se om vi tyckte om det. Där skapade jag konton till mig, sonen och dottern. Det funkade jättebra att spela fortnite och andra spel med högre åldersgräns genom förädrakonteollen. Barnen skicka förfrågningar och jag accepterade, precis enligt bokens alla regler.

Nu däremot när vi ska spela på vår egen konsol så uppstår det problem. Jag har lagt till våra konton, samma som vi använt förut. Barnen har fortfarande mitt godkännande för att spela fortnite. Men, när barnen ska öppna fortnite står det något i stil med 'du måste köpa spelet för att kunna använda det'. Jag har som vuxen laddat ner spelet på konsolen och det går bra att spela på mitt konto, men barnen kommer alltså inte in i spelet.

Har försökt förklara så gott det går, och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa en mor i nöd! 😂😉

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustydragon:

Hej!

Jag köpte ett ps5 (med skivspelare) till mig och barnen i julklapp. Jag har ett problem nu som jag skulle behöva hjälp med.

Vi fick möjligheten att låna ett ps5 i höstas för att se om vi tyckte om det. Där skapade jag konton till mig, sonen och dottern. Det funkade jättebra att spela fortnite och andra spel med högre åldersgräns genom förädrakonteollen. Barnen skicka förfrågningar och jag accepterade, precis enligt bokens alla regler.

Nu däremot när vi ska spela på vår egen konsol så uppstår det problem. Jag har lagt till våra konton, samma som vi använt förut. Barnen har fortfarande mitt godkännande för att spela fortnite. Men, när barnen ska öppna fortnite står det något i stil med 'du måste köpa spelet för att kunna använda det'. Jag har som vuxen laddat ner spelet på konsolen och det går bra att spela på mitt konto, men barnen kommer alltså inte in i spelet.

Har försökt förklara så gott det går, och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa en mor i nöd! 😂😉

Hej,

Är osäker på om det spelar någon roll i detta fall, men har du säkerställt att du ställt in denna konsol som den primära konsolen? Finns under inställningar tror jag.

Tänker så att den lånade konsolen råkar vara inställd som huvudkonsol och på något sätt påverkar licens/åtkomst av spelen för andra konton utöver dina?

Lycka till!

Permalänk

Sony har ett system där man kan koppla sitt konto till en konsoll. minns inte exakt vad dom kallar det men nått i stil med main console eller master account. ett konto per konsol som är admin kan man säga. För att dela med dig av spelen från ditt konto till grabbens måste ditt kontot vara aktiverat på din nya ps5.
Jag hade lite strul med detta själv på ps3-4. man var iaf då på den tiden först tvungen att logga in på den förra konsollen och avaktivera den som sin main console för att sedan kunna lägga till den nya.

Man kan ju hoppas att dom löst det så man kan logga in på playstation network på webben och fixa det den vägen.

Permalänk
Medlem

Hej, har fått ett problem med mitt ps5 och felkoden CE-108255-1, börjar med att bilden "flickrar" och gör spelet ospelbart ( alla spel, spelar ingen roll vilket spel jag väljer), har kollat på YouTube och har gjort allt som finns där, har även kollat på Sonys officiella sida och där har jag även gjort allt som står.
https://www.playstation.com/sv-se/support/error-codes/ps5/ce-...
Sony har ju 1 års garanti på sina konsoller och jag är inte sungen att betala 6000kr igen, så jag undrar hur gör jag nu ? vad kan ni rekommendera mig att göra?

Har läst på Reddit att " man kontaktar sony och att dom skickar en kartong där man skickar tillbaka sin ps5 så fixar dom den du har eller så får du en ny" men funkar det verkligen så? Även fast min "garanti på 1 år är utgången?

Riktigt tråkigt att det händer och att inget verkar funka ?

Tacksam för tips och hjälp // shqiptari

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej, har fått ett problem med mitt ps5 och felkoden CE-108255-1, börjar med att bilden "flickrar" och gör spelet ospelbart ( alla spel, spelar ingen roll vilket spel jag väljer), har kollat på YouTube och har gjort allt som finns där, har även kollat på Sonys officiella sida och där har jag även gjort allt som står.
https://www.playstation.com/sv-se/support/error-codes/ps5/ce-...
Sony har ju 1 års garanti på sina konsoller och jag är inte sungen att betala 6000kr igen, så jag undrar hur gör jag nu ? vad kan ni rekommendera mig att göra?

Har läst på Reddit att " man kontaktar sony och att dom skickar en kartong där man skickar tillbaka sin ps5 så fixar dom den du har eller så får du en ny" men funkar det verkligen så? Även fast min "garanti på 1 år är utgången?

Riktigt tråkigt att det händer och att inget verkar funka ?

Tacksam för tips och hjälp // shqiptari

Tråkigt att höra att du har problem. Vilken återförsäljare köpte du konsolen av? I Sverige har du 3 års reklamationsrätt (vilket inte är samma sak som garanti), men täcker troligen ditt problem som kan anses som ursprungligt (har inte läst på om din felkod).

Så mitt råd är att kontakta företaget du köpte den av, för att låta dem hantera kontakten med Sony.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Tråkigt att höra att du har problem. Vilken återförsäljare köpte du konsolen av? I Sverige har du 3 års reklamationsrätt (vilket inte är samma sak som garanti), men täcker troligen ditt problem som kan anses som ursprungligt (har inte läst på om din felkod).

Så mitt råd är att kontakta företaget du köpte den av, för att låta dem hantera kontakten med Sony.

Lycka till!

Hej!
Mycket tråkigt är det, köptes på mediamart och fick ut min ps5 på realesedagen (minns inte exakt när det var) tar jag med mig mitt ps5 till mediamarkt och dom sköter resten då ? Så jag behöver inte kontakta sony?

Är det en lång process detta, vad brukar det ta o tid är det någon som vet?

Har kollat på olika forum och detta är ett känt problem för sony tydligen..

Får se om de blir sony framöver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej!
Mycket tråkigt är det, köptes på mediamart och fick ut min ps5 på realesedagen (minns inte exakt när det var) tar jag med mig mitt ps5 till mediamarkt och dom sköter resten då ? Så jag behöver inte kontakta sony?

Är det en lång process detta, vad brukar det ta o tid är det någon som vet?

Har kollat på olika forum och detta är ett känt problem för sony tydligen..

Får se om de blir sony framöver..

Utan att veta mer om ditt specifika fall så skulle jag gå till Mediamarkt och reklamera produkten. Säg att felet är ursprunligt och du vill att de i första hand lagar/byter ut produkten.

Vill du gå direkt via Sony så prova här:

https://hardware.support.playstation.com/sv_SE#/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Utan att veta mer om ditt specifika fall så skulle jag gå till Mediamarkt och reklamera produkten. Säg att felet är ursprunligt och du vill att de i första hand lagar/byter ut produkten.

Vill du gå direkt via Sony så prova här:

https://hardware.support.playstation.com/sv_SE#/

Kommer gå till mediamarkt, problemet är att det började igår att flippa ut helt och nu är det så pass mycket att inget spel funkar.. med en massa olika felkoder osv.. så himla tråkigt..

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Kommer gå till mediamarkt, problemet är att det började igår att flippa ut helt och nu är det så pass mycket att inget spel funkar.. med en massa olika felkoder osv.. så himla tråkigt..

Tack för tipset!

Lycka till - Bli inte förvånad om de säger att du ska kontakta Sony. Då har du två val, säga att du köpt konsolen från dem och att de ska hantera ärendet (vilket kan göra att det tar längre tid) eller att du kontaktar Sony och löser det via den kanalen.

Jag skulle säga att du inte behöver vara orolig att du inte skulle få maskinen fixad utan kostnad av Mediamarkt eller Sony förutsatt att du inte själv skadat den på något sätt. Räkna med att det tar lite tid bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Lycka till - Bli inte förvånad om de säger att du ska kontakta Sony. Då har du två val, säga att du köpt konsolen från dem och att de ska hantera ärendet (vilket kan göra att det tar längre tid) eller att du kontaktar Sony och löser det via den kanalen.

Jag skulle säga att du inte behöver vara orolig att du inte skulle få maskinen fixad utan kostnad av Mediamarkt eller Sony förutsatt att du inte själv skadat den på något sätt. Räkna med att det tar lite tid bara.

Hej, har nu vart på mediamarkt och lämnat in konsolen. mannen/gubben som jobbade där var mycket trevlig, han sa " inga problem alls klart vi löser detta åt dig, skulle det vara så att du har orsakat något fel så kan du behöva betala, men det ser ju verkligen inte så ut då du har skött konsolen fint liksom" då berättade jag att jag har läst på olika forum och detta är ett fel som Sony känner till och att jag har testat allt som finns att testa men att inget funkar. han skrev upp vad jag har testat och vilka felkoder jag får.
frågade honom hur lång tid det kan ta, han sa "räka med mellan 2-4 veckor"..

för mig spelar det ingen roll hur länge jag får vänta (Inom rimlighet så klart) men bara jag får en konsol som funkar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej, har nu vart på mediamarkt och lämnat in konsolen. mannen/gubben som jobbade där var mycket trevlig, han sa " inga problem alls klart vi löser detta åt dig, skulle det vara så att du har orsakat något fel så kan du behöva betala, men det ser ju verkligen inte så ut då du har skött konsolen fint liksom" då berättade jag att jag har läst på olika forum och detta är ett fel som Sony känner till och att jag har testat allt som finns att testa men att inget funkar. han skrev upp vad jag har testat och vilka felkoder jag får.
frågade honom hur lång tid det kan ta, han sa "räka med mellan 2-4 veckor"..

för mig spelar det ingen roll hur länge jag får vänta (Inom rimlighet så klart) men bara jag får en konsol som funkar liksom.

Bra att höra att det löst sig så långt och att de på Mediamarkt tog hand om ärendet utan att lägga det på dig. Nu är det bara att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Bra att höra att det löst sig så långt och att de på Mediamarkt tog hand om ärendet utan att lägga det på dig. Nu är det bara att vänta

Ja faktiskt kändes väldigt bra och proffsigt av han som jobbade där, så det var väldigt bra!

Frågan är nu ifall dom kommer laga min konsol så det räcker typ 1 år till så min reklamationsrätt går ut eller om jag får ett helt nytt ps5 ? (Vilket jag har svårt att tänka mig då det knappt finns att köpa någon stans).

hur som helst, hoppas bara allt funkar fint så man kan få spela igen kommer kännas otroligt tråkigt att inte kunna spela på ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Ja faktiskt kändes väldigt bra och proffsigt av han som jobbade där, så det var väldigt bra!

Frågan är nu ifall dom kommer laga min konsol så det räcker typ 1 år till så min reklamationsrätt går ut eller om jag får ett helt nytt ps5 ? (Vilket jag har svårt att tänka mig då det knappt finns att köpa någon stans).

hur som helst, hoppas bara allt funkar fint så man kan få spela igen kommer kännas otroligt tråkigt att inte kunna spela på ett par veckor.

Mediamarkt lär skicka den till vem det nu är som har hand om garanti/reklamationsärenden åt Sony. De försöker nog reparera men går det inte så är det väl vanligast att få en refurbished konsol istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Mediamarkt lär skicka den till vem det nu är som har hand om garanti/reklamationsärenden åt Sony. De försöker nog reparera men går det inte så är det väl vanligast att få en refurbished konsol istället.

Okej vad innebär en ”refurbished” konsol då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Okej vad innebär en ”refurbished” konsol då?

Det är konsoler som används som utbytesenheter som inte säljs i vanliga handeln som återförsäljare får köpa för reducerade priser (fortfarande inte billiga för det) som används endast för reklamationsärenden. Har för mig att det är enheter som lagats på ett eller annat sätt, sista är jag inte 100% dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Det är konsoler som används som utbytesenheter som inte säljs i vanliga handeln som återförsäljare får köpa för reducerade priser (fortfarande inte billiga för det) som används endast för reklamationsärenden. Har för mig att det är enheter som lagats på ett eller annat sätt, sista är jag inte 100% dock.

Okej men är det sämre eller bättre då för mig som privatperson?
Är det samma garantier eller ändras reklamationsrätten på något sätt?

Är det möjligt att sony säger ”vi kan inte laga detta du får en helt ny ps5”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Okej men är det sämre eller bättre då för mig som privatperson?
Är det samma garantier eller ändras reklamationsrätten på något sätt?

Är det möjligt att sony säger ”vi kan inte laga detta du får en helt ny ps5”?

Sony behöver inte ge information om varför, bara att de byter/lagar den. De behöver inte heller berätta om du får en ny konsol eller en använd som är lagad. Däremot ska den inte vara i sämre skick eller sakna funktioner som den versionen du skickade in. Men återigen, här är min kunskap mer begränsad då jag inte kan deras prioriteringsordning på laga/skicka nytt.

Det är inte sämre för dig som kund och du har samma rättigheter som innan lagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Sony behöver inte ge information om varför, bara att de byter/lagar den. De behöver inte heller berätta om du får en ny konsol eller en använd som är lagad. Däremot ska den inte vara i sämre skick eller sakna funktioner som den versionen du skickade in. Men återigen, här är min kunskap mer begränsad då jag inte kan deras prioriteringsordning på laga/skicka nytt.

Det är inte sämre för dig som kund och du har samma rättigheter som innan lagningen.

Ok tack för info!

Permalänk
Medlem

Lägger till mitt problem också i denna tråden då det är onödigt att starta en ny.
Har haft konsolen nästan ett år nu utan problem men nu senaste veckorna så kraschar den 1-2 gånger per dag då den går in i viloläge. Den går inte att väcka utan man måste starta om den helt med power-knappen och då får man ett felmeddelande om att den kraschat och sen ett meddelande om att den återställer lagringsfiler eller något sådant.
I sig är det ju inget stort problem för jag har inga problem under tiden jag spelar. Dock börjar man ju bli lite orolig att förr eller senare blir det något fel under återställningen av lagringsfilerna eftersom det händer flera gånger per dag, i princip så fort den går in i viloläge.
Vad tror ni? är det något att oroa sig över? problemet verkar utbrett om man googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Lägger till mitt problem också i denna tråden då det är onödigt att starta en ny.
Har haft konsolen nästan ett år nu utan problem men nu senaste veckorna så kraschar den 1-2 gånger per dag då den går in i viloläge. Den går inte att väcka utan man måste starta om den helt med power-knappen och då får man ett felmeddelande om att den kraschat och sen ett meddelande om att den återställer lagringsfiler eller något sådant.
I sig är det ju inget stort problem för jag har inga problem under tiden jag spelar. Dock börjar man ju bli lite orolig att förr eller senare blir det något fel under återställningen av lagringsfilerna eftersom det händer flera gånger per dag, i princip så fort den går in i viloläge.
Vad tror ni? är det något att oroa sig över? problemet verkar utbrett om man googlar.

Vad beror felet på enligt det du sökt? Jag skulle nog reklamera om garantin gått ut. Du vet aldrig när den havererar helt, eller om du skulle vilja sälja den i framtiden, vilket påverkar värdet negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Okej men är det sämre eller bättre då för mig som privatperson?
Är det samma garantier eller ändras reklamationsrätten på något sätt?

Är det möjligt att sony säger ”vi kan inte laga detta du får en helt ny ps5”?

Skrivet av Caoz:

Sony behöver inte ge information om varför, bara att de byter/lagar den. De behöver inte heller berätta om du får en ny konsol eller en använd som är lagad. Däremot ska den inte vara i sämre skick eller sakna funktioner som den versionen du skickade in. Men återigen, här är min kunskap mer begränsad då jag inte kan deras prioriteringsordning på laga/skicka nytt.

Det är inte sämre för dig som kund och du har samma rättigheter som innan lagningen.

Hej fick tillbaka min ps5 efter att den vart på reklamation och fick en "ny" ps5 enligt dom som jobbade på mediamarkt. Okej skönt tänkte jag, åkte hem och startade upp och allt verkade funka till en början.. men ..
Bilden flimrar från och till rätt mkt.. Åkte till Kjell och company och köpte helt ny hdmi kabel men bilden flimrar fortfarande...

Tänker åka tillbaka med ps5 till mediamarkt och reklamera den igen ? Men kan man kräva pengarna tillbaka ?
Hur funkar det ? någon som vet ? hur många ggr skall man reklamera innan man kan kräva pengarna tillbaka ?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej fick tillbaka min ps5 efter att den vart på reklamation och fick en "ny" ps5 enligt dom som jobbade på mediamarkt. Okej skönt tänkte jag, åkte hem och startade upp och allt verkade funka till en början.. men ..
Bilden flimrar från och till rätt mkt.. Åkte till Kjell och company och köpte helt ny hdmi kabel men bilden flimrar fortfarande...

Tänker åka tillbaka med ps5 till mediamarkt och reklamera den igen ? Men kan man kräva pengarna tillbaka ?
Hur funkar det ? någon som vet ? hur många ggr skall man reklamera innan man kan kräva pengarna tillbaka ?

tack på förhand!

Hej, tråkigt att höra, har du provat med en annan tv? Blir det samma när du tittar film också?

Angående återköp:

Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten.

Häva köpet om ni inte kommer överens:

Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Hej, tråkigt att höra, har du provat med en annan tv? Blir det samma när du tittar film också?

Angående återköp:

Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten.

Häva köpet om ni inte kommer överens:

Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Mvh

Hej, japp jag har testat med annan tv som är en Sony tv dessutom man tkr ju att dom borde lira bättre tsm då det är en Sony tv och en Sony spel konsol men inte det..

Första gången jag lämnade in mitt första ps5 var det för att det var en massa olika felkoder osv.. det är inga felkoder denna gång men något är ju fel då det flimrar med jämna mellanrum.. alltså ett nytt fel ..

Kan jag säga imorgon när jag lämnar in mitt ps5 att jag vill häva köpet och få pengarna tillbaka ? Har jag rätt till detta ? eller måste jag godkänna / acceptera att vänta ytterligare ca 1 månad tills jag får tillbaka en "ny" ps5:a ännu en gång dvs en (2.a ) gång ?

Tack för hjälpen och på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej, japp jag har testat med annan tv som är en Sony tv dessutom man tkr ju att dom borde lira bättre tsm då det är en Sony tv och en Sony spel konsol men inte det..

Första gången jag lämnade in mitt första ps5 var det för att det var en massa olika felkoder osv.. det är inga felkoder denna gång men något är ju fel då det flimrar med jämna mellanrum.. alltså ett nytt fel ..

Kan jag säga imorgon när jag lämnar in mitt ps5 att jag vill häva köpet och få pengarna tillbaka ? Har jag rätt till detta ? eller måste jag godkänna / acceptera att vänta ytterligare ca 1 månad tills jag får tillbaka en "ny" ps5:a ännu en gång dvs en (2.a ) gång ?

Tack för hjälpen och på förhand!

Hej igen, bilden kan flimra av många olika skäl, det behöver inte nödvändigtvis vara fel på ps5. Du kan reklamera den igen och säga att du vill häva köpet på grund av detta men Media markt behöver inte ge dig pengarna tillbaka utan har rätt att laga felet igen.

Däremot är det brist på ps5 så de kanske är mer villiga att häva köpet då det är svårt att hitta ersättningsmaskiner. Så gå dit och prova. Glöm inte att de har rätt att felsöka din ps5 på plats och om den inte flimrar hos dem så kan de hävda att inget är fel på den. Så se till att beskriva felet ordentligt eller hur felet uppstår så de kan provocera fram felet för att visa att du har rätt.

Lycka till!