Nya erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Vilken laddbox?

Tänkte installera en laddbox till en framtida laddhybrid men vilken ska man välja? Först hade jag tänkt Easee men där verkar det vara problem med lastbalanseraren, antar att det är watty men vet inte säkert. Garo är 2,5 kkr dyrare om man ska ha 3 fas och lastbalanserare. Det behövs egentligen inte för laddhybrid men känns som om det är lika bra att göra det ordentligt på en gång. Hade inte tänkt köra tibber så då kanske man tappar lite poängen med Easee? Nån som är insatt och har lite råd att ge?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Sk lastbalanserare liknande watty är inte riktigt vad det utgör sig för. De mäter energin och drar ner totala laddströmen . De kan inte balansera om mellan faserna. Bara så du har det klart.

Bästa laddaren? Vet inte om det finns ett bra svar på det. Däremot tycker jag som du att det är bra att göra rätt från början. Jag valde Garo pga jag fick en bra deal och installerade med ”riktig” lastbalansering. Den har inte bäst funktioner i molnet eller så.. men det är också en dess dess styrkor. Den kommer fungera även om företaget bakom lägger ner..

Har du frågor om den så kör på

Permalänk
Medlem

Wallbox pular plus helt klart. Liten och smidig. Har en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Sk lastbalanserare liknande watty är inte riktigt vad det utgör sig för. De mäter energin och drar ner totala laddströmen . De kan inte balansera om mellan faserna. Bara så du har det klart.

Bästa laddaren? Vet inte om det finns ett bra svar på det. Däremot tycker jag som du att det är bra att göra rätt från början. Jag valde Garo pga jag fick en bra deal och installerade med ”riktig” lastbalansering. Den har inte bäst funktioner i molnet eller så.. men det är också en dess dess styrkor. Den kommer fungera även om företaget bakom lägger ner..

Har du frågor om den så kör på

Så om jag förstår dig rätt har Garo en riktig lastbalanserare? Har du WiFi tillägget också? Går det ställa in att den ska ladda på natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Så om jag förstår dig rätt har Garo en riktig lastbalanserare? Har du WiFi tillägget också? Går det ställa in att den ska ladda på natten?

Rekommenderar absolut Garos laddboxar med wifitillägg och lastbalansering. Finns även ethernet om man föredrar kabel.

Välj bara inte DEFA, deras support är långsam och deras boxar har haft mycket strul, både med balansering och wifi.
Blir lika förbannad varje gång jag behöver installera dom åt folk.

Edit: kan inte stava.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MickeBkrd:

Så om jag förstår dig rätt har Garo en riktig lastbalanserare? Har du WiFi tillägget också? Går det ställa in att den ska ladda på natten?

Yes, körde på wifi, hade egentligen kunnat dra fram en kabel för nätverk men vill minnas att det inte blev någon enorm peng för Wi-Fi. Det underlättade ju installationen. Vad gäller lastbalanseraren så är det ”riktig” av standardmodell. Lastar du nära vad säkringen klarar på bara en fas (i realiteten nästan alltid men vid olika tider) så sänker den laddströmen från bara den fasen. Laddar man bara på natten så kanske det spelar mindre roll men du kan ge dig den på att du någon gång bara måste få in ström i bilen samtidigt som ungarna precis duschat och frugan lagar mat på induktionshällen
Min granne snålade in på lastbalansering och han har bytt säkringar i skåpet ganska många gånger vid det här laget. Behöver jag säga att han ångrar sig… Det går ju att fixa efteråt men blir betydligt mycket dyrare.

Vad gäller laddning på natten så går det att ställa via laddarens ”hemsida” när den ska vara tillgänglig för laddning. Exempelvis bara på natten. Beroende på vad du har för bil så kan det gå att ställa även där.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Det lutar åt att det får bli en Garo i alla fall även om den är lite dyrare men det känns som det är värt det. En droppe i havet i jämförelse med bilens kostnad. En Volvo är på ingång nån gång i vår så man får vänta en bra stund tyvärr innan man kan puttra runt på lite el.

Permalänk
Medlem

Hej! Bumpar denna.

blev du nöjd med laddboxen?

jag funderar på easee laddbox som nämts här tidigare.
denna alltså: https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-eease/

är den bra? ska man ha lastbalansering eller?

Mvh Macke

Permalänk
Medlem

Frågan är snarare - "Behöver jag lastbalansering"? Jag gissar att svaret i 9 fall av 10 är nej.
Om man, som jag gissar att de allra flesta gör, laddar på natten så skulle jag säga att lastbalansering är helt onödigt (såvida man inte laddar flertalet elfordon över natten, då är det en annan femma kanske).

Permalänk
Medlem

Jag fick en Easee uppsatt förra veckan. Snackade med elektrikern om just lastbalansering och han svarade helt kort att han nog satt upp över 2000 boxar det senaste året och mindre än 10 av dem med lastbalansering. Om man har problem med att huvudsäkringen går och absolut inte vill/kan säkra upp till 25A så kanske det finns en anledning, eller om man som nämnt ovan tänkt ladda flera fordon samtidigt. Är jättenöjd med boxen för övrigt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Halogen:

Jag fick en Easee uppsatt förra veckan. Snackade med elektrikern om just lastbalansering och han svarade helt kort att han nog satt upp över 2000 boxar det senaste året och mindre än 10 av dem med lastbalansering. Om man har problem med att huvudsäkringen går och absolut inte vill/kan säkra upp till 25A så kanske det finns en anledning, eller om man som nämnt ovan tänkt ladda flera fordon samtidigt. Är jättenöjd med boxen för övrigt.

Vet inte vad det säger egentligen? Att massan har fel eller att provisionssystemet inte gynnar merförsäljning? Eller om det är nätägaren som hellre ser att man säkrar upp så är det för att dom tjänar pengar på det.

Om lastbalansering innebär att man slipper säkra upp så sparar man ju in kostnaden på ett eller två år. Här är exempelvis vattenfalls prislista för 2022.
Fast pris Enkeltariff E4 Tidstariff T4
Grupp** 1 770 kr/år 1 770 kr/år
16 , 4 615 kr/år 4 615 kr/år
20 , 6 590 kr/år 6 590 kr/år
25, 8 210 kr/år 8 210 kr/år
35, 11 525 kr/år 11 525 kr/år
50, 16 725 kr/år 16 725 kr/år
63, 22 540 kr/år 22 540 kr/år

Att gå upp från 16-25 innebär inte att du inte kan smälla säkringen om du drar dina fulla 16A till billaddaren. För att vara säker (om du lastade Max 16A tidigare) så måste du ändå begränsa bilen laddning till 9A. Kanske kan man välja 20A som av säkring istället om lastbalansering finns? Se det bara som exempel och räkna själv vad som är lämpligt i varje situation. Det måste vara det bästa.

Påstår fortfarande att strunta i lastbalansering är både dumsnålt och kortsnålt typ..

Edit:
En sak till, elektrikern har inte satt upp 2000 boxar senaste året i olika hus det är ett som är säkert

Permalänk
Medlem

Alla moderna boxar/bilar kan idag ställa hur mycket kräm de skall dra. Kör man på typ 6A så finns det ju ingen som helst anledning att börja installera lastbalansering hemma? Att kalla det dumsnålt att inte vilja lägga ut pengar på något som är totalt onödigt är väl att vara lite hård? Ungefär som att säga att det är dumsnålt att inte lägga marmorgolv på gästtoaletten.

Permalänk
Medlem

Blev en Garo med tillhörande lastbalanserare då det lokala elbolaget hade en drive så det blev nästa 3000:- billigare än alla andra installerat och klart.
Sedan ser jag det som en fördel att man inte måste vara kopplad till molnet för att laddboxen ska fungera.
Man kan ansluta boxen till nätverket antingen via kabel eller wifi för att konfigurera den själv och göra ändringar om man vill.
För tillfället är den inställd på att bara ladda mellan 23.00 och 06.00 då jag loggar våran elförbrukning för att se om man hade tjänat på att gå över till timpris avtal eller inte.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Havrefras_:

Alla moderna boxar/bilar kan idag ställa hur mycket kräm de skall dra. Kör man på typ 6A så finns det ju ingen som helst anledning att börja installera lastbalansering hemma? Att kalla det dumsnålt att inte vilja lägga ut pengar på något som är totalt onödigt är väl att vara lite hård? Ungefär som att säga att det är dumsnålt att inte lägga marmorgolv på gästtoaletten.

Nej det är inte samma sak som marmorgolv…
Lastbalansering kostar 2-5k och om man ändå gör sig besväret att installera laddbox så är det säkert bra att passa på att kratta gången för att kunna ladda mer än 6A.
Just nu kan man baka in den i installation av laddaren och få ”grönt” avdrag. Det varar nog inte för evigt heller…

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de nya elmätarna som installeras i alla hus för tillfället, vilka har möjlighet att elbolagen att införa en "Effekttaxa" som är baserad på medelvärdet av topplaster från ena månaden till den kommande.
När det görs är det ju klart värt att redan ha en lastbalansering på elbilsboxen så kanske man kan minimera de värsta topparna som kommer bli när en elbilsladdare, värmepump, tvättmaskin, etc. går igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Alla moderna boxar/bilar kan idag ställa hur mycket kräm de skall dra. Kör man på typ 6A så finns det ju ingen som helst anledning att börja installera lastbalansering hemma? Att kalla det dumsnålt att inte vilja lägga ut pengar på något som är totalt onödigt är väl att vara lite hård? Ungefär som att säga att det är dumsnålt att inte lägga marmorgolv på gästtoaletten.

Är inte det lastbalansering är till för. Lastbalanseringen är för att laddboxen inte ska dra fullt ös när t.ex din värmepump går igång samtidigt. Har du en 20A huvudsäkring och din Värmepump drar 16A vid just det tillfället för att värma extra vatten, så drar den ner laddboxen medans det andra kör.

Det är dumsnålt att inte installera en Effektmätare/Lastbalansering. Som elektriker som installerat laddboxar varje vecka så har jag satt lastbalansering på 8/10 boxar.

Skrivet av loefet:

Med tanke på att de nya elmätarna som installeras i alla hus för tillfället, vilka har möjlighet att elbolagen att införa en "Effekttaxa" som är baserad på medelvärdet av topplaster från ena månaden till den kommande.
När det görs är det ju klart värt att redan ha en lastbalansering på elbilsboxen så kanske man kan minimera de värsta topparna som kommer bli när en elbilsladdare, värmepump, tvättmaskin, etc. går igång samtidigt.

Du har missförstått vad en Lastbalansering gör. Men förklarat det ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Du har missförstått vad en Lastbalansering gör. Men förklarat det ovan.

Går ju att använda för att minska effekttopparna.
Effekttaxan som kan införas med hjälp av de nya elmätarna gör att du får en extra taxa som beror på hur stor maxström du hade i genomsnitt under de tre högsta topparna månaden innan. Så har du tre toppar på 20A så får du betala en viss extra taxa per kWh du drar, lägre "genomsnittlig" maxeffekt ena månaden ger en lägre effekttaxa/kWh månaden efter. Kan man med lastbalansering i laddboxen göra så att du minimerar dina toppar som kan uppstå när man laddar sin elbil och som du sa värmen går igång, samtidigt som man lagar mat etc. så kommer man spara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Går ju att använda för att minska effekttopparna.
Effekttaxan som kan införas med hjälp av de nya elmätarna gör att du får en extra taxa som beror på hur stor maxström du hade i genomsnitt under de tre högsta topparna månaden innan. Så har du tre toppar på 20A så får du betala en viss extra taxa per kWh du drar, lägre "genomsnittlig" maxeffekt ena månaden ger en lägre effekttaxa/kWh månaden efter. Kan man med lastbalansering i laddboxen göra så att du minimerar dina toppar som kan uppstå när man laddar sin elbil och som du sa värmen går igång, samtidigt som man lagar mat etc. så kommer man spara på det.

Ja, Fast nej. Energimätaren läser av hur mycket som används, och den är kopplad till laddboxen som balanserar sin användning. Värmepumpen har oftast sin egen (CTC, Nibe) trafo runt varje fas där den mäter användingen för att göra sin egen lastbalansering. Det fungerar inte genom att sätta ett maxtak under vissa timmar för att undvika någon effekttaxa. Dom läser sina energimätare för att få veta hur mycket dom får använda. Har du 20A Huvudsäkring i skåpet så är det vad som är inställt i både VP och Laddbox.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kapar den här tråden, men eftersom jag själv håller på och försöker hitta och förstå det här med laddboxar, laddning och elbilar så har jag gjort en webbplats med de vanligaste laddboxarna på marknaden eftersom jag tyckte att det saknades en bra sådan: https://laddboxguiden.se

Jag tar gärna emot synpunkter på sajten, om det saknas någon laddbox eller om det finns någon uppgift som är felaktig osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andbjo:

Ursäkta om jag kapar den här tråden, men eftersom jag själv håller på och försöker hitta och förstå det här med laddboxar, laddning och elbilar så har jag gjort en webbplats med de vanligaste laddboxarna på marknaden eftersom jag tyckte att det saknades en bra sådan: https://laddboxguiden.se

Jag tar gärna emot synpunkter på sajten, om det saknas någon laddbox eller om det finns någon uppgift som är felaktig osv.

Finns även DEFA's eRange.

Permalänk
Medlem

Som så många andra behöver jag en laddbox. Men vilken och hur och varför?

Hade tänkt sätta upp solpaneler under sommaren också men pga krig och leveransproblem har det inte blivit så. Hur mycket bör jag fundera på att 'matcha' solpaneler med box? Hur viktigt är det att de är av samma fabrikat osv?

Jag tänker lite att exempelvis en Wallbox Pulsar - med eller utan någon form av effektmätare/lastbalansering - nu snart och nytt tag kring solpaneler inför nästa år.

Förutsättningar; bor i villa. Värme och vatten via fjärrvärme. I nuläget gör jag av med ca 6MWh/år. Räknar med att öka det med 3MWh när bilen levereras om några veckor.. Tänkte sätta laddbox i garaget. 16A säkring och föreställer mig att det inte är några problem att sköta billaddning nattetid och långsamt för att ha kvar 16A. Eller måste/bör man gå upp till 20-25A? Har jag förstått det rätt att det går att ställa in laddström hyfsat stegfritt? Dvs jag behöver inte nödvändigtvis ladda max på 1 eller 3 faser - 3,7kW eller 11kW utan kan välja något 'lagom'.
Jag tänker att om vi kör ca 25mil/vecka, men nästan aldrig mer än enstaka mil om dagen, och bilen drar 2kWh så är det ju inte så många timmar den behöver sitta i. Säg 10h laddning per vecka om jag ändå räknar ganska högt så kan den stå på timer att ladda mellan 01-03 varje natt och behöver inte ens ha den kopplad varje natt.

Rätt mig gärna om jag tänker tokigt!

La till info kring uppvärmning och förbrukning..
Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Som så många andra behöver jag en laddbox. Men vilken och hur och varför?

Hade tänkt sätta upp solpaneler under sommaren också men pga krig och leveransproblem har det inte blivit så. Hur mycket bör jag fundera på att 'matcha' solpaneler med box? Hur viktigt är det att de är av samma fabrikat osv?

Jag tänker lite att exempelvis en Wallbox Pulsar - med eller utan någon form av effektmätare/lastbalansering - nu snart och nytt tag kring solpaneler inför nästa år.

Förutsättningar; bor i villa. Värme och vatten via fjärrvärme. I nuläget gör jag av med ca 6MWh/år. Räknar med att öka det med 3MWh när bilen levereras om några veckor.. Tänkte sätta laddbox i garaget. 16A säkring och föreställer mig att det inte är några problem att sköta billaddning nattetid och långsamt för att ha kvar 16A. Eller måste/bör man gå upp till 20-25A? Har jag förstått det rätt att det går att ställa in laddström hyfsat stegfritt? Dvs jag behöver inte nödvändigtvis ladda max på 1 eller 3 faser - 3,7kW eller 11kW utan kan välja något 'lagom'.
Jag tänker att om vi kör ca 25mil/vecka, men nästan aldrig mer än enstaka mil om dagen, och bilen drar 2kWh så är det ju inte så många timmar den behöver sitta i. Säg 10h laddning per vecka om jag ändå räknar ganska högt så kan den stå på timer att ladda mellan 01-03 varje natt och behöver inte ens ha den kopplad varje natt.

Rätt mig gärna om jag tänker tokigt!

Jag har en Wallbox PulsarPlus.
Kan tyvärr inte rekommendera den.
WIFI är helkass. 2 pluttar av 4 med router bara 3 meter ifrån den ren fågelväg.
Lastbalanseraren är buggig den med. Ofta "pausar" den laddningen på grund av att det inte finns utrymme i elsystemet
för att ladda. Kollar man på lastbalanseraren så är elsystemet belastat bara till 50% på EN av tre faser.
Klipper man strömmen till laddboxen och låter den starta om så kör den på för fulla muggar.

Oftast fungerar omstarten hela laddsessionen. Ibland kan den ladda fullt tryck ett tag för att sedan gå ner igen
utan att nyttja kraften i elsystemet.
Då är det bara att starta om igen men det är ju tråkigt att behöva "vaka" så laddningen fungerar.

Ingen kul heller när man i appen inte kan se effekten den laddar med utan det står bara 0kWh.
Vill man se riktiga effekten måste man ansluta till laddboxen över blåtand vilket betyder att man
måste stå nära den.

Har haft kontakt med supporten sedan maj månad utan att göra några framsteg...

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag har en Wallbox PulsarPlus.
Kan tyvärr inte rekommendera den.
WIFI är helkass. 2 pluttar av 4 med router bara 3 meter ifrån den ren fågelväg.
Lastbalanseraren är buggig den med. Ofta "pausar" den laddningen på grund av att det inte finns utrymme i elsystemet
för att ladda. Kollar man på lastbalanseraren så är elsystemet belastat bara till 50% på EN av tre faser.
Klipper man strömmen till laddboxen och låter den starta om så kör den på för fulla muggar.

Oftast fungerar omstarten hela laddsessionen. Ibland kan den ladda fullt tryck ett tag för att sedan gå ner igen
utan att nyttja kraften i elsystemet.
Då är det bara att starta om igen men det är ju tråkigt att behöva "vaka" så laddningen fungerar.

Ingen kul heller när man i appen inte kan se effekten den laddar med utan det står bara 0kWh.
Vill man se riktiga effekten måste man ansluta till laddboxen över blåtand vilket betyder att man
måste stå nära den.

Har haft kontakt med supporten sedan maj månad utan att göra några framsteg...

/S

Tack för input. Trist att du inte fått bättre upplevelse än så. Har du testat hur det funkar om du kringgår lastbalanseringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Tack för input. Trist att du inte fått bättre upplevelse än så. Har du testat hur det funkar om du kringgår lastbalanseringen?

Nej det har jag inte. Proppen hade säkert gått då jag ser att när
lastbalanseringen fungerar så drar den ner effekten på laddningen eftersom huset behöver
den större delen som finns tillgängligt.
Exempelvis när det finns varmvattenbehov.

Jag hade behövt en huvudsäkring på 32A om jag vill kunna ladda fullt
samtidigt som huset drar dess högsta behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag fick en Easee uppsatt förra veckan. Snackade med elektrikern om just lastbalansering och han svarade helt kort att han nog satt upp över 2000 boxar det senaste året och mindre än 10 av dem med lastbalansering. Om man har problem med att huvudsäkringen går och absolut inte vill/kan säkra upp till 25A så kanske det finns en anledning, eller om man som nämnt ovan tänkt ladda flera fordon samtidigt. Är jättenöjd med boxen för övrigt.

Hej,

Hur har din Easee funkat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Hej,

Hur har din Easee funkat?

Tack på förhand!

Inget att anmärka på, den gör sitt jobb och har inte strulat sedan den installerades. Appen är helt ok. Kan inte påstå att jag saknar något.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så kommer "alla" som finns på marknaden behövas bytas ut. så kör med 220V om du klara dig med det så kan du göra något roligt istället för 16000kr https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220330/j...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad jag har hört så kommer "alla" som finns på marknaden behövas bytas ut. så kör med 220V om du klara dig med det så kan du göra något roligt istället för 16000kr https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220330/j...

Det där måste ändå vara sämsta rådet hittills..!

Alla laddare kommer inte alls behöva bytas snart. Det han säger är ju att man bör undvika ’icke-smarta’ laddare och att om några år kommer de flesta nya laddboxar har fler funktioner för att exempelvis ladda när elen är billig.

Att rekommendera folk generellt att ladda elbil på 220V/schuko/vanligt vägguttag är ju både direkt farligt och fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Det där måste ändå vara sämsta rådet hittills..!

Alla laddare kommer inte alls behöva bytas snart. Det han säger är ju att man bör undvika ’icke-smarta’ laddare och att om några år kommer de flesta nya laddboxar har fler funktioner för att exempelvis ladda när elen är billig.

Att rekommendera folk generellt att ladda elbil på 220V/schuko/vanligt vägguttag är ju både direkt farligt och fånigt.

Man har kör med motor/kupévärmare i 30år utan problem 2400W. Varför skulle det bli problem när man laddar bilen med 2000w? bor du i ett gammalt hus där ledningen kan ha många skarvar då kan du dra en ny utanpå liggande ledning om du är orolig. Men bor du i ett modernt hus så är det inga problem all el i svenska hus går i elrör. Har hört många kunder som kör med 240V och tycker att det funkar. du får 1mil/h vilket ger dig minst 12mil/dag på vardagarna om du har bilen till jobbet. Är bilen hemma 24h så får du 24 mil. Kollar du på olika bil forum så hittar du många som laddar via 240v. (Svenson kör 4,2mil/dag i snitt vilket betyder 4h laddning i genomsnitt på 2fas laddare 240v)

för info

ELBILAR. Efter åtta år och 15.000 körda mil har ett genomsnittligt elbilsbatteri tappat 15 procent av sin ursprungliga kapacitet. Det framgår av elbilsoperatören Geotabs studie på 6.300 elbilar i England. Geotab administrerar elbilsflottor för engelska företag och har kunnat följa dessa bilar under flera år. Elbilar är lika i alla länder, så resultaten gäller allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Som så många andra behöver jag en laddbox. Men vilken och hur och varför?

Hade tänkt sätta upp solpaneler under sommaren också men pga krig och leveransproblem har det inte blivit så. Hur mycket bör jag fundera på att 'matcha' solpaneler med box? Hur viktigt är det att de är av samma fabrikat osv?

Jag tänker lite att exempelvis en Wallbox Pulsar - med eller utan någon form av effektmätare/lastbalansering - nu snart och nytt tag kring solpaneler inför nästa år.

Förutsättningar; bor i villa. Värme och vatten via fjärrvärme. I nuläget gör jag av med ca 6MWh/år. Räknar med att öka det med 3MWh när bilen levereras om några veckor.. Tänkte sätta laddbox i garaget. 16A säkring och föreställer mig att det inte är några problem att sköta billaddning nattetid och långsamt för att ha kvar 16A. Eller måste/bör man gå upp till 20-25A? Har jag förstått det rätt att det går att ställa in laddström hyfsat stegfritt? Dvs jag behöver inte nödvändigtvis ladda max på 1 eller 3 faser - 3,7kW eller 11kW utan kan välja något 'lagom'.
Jag tänker att om vi kör ca 25mil/vecka, men nästan aldrig mer än enstaka mil om dagen, och bilen drar 2kWh så är det ju inte så många timmar den behöver sitta i. Säg 10h laddning per vecka om jag ändå räknar ganska högt så kan den stå på timer att ladda mellan 01-03 varje natt och behöver inte ens ha den kopplad varje natt.

Rätt mig gärna om jag tänker tokigt!

Oj! cirka 60.000KWh/år? Hur stor villa har du?
Syftar du alltså enbart elförbrukning då med 60.000kWh/år, eller slår du ihop elförbrukningen med fjärrvärmen?
(Vissa gör det).

Jag rekommenderar den ypperlige Dave Jones som i princip har svar på alla frågor du ställer.
(Mannen bakom eevblog). Som bonus är han också rätt kul!
-Observera "Australia, NOT Austria"!

Här är länken till Daves solprojekt samt hans "bilbatteriladdare"..

Här är länken till Daves bilbatteriladdare:
https://www.youtube.com/watch?v=DwuZJHk5JV8

Tycker du borde kolla på vad Dave visar, kan vara nyttigt.