ICA Basic Kycking VS ICA Kyckling Tärnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nä, det är bra att du frågar. Till och från. Men tack vare min milda autism och min relativt låga entusiasm för matlagning så ser jag det snarare angeläget och bekvämt att kunna äta samma sak hela tiden istället för att lägga krut på att behöva vara kreativ med matlagningen varje dag. Samt att jag slipper fler köptillfällen på mataffären då jag kan köpa grejorna jag behöver för månadens 3-4 storkok.

Om du vill träffa en tös i framtiden kan jag rekommendera varmt att öva upp lite fler maträtter! Kommer bli uppskattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Om du vill träffa en tös i framtiden kan jag rekommendera varmt att öva upp lite fler maträtter! Kommer bli uppskattat

Eller så träffar han någon som är precis likadan alternativt älskar att laga mat. riktigt så viktigt är det inte att man varierar mat varje dag om man bor själv

Permalänk
Medlem

Har även jag börjat att köpa hel färskkyckling, delar den på mitten och slänger den i tryckkokaren med lite lök, morötter å tomater 20min sen är den super mör och fin å köttet formligen ramlar av från benen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ja jag hade för mig nått sånt. Har ett svagt minne av en slaktare som skrattade åt alla som gick och köpte "fläskytterfilé".

Låter rimligt, rätt namn är kotlettrad

Ontopic, att spruta in saltvatten är inte bara för att fuska med vikten, det gör bitarna mörare och saftigare med.
Inom rimliga gränser såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ja jag hade för mig nått sånt. Har ett svagt minne av en slaktare som skrattade åt alla som gick och köpte "fläskytterfilé".

Varför skratta åt dem? Det är inget fel på fläskytterfilé. Visst, det är ju inte samma sak som fläskfilé, men det är det väl förhoppningsvis ingen som inbillat sig. (Ja, jo, det är säkert många som tagit fel, men har de så pass dålig koll på olika styckningsdelar så märkte de antagligen ingen skillnad på tallriken heller.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Var hittar du så billigt eller pratar du danska/tyska bitar?

95-140kr/kg för lårfilé betalar jag i Göteborg och då har jag kollat ett tiotal butiker. Inte ens fryst hittar jag i spannet 80-90kr (lårfilé då). Om vi inte pratar erbjudande då.

Det är klart vi pratar erbjudande. Varför köpa något annat än det som är billigt för tillfället? Det sagt så har jag ungefär lika långt till Ica, Hemköp och Willys (och Coop men det hjälper ju inte någonstans) och det är nästan alltid erbjudande i någon av butikerna om jag är inställd på just kyckling. Men i allmänhet har jag ett par idéer om mat sen åker jag och handlar och ser vad som är billigt och/eller ser bra ut i butiken, som förhoppningsvis passar in med någon av mina idéer. Men ofta är de ju ganska öppna liksom, har jag tänkt laga någon indisk gryta så kanske jag har tänkt kyckling exempelvis, men är den inte billig eller inte ser bra ut så kanske jag köper något annat som funkar istället, paneer, kikärtor, någon färs (kycklingfärs är ofta rejält nedsatt), kanske till och med ryggbiff, räkor, rostas eller liknande om det råkar vara på erbjudande.

Citat:

Undrar om hel verkligen kan vara bäst för klimatet, det är 50% skräp i en sån förpackning så enormt många ton som fraktas för ingenting.

Om du menar ben och det som blir över av själva kycklingen så beror det förstås på vad man gör med den. När vi var två i hushållet fick vi ju ofta ut typ fyra middagar ur en hel kyckling, filéerna en gång, låren en gång, vingar och "drumsticks" en gång och resten användes till typ soppa eller så.

Citat:

Jag gillar frysta för det är aldrig mögligt/ruttet. Under 2020 fick jag 10 ruttna paket med färsk kyckling (där bäst före var flera dagar bort och tiden från kyl i butik till öppet paket i mitt hem var 10-15min).
Olika företag i olika städer, kycklingsteak verkar vara värst. Grym produkt när den inte är rutten men kring 10% av alla jag köpt har varit ruttna

Jag har aldrig varit med om det faktiskt. Vet inte hur du har sådan otur, men det kanske är läge att kolla på förpackningen nr du väljer en? Men jag har köpt rätt mycket med hemleverans de senaste åren och det har aldrig hänt med de heller.

Kycklingsteak är en ganska trevlig styckningsdetalj absolut, men det är ju bara ett urbenat och tillplattat lår så det går ju att lösa själv, om man exempelvis köper en hel kyckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är klart vi pratar erbjudande. Varför köpa något annat än det som är billigt för tillfället? Det sagt så har jag ungefär lika långt till Ica, Hemköp och Willys (och Coop men det hjälper ju inte någonstans) och det är nästan alltid erbjudande i någon av butikerna om jag är inställd på just kyckling. Men i allmänhet har jag ett par idéer om mat sen åker jag och handlar och ser vad som är billigt och/eller ser bra ut i butiken, som förhoppningsvis passar in med någon av mina idéer. Men ofta är de ju ganska öppna liksom, har jag tänkt laga någon indisk gryta så kanske jag har tänkt kyckling exempelvis, men är den inte billig eller inte ser bra ut så kanske jag köper något annat som funkar istället, paneer, kikärtor, någon färs (kycklingfärs är ofta rejält nedsatt), kanske till och med ryggbiff, räkor, rostas eller liknande om det råkar vara på erbjudande.
Om du menar ben och det som blir över av själva kycklingen så beror det förstås på vad man gör med den. När vi var två i hushållet fick vi ju ofta ut typ fyra middagar ur en hel kyckling, filéerna en gång, låren en gång, vingar och "drumsticks" en gång och resten användes till typ soppa eller så.
Jag har aldrig varit med om det faktiskt. Vet inte hur du har sådan otur, men det kanske är läge att kolla på förpackningen nr du väljer en? Men jag har köpt rätt mycket med hemleverans de senaste åren och det har aldrig hänt med de heller.

Kycklingsteak är en ganska trevlig styckningsdetalj absolut, men det är ju bara ett urbenat och tillplattat lår så det går ju att lösa själv, om man exempelvis köper en hel kyckling.

Ah, tycker det är fel att prata erbjudanden med tanke på hur länge det kan gå mellan lägen på sånt.

Kan ju vara veckor eller månader mellan erbjudanden på t.ex lårfilé även om man har tillgång till tre kedjor.

Coop är ju ofta billigare än ICA iaf. ICA är ju rikemansbutikerna oftast.

Skrivet av :

Vi äter kanske lite olika men en hel kyckling (1400g rå) blir ungefär 700g mat när den är ordentligt styckad och lagad. För mig är det 2-3 portioner. Dvs en dag. Ibland kör jag en hel kyckling som en portion.

Man kan ju såklart koka något på benen osv men ger inget protein

Skrivet av :

Kollar ganska noga, har flera gånger ställt tillbaka paket där kycklingen är grön. Och då såklart inte köpt något alls där pga det.
Man får ju pengarna tillbaka men det är jobbigt att handla igen och kanske tar tid man egentligen inte har.

När jag köper kyckling så är det ofta 3-20kg åt gången så kanske en fråga om volym. T.ex om du kanske äter en kyckling en vecka och vi går genom 7-10 st så hinner jag ju se många fler kycklingar. T.ex ska jag göra kycklingtacos en helg så köper jag kanske sex paket Kycklingsteak.

Skrivet av :

Då behöver man dock stå länge i köket för att spara någon krona, hel kyckling kostar nästan på nivå med frusen bröstfilé per kilo ätbar mat. Standardpriser då.
Det tar ju också imo bort hela syftet med att köpa en färsk detalj som kan gå från butik till magen på 20min
Men du kanske filéar och diskar snabbare än mig. Tar nog 15min för mig att bena ur en kyckling och städa/diska allt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Coop är ju ofta billigare än ICA iaf. ICA är ju rikemansbutikerna oftast.

Skiljer det här mellan olika delar av landet?
Coop är ju överlägset dyrast av kedjorna häromkring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Från min erfarenhet är Stora Coop billigare än Ica supermarket eller kvantum på det mesta. Även ibland Ica maxi, t.ex där jag bor i Göteborg nu verkar Coop Backaplan eller Bäckebol slå t.ex Ica maxi Torslanda, för att inte prata om Icas inne i stan.

Beror säkert mycket på vad man köper men en identisk korg har från min erfarenhet kostat 10-20% mer på ICA än Coop.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är min uppfattning också. Men det beror förstås på vilka typer av butiker man går till hos respektive kedja. Coop Konsum motsvaras av Ica Nära typ och de är ju de dyrare butikerna i respektive kedja. Coop Forum och Ica Maxi är de största butikerna där de borde ha bäst priser, men det är inte alltid så förstås. Av de runt mig så är nog Ica Supermarket billigast, tätt följt av Willys Hemma, men Hemköp är en trevligare butik så jag handlar oftast där. Men Maxi åker jag till rätt ofta med dock, trots att det är en bit längre.

Permalänk
Medlem

Köp en hel kyckling när de kostar 25-30 kr/kg, grilla hela i ugnen och käka, frys in det du inte käkar dag ett. Alternativt styckar du själv till de delar du vill ha och fryser in rått.

Att laga utan skinnet är tråkigt. Färska "kycklingsteak" med skin kan gå också. Färsk kyckling är inte dyrt.