Godkväll på er,
Jag vänder mig till er för att få en insyn i utvecklingsbranschen. Jag vill pröva på programmering & utveckling. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska pröva på, men jag har några områden som verkar intressant. Jag tar även varmt emot nya förslag, tips & rekommendationer.
Jag ska nämligen tillbaka till skolbänken om några månader och förväntar mig att bli där mellan 1 - 2 år (Ingenting relaterat till programmering & utveckling). Eftersom att det kommer bli relativt lugnt runt skolan, så tänker jag att det är ett perfekt tillfälle för att hitta sig en ny hobby. Jag ska tillägga att jag är ny till allt detta. Det jag har gjort dom senaste dagarna är att googla lite runt relevanta språk, vad för språk som används till vad och jobbmöjligheter.
Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare och varför? Ni behöver inte oroa er för vad jag är intresserad utav, för jag vet faktiskt inte själv. Istället, skriv gärna era tankar och åsikter. Vad för lön får man som en junior och hur ser inlärningskurvan ut, är det någorlunda lätt eller klassas det som lite svårare? Om ni vill så får ni gärna, på ett ungefär, skriva vad ni tror hur länge det kan ta att få ett jobb inom området.
Allt gott.
Är du kontroll freak som måste veta vad ska gör eller layed back som bara vill saker fungerar?
Om du är kontroll freak gissar jag att mer hårdvarunära språk är din grej, så som C eller C++.
Annars kan du titta mer åt Java, Python etc.
Vill du utveckla mjukvara eller hårdvara?
Ofta C eller C liknande språk som används där.
Är du bra på matematik/logik?
Är fördel i alla språk, men du behöver troligen tänka till mer i språk som är närmare hårdvaran.
Spelar ofta ingen roll vilket språk du lär dig först, kan du ett språk så är det betydligt enklare att lära sig ett nytt språk.
För att få jobb så är det bra att ha gjort något litet projekt, väl dokumenterat. Då kan du visa dem något mer än några rader på ett CV.
Största tipset, börja redan nu följa enklare programmerings guider.
Programmering är enkelt i början för att snabbt bli klurigt och tidskrävande.
Att kunna grunderna som hur if satser och loopar fungerar, och du känner dig trygg i att skriva dem utan behövs kolla upp på internet ger en bra fördel att du kan hänga med i skolan på de som faktiskt är svårt.
Vanliga övningsuppgifter är att göra tärningsspel eller kortspel.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.