Testpilot: Synology DS220J – kompetent budget-NAS

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology DS220J – kompetent budget-NAS

Testpiloten Björn Endre tar sig an Synology DS220J, företagets senaste NAS-enhet med dubbla hårddiskplatser och plats i budgetsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härom året så började jag rippa alla mina DVD/blu-ray-skivor och lagrade dom på en extern 5TB hårddisk som är kopplad till min router som sedan streamas till Android-TVn där jag har installerat Kodi. Har gått i tankarna om att byta till en riktig NAS, och detta verkar vara ett vettigt alternativ då jag bara kommer streama och inte pyssla med transkodning.

Permalänk
Medlem

Som komplement till dessa sponsrade NAS-artiklar tycker jag vi behöver en artikel/tisdagshäng från redaktionen där man kan kolla på hur svårt det är att få upp en PLEX-server med linux-bas av en gammal dator/apu

Så man kan väga för eller emot själv, blir lite väl ensidigt annars. Jag säger inte alls att man får en bra dator för 2000kr som denna kostar, men man är ju mer fri att välja hårdvara och har stöd för mer mjukvara i teorin i alla fall

Permalänk
Medlem

Ni har inte markerat detta som reklam på framsidan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har en likadan själv och är väldigt nöjd, funkar galant med Kodi på Shield Pro och till generell lagring.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk

Synology DSJ ser jag som folknasen. Bra grejer för billig peng. Men ska man ha hdd och annat till så blir det ändå lite pengar och de flest väljer att köra budget och då går nasen bort.

Jag själv har länge fudnerat på en Synology DSJ men jag haralltid väntat och tänkt nästa blir det.

Permalänk
Medlem

TrueNAS FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Synology DSJ ser jag som folknasen. Bra grejer för billig peng. Men ska man ha hdd och annat till så blir det ändå lite pengar och de flest väljer att köra budget och då går nasen bort.

Jag själv har länge fudnerat på en Synology DSJ men jag haralltid väntat och tänkt nästa blir det.

Synology har inte haft samma problem med säkerheten de senaste åren. Förstår att swec får pengar av Qnap eftersom jag ser deras NASar på framsidan relativt ofta men jag skulle alla dagar i veckan valt en Synology framför en Qnap.

Vill man ha mer information så är det bara att googla Qlocker. Summa sumarum så hade Qnap lämnade hårdkodade inloggningsuppgifter i ett program de skeppar med NASarna. Oerhört amatörmässigt och man funderar på varför de ens hade en hårdkodad bakdörr in i systemet?

Permalänk
Medlem

Tycker dessa små NAS är väldigt praktiska och faktiskt även prisvärda för den som bara vill ha lite lagring utan krångel. Visst har man en massa gammal hårdvara liggande kan man säkert sätta ihop något, men svårt att få något som är lika kompakt och strömsnålt, speciellt med gammal hårdvara. Inte så kul att ha ett stort gammalt ATX chassi i hallen som står och lever om.

När de gäller de större mer kraftfulla modellerna blir de dock snabbt väldigt dyra. Lätt att lägga lika mycket på en NAS som en hel enklare gamingdator kostar, utan att prestandan alls motsvarar priset.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Murer:

Synology har inte haft samma problem med säkerheten de senaste åren. Förstår att swec får pengar av Qnap eftersom jag ser deras NASar på framsidan relativt ofta men jag skulle alla dagar i veckan valt en Synology framför en Qnap.

Vill man ha mer information så är det bara att googla Qlocker. Summa sumarum så hade Qnap lämnade hårdkodade inloggningsuppgifter i ett program de skeppar med NASarna. Oerhört amatörmässigt och man funderar på varför de ens hade en hårdkodad bakdörr in i systemet?

Instämmer helt. Qnap gör väldigt mycket budget och jag ser dem som lite av detta.

Skrivet av Pepsin:

Tycker dessa små NAS är väldigt praktiska och faktiskt även prisvärda för den som bara vill ha lite lagring utan krångel. Visst har man en massa gammal hårdvara liggande kan man säkert sätta ihop något, men svårt att få något som är lika kompakt och strömsnålt, speciellt med gammal hårdvara. Inte så kul att ha ett stort gammalt ATX chassi i hallen som står och lever om.

När de gäller de större mer kraftfulla modellerna blir de dock snabbt väldigt dyra. Lätt att lägga lika mycket på en NAS som en hel enklare gamingdator kostar, utan att prestandan alls motsvarar priset.

Just krångel är något viktigt. Att ta gammal hårdvara som redan har gått lång tid och ofta är strömkrävande och bullig för att lagra viktig data på känns som det mer passar en viss typ av användare.
Om inte molnet hade vuxit så snabbt så tror jag dessa nasar hade varit mer populära.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Som komplement till dessa sponsrade NAS-artiklar tycker jag vi behöver en artikel/tisdagshäng från redaktionen där man kan kolla på hur svårt det är att få upp en PLEX-server med linux-bas av en gammal dator/apu

Jag har en Unraid-låda som legat och väntat på ny processor och att få starta igen, sedan november 2019(!!!). Tanken är att ta tag i det någon gång under de närmaste veckorna, så det kan eventuellt vara streambart

Skrivet av johanandersson:

Ni har inte markerat detta som reklam på framsidan.

https://i.imgur.com/xrvXahJ.png

Fixat! Skicka gärna in eventuella fel som rättelse, så kan vi fånga upp det snabbare

Permalänk
Medlem

Vore kul om någon på Swec kunde göra en NAS specialare av Vinterdatorn något år. Typ ett prisvärt allround nas som har stöd för virtualisering, containers, köra några server-appar, lagring förstås, i en kompakt och förhållandevis strömsnål konfiguration med något NAS-os.

Har alltid kört på Synologys variant, med två eller fyra diskar, men ibland skulle jag vilja testa mer än bara köra lagring på det men aldrig tyckt prestandan funnits där. Försökt plocka ihop något konkret ett par gånger, men känner inte att jag besitter kunskapen då jag är så obekant med märken som supermicro och allt vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag har en Unraid-låda som legat och väntat på ny processor och att få starta igen, sedan november 2019(!!!). Tanken är att ta tag i det någon gång under de närmaste veckorna, så det kan eventuellt vara streambart

Fixat! Skicka gärna in eventuella fel som rättelse, så kan vi fånga upp det snabbare

Fantastiskt! Hade inte alls räknat med så snabbt svar

Ska bli kul att se vad ni får fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Synology DSJ ser jag som folknasen. Bra grejer för billig peng. Men ska man ha hdd och annat till så blir det ändå lite pengar och de flest väljer att köra budget och då går nasen bort.

Jag själv har länge fudnerat på en Synology DSJ men jag haralltid väntat och tänkt nästa blir det.

En stor fördel med stnology och qnap är ju dessutom alla appar som finns inbyggt och till mobilerna. Så man betalar ju inte bara för hårdvara utan även för (bra) mjukvara.

Så folk-nas känns som en klockren beskrivning.

Permalänk
Medlem

Just detta med att synka mot molnet mot valfri tjänst är en viktig faktor som gör att jag tror jag kommer investera i en liknande lösning. Jag litar inte ett dugg på hårddiskar, de går sönder stup i kvarten och dessutom kan man råka ut för brand eller vattenskador. Genom att använda synk mot tex onedrive så slipper man också exponera sin egen router och bas mot internet på samma sätt om man vill kunna se sina filer när man är utanför sitt LAN. Här känns tex onedrive med tvåfaktorsautentisering mer säkert och apparna för att komma åt onedrive, Google drive eller dropbox är betydligt bättre än det som brukar följa NAS enheter eller Router tillverkare som tex Asus. (Tänker tex på synology drive appen som inte verkar va nått att hänga i julgranen och som inte ens nämns i denna recension)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Synd att 2.5G nätverk fortfarande räknas som något exklusivt. NAS-produkter borde vara en perfekt produktgrupp att ligga i framkant på detta i och med den långa livslängden. Närmaste 2.5G NAS kostar idag nästan det dubbla vilket känns surt i alla sammanhang, budget eller icke.

Permalänk
Medlem

Är inte DS220J typ två år gammal nu?
Förståeligt att det saknas snabbare nätverkskort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Just detta med att synka mot molnet mot valfri tjänst är en viktig faktor som gör att jag tror jag kommer investera i en liknande lösning. Jag litar inte ett dugg på hårddiskar, de går sönder stup i kvarten och dessutom kan man råka ut för brand eller vattenskador. Genom att använda synk mot tex onedrive så slipper man också exponera sin egen router och bas mot internet på samma sätt om man vill kunna se sina filer när man är utanför sitt LAN. Här känns tex onedrive med tvåfaktorsautentisering mer säkert och apparna för att komma åt onedrive, Google drive eller dropbox är betydligt bättre än det som brukar följa NAS enheter eller Router tillverkare som tex Asus. (Tänker tex på synology drive appen som inte verkar va nått att hänga i julgranen och som inte ens nämns i denna recension)

Under +20 år har jag inte haft en enda hårddisk som lagt av, som jag själv inte råkat förstöra genom att tappa i golvet exempelvis.
Känner att jag har haft en extrem tur.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Synd att 2.5G nätverk fortfarande räknas som något exklusivt. NAS-produkter borde vara en perfekt produktgrupp att ligga i framkant på detta i och med den långa livslängden. Närmaste 2.5G NAS kostar idag nästan det dubbla vilket känns surt i alla sammanhang, budget eller icke.

Jag håller med. Vissa säger men jag har bara 1GBit på laptoppen. Ja, men nasen ska man säkert ha i 10år..
Fast i praktiken har många samma sits som mig, även om nasen vore snabbare så har man en "konsument router" på vägen som stryper till 1Gbit. Såklart man kan plugga Nasen rakt in i den aktuella datorn, men då kunde jag nästan lika väl montera hhd direkt i den. Så det är en trög utveckling, men jag vill minnas den alltid har varit trög. Det tog lång tid innan vi fick 1Gbit.

Permalänk
Medlem

har en gammal synology 213j och den fungerar väldigt bra. väldigt små förändringar på det nya mot min på så många år. min har också 512mb minne fast dd3. den har en 2 kärnig liknande cpu på 1.2ghz.
Jag lagrar mest saker på den och låter starkare klienter ta hand om eventuell avkodning.
Som de flesta säger så är det DSM som är den stora stjärnan här.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag har en DS918+ från Synology med. Nöjd med den men jag börjar samtidigt lessna. Synology verkar lägga all sin krut på företagsmarknaden den sista tiden och lägger inte mycket tid på att tillfredsställa oss vanliga konsumenter. Senaste uppdateringen, DSM7, kan efter låång utvecklingstid bara beskrivas som en besvikelse, förväntningarna var mycket högre.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Tycker just j-serien är lite för strypta. Nu pratar jag inte om hårdvara utan mjukvaru nedlåsning. Jag saknar btrfs stöd för att seriöst kunna använda den som backup av en annan nas.

Men i övrigt hade det gärna fått nämnas nått om historisk support på dessa enheter från synology både mjukvara och hårdvara. För där är verkligen best in class och det borde verkligen lyftas fram så andra märken skärper sig.

Men annars skulle det kanske ge mer om vi läsare fick möjlighet att påverka innehållet innan. Att fråga vad vi skulle vilja ses testas innan artikeln skrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har en DS918+ från Synology med. Nöjd med den men jag börjar samtidigt lessna. Synology verkar lägga all sin krut på företagsmarknaden den sista tiden och lägger inte mycket tid på att tillfredsställa oss vanliga konsumenter. Senaste uppdateringen, DSM7, kan efter låång utvecklingstid bara beskrivas som en besvikelse, förväntningarna var mycket högre.

Får jag fråga vad du förväntade dig som aldrig kom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

förväntningarna var mycket högre.

Som vad?
Jag har en likadan och det den inte gör själv gör den ju via docker. Saknar absolut ingenting mjukvarumässlgt i den.

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har en DS918+ från Synology med. Nöjd med den men jag börjar samtidigt lessna. Synology verkar lägga all sin krut på företagsmarknaden den sista tiden och lägger inte mycket tid på att tillfredsställa oss vanliga konsumenter. Senaste uppdateringen, DSM7, kan efter låång utvecklingstid bara beskrivas som en besvikelse, förväntningarna var mycket högre.

Boven i dramat tror jag heter cloud och filmtjänster.
Jag själv trodde runt år 2000 att alla nördar snart skulle ha en slags filserver av något slag i hemmet, men det har idag blivit riktigt ovanligt. Detta till den grad att tillverkare slutar jäkta på med nya modeller. Samma sak gäller billiga androidplattor som kör usb micro än idag.

Problemet med vissa konsument nasar är att man ska tillhöra en viss konsumentkategori. -Folk som vill ha data externt utanför datorn av anledningar som att flera datorer ska komma åt dem eller att man vill lagra datan så. Och man acceptera sämre åtkomsttid och högre kostnad för lösningen. Det kan såklart även vara folk som vill ha åtkomst från data när de ej är hemma.

Hade det varit så enkelt så att de som har extrema krav hade nas varit det rätta så hade skaran ökat. Med extrema krav såklart en nas som backup är inte fel, men det handlar då om backup inte att arbeta emot en vanligt 1Gbit konsument nas med hdd

*edit*
Alltså ta en vanlig svensson. Att köpa 2st 4TB hdd går på ca 3000kr. Pluggar man in dem i sin dator så får man hyfsat prestanda. Köper man en nas så kostar det 2000kr extra och man får markant sämre prestanda. Man får dock många fördelar som dela datan, bättre säkerhet etc. Men det har idag blivit lite nischat, speciellt när de flesta kollar på film från filmtjänster och inte har behov att tvn kan streama.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Som vad?
Jag har en likadan och det den inte gör själv gör den ju via docker. Saknar absolut ingenting mjukvarumässlgt i den.

De dumpade 90% av alla features i ”photo station” och kallade det ”Photos” istället, det var nog den största besvikelsen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Under +20 år har jag inte haft en enda hårddisk som lagt av, som jag själv inte råkat förstöra genom att tappa i golvet exempelvis.
Känner att jag har haft en extrem tur.

haha ja verkligen. Jag har nog haft ett gäng mekaniska som lagt av genom åren. Har dock aldrig haft en SSD som lagt av, har bara kört Intels och Samsungs modeller dock, inte de billigaste varianterna och det kan vara lite tur där med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Boven i dramat tror jag heter cloud och filmtjänster.
Jag själv trodde runt år 2000 att alla nördar snart skulle ha en slags filserver av något slag i hemmet, men det har idag blivit riktigt ovanligt. Detta till den grad att tillverkare slutar jäkta på med nya modeller. Samma sak gäller billiga androidplattor som kör usb micro än idag.

Problemet med vissa konsument nasar är att man ska tillhöra en viss konsumentkategori. -Folk som vill ha data externt utanför datorn av anledningar som att flera datorer ska komma åt dem eller att man vill lagra datan så. Och man acceptera sämre åtkomsttid och högre kostnad för lösningen. Det kan såklart även vara folk som vill ha åtkomst från data när de ej är hemma.

Hade det varit så enkelt så att de som har extrema krav hade nas varit det rätta så hade skaran ökat. Med extrema krav såklart en nas som backup är inte fel, men det handlar då om backup inte att arbeta emot en vanligt 1Gbit konsument nas med hdd

*edit*
Alltså ta en vanlig svensson. Att köpa 2st 4TB hdd går på ca 3000kr. Pluggar man in dem i sin dator så får man hyfsat prestanda. Köper man en nas så kostar det 2000kr extra och man får markant sämre prestanda. Man får dock många fördelar som dela datan, bättre säkerhet etc. Men det har idag blivit lite nischat, speciellt när de flesta kollar på film från filmtjänster och inte har behov att tvn kan streama.

Dock inte så kul att ha sin dator på 24/7. Men jag håller med dig i övrigt i argumenten. De flesta har väl sitt på iCloud och är nöjda där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Kör en DS920+. Tycker att man ska hålla sig borta från j-serien. Ingen BTRFS, ingen docker. Man betalar ju ändå 2000 för en enhet ur j-serien. Hänger kvar på DSM6, då en uppgradering tar sönder mycket av det jag använder idag.

Permalänk
Medlem

Jag har en DS211j som bara rullar på. Den har tyvärr fått lite för nya uppdateringar av DSM och är tröttare än trött i GUI:t, men fungerar trots allt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF