RTX klockar inte ner sig i IDLE

Permalänk

RTX klockar inte ner sig i IDLE

Tjena,

RTX 3070 Ti och 144 hz skärm.

Har försökt googla och har inte hittat nått så nu vänder jag mig till experterna.

Varför klockar inte mitt kort ner sig i Windows? Det ligger på 1785 mhz konstant, temps är OK.

Gäller både med 497 drivrutinen och nya 511.

Nån som känner igen sig eller har några tips?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du överklockat med en spänningskurva? Mitt kort håll på så när jag försökta följa Jonas guide till undervoltat 3080 här på Swec, och gjorde fel

Vad händer om du klickar på återställningsknappen i MSI afterburner?

Dvs knappen mellan kugghjulet och bocken? En pil som roterar motsols? Då ska alla värden återgå till fabrik, och kortet ska ligga runt 300 Mhz core

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte ställt in power option: performance I nvidia control panel? upplevde samma sak som dig när det var igång för mitt gtx 1080. med dynamisk så klockad den ner sig som den skulle vid idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Tjena,

RTX 3070 Ti och 144 hz skärm.

Har försökt googla och har inte hittat nått så nu vänder jag mig till experterna.

Varför klockar inte mitt kort ner sig i Windows? Det ligger på 1785 mhz konstant, temps är OK.

Gäller både med 497 drivrutinen och nya 511.

Nån som känner igen sig eller har några tips?

Innan vi går vidare, har du mer än en skärm kopplad i grafikkortet?

Enable Power-Saving Mode on NVIDIA GPUs with Multiple Monitors

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har du överklockat med en spänningskurva? Mitt kort håll på så när jag försökta följa Jonas guide till undervoltat 3080 här på Swec, och gjorde fel

Vad händer om du klickar på återställningsknappen i MSI afterburner?
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/oebt2ba9yN5ZyqLJehwF9n-970-80.jpg.webp

Dvs knappen mellan kugghjulet och bocken? En pil som roterar motsols? Då ska alla värden återgå till fabrik, och kortet ska ligga runt 300 Mhz core

Ingen överklockning, bara standard. Har kört reset i afterburner många gånger

Skrivet av tonii:

Du har inte ställt in power option: performance I nvidia control panel? upplevde samma sak som dig när det var igång för mitt gtx 1080. med dynamisk så klockad den ner sig som den skulle vid idle.

Har bara energisparfunktioner och kan välja mellan normal och föredrar maximal prestanda. Får inte upp dynamisk?

Skrivet av SCORPIUS:

Innan vi går vidare, har du mer än en skärm kopplad i grafikkortet?

Enable Power-Saving Mode on NVIDIA GPUs with Multiple Monitors

Nej endast 1, har sett att problemet är vanligare med multi monitors men inte gällande 1 skärm.