Permalänk
Medlem

Systemet postar inte

Hej!

Föreslog för kollegan att köpa begagnat
Spana då ut en beg dator med
Asus Prime z390-p moderkort
9400f processor
2x4 + 2x4gb ddr 3000 av olika modeller
GTX 680

Jag förde dialog med köparen och kollegan åkte dit och hämta.
Datorn var igång när han kom dit och de körde någon enklare benchmark.
Sen stängdes den av och kollegan åkte hem.

Under tiden inhandla jag ett gtx 970 för att kunna ge datorn ett litet ytterligare lyft.
Jag testkörde gtx 970 kortet i en extra rigg jag har och den postade.

Kollegan kommer med datorn till mig och har inte haft igång den sen den stängdes av.
Jag kopplar ur 680 kortet och monterar sedan i 970 kortet.
Ingen post
Plockar ur cmos batteriet och väntar ett tag (3-4min).
Ingen post.
Skiftar tillbaka till 680 kortet samma visa.

Tar ut så att det bara blir ett 2x4 kit ifall nollningen av bios gjorde att något blev tokigt med minnena då det är av olika sorter.
Ingen post

Kopplar bort alla diskar så enda som är kvar är moderkort, cpu, ram, gpu
Ingen post

Testar endast 1 ramsticka
Oavsett modell så var kontentan densamma ingen bild.

Testar att skifta till andra pci-e porten
Ingen post

Ger upp drar ur cmos batteriet och låter den stå strömlös medans jag sysslar med något annat i ca 30min.
Då startar den och jag kommer in i bios.
Ser inget tokigt med varken volt eller eller temperaturer.
Ändrar inget utan tar bara exit så den startar om igen.
Återigen ingen bild.
Jag hann notera att moderkortet hade senaste bios utgåvan.

Så mina vänner har ni något mer tips än att flänga loss hela moderkortet och köra det utanför chassiet?

Det som sker varje gång är att fläktar mm startar upp ibland i 5sek och ibland så snurrar det på till man själv för stänga av med strömmen men vanligtvis 5-10sek sedan omstart.
Moderkortet har ingen display eller avger inte några form av pip som hjälper ens felsökning.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Blir helt tokig på detta.

Är det någon som har en cpu med integrerad gpu liggande som passar z390?
Kan vara vad som.
Vill bara landa i om det är CPU som är kass eller moderkort.
I bästa av världar kan jag med en cpu med integrerad gpu komma åt bios och testa att byta bios version.

Bor i Kungsbacka så GBG, Varberg, Borås är rimliga sträckor att ta mig tänker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var grafikkortet monterat under transporten? Ibland kan ju det vara en risk ifall det är för tungt och ha sönder det ena och det andra under en transport. Det känns ju som något hänt på vägen i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Om datorn fungerade när han var där och köpte den så känns det ju som att något skakats loss under färden. Har du kollat alla anslutningar? Jag tänker också att man kan plocka ur delarna ur lådan och köra dem utanför lådan för att se om det blir liv då. Kan vara något som flyttat sig och kortsluter i lådan eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har kört den utanför lådan.
Same shit.

Enda komponenter jag inte kunnat dubbelchecka i andra enheter är CPU och moderkort.

Tror att moderkortet är boven i dramat.
Det är helt baserat på att säljaren sade till min kollega vid köpet att den har svårt att detektera grafikkort.
Datorn var även igång när han kom dit.
Min kollega är ju helt novis så han reagera inte på det.
Så jag försöker bara lösa en jobbig sits nu när jag avrådde han att lägga 12k för nytt när man för runt 4k kan få ett system som duger väl till det han ska göra.

Absolut kan den ha gått sönder vid transport, gått sönder mer eller så var bristen redan där.
Kan inte svara för något av det så och spelar ingen roll försöker nu bara hitta felet så man kan komma vidare.

Så min enda förhoppning som kvarstår är att få igång den med en processor med inbyggd gpu och se om en bios uppdatering/nedgradering/omflashning löser det eller se om man kan få den att boota till Windows med igpu och se vad enheteshanteraren identifierar i någon av PCI-e slotsen.

Korrigering stavfel och meningsbyggnader
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat grafikkorten i båda PCI-E?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ingen bild oavsett PCI-e port.
Suttit nu i 2 timmar med minnen i olika platser och olika grafikkort men ger nada.
I och med att den ändå spinner upp fläktar mm så säger min logik att felet ligger på moderkortet.
Den har ju ändå nått bios 1 gång på snart 80 startförsök.
Då var det inga problem med menyer osv och det hade ju inte en trasig CPU löst.
Är väl glapp i någon bana någonstans.

Får helt enkelt införskaffa ett beg moderkort som är kompatibelt med 9400f så jag kan släppa detta

Varför skulle man vara snäll och försöka få någon annan o spara pengar känner jag nu
Men det är ju ett intresse för mig med det här och hjälps man åt här i världen så blir världen bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ingen display eller avger inte några form av pip som hjälper ens felsökning.
Har du någon PC-speaker inkopplad på moderkortet?
Annars kommer det mest troligt inte att pipa.
Jag rekommenderar om du inte redan gjort, en re-seat av CPU.
Kontrollera både att sockeln är hel samt att inga av kontaktytorna på CPU:n är "svarta"/"gråa", missfärgade helt enkelt.

Jag fick vid ett tillfälle tag på en begagnad CPU med 2 svarta kontaktytor.
Dessa två kontaktytor orsakade att bara ena minneskanalen fungerade men i övrigt fungerade CPU:n.

Jag antar att du provat 1 minnesticka i mer än 1 port? Om inte, prova.

Det finns en switch på moderkortet för "minnesträning", denna sitter jämter 24-pins-kontakten.
Kontrollera att denna inte är i ett "mellanläge", det är inte alls omöjligt att denna skulle kunna flytta på sig i transport, även om det är osannolikt.
Läs gärna på i manualen hur minnestränings-funktionen fungerar.
https://www.asus.com/us/motherboards-components/motherboards/...

Något jag en gång råkade ut för när jag rengjorde eller bytte CPU-kylare, kommer inte ihåg vilket, i en dator med första gen i7-920-CPU var att systemet inte längre bootade.
Precis som du beskriver, bara svart bild och fläktar som spinner upp och stannar.
En re-seat av CPU:n löste problemet.

Edit:
Du har provat en annan PSU antar jag?

Kom även att tänka på hur en gammal kompis brukade starta sin dator...
Han vickade på grafikkortet (greppade tag i VGA-kabeln) när kan skulle starta den...
Det fungerade några månader innan han frågade om råd för att bygga en ny...
Han visste givetvis att det inte var någon bra lösning men skrattade bara åt det.

Permalänk
Medlem

Har testat memtrain on och off men olika stickor i alla dimmbanker.
Även testat grafikkort lutat nedåt/uppåt/pressad mot sockel.
Cpu såg fin ut undertill och pins ser ok ut.
Sista jag gjorde igår var att tvätta av PCI-e, dimmbankerna och CPU.
Så gör ett sista försök i eftermiddag då den garanterat torkat.

Googla runt lite igår och funderar på en lösning med att införskaffa ett z170/z270 och modda bios och se om jag får ihop det.

Visa signatur