Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

Har ett semibökigt problem. Kör en astrologer vilket gör att jag är mest en avståndsanfallare och det funkar ju fint 99% av tiden men i bossfights har jag stora problem.

Jag känner verkligen att jag försöker allting men jag blir totalt överkörd av bossarna. Och inte bara questlinebossar utan såna som "borde" vara enklare, typ såna som är i slutet av somliga gruvor osv.

Jag hinner inte undan helt enkelt. De springer upp till mig och jag kan inte springa/dodgea iväg. Försöker summona spirits för att ge mig andrum men oftast så hinner ju bossen upp till mig och bankar bort halva healthen innan summoning är färdig.

Håller mig på medium load för att inte få slow rolls men har testat att komma ner på light load men dwt hjälper mig inte heller.

Visst, jag är beginner på soulsspelen men det känns ändå som om det är något som inte klickar med bossarna.

Vad göra?!? Mer än att bara nöta och "git god", något jag knappt hinner innan jag blir slaktad...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Alltid bra med ett närstridsvapen också. Moonveil är sjukt bra vapen för en astrologer även om det kräver 12 Str och 18 Dex.

Annars är det tyvärr git gud som gäller. Personligen kör jag alltid så lätt gear att jag kan snabbrulla. Jag brukar hinna gå igenom dörren, summona en spirit och sedan ändå rulla undan första attacken om det är en aggressiv typ. Ibland är det lättare om man inte låser på bossen. Spring undan istället för att rulla och sedan vända sig och låsa.

Permalänk
Medlem

Själv är jag så usel på detta spel så jag kollat på Fextralife, AshesWolf, TagBackTv, RageGamingVideos mm för att kunna hämta OP vapen tidigt (fortfarande dö ofta) så jag har lite mer chans att hinna lära mig hur jag skall använda allt man kan använda på all ondska.

Hämta dag-o-natt svärdet, dö massa gånger på vägen dit. Vad i helvete var det där för nåt?!? En hand?
Hämta en katana som orsakar blödningar, dö en massa gånger på vägen dit. Kan nån ta och städa bort alla jävla skelett?
Hämta en kycklingfot av guld, utan att dö!
Hämta nåt sigill, dö en jävla massa gånger på vägen dit... Giftdöden. Klor-i-buken döden. Svärd-i-huvet döden. Osv.
Häva ihjäl gamla sovande draken med katana och kycklingfoten uppäten.
Köpa levels för att kunna använda första svärdet. Fukk, inte tillräckligt med runor...

Oerhört frustrerande att veta vad jag vill göra men inte hinna trycka på rätt knappar innan det är försent. L+B, L1+R2, Ddown, Ddown, X, L+B, R1, R1, Rdown...

Fan, måste organisera mitt skrot först. Anamma bättre kortkommandon för vissa grejer.

Fan ånyo, måste ju ha nån slags sköld som inte är gjord av balsaträ.

Meh, jag har ju helt glömt bort att man måste ha mäktiga kläder också. Men först måste ta reda på vad jag behöver...

Ja ja, kommer nog att kunna spela spelet (som det var tänkt) vilken vecka som helst.
Men ett stort tack till Torrent, utan Torrent hade spelet känts som sirap. Snel hest.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Näbbdjuret: Torrent är räddningen ur många situationer som du beskriver.
Världens snelaste frukt hest. Dock hade jag velat kunna döpa om honom till runawaaaaay

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Näbbdjuret: Torrent är räddningen ur många situationer som du beskriver.
Världens snelaste frukt hest. Dock hade jag velat kunna döpa om honom till runawaaaaay

Ha ha, precis. Vore fint om man kunde ha snel hest inomhus.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Är fortfarande lite nyfiken på det här... helst nu när jag har ont i knät och inte kan jobba på några dar... men som skrev innan, kanske tycker det är för svårt...

Går det grinda och öka styrka och starkare vapen varje gång man ska på nån stor boss? Så man har större chans dom gångerna? :/
Bäst att köpa diskversionen va? Finns det instruktioner och vad alla knappar är till där? Och sen kan man sälja det ju, om det inte passar

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Är fortfarande lite nyfiken på det här... helst nu när jag har ont i knät och inte kan jobba på några dar... men som skrev innan, kanske tycker det är för svårt...

Går det grinda och öka styrka och starkare vapen varje gång man ska på nån stor boss? Så man har större chans dom gångerna? :/
Bäst att köpa diskversionen va? Finns det instruktioner och vad alla knappar är till där? Och sen kan man sälja det ju, om det inte passar

Du kan grinda hur mycket du vill och visst hjälper det att vara högre level med bättre vapen så du kan döda bossarna snabbare, men i slutändan, kan du inte undvika att bli träffad ett flertal gånger dör du. Så du måste lära dig rulla undan/igenom attacker någon gång. Inte så svårt som det verkar dock.

Edit: Jag har spelat alla Souls spel men är absolut ingen expert på det. Elden Ring är mycket mer förlåtande än både Bloodborne och Sekiro (som jag aldrig kom igenom för att det var för svårt för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Du kan grinda hur mycket du vill och visst hjälper det att vara högre level med bättre vapen så du kan döda bossarna snabbare, men i slutändan, kan du inte undvika att bli träffad ett flertal gånger dör du. Så du måste lära dig rulla undan/igenom attacker någon gång. Inte så svårt som det verkar dock.

Ok. Tack för svar , verkar vara liite mer förlåtande än demons souls det eller? Man kan spara strax innan fights? Kan man lägga undan runes nånstans om man har möe, man verkar kunna bli av med som när man dör 👀😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok. Tack för svar , verkar vara liite mer förlåtande än demons souls det eller?

Ja

Skrivet av Swennis:

Man kan spara strax innan fights?

Ibland, om det finns en Grace i närheten, eller en Stake of Marika - Man "sparas" oftast rätt nära bossarna i det här spelet.

Skrivet av Swennis:

Kan man lägga undan runes nånstans om man har möe, man verkar kunna bli av med som när man dör 👀😝

Nej

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att hålla koll på mängden runes man har, samt se vilka golden runes man har i fickan samt hur mycket som behövs för att köpa en level. På så sätt optimera att ha så få runes som möjligt i fickan om man är rädd att bli dödad. Fast i värsta fall kan man fast-travel:a (oftast) så fort man hämtat sin förlorade mängd runes och fly från det som dödat en.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Handlar mycket om att gilla läget och släppa rädslan för att bli av med sina runes - Det kommer nämligen hände en hel del gånger under resans gång - Lättast för själen är att bara köra på och sen ibland pause, grinda lite och dra nån level, så slipper man känna stress.

Permalänk

Inte menat som skryt men som souls-veteran har jag motsatt problem, tycker jag redan blivit på tok för överlevlad (just tagit 2a great rune) så det mesta är en cakewalk och då har jag alltså inte grindat nått alls utan spelat "normalt" iof explorat en del men ändå. Ashes summons är jävligt op.

En grej som många kanske missar är att staggering/poisebreak-mekaniken är så extremt effektiv i det här spelet. Känns som många fiender/bossar är designade med detta i åtanke. så även om det känns bakvänt så är det ofta bättre att spela mer aggressivt än passivt (fromsoftware verkar gilla det, både BB och sekiro körde med samma devis). Vissa attacker (främst R2, charged R2, hopp-R2) gör mycket poise dmg så får du in 3-4 sånna så blir du belönad med en gratis crit som ofta gör extrem skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har ett semibökigt problem. Kör en astrologer vilket gör att jag är mest en avståndsanfallare och det funkar ju fint 99% av tiden men i bossfights har jag stora problem.

Jag känner verkligen att jag försöker allting men jag blir totalt överkörd av bossarna. Och inte bara questlinebossar utan såna som "borde" vara enklare, typ såna som är i slutet av somliga gruvor osv.

Jag hinner inte undan helt enkelt. De springer upp till mig och jag kan inte springa/dodgea iväg. Försöker summona spirits för att ge mig andrum men oftast så hinner ju bossen upp till mig och bankar bort halva healthen innan summoning är färdig.

Håller mig på medium load för att inte få slow rolls men har testat att komma ner på light load men dwt hjälper mig inte heller.

Visst, jag är beginner på soulsspelen men det känns ändå som om det är något som inte klickar med bossarna.

Vad göra?!? Mer än att bara nöta och "git god", något jag knappt hinner innan jag blir slaktad...

Jag kör också Astrologer och det är en stor skillnad mot hur man hanterar bossar i melee. Som du säger är avstånd nyckeln då man ska hinna spamma Glintstone Pebble eller liknande. Är några optional bossar jag faktiskt fått skippa då det är för svåra (tex Runebear, Fallingstar Beast och Night's Cavalry) men Leonine Misbegotten ville jag verkligen klara och det var en tuff fight. Just den bossen är ett bra exempel då det är en snabb boss som fort kommer nära en och kör ett par olika attacker, sen gillar han även att undvika projektiler. Det man får göra i det fallet är helt enkelt att rulla undan all attacker och slänga in en spell när det finns tillfälle. Att ha bråttom leder oftast till döden varför tålamod är nyckeln här. Samtidigt är tålamod något man inte har mycket av när man är frustrerad varför det kan vara värt att ta en paus från just den bossen. Ett stort misstag man automatiskt gör som caster är att rulla bakåt, då man av naturliga orsaker vill vara så långt som möjligt från bossen, men många bossar har raka meleeattacker som endast kan undvikas genom att rulla åt sidorna. Summons är bra om man behöver ta en paus och köra Physik flaskan eller ha lite andrum, tänk bara på att sluta attakera bossen så att summons kan dra aggro.

Slutgiltligen tycker jag det finns mer fördelar med caster än nackdelar än så länge. Det enda tråkiga i mitt fall är att jag aldrig hittar någon trevlig cloth gear och att de få stavar man hittar inte är speciellt fantastiska. Är level 50 och viftar fortfarande med Meteorite Staff.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har ett semibökigt problem. Kör en astrologer vilket gör att jag är mest en avståndsanfallare och det funkar ju fint 99% av tiden men i bossfights har jag stora problem.

Jag känner verkligen att jag försöker allting men jag blir totalt överkörd av bossarna. Och inte bara questlinebossar utan såna som "borde" vara enklare, typ såna som är i slutet av somliga gruvor osv.

Jag hinner inte undan helt enkelt. De springer upp till mig och jag kan inte springa/dodgea iväg. Försöker summona spirits för att ge mig andrum men oftast så hinner ju bossen upp till mig och bankar bort halva healthen innan summoning är färdig.

Håller mig på medium load för att inte få slow rolls men har testat att komma ner på light load men dwt hjälper mig inte heller.

Visst, jag är beginner på soulsspelen men det känns ändå som om det är något som inte klickar med bossarna.

Vad göra?!? Mer än att bara nöta och "git god", något jag knappt hinner innan jag blir slaktad...

Detta var även min första "soulsspel", hade det tufft när jag rolla DW hero så bytte till mage.
Där går det himla bra överlag just nu.

Meterorite staff är bra att skaffa om inte gjort det, du bör ALLTID kunna få upp dina summons innan bossen rör dig.
Jag har mina summons på triangle sen uppåt / vänster t.ex.

Sen använder jag 3st "rocks spell" ofta om jag hinner i början av fighten, sen överlag är det annars pebble spellen som gäller.
Vissa bossar gäller det vara nära den för underlätta, men vissa är riktig pain.

Kör även jag som mage/astrologer.

Permalänk
Medlem

Köpte discversionen, ifall jag inte kan hantera det
Tog Confessor... spelat en timme...men ångrar lite att inte kunna attackera på håll..? Funderar på att börja om med Astrologer... Eller prisoner... vill kunna attackera på håll också ju..
Vilken av dom rekommenderar ni för en beginner?

Permalänk
Medlem

Eller samuraj, har ju båge 🤔
Kan man ha flera saves , karaktärer i sparfilerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Eller samuraj, har ju båge 🤔
Kan man ha flera saves , karaktärer i sparfilerna?

Det går fint med fler än en save.

Tog Godrick igår, mäktig jävla bossfight.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Det går fint med fler än en save.

Tog Godrick igår, mäktig jävla bossfight.

Ok... vilken klass rekommenderar du som heeelt ny på sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hämta Sword of Night and Flame
Hämta en Uchikatana som orsakar blödningar.
Hämta en kycklingfot av guld.
Hämta Radagons Soreseal, dö en jävla massa gånger på vägen dit.

Har redigerat de hämtade föremålen med korrekt namn och länk till wiki om aktuellt föremål.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok... vilken klass rekommenderar du som heeelt ny på sånt här?

Beror ju lite på vilken spelstil du har, men Vagabond är väl den med "bäst" stats i början har jag läst nånstans. Kommer med svärd, sköld och halberd från början också. Du är inte låst till en speciell spelstil alls utan du kan skräddarsy din karaktär allteftersom du levlar upp.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok... vilken klass rekommenderar du som heeelt ny på sånt här?

Alltså en confessor får ju ranged incantations sen.. Så du kan vara hyffsat mäktig spellcaster

Permalänk
Medlem

Så här här det längsta jag kommit med Margit Level 28 och ett longsword+3... kanske broadsword är ett bättre svärd att använda? Jag brukar använda maneten som summon, den klarar mycket stryk och poisenar Margit.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Kommit en bra bit nu (lvl 67)... känner att jag fått en liten dipp.. har drygt 40h gametime.

Känner mig lite utmattad av att försöka finkamma områden... questerna som man hittar, känns som jag blir färdig med hälften (om ens det). Svårt utan någon riktig quest log

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Så här här det längsta jag kommit med Margit Level 28 och ett longsword+3... kanske broadsword är ett bättre svärd att använda? Jag brukar använda maneten som summon, den klarar mycket stryk och poisenar Margit.

https://i.imgur.com/A5On0uZ.jpg

Beror på vad du kör för stil, men i mitt fall körde jag med lordsworn greatsword eller vad det heter och körde mycket hopp+R2-attacker. Margit går att stunna med någorlunda enkelhet med tunga attacker, förutsatt att du har tid att få in dem. Maneten är också mycket bra att använda på honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Kommit en bra bit nu (lvl 67)... känner att jag fått en liten dipp.. har drygt 40h gametime.

Känner mig lite utmattad av att försöka finkamma områden... questerna som man hittar, känns som jag blir färdig med hälften (om ens det). Svårt utan någon riktig quest log

Har läst flera som rekar att faktiskt föra en manuell quest log vid sidan av.

Old school

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Stefan_JL:

Så här här det längsta jag kommit med Margit Level 28 och ett longsword+3... kanske broadsword är ett bättre svärd att använda? Jag brukar använda maneten som summon, den klarar mycket stryk och poisenar Margit.

https://i.imgur.com/A5On0uZ.jpg

Tar du med NPC magikern (Rogier) utanför dörren också?

Permalänk
Medlem

Tror jag tagit mig vatten över huvudet, fasen vad svårt det är, och man får ju ingen direkt hjälp, questlog, vägvisning etc som i witcher / Horizon finns ju inte... detta är nog för hardcore för mig ändå,. vill gärna ha en svårighetsgrad lägre eller två ... men jäklar vad jag gillar striderna, fienden etc...

Kan hända jag säljer det igen, har ps5 versionen på skiva, kan inte va svårt att sälja för kanske 150 kr mindre väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

vill gärna ha en svårighetsgrad lägre eller två

Det finns ingen level scaling i Elden Ring så det är bara att levla upp så att du är överlevlad för allt du vill göra så blir det klart enklare. Du kan även kolla på någon sån här "Get OP quick"-video på YouTube så kan du få tips på items och utrustning som du kan hämta redan från start för att göra spelet mycket enklare för dig. Gillar du striderna ska du ju inte ge upp nu, det blir bara roligare när du har lite mer levels och lite mer grejer att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Kommit en bra bit nu (lvl 67)... känner att jag fått en liten dipp.. har drygt 40h gametime.

Känner mig lite utmattad av att försöka finkamma områden... questerna som man hittar, känns som jag blir färdig med hälften (om ens det). Svårt utan någon riktig quest log

Känner att jag ibland måste ta en paus från utforskandet och köra main questet enligt dit Grace pekar. Det som är utmattande för mig är att sluta hitta nya saker att göra

Angående questerna, man måste nästan göra dem direkt (om man ens fattar vad man ska göra) annars glömmer man och då är det kört.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tycker det är så jäääkla dåligt att dom inte kan fixa det stödet... behöva köpa ny skärm, när man har en grym spelskärm alltså :/
Kör bara på oledTVn eller 4k projjen så länge... men vid MP spel hade vart grymt på 1440p skärmen vid datorn.