Laptop startar ej efter byte av CPU- & GPU-Fläktar. (ASUS TUF-Gaming FX505DT)

Permalänk
Medlem

Laptop startar ej efter byte av CPU- & GPU-Fläktar. (ASUS TUF-Gaming FX505DT)

Jag har en fundering...

Jag skulle till att byta CPU & GPU Fläkt på min Laptop igår efter att jag stört mig länge på att fläkten har skrammlat och gjort ifrån sig hemska ljud en längre tid... Datorn funkade när jag stängde av den och skruvade isär den...

Tyckte det gick smidigt att byta båda dessa fläktarna (nästan för smidigt. haha.) och skruvade ihop allt igen.
Men när jag sedan tryckte på startknappen så hände ingenting, inte en reaktion från datorn och inte en diod som lyser även när strömsladd sätts i. Blev väldigt förvånad och tänkte på vafan som kunde ha hänt och skruvade isär den igen för att se så jag ej glömt att sätta tillbaka sladd till batteri eller vad som helst. Inget såg konstigt ut.

Så nu efter att ha skruvat isär den 3 gånger och även bytt till de gamla fläktarna igen för att utesluta dem helt iaf.
Jag vet inte vad som hänt..

Jag har skruvat isär både stationära och laptops innan denna och har varit väldigt försiktig, speciellt med laptops då jag ej pysslat lika mycket med dem. Men vilket som så har denna dator stått på i stort sett dygnet runt i typ 1,5 år säkert mer och den har jobbat på bra som en "slit & släng" dator för mig men jag vet inte vad jag har lyckats med denna gång.

Vad kan ha hänt? Jag måste erkänna att jag inte skulle göra bytet igår kväll egentligen då jag var sliten och trött men det blev så ändå...suck. Jag kollade på den idag igen i ett piggare tillstånd men blev inte något klokare av det.

Jag har sökt lite och kollat på forum m.m. men inget av det jag hittade kunde göra mig smartare.

Är denna helt åt helvete nu eller är det något jag skulle kunna göra åt saken?

Laptop Modell:
---------------------------
ASUS TUF Gaming FX505DT
GeForce GTX 1650, Ryzen 5 3550H, 16 GB
RAM, 512 GB SSD

Inköptes på hösten 2020

Permalänk
Medlem

Ingen som har erfarenheten av just denna modell eller liknande problem?

Vilket som så får jag väl köpa en ny då...
Men tänkte iaf göra något åt den så något tips hade varit schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psych0-w:

Ingen som har erfarenheten av just denna modell eller liknande problem?

Vilket som så får jag väl köpa en ny då...
Men tänkte iaf göra något åt den så något tips hade varit schysst.

Provat startat den utan batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Provat startat den utan batteri?

Yes, jag har även kollat om det är ström fram igenom laddaren.
Sen orkade inte jag mixtra mer med det faktiskt.

Behövde ha en dator så fick köpa en ny.

Vill få igång denna ändå, men inte lika stressigt att felsöka nu dock.
Störande är det så det kommer säkert sluta i att ta delarna till andra projekt.

Permalänk
Medlem

Tjena, oftast, ja nästan alltid finns det någon på youtube som plockat isär en laptop av det man söker eller en snarlik modell.

https://www.youtube.com/watch?v=I6jVPT7H3Q8

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Vet inte vad det kan vara men är det olika längd på skruvarna till fläktarna? Har man "långskruvat" en av skruvarna där en kortare borde varit så kan man ju ha förstört något under.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P