Laptop startar ej efter byte av CPU- & GPU-Fläktar. (ASUS TUF-Gaming FX505DT)
Jag har en fundering...
Jag skulle till att byta CPU & GPU Fläkt på min Laptop igår efter att jag stört mig länge på att fläkten har skrammlat och gjort ifrån sig hemska ljud en längre tid... Datorn funkade när jag stängde av den och skruvade isär den...
Tyckte det gick smidigt att byta båda dessa fläktarna (nästan för smidigt. haha.) och skruvade ihop allt igen.
Men när jag sedan tryckte på startknappen så hände ingenting, inte en reaktion från datorn och inte en diod som lyser även när strömsladd sätts i. Blev väldigt förvånad och tänkte på vafan som kunde ha hänt och skruvade isär den igen för att se så jag ej glömt att sätta tillbaka sladd till batteri eller vad som helst. Inget såg konstigt ut.
Så nu efter att ha skruvat isär den 3 gånger och även bytt till de gamla fläktarna igen för att utesluta dem helt iaf.
Jag vet inte vad som hänt..
Jag har skruvat isär både stationära och laptops innan denna och har varit väldigt försiktig, speciellt med laptops då jag ej pysslat lika mycket med dem. Men vilket som så har denna dator stått på i stort sett dygnet runt i typ 1,5 år säkert mer och den har jobbat på bra som en "slit & släng" dator för mig men jag vet inte vad jag har lyckats med denna gång.
Vad kan ha hänt? Jag måste erkänna att jag inte skulle göra bytet igår kväll egentligen då jag var sliten och trött men det blev så ändå...suck. Jag kollade på den idag igen i ett piggare tillstånd men blev inte något klokare av det.
Jag har sökt lite och kollat på forum m.m. men inget av det jag hittade kunde göra mig smartare.
Är denna helt åt helvete nu eller är det något jag skulle kunna göra åt saken?
Laptop Modell:
---------------------------
ASUS TUF Gaming FX505DT
GeForce GTX 1650, Ryzen 5 3550H, 16 GB
RAM, 512 GB SSD
Inköptes på hösten 2020