Vinn nätagg från Seasonic

Intel visar rendering av Arc-grafikkort för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Äntligen? De stationära korten kommer inte ut förrän Juni tidigast.

Sedan de skulle släppa Larrabee baserat på Pentium som var tillbaks skickad från Amerikanska myndigheter och de säjer kommer i år. Kommer i ÅR. kommer kanske i år kommer snart till att de verkar ha en produkt som kanske kommer i år eller nästa så ja Äntligen efter mer än 11 år så ja äntligen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_(microarchitecture)
"The project to produce a GPU retail product directly from the Larrabee research project was terminated in May 2010"
Hela projektet skriker om att de använd R&D från det projektet då de hade copyrighten på den typ av multi core och att man kunde skriva C mot den. Tror inte att det är pentiums i dagsläget som är modellen men projektet.
Vi får se om det Äntligen kommer något 11 år efter det gamla projektet lades ner som startades innan 2009. Tror de har lårt sig av det gamla projektet eller projekten även om detta är anorlunda.
Så ja är inte äntligen passand för ett projet som vart känt publikt sedan 2009?

Edit:
Intels mjukvaru projekt för att emulera direct ex med en mix av CPU och GPU är äldre än så. Men med minst sagt mediokert resultat runt 2006-2008. Men hoppas de lärt sig lite nu. För många företag som antingen kan göra hårdvare men inte mjukvara och vise versa. Synd att jag inte kan någet om det hela. Då hade vi haft ennu en ny icke fungerande standard. 1+1 blir för mycket i dessa sammanhang.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ptja, smaken är som den berömda baken

Ja, smaken är som röven - klöven

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, smaken är som röven - klöven

Eller stor

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Väldigt snygg men var sitter strömkontakten?

Off:
Kan inte låta bli
Då Intel vill gå över till inga nätagg als så blir det BTX moderkort och 1200w minimum över PCI-E slot 1.

Visa signatur

Permalänk

Har jag förstått rätt? Kommer vi få se modeller på Intels Arc grafikkort även ifrån andra tillverkare (MSI, Evga, Asus mfl) likt AMD och Nvidias grafikkort? 😄

Låter ju ännu mer spännande isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Micket nifyken! Kan jag lägga vantarna på en av dessa för test och samling så blir jag nöjd. Dock får vi väl se hur tillgängligt för försäljning ett "limited edition"-kort blir i Sverige.

Noterade också "Limited Edition". Känns ju inte jättelovande med tanke på att alla grafikkort är limited edition i praktiken nuförtiden.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB

Permalänk
Medlem

Men elefanten i rummet är nog hur kommer det Mine'a?
Skummade bara tråden om jag nu missade den frågeställningen?

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än

Permalänk
Medlem

Ett dedikerat 4x encoder-kort tack!
Då har vi AV-1 i box och Nvidia, Elgato och till dels x264 kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det som oroar mig med är att det verkar som att alla tre(Intel, Nvidia och AMD) kommer använda sig av TSMC.
Det innebär att det kommer finnas en maxkapacitet på vad TSMC förmår tillverka och det kommer delas mellan dem (och andra?)
Hur kommer det påverka TSMCs prissättning mot de tre?
Hur kommer tillgängligheten att bli?

Tydligen tillverkas Arc på 6N, så det är nog ingen fara just nu, men kanske när nästa generation ska tillverkas.

Permalänk
Medlem

Dom är så förbannat välkomna på marknaden, vad mig anbelangar ! <3
Hoppas innerligt att dom lyckas med detta och på riktigt kan konkurrera på toppen också, så småningom !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Sjukt spännande!
Dock tycker jag kortet ser, gammalt ut…?
Jag gillar stilrent som de flesta, men det ser ut att vara något som kommer från 2003 typ.

Dold text

Så här såg dom ut 2003 som nvidia släppte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Så här såg dom ut 2003 som nvidia släppte.

Jag menar inte grafikkort från 2003

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Det ser väl okej ut designmässigt, men känns väl mindre relevant egentligen. Särskilt om det nu stämmer att volymen ändå kommer från AIB-partners och förmodligen då ser helt annorlunda ut.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

”Limited Edition” som i ”brist på halvledare”, eller känna på marknaden?:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Äntligen fick jag se hur kortet jag vunnit i deras XeHPG-skattjakt ser ut

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisKarln:

Äntligen fick jag se hur kortet jag vunnit i deras XeHPG-skattjakt ser ut

Grattis

Permalänk
Medlem

Baksidan är väldigt snygg. Känns som mycket tid spenderats enbart på design. Tyvärr lär man väl ej få tag på dessa standard design modeller, tror inte det blir nån stor volym. Det kanske t.o.m. blir den modellen som får agera "MSRP" uppfyllande slavar, isåfall blir det säkert nästan omöjligt att få tag på ett jämfört med dyrare 3:e partens kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB