Upplevelse: 5900X + PRIME B350-PLUS BIOS 6026 (Beta Version)
Som många andra har jag avvaktat med att köpa en ny processor i väntan på ett nytt BIOS till B350 moderkort.
I morse så kikade jag på Asus supportsida för mitt moderkort och då fick jag se en vacker syn:
PRIME B350-PLUS BIOS 6026 Beta Version med Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.6b
Jag kikade lite på Reddit för att se om denna BIOS-version fungerar för Vermeer och några påstod att det funkade fint men att fläktkontrollen Qfan blev broken. En mer tålmodig man hade väntat tills en stabil BIOS-version hade släppts, men jag rusade iväg till Inet och köpte mig en 5900x :p. Här är min upplevelse so far:
Installation av 5900X i mitt PRIME B350-PLUS
Inga konstigheter att installera BIOS.
Installationen av processorn va inte heller några konstigheter.
Vid första boot så blev jag promptad om att nollställa TPM p.g.a ny cpu, va bara att trycka på 'y' så va det färdigt.
Qfan är indeed väldigt broken, inställningarna som jag matar in reflekterar inte fläktkurvan som appliceras till fläktarna. Med lite permutationstestning så hittade jag acceptabla inställningar :p.
Jag applicerade en minnesprofil och lite andra inställningar som hade återställts vid BIOS uppdateringen.
Booting up
Vid boot till så uppdaterade Windows lite drivers på eget bevåg(tror det va bland annat chipset-drivers som installerades). Utöver det så va det som en helt normal boot.
Jag startade upp Cinebench R23 (MT) och fick lite över 21000 poäng. Efter 10min av stresstest-loopen i R23 så hamnade processorns max package temp på 91c. Vermeer ska nog vara ok vid dessa temps, men jag ville ha en lite lägre temp tillsvidare.
Jag gick in i BIOS igen och satte en package limit på 115W, som drog ner Cinebench resultatet till 20092 poäng men också gjorde package temp sval och skön vid 75c. Jag kör nog med denna limiten tills den stabila BIOS-versionen släpps och jag kan göra en långsiktig config i BIOS.
Upplevelse hittils
Faktiskt så är jag ganska överraskad över hur smärtfritt det har varit att installera, konfigurera och köra 5900x på mitt gamla B350. Jag har inte stött på några större problem hittils :). Att spela med den nya prollen funkade alldeles utmärkt, hemska stutters som jag fick i Halo Infinite är ett minne blott ;).
Är det någon mer galning än jag som har testat att köra Vermeer på B350? Isåfall skriv gärna om eran upplevelse!