Permalänk

Macbook för programmering

Hej

Sugen på att skaffa en macbook som ska kunna hantera xcode för programmering och jag vill ha så mycket valuta som möjligt för pengarna.

Priserna skenar när man kollar specs och jag är mest sugen på en ny dator med m1 chip. Men räcker verkligen 8gb ram och 256gb ssd för en trevlig upplevelse idag?

Ni som kodar mycket på er macbook, hur hade ni resonerat idag?

Jag är en hard-core pc / windows / android användare, så för mig är det ett helt nytt system.

Permalänk
Medlem

8GB äts upp rätt så snabbt, minst 16GB i dagens läge.

Varför Mac och Xcode? Ska du börja bygga Ios-appar?

Permalänk
Musikälskare

8GB går bort, minst 16GB som dlq84 sa, jag har 32GB (MBP M1 14") på jobbdatorn som jag utvecklar på och det rullar på utan problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ja, jag bygger i dagsläget en del native Android applikationer och jobbar med olika projekt som kommer kräva utveckling i xcode. Behöver samtidigt en bra och pålitlig bärbar dator som jag kan använda både till jobb och fritid.

Sitter på en stationär pc med 64gb ddr4 och i9-12700k där jag upplever en extremt problemfri upplevelse.

Skulle vilja ha något liknande, men tittar man på priserna för en mbp m1 med 16gb ram och uppåt så blir man mörkrädd. Min PC gick på 15k utan grafikkort, och vill jag ha motsvarande i form av en Mac är det minst dubbla det priset?

Permalänk
Sötast

Prestandaskillanden på M1 Air och M1 MBP är knappt mätbar om man inte kör extrema laster.
Du sparar en liten slant också om det hjälper.

Men ja, min känsla är samma varje gång.
3-4 gånger om året blir jag sugen på att köra en mac, 3-4 gånger om året undrar jag över priset och tänker men för helvete.

Det är lite synd.

De har enormt bra försäljning på iPhone och en som bäst hyfsad försäljning av Macs. Macs har ironiskt nog varit en av Apples svagaste enheter sen de började bredda sig med ipods,ipads och iphones.

Ta ett prishugg på alla Mac-produkter så tror jag man hade sett enormt mycket mer Appleburkar runt om kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antichoke:

Ja, jag bygger i dagsläget en del native Android applikationer och jobbar med olika projekt som kommer kräva utveckling i xcode. Behöver samtidigt en bra och pålitlig bärbar dator som jag kan använda både till jobb och fritid.

Sitter på en stationär pc med 64gb ddr4 och i9-12700k där jag upplever en extremt problemfri upplevelse.

Skulle vilja ha något liknande, men tittar man på priserna för en mbp m1 med 16gb ram och uppåt så blir man mörkrädd. Min PC gick på 15k utan grafikkort, och vill jag ha motsvarande i form av en Mac är det minst dubbla det priset?

Varför vill du ha så vasst grafikkort på din mac dator om du redan har vass stationär? Kommer det vara grafiktunga iOS appar menar du?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

8GB äts upp rätt så snabbt, minst 16GB i dagens läge.

Nej. Det beror helt och hållet på vad som är ändamålet med datorn. Jag programmerar mycket och har aldrig behövt mer än 4GB när jag har programmerat cache-effektivt.

Permalänk

Jag har suttit med en lite äldre mbp (2015) några månader med ett mindre projekt i xcode och det var inte alls en trevlig upplevelse, att köra appen i simulator tog lång tid, att multitaska var frustrerande, och allmänt kändes det som att datorn gick på knäna.

Därför tänkte jag att Apples senaste chip (m1) som alla lovordar så mycket i kombination med minst 32gb ram minne borde ge förutsättningar för en bättre upplevelse.

Tanken med tråden var att se om jag var helt ute och cyklade, den nya generationen macbooks kanske jobbar på ett annat sätt vilket gör att 8gb ram är fullt tillräckligt för mina ändamål (saker jag inte har koll på mtp att jag är oinsatt).

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av antichoke:

Jag har suttit med en lite äldre mbp (2015) några månader med ett mindre projekt i xcode och det var inte alls en trevlig upplevelse, att köra appen i simulator tog lång tid, att multitaska var frustrerande, och allmänt kändes det som att datorn gick på knäna.

Därför tänkte jag att Apples senaste chip (m1) som alla lovordar så mycket i kombination med minst 32gb ram minne borde ge förutsättningar för en bättre upplevelse.

Tanken med tråden var att se om jag var helt ute och cyklade, den nya generationen macbooks kanske jobbar på ett annat sätt vilket gör att 4gb ram är fullt tillräckligt för mina ändamål (saker jag inte har koll på mtp att jag är oinsatt).

Köp dig en Macbook Air M1, med 16GB RAM. Jag är fenomenalt nöjd med min. Nu sitter jag mestadels i terminalen, VS Code och web-guis, men det är den trevligaste datorupplevelse jag har haft. Bra mycket bättre än min W11 Surface Laptop 4.

Visa signatur

It’s more fun to compute.