Permalänk
Medlem

Dålig bild Sony 55" X90J 4K LED

Köpte här om dagen en Sony 55" X90J 4K LED
Då den fått skapliga betyg på olika recensioner.
Men jag får inte till bilden. Bilden har en dålig skärpa (suddig) så fort materialet som spelas upp är i 720p kvalitet eller lägre. Spelar jag upp filmer i full HD så är det som natt och dag gällande bilden.

(Spelar upp via Apple TV och även från t ex de inbyggda apparna i tvn). Min 5 år gamla Samsung UHD har betydligt bättre bild än denna.

Måste vara nått fel på tvn då den inte verkar klara av att visa bra bild när källan är lägre än full hd?

Uppdaterade firmwaren och bilden blev faktiskt bättre men fortfarande dålig skärpa!

Blir så jäkla less, tänkte lämna tillbaka den. Men vad ska man köpa för att inte bli missnöjd? Runt 10-13k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Köpte här om dagen en Sony 55" X90J 4K LED
Då den fått skapliga betyg på olika recensioner.
Men jag får inte till bilden. Bilden har en dålig skärpa (suddig) så fort materialet som spelas upp är i 720p kvalitet eller lägre. Spelar jag upp filmer i full HD så är det som natt och dag gällande bilden.

(Spelar upp via Apple TV och även från t ex de inbyggda apparna i tvn). Min 5 år gamla Samsung UHD har betydligt bättre bild än denna.

Måste vara nått fel på tvn då den inte verkar klara av att visa bra bild när källan är lägre än full hd?

Uppdaterade firmwaren och bilden blev faktiskt bättre men fortfarande dålig skärpa!

Blir så jäkla less, tänkte lämna tillbaka den. Men vad ska man köpa för att inte bli missnöjd? Runt 10-13k.

Verkar som om den inte är bra på att skala upp lågupplöst material. Om du tittar på HDTV via marknätet (som är 720p så vitt jag vet) ser bilden dålig ut där också?

Samsung Qled är bra på uppskalning, i alla fall de två jag har. Men en 720p kan aldrig bli UHD oavsett hur bra TV än skalar upp.

Permalänk
Medlem

Jag har X90J men i 77" och jag märker samma sak. På högupplöst material är den oslagbar, men på 720P och sämre är den betydligt sämre än min 10 år gamla Samsung LED. Lyckligtvis så streamar man ju det mesta i 4K eller 1080P som sämst så det bara de få gånger man tittar på TV-sändningar som man lider av det.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Verkar som om den inte är bra på att skala upp lågupplöst material. Om du tittar på HDTV via marknätet (som är 720p så vitt jag vet) ser bilden dålig ut där också?

Samsung Qled är bra på uppskalning, i alla fall de två jag har. Men en 720p kan aldrig bli UHD oavsett hur bra TV än skalar upp.

Tack för lite återkoppling. Det är vad jag nästan börja tro att den är kass på uppskalning.

Kikar jag t ex på SVT HD på marknätet är bilden lika otydlig där som övrigt. Samma kanal på min gamla tv är nästan knivskarp!

Var tvungen att köpa en ny då den gamla tvn tvärdog efter bara 5år… och har sån jäkla ångest för att den var jag riktigt nöjd med, och trodde jag skulle bli nöjd med denna också!

Permalänk
Medlem

LG C1 Oled 9990 kr klubbpris på Elgiganten denna helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Tack för lite återkoppling. Det är vad jag nästan börja tro att den är kass på uppskalning.

Kikar jag t ex på SVT HD på marknätet är bilden lika otydlig där som övrigt. Samma kanal på min gamla tv är nästan knivskarp!

Var tvungen att köpa en ny då den gamla tvn tvärdog efter bara 5år… och har sån jäkla ångest för att den var jag riktigt nöjd med, och trodde jag skulle bli nöjd med denna också!

Låter som den uppskalar dåligt. Har du testat inställningarna för bildskärpa? Har du stängt av eventuell brusreducering?
Slå av allt vad "bildförbättring" heter och kolla om det förbättras.

Permalänk
Medlem

Prova NVIDIA Shield Pro som har AI uppskalning. Säkert bättre än Apple TV på att skala upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Tack för lite återkoppling. Det är vad jag nästan börja tro att den är kass på uppskalning.

Kikar jag t ex på SVT HD på marknätet är bilden lika otydlig där som övrigt. Samma kanal på min gamla tv är nästan knivskarp!

Var tvungen att köpa en ny då den gamla tvn tvärdog efter bara 5år… och har sån jäkla ångest för att den var jag riktigt nöjd med, och trodde jag skulle bli nöjd med denna också!

Du kan väll inte koppla in marknätet till en X90J och sedan klaga på tvn?

Dra ut antenntjaffset och klipp den i mitten. Sedan laddar du ner SVT Play från Play butiken. Passa på att ladda ner dom övriga stremingapparna också om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du kan väll inte koppla in marknätet till en X90J och sedan klaga på tvn?

Dra ut antenntjaffset och klipp den i mitten. Sedan laddar du ner SVT Play från Play butiken. Passa på att ladda ner dom övriga stremingapparna också om du inte redan har gjort det.

Kör inte via antenn utan
via streaming Viaplay och SVT-play (var kanske otydlig tidigare, men menade de vanliga kanalerna)
Lämnar tillbaka tvn imorgon för det här funkar inte när jag är van vid bilden som min gamla trasig tv gav vid samma förhållande…

Funderar på en Samsung 55" QN95A istället.
Min gamla var en Samsung som klarade uppskalning bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Kör inte via antenn utan
via streaming Viaplay och SVT-play (var kanske otydlig tidigare, men menade de vanliga kanalerna)
Lämnar tillbaka tvn imorgon för det här funkar inte när jag är van vid bilden som min gamla trasig tv gav vid samma förhållande…

Funderar på en Samsung 55" QN95A istället.
Min gamla var en Samsung som klarade uppskalning bra.

Ge NVIDIA shield pro en chans först. Samsung har inte stöd för Dolby vision

Permalänk
Medlem

@laxpudding kanske vet nåt om detta? Eller vi vet att du sitter på svaret 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Är ingen enorm skillnad mellan Samsungs och Sonys uppskalning. Ingen som är fantastisk dålig eller fantastiskt bra. Samsung brukar gå på en uppskalning som ger mer konturförstärkning medan Sony håller sig mer till din mjukhet som materialet ändå håller. Sonys "Reality Creation" påverkar dock uppskalningen en hel del så det kan var mer konturförstärkning även med Sony.

Så den vanliga och ständigt återkommande orsaken till att man är missnöjd med uppskalningen jämfört med den gamla TV:n är för att man levt 5–10 år med den gamla TV:n och där har en högst godtycklig referens om "...hur det borde se ut...". Vilket då är vad man nu haft för just godtyckliga inställningar på den gamla TV:n. Äldre apparater har ofta skärpefilter som är väldigt överdrivna och lägger konturskuggor på allt. Som ser ut på ett rätt så specifikt sätt som kanske inte går att åstadkomma med andra TV, inte ens med samma märke i många fall.

Har man en gång lärt sig fel och har stirrat på en viss bild i flera år är det svårt att lära om sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är ingen enorm skillnad mellan Samsungs och Sonys uppskalning. Ingen som är fantastisk dålig eller fantastiskt bra. Samsung brukar gå på en uppskalning som ger mer konturförstärkning medan Sony håller sig mer till din mjukhet som materialet ändå håller. Sonys "Reality Creation" påverkar dock uppskalningen en hel del så det kan var mer konturförstärkning även med Sony.

Så den vanliga och ständigt återkommande orsaken till att man är missnöjd med uppskalningen jämfört med den gamla TV:n är för att man levt 5–10 år med den gamla TV:n och där har en högst godtycklig referens om "...hur det borde se ut...". Vilket då är vad man nu haft för just godtyckliga inställningar på den gamla TV:n. Äldre apparater har ofta skärpefilter som är väldigt överdrivna och lägger konturskuggor på allt. Som ser ut på ett rätt så specifikt sätt som kanske inte går att åstadkomma med andra TV, inte ens med samma märke i många fall.

Har man en gång lärt sig fel och har stirrat på en viss bild i flera år är det svårt att lära om sig.

Tack för bra information! Tyvärr så upplever båda jag och sambon bilden som suddig/utsmetad. Det kan inte vara tanken med tvn 😂 Såg att Sony själva gått ut med en uppdatering av programvaran för att åtgärda samma problem fast när man nyttjar antenn (som vi inte gör). Men efter den uppdateringen så blev faktiskt bilden lite bättre fast fortfarande suddig/utsmetad/oskärpa. Den blir nästan lite jobbigt att titta på. Men ska fundera hur vi gör.

Utöver det känns alltid bilden lite ljus trots Dolby Vision.
Vill så klart ha Dolby Atmos men det verkar Samsung sakna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nect:

Tack för bra information! Tyvärr så upplever båda jag och sambon bilden som suddig/utsmetad. Det kan inte vara tanken med tvn 😂 Såg att Sony själva gått ut med en uppdatering av programvaran för att åtgärda samma problem fast när man nyttjar antenn (som vi inte gör). Men efter den uppdateringen så blev faktiskt bilden lite bättre fast fortfarande suddig/utsmetad/oskärpa. Den blir nästan lite jobbigt att titta på. Men ska fundera hur vi gör.

Utöver det känns alltid bilden lite ljus trots Dolby Vision.
Vill så klart ha Dolby Atmos men det verkar Samsung sakna?

Testa Reality Creation-reglaget och se vad det gör för er upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Utöver det känns alltid bilden lite ljus trots Dolby Vision.
Vill så klart ha Dolby Atmos men det verkar Samsung sakna?

Dolby Vision aktiveras när du har en källa med Dolby Vision och är inte aktivt hela tiden. Ljusstyrkan har "inget" med Dolby Vision att göra - många TV med kass ljusstyrka har stöd för Dolby Vision. Och omvänt också, där t.ex. Samsung har väldigt hög ljusstyrka på vissa modeller men inget stöd för Dolby Vision.

Däremot finns stöd för Dolby Atmos även hos Samsung, i alla fall för pass-through (rätt irrelevant annars va?) Men inte DTS eller DTS:X.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Nect:

Tack för bra information! Tyvärr så upplever båda jag och sambon bilden som suddig/utsmetad. Det kan inte vara tanken med tvn 😂 Såg att Sony själva gått ut med en uppdatering av programvaran för att åtgärda samma problem fast när man nyttjar antenn (som vi inte gör). Men efter den uppdateringen så blev faktiskt bilden lite bättre fast fortfarande suddig/utsmetad/oskärpa. Den blir nästan lite jobbigt att titta på. Men ska fundera hur vi gör.

Utöver det känns alltid bilden lite ljus trots Dolby Vision.
Vill så klart ha Dolby Atmos men det verkar Samsung sakna?

Jag har en A90J och upplever egentligen samma "problem" som dig. 'Dålig" bild när det kommer till lågupplöst men MAGISKT om vi pratar övrigt.

Men sitter också lite för nära känner jag, någon mer avstånd så hade jag nog inte upplevt samma problem.

Har lärt mig att leva med det dom få gångerna jag kollar på lågupplöst men lika störande varje gång hehe

Permalänk
Medlem

Har en A80J och köpte en Apple TV 4K förra veckan för att jämföra lite och märkte att tvns interna appar hade mycket skarpare och ljusare bild på lågupplöst material jämfört med ATV.
Som många säger så blir ju 720 suddigt oavsett hur bra uppskalare du har, men jag såg ändå skillnad. Såg även skillnad på 1080p material när jag kollade IPTV och jämförde.

Slutade med att jag returnerade ATV, pga just det och några andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har en A80J och köpte en Apple TV 4K förra veckan för att jämföra lite och märkte att tvns interna appar hade mycket skarpare och ljusare bild på lågupplöst material jämfört med ATV.
Som många säger så blir ju 720 suddigt oavsett hur bra uppskalare du har, men jag såg ändå skillnad. Såg även skillnad på 1080p material när jag kollade IPTV och jämförde.

Slutade med att jag returnerade ATV, pga just det och några andra anledningar.

Var faktiskt iväg och köpte nya HDMI kablar och en Apple TV 4k för att prova. Bilden blev markant bättre direkt i själva iOS. Men när man drog igång nått på 720p så är det fortfarande inte okej men bättre än med min gamla Apple TV. Provade den inbyggda appen för viaplay i tvn efter ditt inlägg och mycket riktigt så blir skärpan något bättre konstigt nog?

Har inte bestämt mig än om jag verkligen ska lämna tillbaka den eller inte nu när jag ändå har köpt den… Lutar i så fall åt en Samsung QNA90 55” som tydligen ska vara riktigt bra på uppskalning. Den kostar nu ungefär samma som Sonyn.